Första landsvägshojen - skivbromsar eller inte?

-Andy-

Aktiv medlem
Om budgeten finns, varför välja det sämre alternativet? Speciellt om det är första lvg-cykeln och man kanske inte är van vid fälgbromsar.

Putte--

Aktiv medlem
Om budgeten finns, varför välja det sämre alternativet? Speciellt om det är första lvg-cykeln och man kanske inte är van vid fälgbromsar.
Fast å andra sidan så om budget finns så kan du ju få en bättre utrustad cykel utöver bromsarna, en vassare ram, bättre växelgrupp eller finare hjul har du ju mer glädje av än att sitta och vela mellan skivbroms eller fälgbroms. Att välja en cykel på en "budget" så får du inte de vassaste skivbromsarna direkt och då litar jag mer på mina Ultegra fälgbromsar. Om du köper en cykel med utgångsläge för bromseffekt kanske du över huvudtaget ska tänka över disciplin.

-Andy-

Aktiv medlem
Fast å andra sidan så om budget finns så kan du ju få en bättre utrustad cykel utöver bromsarna, en vassare ram, bättre växelgrupp eller finare hjul har du ju mer glädje av än att sitta och vela mellan skivbroms eller fälgbroms. Att välja en cykel på en "budget" så får du inte de vassaste skivbromsarna direkt och då litar jag mer på mina Ultegra fälgbromsar. Om du köper en cykel med utgångsläge för bromseffekt kanske du över huvudtaget ska tänka över disciplin.

Drivlinan och hjulen kan man uppgradera senare om man vill. Det brukar dyka upp bra grejer till bra priser här på Happy. Däremot kan man inte byte bromstyp hur som helst. Jag skulle hellre välja bättre bromsar, speciellt om jag är ny på lvg, än spara några gram på växlarna.

Pfaff

Aktiv medlem
Har man inget annat att göra kan man ju försöka räkna antalet trådar här på Happy som handlar om skrikande, läckande, svampiga och allmänt dåligt bromsande skivbromsar och sedan jämföra med antalet trådar om dåligt greppande fälgbromsar *)
Har man inga vettiga skäl att välja skivor och är händig nog att ta hand om dom själv hänvisar jag till mitt första inlägg i denna tråd 😉

*) för landsvägscyklar, så som TS frågar.

Manurhin2

Aktiv medlem
Har man inget annat att göra kan man ju försöka räkna antalet trådar här på Happy som handlar om skrikande, läckande, svampiga och allmänt dåligt bromsande skivbromsar och sedan jämföra med antalet trådar om dåligt greppande fälgbromsar ;-)
Har man inga vettiga skäl att välja skivor och är händig nog att ta hand om dom själv hänvisar jag till mitt första inlägg i denna tråd 😉
Svampiga bromsar tror jag du (smyg)läst om i någon mtb-tråd.

Pfaff

Aktiv medlem
Svampiga bromsar tror jag du (smyg)läst om i någon mtb-tråd.

Tror ja’nte.
Forumsök på fälgbromsar, enbart rubrik, gav 14 träffar.
På skivbromsar tog det slut vid 10 sidor, dvs 400 inlägg. Och då var inte äldre inlägg med.
Jag har inget mot skivbromsar (3 cyklar med skivor, 0 med fälgbromsar) men helt okomplicerat är det ( uppenbart) inte.

ooms

Aktiv medlem
Tror ja’nte.
På skivbromsar tog det slut vid 10 sidor, dvs 400 inlägg. Och då var inte äldre inlägg med.
Jag har inget mot skivbromsar (3 cyklar med skivor, 0 med fälgbromsar) men helt okomplicerat är det ( uppenbart) inte.
Perfekt komponent för cykelbranschen med andra ord. Man får en massa extra nyförsäljning genom folk som byter ut sina cyklar i rädsla för att vara omoderna, och samtidigt försäkrar man sig om en j-a massa framtida verkstadsjobb!

Manurhin2

Aktiv medlem
Tror ja’nte.
Men är det inte som med antivaxx att det är bakåtsträvare som gapar?

freddes

Medlem
Då många proffs inte har skivbroms, fundera kring många ovanstående kommentarer.
Trots år av cykling, år med +850 mil lopp, i dom värsta väder, på grusvägar mm, så här jag aldrig någonsin behövt skivbroms.
Men jag har skivbroms på.mtb, vintercykeln, både hydraliska och mekaniska.
På racer finns inte behov och att det skulle vara svårt att hitta en cykel utan är nonsens.

Stämmer ju lite halvt anser jag, skivbroms har inte funnits inom tex Tour de France tidigare men har börjat dyka upp (anser att de är proffs) inom några stall.

ooms

Aktiv medlem
Det är i alla fall fem-sex år sponsorerna försökt trycka ut skivbromsar nu, men motståndet bland stallen och proffsen är stort. Bra innovationer som tillför värde tar man till sig snabbt, men här verkar det ta tid.

-Andy-

Aktiv medlem
Det är i alla fall fem-sex år sponsorerna försökt trycka ut skivbromsar nu, men motståndet bland stallen och proffsen är stort. Bra innovationer som tillför värde tar man till sig snabbt, men här verkar det ta tid.

Försökt? Majoriteten kör med skivor och det ökar år från år. Det finns så klart en del konservativa cyklister som vill fortsätta använda sånt de är vana vid.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Försökt? Majoriteten kör med skivor och det ökar år från år. Det finns så klart en del konservativa cyklister som vill fortsätta använda sånt de är vana vid.

Sen finns det ju vissa lag som vägrar köra med skivor pga viktstraffet. Exvis har Skineos kört med fälgbromsar och Lightweight-hjul pga att deras Pinarello verkar vara ett riktigt bojsånke.

Putte--

Aktiv medlem
Stackars Ts, tror inte han blir klokare av våra delade meningar. Köp med skivbromsar, det är inte jag som ska cykla på din cykel. Lycka till.......

-Andy-

Aktiv medlem
Sen finns det ju vissa lag som vägrar köra med skivor pga viktstraffet. Exvis har Skineos kört med fälgbromsar och Lightweight-hjul pga att deras Pinarello verkar vara ett riktigt bojsånke.

Mm, lite märkligt. Idag är det inte jättesvårt för de stora cykeltillverkarna att bygga lätta cyklar med skivbromsar. Kan det bero på något annat? Att de som bestämmer är superkonservativa?

ooms

Aktiv medlem
Ja, det är klart det ökar, men det tar tid. Lång tid. Andra innovationer, ex.vis elväxlar, blev accepterade betydligt snabbare. Troligtvis för att de tillför ett verkligt värde, och inga eller få nackdelar.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Mm, lite märkligt. Idag är det inte jättesvårt för de stora cykeltillverkarna att bygga lätta cyklar med skivbromsar. Kan det bero på något annat? Att de som bestämmer är superkonservativa?

Lätt för tillverkare med avancerad design och duktiga ingenjörer. Min fördom är att de relativt små italienska tillverkarna inte har budgeten till sånt; de säljer mer på känsla och tradition. 🤪

Pfaff

Aktiv medlem

Lagen har väldigt lite inflytande på vilka cyklar som skall cyklas på. Sponsorerna så mycket större.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Lagen har väldigt lite inflytande på vilka cyklar som skall cyklas på. Sponsorerna så mycket större.

Jag tror att det beror på. Spez har helt säkert i kraft av sin storlek dikterat både för Bora och DQS att de ska köra på skivor. Däremot tror jag säkert att Pinarello skulle vilja att Ineos körde med skivor, men de är så stora att de kan hålla emot.

Putte--

Aktiv medlem
On topic: jag hade def köpt skivor om jag hade köpt ny cykel idag.
Tror ts har slutat läsa vid det här laget.
Men jag skulle nog personligen köpa den cykeln som har rätt komponenter för mig utöver bromsarna och som faller mig i smaken rent utseendemässigt, sen om det är skivor eller fälgbromsar tror jag bara jag skulle få acceptera, men jag tycker fortfarande inte skivbromsar är snyggt på lvg.

NLC

Aktiv medlem
On topic: jag hade def köpt skivor om jag hade köpt ny cykel idag.

Jag har nyare cyklar både med skivbromsat och fälgdito, faktum är att den senaste fälgbromsade ramen var lite av ett felköp då jag missläste direct mount och tänkte post mount. Rättade till det hela genom att senare utöka cykelstallet med en skivbromsad "komfortracer".

Om jag för nästa köp hade premierat möjligheten till +30 mm däck hade den ramen haft skivbroms men om jag värderade meklätthet, flygresor, snyggare hjul etc hade den haft fälgbroms.

Vad gäller "underhållsfriheten" för skivbromsat så behöver man fortfarande kolla över belagen, hålla skivan ren och ibland lufta om systemet. Dessutom har vissa skivbromsok den härliga egenheten att visseligen ge adekvat bromseffekt i väta men till priset av ett ständigt rasslande/skrapande ljud när man inte bromsar (och som tidigare nämnts även ett härligt bromsyl när man önskar retardera).

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har nyare cyklar både med skivbromsat och fälgdito, faktum är att den senaste fälgbromsade ramen var lite av ett felköp då jag missläste direct mount och tänkte post mount. Rättade till det hela genom att senare utöka cykelstallet med en skivbromsad "komfortracer".

Om jag för nästa köp hade premierat möjligheten till +30 mm däck hade den ramen haft skivbroms men om jag värderade meklätthet, flygresor, snyggare hjul etc hade den haft fälgbroms.

Vad gäller "underhållsfriheten" för skivbromsat så behöver man fortfarande kolla över belagen, hålla skivan ren och ibland lufta om systemet. Dessutom har vissa skivbromsok den härliga egenheten att visseligen ge adekvat bromseffekt i väta men till priset av ett ständigt rasslande/skrapande ljud när man inte bromsar (och som tidigare nämnts även ett härligt bromsyl när man önskar retardera).

Den stora fördelen med skivbromsat är som tidigare sagts möjligheten att köra med ohemult dyra finhjul även i skitväder. Även om mina Mavic-aluhjul som följde med min fälgbromsade hoj vid köpet säkerligen är tillräckligt bra för mig är det lite vardagslyx att kunna köra med kolhjul på pendlingen till jobbet i november.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
men jag tycker fortfarande inte skivbromsar är snyggt på lvg.

Själv tycker jag att det är grymt snyggt med en 40-50 mm kolhjul och så en skiva på det. Gärna ultegra-varianten av shimanos ice-tech (DA med svart lack/anodisering gör inte så att jag gör i brallan direkt).

Men det här är ju tycke och smak så jag har svårt att säga att du har fel såklart. 🙃

BFS

Aktiv medlem
Den stora fördelen med skivbromsat är som tidigare sagts möjligheten att köra med ohemult dyra finhjul även i skitväder. Även om mina Mavic-aluhjul som följde med min fälgbromsade hoj vid köpet säkerligen är tillräckligt bra för mig är det lite vardagslyx att kunna köra med kolhjul på pendlingen till jobbet i november.
Jag är inte säker på att trådstartaren är ute efter just den fördelen. :)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Om du tänkt cykla inne, hade du ändå köpt en cykel med skivor (om du hade en begränsad budget)? Jag cyklar mest asfalt när det är uppehåll och jag tycker att fälgbromsar funkar tillräckligt bra för det lilla jag faktiskt bromsar.

Nu är vi inne på väldigt hypotetiska frågor eftersom jag redan har ett par andra cyklar jag kan sitta på min trainer med. Men självklart hade jag köpt billigaste möjliga om jag hade haft som mål att köpa en trainercykel. Vilket innebär fälgbromsad instegs-alucykel med typ 10-delat för en 3-4000.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer