Första landsvägshojen - skivbromsar eller inte?

BFS

Aktiv medlem
Nu är vi inne på väldigt hypotetiska frågor eftersom jag redan har ett par andra cyklar jag kan sitta på min trainer med. Men självklart hade jag köpt billigaste möjliga om jag hade haft som mål att köpa en trainercykel. Vilket innebär fälgbromsad instegs-alucykel med fälgbroms och typ 10-delat för en 3-4000.
För en normal människa är det inte en hypotetisk fråga (de förstår ju inte vitsen med flera cyklar). En sån hade jag också köpt om jag velat ha mest för pengarna.

Putte--

Aktiv medlem
Själv tycker jag att det är grymt snyggt med en 40-50 mm kolhjul och så en skiva på det. Gärna ultegra-varianten av shimanos ice-tech (DA med svart lack/anodisering gör inte så att jag gör i brallan direkt).

Men det här är ju tycke och smak så jag har svårt att säga att du har fel såklart. 🙃
Jag förstår vad du menar, och vissa cyklar är ju designade så att skivbromsarna liksom smälter in.
Men som sagt så är det tycke och smak och jag gillar ju det diskreta med fälgbromsen, dom syns ju knappt över huvud taget.
Sen så har jag inte heller några problem med bromsverkan heller.

NLC

Aktiv medlem
Den stora fördelen med skivbromsat är som tidigare sagts möjligheten att köra med ohemult dyra finhjul även i skitväder. Även om mina Mavic-aluhjul som följde med min fälgbromsade hoj vid köpet säkerligen är tillräckligt bra för mig är det lite vardagslyx att kunna köra med kolhjul på pendlingen till jobbet i november.
Man kan pendelcykla på fälgbromsade kolfiberhjul i perioden november-mars också, de imploderar inte.

4E634055-E05B-4303-8753-EC9A3FF534B7.jpeg

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Man får ju ändå inget för fälgbromshjul nuförtiden, så det är väl lika bra att slita ut dem på pendlingen. Lite kul kan man ju få ha.

perperub

Medlem
Jag är lite impad över att ingen har föreslagit en gravel än.
Det är exakt i detta jag landat!

Vill börja med att tacka för det stora engagemanget kring mina funderingar. Väldigt kul och intressant för mig som ny cyklist att få ta del av era tankar och erfarenheter. Tack!

Jag bor i Kolmården och har gott om grusvägar runt omkring. Landsvägar finns också, men det är smala sjuttiovägar med gott om turister som ska till djurparken - livsfarliga med andra ord. Därför är jag nu inne på en grushoj eller "gravel" som de tydligen kallas. En "landsvägshoj med grusegenskaper" låter ju helt fantastiskt! Tack för att ni tog er tid!

Mvh
Pär

Putte--

Aktiv medlem

Vill börja med att tacka för det stora engagemanget kring mina funderingar. Väldigt kul och intressant för mig som ny cyklist att få ta del av era tankar och erfarenheter. Tack!

Jag bor i Kolmården och har gott om grusvägar runt omkring. Landsvägar finns också, men det är smala sjuttiovägar med gott om turister som ska till djurparken - livsfarliga med andra ord. Därför är jag nu inne på en grushoj eller "gravel" som de tydligen kallas. En "landsvägshoj med grusegenskaper" låter ju helt fantastiskt! Tack för att ni tog er tid!

Mvh
Pär
Skit i Gravel och köp en hederlig cyclocross istället, den passar mer till blandad körning.

perperub

Medlem
Nu är vi inne på väldigt hypotetiska frågor eftersom jag redan har ett par andra cyklar jag kan sitta på min trainer med. Men självklart hade jag köpt billigaste möjliga om jag hade haft som mål att köpa en trainercykel. Vilket innebär fälgbromsad instegs-alucykel med typ 10-delat för en 3-4000.
Intressant tanke med instegs-alucykel till trainern. Jag var inne på att köpa en cykel att ha både inne och ute. Men en behöver ju alltid n+1 cykel så en separat att ha på trainern, där vikten inte spelar någon roll, kanske är en bra idé. Och till det en gravel att ha ute i alla väder, vår-höst.

-Andy-

Aktiv medlem

Mvh
Pär
Låter klokt. Om du inte är ute efter att cykla toksnabbt är en grus-cykel ett mycket bra alternativ med sin mångsidighet och komfort.

Putte--

Aktiv medlem
Hur tänker du nu? Det enda tillfället en CX är bättre lämpad än en gravel är i min mening vid CX tävling / träning. Vid övrig cykling är ju graveln långt mer allsidig.
Nja, vet ju inte riktigt om jag håller med dig där. En Gravel är ju mer av en Mtb i räser-version som jag har förstått det. Men som ts första fråga löd var ju "första lvg, skivbromsar eller inte?" så var han mer inne på en lvg, cx är ju mer lik en lvg både i geometri och vikt än en Gravel (såvida vi inte ser på obegränsad budget nu igen) men du har möjligheten till både grövre däck för grus/ off-road och finare däck för lvg. Och är det inte så att en Gravel också har en mer Mtb-liknande utväxling än en Cx? Vilket skulle göra den mindre allround än Cyclo-cross.
Nu bygger jag bara allt det jag säger utifrån vad jag läst om dem då jag inte äger något av dem, jag är nöjd med en renodlad lvg (med fälgbromsar) och en HT.

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Nja, vet ju inte riktigt om jag håller med dig där. En Gravel är ju mer av en Mtb i räser-version som jag har förstått det. Men som ts första fråga löd var ju "första lvg, skivbromsar eller inte?" så var han mer inne på en lvg, cx är ju mer lik en lvg både i geometri och vikt än en Gravel (såvida vi inte ser på obegränsad budget nu igen) men du har möjligheten till både grövre däck för grus/ off-road och finare däck för lvg. Och är det inte så att en Gravel också har en mer Mtb-liknande utväxling än en Cx? Vilket skulle göra den mindre allround än Cyclo-cross.
Nu bygger jag bara allt det jag säger utifrån vad jag läst om dem då jag inte äger något av dem, jag är nöjd med en renodlad lvg (med fälgbromsar) och en HT.
Nja, snarare tvärtom; jag tycker att en klassisk CX är mer specifik i sin användning (och numera en marginalprodukt i tillverkarnas sortiment). En modern grushoj har större möjligheter, mer valfrihet och bredare användning, men står också för ett spann från rejsigt snabba hojar med utrymme för breda däck till Chamois Hagar och liknande MTB-syskon.

Sen ska vi inte missta oss och kategorisera för hårt - det finns en tydlig strömning från klassisk europeisk crosskänsla (kort, högt, brant för att kunna trampa runt leriga feldoserade kurvor så snabbt som möjligt...) till "amerikacross" med geometri som mer närmar sig grus- och landsvägscyklar och med fokus på fart och stabilitet. Dessutom är det påfallande ofta samma cyklar/ramar som säljs som grus- och CX-modeller, bara med olika utrustning. En grusbushoj måste inte ha enkelklinga och 48mm-däck, precis som att en cykelcross inte måste börja wobbla i över 25 km/h.

Det finns en konstig dogm bland folk som var aktiva i klubbcyklingsscenen för tio-femton år sedan att en cykelcross är den perfekta vinter- och allroundcykeln som verkar vara svår att skaka av sig (enbart för att cantileverbromsar, raceblades och fyra lager långärmade klubbtröjor var det bästa som erbjöds då).

Helkama raisu

Aktiv medlem

Mvh
Pär
Köp en Gravel. Min funkar alldeles utmärkt att med 28mm GP5000 köra grusgångvägar när jag behöver smita någon genväg. Är det grövre grus kanske du behöver andra däck än jag har men det följer ofta med vettiga däck.
Jag åker på en Scott Speedster och den har gått både på grusgångvägar runt Stockholm och längre turer som runt mälaren. Riktigt alround skulle jag säga.

salle

Aktiv medlem
Håller med om gravel, speciellt som du bor där du bor. Finns ju hur mkt fina grusvägar som helst i närområdet. Avundsjuk!

NLC

Aktiv medlem
Det finns en konstig dogm bland folk som var aktiva i klubbcyklingsscenen för tio-femton år sedan att en cykelcross är den perfekta vinter- och allroundcykeln som verkar vara svår att skaka av sig (enbart för att cantileverbromsar, raceblades och fyra lager långärmade klubbtröjor var det bästa som erbjöds då).
CX fungerar utmärkt på grusvägar.

Det är rätt skönt med fästen för stänkskärmar och väskor också vilket många gruscyklar har.
Vanliga rörhäng finns att köpa.

Q.E.D 🙃

Singular

Aktiv medlem
Som sagt...

Med det sagt är det förstås med ett rosakimrande nostalgifilter man tänker tillbaks på vinterträningarna vid den här tiden - samling tio och hemma helt död halvtre-tre, frusna flaskor, dåliga dubbdäck och usla kläder. Det fanns en prestige i paradoxen att ha en flott och oerhört sjavig vintercykel (mao cross med förra säsongens tävlingsgrupp och gamla finhjul men allt annat Biltema, järnhandel, kattstrypare, silvertejp, ituskurna saftflaskor...) och vägra att köpa vinterkläder (kläder FÅR man!). På ämnet cykelcross som vintercykel var det ju allt annat än ovanligt just med riktiga CX:ar som fått flaskställ (och skärmar) ditsatta med hålband och slangklämmor, vilket såklart diskvalificerade åken från att nånsin åka CX-tävling (eftersom det hade tagit hela helgen att skruva av de, naturligtvis rostiga, förbanden som höll ihop allt extrautrustning på de här Flåklypaliknande saltmopparna).

Senast ändrad:

perperub

Medlem
Vad roligt, grattis! Vad blev det för cykel till slut? Märke/modell?
Tack! Det blev en till Canyon, en Endurace 7.0 Disc. Shimano 105 runt om, kändes som en bra nivå för en nybörjare. Sopslut på hojar eller leverans i sommar. Lyckades, efter några veckors daglig bevakning, hitta en med leverans i mitten på mars. Klart nöjd att hinna med min första vår på "räcer".

Manurhin2

Aktiv medlem
Tack! Det blev en till Canyon, en Endurace 7.0 Disc. Shimano 105 runt om, kändes som en bra nivå för en nybörjare. Sopslut på hojar eller leverans i sommar. Lyckades, efter några veckors daglig bevakning, hitta en med leverans i mitten på mars. Klart nöjd att hinna med min första vår på "räcer".
Canyon= gottegris. Grattis!

Fredrik Å

Aktiv medlem
Mycket bra val
Har en likadan.
Sadeln var för smal för min ändalykt men det är en smal sak att åtgärda.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer