Första mountainbiken

Jonols75

Medlem
Första mountainbiken
Hej, som sagt är jag helt ny på detta och vill verkligen prova på. Min tanke är att cykla grusväg och lite stigar. Blir även asfalt för att ta sig till platser. Mest för motionen skull men hoppas att man får en kick och tycker det är skoj.

Har hittat denna

Kan det vara något som prova på hoj? Om inte bomba med förslag, jag är 172cm kort med korta ben så M är storleken. Budget.... Ca 9000kr

Tack på förhand Jonas

Senast ändrad:

OlofSx

Aktiv medlem
Första mountainbiken
Jag tycker absolut den cykeln är ett vettigt val för de ändamål du beskriver.

Framgaffeln XCR Air är bra för den här prisklassen, 2x10 är billigt i drift och ger bred utväxling för både asfalt och stig.

Däcken tror jag kanske är det som är sämst på cykeln, men det är bra! Det är ju väldigt lätt att byta! Efter det kanske hjulen är sämst, men för priset och ändamålet så känns cykelns specifikation som ett bra köp.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Första mountainbiken
Jag tror inte trådstartaren som nybörjare på asfalt, grus, och enklare stig kommer uppleva att cykeln är kort som någon nackdel.

Som ny och kanske otränad/stel med relativt korta muskler så känns kort bättre än lång, eller?
Nä, den duger säkert med tanke på vinkeln på sadelstolpen men jag tyckte nog att det var en riktigt kort reach på den faktiskt.

scj

Medlem
Första mountainbiken
Kul!
Kolla @scj :s tråd Köpråd hardtail för nybörjare. Jag vet inte var det landade till slut eller om budgeten var inom ramen (no pun intended), men där borde du kunna hitta lite olika tankar och råd. Lycka till och kör så det blö’r!
Det blev en rockrider am 100 för min del. Den finns i lager nu, dock bara i XL.

OlofSx

Aktiv medlem
Första mountainbiken
Mohlins som ligger några mil ifrån mig har en Rockhopper sport för 7200kr kanske ett bättre alternativ?

Om det är den med en XCM-gaffel och Tektro HD-M275 bromsar så är gaffeln sämre, bromsarna bättre, och bättre däck vad jag kan se såhär på rak arm.

Om du har möjlighet att provcykla och det känns bra så skulle nog jag säga att det låter vettigt att köpa lokalt med den tryggheten det ger.

Att det är 2x9 istället för 2x10 gör väldigt liten skillnad i praktiken.

Förvänta dig inga stordåd av den framgaffeln, men det går att köpa en riktigt bra gaffel senare (även om det är relativt dyrt).

Topp