Första MTB 191 lång

Första MTB 191 lång
Hej!

Grabben fyllde nyss 7 och fick en MTB i födelsedagspresent.
Nu vill han ut och cykla i skog och mark och då behöver givetvis jag också skaffa mig en hoj 😅

Jag letar alltså efter en första cykel som kan ta mig fram i lättare terräng, grus och asfalt.
Precis som jag nämner rubriken så är jag 191 cm lång och jag misstänker att detta begränsar utbudet en aning?

Har en budget på 15.000:- och kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat för att få så mycket cykel som möjligt för pengarna.

Alla tips välkomnas!

jonte987

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Om du bor rätt (fel) så kanske XXL
Capture.PNG

UprightCitizen

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Dom flesta har cyklar även i större storlekar, vissa har största storlek xxl, hos andra motsvarar det xl. Inte solklart att det är det absolut största du behöver heller, jag är 193 och låg mellan xl och xxl på min cykel. Tog den större, det blev bra tycker jag.

Första MTB 191 lång
Dom flesta har cyklar även i större storlekar, vissa har största storlek xxl, hos andra motsvarar det xl. Inte solklart att det är det absolut största du behöver heller, jag är 193 och låg mellan xl och xxl på min cykel. Tog den större, det blev bra tycker jag.
Låter som att provsitta är ett måste och inte bara klicka och beställa hem från nätet 😅

UprightCitizen

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Vad tror ni om en Bird Zero i XL?

Visa bilaga 487332
Både L o XL kan nog funka för dig. Smaksak. 519mm reach är rätt långt. Finns olika skolor. Har ju ett tag förespråkats att längre = bättre, men i takt med att cyklarna växt på längden är det inte så lätt.

Jag är ingen expert, vet bara vad som har funkat för mig. Bästa är att testa, men det går ju att chansa. Är nog inte svårt att sälja vidare om det blir pannkaka.

StorTor

Medlem
Första MTB 191 lång
Det måste väl finnas något sätt att räkna ut vilken stack och reach
Visst finns det. Det var precis det jag menade med "lite mer jobb"
(Jag hinner inte leta reda på ngn länk nu)
(Troligen) OT men här är en aktuell jättetråd som visar på en massa olika sätt att argumentera, jag har dock gått bet på att förstå om det resulterar i någon konsensus
https://happyride.se/forum/threads/cyklar-vi-pa-foer-stora-cyklar.3686636/

jonte987

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Sen är väl bird L = XL och ML = L.

men ja, det finns olika ideer om hur man kan relatera reach till kroppslängd.
Stack vet jag inte men sadelrör är väl lite enklare att jobba med.

RAD och Lex Sixten är två (dåliga?) metoder. Problemet är väl att man måste veta om man själv avviker från normen eller inte och när man vet det så vet man också hur stor cykel man vill ha. Vilken man borde ha vet man ofta inte förren ett par iterationer senare

UprightCitizen

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Sen är väl bird L = XL och ML = L.

men ja, det finns olika ideer om hur man kan relatera reach till kroppslängd.
Stack vet jag inte men sadelrör är väl lite enklare att jobba med.

RAD och Lex Sixten är två (dåliga?) metoder. Problemet är väl att man måste veta om man själv avviker från normen eller inte och när man vet det så vet man också hur stor cykel man vill ha. Vilken man borde ha vet man ofta inte förren ett par iterationer senare
Det jag tog med mig från tråden, videon och att inspektera min egen cykel efter givna premisser var att jag inte riktigt känner att jag förstår snacket. Kan vara så att eftersom jag är i den yttre skalan i storlek så har en förskjutning gynnat mig men att det blir värre för den som är kortare. Vad vet jag. Jag har bara köpt efter eget huvud och anpassat efter hur det känns, och råkat hamna rätt precis efter Lees (från videon) sätt att hitta rätt diagonallängd. Men preferenser och kroppsproportioner varierar även mellan två personer med samma längd så det är vankligt.

Kngl19

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Jag är 192 lång och kör en Orbea Laufey i XL bland annat. Den är aningen under 500mm i reach och det känns bra.

Men när jag gick från äldre geo Cube så kändes det nya otroligt stort. Men man vänjer sig och lär sig snabbt vilka delar man sen kan justera beroende på hur man vill sitta på sin cykel. För mig är det oftast aningen kortare styrstam och högre rise på styret så blir det bra.

Men tror du ska kolla på 29" iaf när du är i den längden.
Som det är nu hade jag inte velat ha mindre cykel igen. Sen vet jag iof inte om ännu längre hade varit bättre men har svårt att tro det då jag redan nu kan känna att det kan vara gränsfall om man cyklar massa tekniskt och vill slänga runt cykeln snabbt.

Finns för och nackdelar helt enkelt med en större cykel. Men du ska nog inte stirra dig för blind på allt med geo. Det mesta kommer nog allt att funka om du bara får tag på en cykel som är rekommenderad för din längd.
Men räkna med lite testande sen med styre, sryrstammar m.m.

Är ju svårt att tillverka en cykel som är helt 100 till alla.

Första MTB 191 lång
Jag är 192 lång och kör en Orbea Laufey i XL bland annat. Den är aningen under 500mm i reach och det känns bra.

Men när jag gick från äldre geo Cube så kändes det nya otroligt stort. Men man vänjer sig och lär sig snabbt vilka delar man sen kan justera beroende på hur man vill sitta på sin cykel. För mig är det oftast aningen kortare styrstam och högre rise på styret så blir det bra.

Men tror du ska kolla på 29" iaf när du är i den längden.
Som det är nu hade jag inte velat ha mindre cykel igen. Sen vet jag iof inte om ännu längre hade varit bättre men har svårt att tro det då jag redan nu kan känna att det kan vara gränsfall om man cyklar massa tekniskt och vill slänga runt cykeln snabbt.

Finns för och nackdelar helt enkelt med en större cykel. Men du ska nog inte stirra dig för blind på allt med geo. Det mesta kommer nog allt att funka om du bara får tag på en cykel som är rekommenderad för din längd.
Men räkna med lite testande sen med styre, sryrstammar m.m.

Är ju svårt att tillverka en cykel som är helt 100 till alla.

Tack för din input! Orbea Laufey ser väldigt intressant ut.
Jag får hålla utkik efter en begagnad då dem verkar slutsålda överallt.
Eller du kanske funderar på att sälja din? 😉

Kngl19

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Tack för din input! Orbea Laufey ser väldigt intressant ut.
Jag får hålla utkik efter en begagnad då dem verkar slutsålda överallt.
Eller du kanske funderar på att sälja din? 😉
Den är inte mycket att ha just nu. Hänger utan gaffel, bromsar och med ett bucklat bakhjul för tillfället 🤣

Det är min vintercykel så den väntar på uppgraderingar för nästa säsong 😊

Senast ändrad:
Första MTB 191 lång
Den är inte mycket att ha just nu. Hänger utan gaffel, bromsar och med ett bucklat bakhjul för tillfället 🤣

Det är min vintercykel så den väntar på uppgraderingar för nästa säsong 😊
Det var värt ett försök, jag får leta vidare 😁
Om allt är slutsålt här hemma i swedala så kanske man kan köpa något utomlands istället?
Helst inom EU då.

stigmarodören

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Kommer slå till på en Laufey när det väl dyker upp någon. Den gröna är ju så sjukt läcker!
"Hej dessa kommer in . Datumen är ca. Alla är XL

Laufey h30 svart 10 juni
Laufey h30 grön 20 juni

occam h30 orange 25 juni
svart Eagle svart 28 juni

mvh Anders
Älvängens cykel"
Tips ifall du inte hittat cykel ännu. Ovan är ett mailsvar från Älvängens cykel mottaget idag 14/5. Vet själv hur tröttsamt det är, trålat alla webbshoppar konstant i veckor efter en hoj med bra spec, till bra pris och i rätt storlek.

Blev förbokning på en Laufey H30 nu för att ej stå cykellös till semestern. Inte riktigt så hög spec som jag velat ha men såg några bilder på reddit och blev kär i utseendet. Finns ju potential för uppgraderingar med en bra ram.

Den svarta Laufeyn knep jag men en grön H30 i XL skall komma in om en månad drygt.

4e5627b.png
5a324dd.png

Första MTB 191 lång
Tips ifall du inte hittat cykel ännu. Ovan är ett mailsvar från Älvängens cykel mottaget idag 14/5. Vet själv hur tröttsamt det är, trålat alla webbshoppar konstant i veckor efter en hoj med bra spec, till bra pris och i rätt storlek.

Blev förbokning på en Laufey H30 nu för att ej stå cykellös till semestern. Inte riktigt så hög spec som jag velat ha men såg några bilder på reddit och blev kär i utseendet. Finns ju potential för uppgraderingar med en bra ram.

Den svarta Laufeyn knep jag men en grön H30 i XL skall komma in om en månad drygt.

Visa bilaga 488846Visa bilaga 488845

Stort tack för tipset!
Vet du om dem skulle få hem flera stycken eller bör man hänga på låset nu på måndag för att boka en?

yonsson

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång

Visa bilaga 488846Visa bilaga 488845
Sketsnygg! Påminner om min NS utseendemässigt. MEN, någon verklig XL har de inte. 484mm som deras XL har är ju ”normal” L-storlek.

CJ

Medlem
Första MTB 191 lång
Chisel är nog den lättaste i denna prisklass. Om man är ny i sporten så är det ju bra att testa lite olika märken.
Låg vikt skulle jag personligen ranka högt.
Input som skräpgaffel är ju rent trams såklart. Chisels gaffel duger alldeles utmärkt.

yonsson

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Chisel är nog den lättaste i denna prisklass. Om man är ny i sporten så är det ju bra att testa lite olika märken.
Låg vikt skulle jag personligen ranka högt.
Input som skräpgaffel är ju rent trams såklart. Chisels gaffel duger alldeles utmärkt.
Jo, Judy Silver är en skräpgaffel på en HT för 20 papp. Den har ju inte ens dropper.

yonsson

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Fast har du kollar vad TS vill köra? Asfalt, grus, lättare stig. Varför köpa en tysk stridsvagn med säkert fantastisk dämpare?
Fånigt att jämföra en Chisel med en Honzo. Däremot kan TS testa båda och se hur mycket ride skiljer.
Varför köpa en överprisad Mtb utan dropper och med marknadens enklaste luftgaffel för 20k?

Honzon är väldigt allsidig, knappast en utförsraket som inte duger till annat. Det bästa med Honzon är ju att den är mångsidig. Dessutom får man dropper och bättre gaffel samtidigt som man sparar 5000kr.

Berk

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Sketsnygg! Påminner om min NS utseendemässigt. MEN, någon verklig XL har de inte. 484mm som deras XL har är ju ”normal” L-storlek.

484 mm utan sag blir 500 mm med sag, så det är klart XL även om några andra tillverkare har längre XL cyklar.

Ja, snygg, även om den är ännu snyggare i grön.

CJ

Medlem
Första MTB 191 lång
Som sagt TS, om ny i sporten borde prova lite olika cyklar. Kan han få en superbra dropper och dämpare och en cykel under 11kg för 14K med sittställning som en damtralla så måste det vara det ultimata valet😉

Frippe99

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
Till TS om du söker hardtail likt Specialized Chisel eller Orbea Alma så har jag en knappt använd mer prisvärd (fina komponenter samt förberedd för dropper) Radon Jealous 2021 på Köp och sälj. PM:a vid intresse 😊

stigmarodören

Aktiv medlem
Första MTB 191 lång
De två bilderna var avgörande i valet. Hade velat ha en H10 med Marzocchi Z2 gaffel men i år kan får man ta det som finns. Gaffel och bromsar kan jag uppgradera med tiden. En snygg ram är svårare att fixa i efterhand.

Tur att jag bara är 190cm så i lägre spektrumet för XL ramar. Hade en Vitus Nucleus med 472mm reach (2 grader flackare STA dock) så tror detta blir galant!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer