Första MTB cykeln till ett barn

Mojjamamma

Ny medlem
Hej, jag ska köpa sonens första Mtb till hans födelsedag och behöver råd. Han är 9 år och har idag en Cresent som han kör både i terrängen och till skolan på men tycker den är tung och klumpig jämfört med kompisarnas cyklar. Kompisarna har Trek och funderar nu på en Trek Precaliber 24 eller en Frog MTB 62. Frog är dyrare. Är den värd sitt pris? Vilken skulle ni välja? Han är 135 cm lång.

MagerValp

Aktiv medlem
Av dessa två tveklöst Frog:en om det skall köras i terräng. Trek:en är en hybridcykel gjord för att cykla till skolan och kanske lite grusväg.

n3wton

Aktiv medlem
Inte så värst insatt i geometrin för barncyklar för tillfället men mina barn ca 118 och 130 har 20- och 24-tumscyklar som vi förmodligen behöver byta ut till våren. 135 cm borde innebära 26-tumshjul på många moderna barncyklar om jag inte är helt ute och cyklar.

Rätt storleksrekommendation och tips på modeller kommer säkert inom kort från mer kunniga personer!😊

Berk

Aktiv medlem
Inte så värst insatt i geometrin för barncyklar för tillfället men mina barn ca 118 och 130 har 20- och 24-tumscyklar som vi förmodligen behöver byta ut till våren. 135 cm borde innebära 26-tumshjul på många moderna barncyklar om jag inte är helt ute och cyklar.

Rätt storleksrekommendation och tips på modeller kommer säkert inom kort från mer kunniga personer!😊

Jag skulle också säga att byte till 26" skulle vara bra vid 135 cm. Men även om utbudet av 24" har blivit mycket bättre och större, så finns det allt färre 26" cyklar. Min son byte till en Vpace Max26 när han var 126 cm, men det är en av de få 26" med små ram. Jag vet inte om det finns andra 26" cyklar som passar vid 135 cm.

Frog MTB 62 verkar vara en bra cykel, förutom att gaffelrörsvinkeln är riktigt brant.

Berk

Aktiv medlem
Kan inte tro att gaffelvinkeln är nåt problem utifrån hur en 9-åring kör. Kan kanske till och med vara en fördel med måttlig flack gaffel och lite kvickare hoj för en liten en.

Grejen här att det inte finns bara "en 9-åring". Min 9-åring kör snabbare genom brant stök än många vuxna. Men han är väl undantaget. Lite kvickare höj är troligtvis bra när det inte går utför. Jag är dock glad att jag monterade en angleset på min sons 26" för att ändra gaffelvinkeln från 69 till 67 grad, som ger 68 grad vid sag. 68 grad är fortfarande mycket brantare än 65 grad som är standard på stigcyklar nuförtiden. Om barnet bara kör släta skogsstig spelar det dock ingen roll.

Guldragge

Aktiv medlem
Är nöjd med mina barns froggar. Känner inte behov av framdämp då barnen är så lätta och kan dra ur luft ur framdäck istället. Dock störd på att man sätter så skitdåliga smäckiga bromsar på en så i övrigt bra hoj.

Senast ändrad:

JohanRR4

Aktiv medlem
Kan även nämna att cykla till skolan på en fin mtb inte är en bra idé med tanke på stöldrisken, om det var tanken. Bättre att behålla den gamla till skolan då och bara köra den nya på stigarna.

MagerValp

Aktiv medlem
Kan även nämna att cykla till skolan på en fin mtb inte är en bra idé med tanke på stöldrisken, om det var tanken. Bättre att behålla den gamla till skolan då och bara köra den nya på stigarna.
Beror ju väldigt mycket på var man bor och en Frog mtb sticker inte ut så mycket i skolans cykelställ.

SocialGimp

Aktiv medlem
Vill man punga ut med ännu mer pengar och öka risken för stöld kan jag rekommendera Woom OFF Air 6. Hyrde 2 st i Trysil under 5 dagar till barnen. Tänkte inte så mkt på dom först men blev allt mer imponerad av modellen under tiden dagarna gick. Nice med luftgaffel, 1X o bra bromsar (kan ej märket men det gick lätt att låsa bakhjulet i varje fall) men det har väl Frog oxå.

Hur som helst så kändes de som en riktig MTB, tyvärr med pris därefter oxå.

johfo

Aktiv medlem
Vi gick från 24" till 27.5" med small-ramar för våra knattar (en specialized pitch för den äldre och en trek marlin (1x10) för den yngre, men de var nog strax över 140 vid bytet.
Det kändes då som att utbudet av 26" var rätt skralt då och vi tittade faktiskt på Froggen vid första tillfället, men konstaterade att det skulle bli en ganska kort session på en sån cykel. Visst kan en 27.5 bli lite tyngre och de vi köpte var ju tyvärr inga utpräglade stigcyklar, men de dubblerade för lek och till skolan oxå. Small-ramar var kanske aningen stora i början, men även XS kändes som att det hade blivit en väldigt kort session. Men de växte i dem bra på ett par månader och det funkade ca 3 år för den äldre och jag tror det kommer hålla ungefär lika länge för den yngre.

n3wton

Aktiv medlem
Vill man punga ut med ännu mer pengar och öka risken för stöld kan jag rekommendera Woom OFF Air 6. Hyrde 2 st i Trysil under 5 dagar till barnen. Tänkte inte så mkt på dom först men blev allt mer imponerad av modellen under tiden dagarna gick. Nice med luftgaffel, 1X o bra bromsar (kan ej märket men det gick lätt att låsa bakhjulet i varje fall) men det har väl Frog oxå.

Hur som helst så kändes de som en riktig MTB, tyvärr med pris därefter oxå.
Woom Off är fantastiska cyklar, men som jag förstår det en aning över budget.

Jag köpte den nya Specialized Riprock 24-tummaren till min äldsta, som tidigare hade cyklat på en Off 4, och jäklar vilken skillnad det är på de cyklarna. Det är klart att det blir viktskillnad på en större cykel, men här handlade det ju om många kilon och det gav helt klart en mycket sämre cykelupplevelse för barnet. Riprocken ser fin ut, men är en ren dussincykel, medan Woomen är en RIKTIG cykel.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, det finns väldigt lite vettigt på 26'' MEN också nästan lika lite på 27.5 JR/XS.
En extremt dyr transportsträcka upp till första vuxenscykel.

Med tanke på de pengarna jag lägger borde jag prioriterat boost över allt annat så grejorna kunde komma med till nästa cykel.

JIllergard

Medlem
Tycker froggen funkar mkt bra för sonen både i skogen och till skolan. Smidig och lätt, men lite känslig i lacken. Fått lite märken från låset innan satte skyddsfilm.

TobiasLj

Aktiv medlem
Håller med övriga om att Frog är en bra cykel, men i mina ögon för mycket pengar. Vi köpte en ny 24" till vår son när han fyllde 7 i somras. Han var då strax under 130 men vi såg att han långt innan kunde hantera storasysters 24" trots att han inte nådde ner med fötterna till marken.
Generellt ser jag många barn med för stora cyklar, gissar att det beror på oss föräldrar som gärna köper lite för stort och låter dem "växa i", mig själv inräknat... Vad jag vill säga är att inte lockas av att köpa en 26" om ni inte vet att det verkligen skulle fungera för honom i skogen.
Nog om det, vi köpte en cykel från Bikester "Serious" 24" 7 växlar och hydraulisk skivbroms. Den fanns på på rea för strax under 5000:- vilket var halva priser jämfört med en Frog. Sonen är nöjd och cyklar som en blixt i skogen, tror inte han hade cyklat vare sig snyggare eller bättre med en dyrare Frog.

Berk

Aktiv medlem
Ja, det finns väldigt lite vettigt på 26'' MEN också nästan lika lite på 27.5 JR/XS.
En extremt dyr transportsträcka upp till första vuxenscykel.

Med tanke på de pengarna jag lägger borde jag prioriterat boost över allt annat så grejorna kunde komma med till nästa cykel.

Skillnaden mellan 26" och 27,5" är riktigt små, bara 25 mm. Problemet är dock att man då nästan alltif får vuxengeometri som antingen är för lång eller är gammaldags XC, dvs för kort och för hög.

Mojjamamma

Ny medlem
Många bra svar och lutar nog åt Frogen. Enligt storleksrekommendstionen från cykelaffären skulle den funka till 160 cm och även om jag inte tror på det fullt ut borde han kunna ha den i några år. Slänger ut en fråga till.
Vad rekommenderar ni för lätt cykel till en 13-åring som bara är 160 cm hög? Den ska användas till och från skolan, till träningen osv men inte i skogen.

Chwa80

Medlem
Har två barn i liknande längd. Båda kör 24”. En kör Trek Roscoe med 2,8” däck. Blir bra dämpning med dom.
Dottern kör Merida Matts. Båda stel gaffel.
Båda är nöjda och dom funkar bra till mtb träningar i skogen, vasan30 och asfalltskörning.
Bara jag som är missnöjd då jag inte har bredast däck ( kör 2,6”) i familjen längre.
Tyvärr kostar barncyklar en del men efter att haft riprock både 16 och 20 har jag märkt att man får bra betalt när man säljer cyklarna framöver.

Berk

Aktiv medlem
Såg just en White XC260. Jag hittar aldrig geometrin på den, men den ser ut att vara riktigt låg och inte särskilt lång. Den skulle kunna passa redan vid 135 cm. Det är inte en riktigt stigcykel, men med bättre däck inte så dåligt.

Hallsta

Medlem
Har två barn som kör i skogen och till kompisar. 7 och 9 år. Scott Roxter (24", 2.6") och Trek Marlin 5 (s, 27,5", 2,4"). De är glada nybörjare/äventyrare. Inte seriös klubbträning som gäller för oss.

Lärdom: Satsa på feta däck, singelklinga, stel framgaffel och hyfsat lätt. Det kommer man långt på.

Hälsingland

Aktiv medlem
Dottern fick en Trek marlin 7 vid den längden, inga problem med 27,5" och liten ram. Yngsta dottern har cyklat på en Trek roscoe 24" sen F-klass.

Jag hade inte köpt 24" till en 9-åring.

Mamel

Aktiv medlem
Frog kan upplevas dyra men grannen fick i princip igen pengarna när han sålde den. Under pandemin förvisso, men ändå. Själv köpte jag en White till dottern, den fungerar bra.

jonte987

Aktiv medlem
Dottern fick en Trek marlin 7 vid den längden, inga problem med 27,5" och liten ram. Yngsta dottern har cyklat på en Trek roscoe 24" sen F-klass.

Jag hade inte köpt 24" till en 9-åring.
De skiljer i storlek de rackarna. Min dotter är 10 och 150+ utan att vara extrem lång. Nu vet jag inte men i 3an var hon väl ca 20cm längre än de minsta killarna.

EDIT. och 24'' var lagom till henne när hon var 8a och akut urvuxen när hon var 9 1/2.

jonte987

Aktiv medlem

Hälsingland

Aktiv medlem
Ja, det kan bli en kort stund på 24'' men jag är skeptisk till 26'' och än mer till 27.5.

Därför jag säger åk till XXL och testa XC260 och XC240.
Dottern tyckte bytet var bara positivt. Hon gick från 24" med plusdäck, kollade på xxl men tyckte geon var skum. Mina barn gillade inte frog heller hade den på 20".

jonte987

Aktiv medlem
Det slår även enormt i tolerans för stor cykel. Om prio ett är att inte slå i skrevet så hamnar vi en ena ytterläget.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
För 135 cm är White xc260 lite utmärkt. Ska man köra mkt i skog m den föreslår jag däckbyte till tex Rocket Ron eller Ikon typ. Kolla att det är Sram x4 som växel. Vissa har Shimano acera som bakväxel och den växelns fjäder är så klen så kedjan piskar ramen ideligen. X4 är bättre. Decathlon säljer triggerreglage för billig peng till x4 så kan man byta ut vridreglaget. På kampanj kostar cykeln 4 tkr. På blocket borde den gå att hitta för 2-3tkr (?). Går ju att köpa till en luftdämpare ifall man vill sen och ändå hålla ned totalsumman ifall man kommit över en beggad hoj. Min dotter har en Rockshox recon 80mm på och hon är nöjd. Många barn i cykelklubben kör med helstela m gott resultat. Lätt o prisvärd hoj.

Vitus Nucleus 26” är fin. Kostar drygt 7 tkr.

Vad gäller 24” så kolla även Decathlon Rockrider St 920 24” som är luftdämpad m skivbromsar för drygt 4 tkr.
Deras storleksrekommendation verkar snurtig. Hojjen måste vara för kortare barn än vad de rekommenderar.

Senast ändrad:

thomalin

Aktiv medlem
Vi köpte en Scott Roxter, har funkat kanon i stökig terräng, till skolan och för enklare liftåka. Sitter ju 2,6:or på så för en liten kille blir den helstela cykeln i princip heldämpad…

Senast ändrad:

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem
För 135 cm är White xc260 lite utmärkt. Ska man köra mkt i skog m den föreslår jag däckbyte till tex Rocket Ron eller Ikon typ. Kolla att det är Sram x4 som växel. Vissa har Shimano acera som bakväxel och den växelns fjäder är så klen så kedjan piskar ramen ideligen. X4 är bättre. Decathlon säljer triggerreglage för billig peng till x4 så kan man byta ut vridreglaget. På kampanj kostar cykeln 4 tkr. På blocket borde den gå att hitta för 2-3tkr (?). Går ju att köpa till en luftdämpare ifall man vill sen och ändå hålla ned totalsumman ifall man kommit över en beggad hoj. Min dotter har en Rockshox recon 80mm på och hon är nöjd. Många barn i cykelklubben kör med helstela m gott resultat. Lätt o prisvärd hoj.

Vitus Nucleus 26” är fin. Kostar drygt 7 tkr.

Vad gäller 24” så kolla även Decathlon Rockrider St 920 24” som är luftdämpad m skivbromsar för drygt 4 tkr.
Deras storleksrekommendation verkar snurtig. Hojjen måste vara för kortare barn än vad de rekommenderar.
Köpte en XC260 för 3599 på rea för någon månad sedan. Den hade Acera-bakväxel och triggerreglage. Men det var irrelevant för oss som ändå skulle byta till bättre grejer som ändå fanns hemma.

Grabben är för övrigt ca 130 cm och cykeln passar utmärkt.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Byte från acera är för den petige föräldern. Acera funkar bra också. Men Sram X4 kostar väl ungefär lika och är märkbart bättre ifall man kör mycket i skogen.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Acera, altus o Sram x4 är ju alla budgetgrupper. Tourney är väl Shimanos billigaste och den är riktigt billig i kvalitet. Svår att justera in den perfekt m B skruvskustering (har för mig den ssknade B-skruv och skulle justeras m längden på vajerhöljet, kass).

Ena barncykeln (inte White) bytte jag ut Tourneyn mot acera och det blev bättre. Aceran är dock rätt slapp så kedjan blir inte så hårt spänd.

Sram x4 har en betydligt ”hårdare” fjädring bakåt så den spänner upp kedjan bättre, lite mer som att ha clutch (fast det har den inte). Jag tycker den är mycket växel (och reglage) för pengarna. Har inte jämfört m Altus.

Hörde av en annan föräkder i cykelklubben att de bytt ut aceran på deras barns White260 för att de tyckte den var så slapp. De hade oberoende av mig bytt till Sram x4 och de blev nöjda (och var lite avis på att vår xc260 kom m x4 redan från affären ). Så de hade haft samma erfarenhet som jag kring detta I-landsproblem 😀

Topp