Första seriösa cykeln. Bra köp? Köpråd.

Johnalex

Ny medlem
Hejsan.! Jag hade tänkt att köpa min första "seriösa" cykel har fått pris på en lapierre Xelius SL 7.0 Disc.

pris 41 tusen kronor.

finns det något annat man bör kolla på? Är det ett bra köp? Ska jag lägga till extra eller räcker det ?

FredriCX

Aktiv medlem
Hejsan.! Jag hade tänkt att köpa min första "seriösa" cykel har fått pris på en lapierre Xelius SL 7.0 Disc.

pris 41 tusen kronor.

finns det något annat man bör kolla på? Är det ett bra köp? Ska jag lägga till extra eller räcker det ?

Ingen aning. Men såg av en händelse denna:

Bengt-re

Aktiv medlem
Hur mycket erfarenhet har du? Är du skapligt ny till cykling är mitt råd att börja göra en cykelkarriär. Mest för att man inte riktigt vet sina preferenser om man inte har fått tid att utveckla vad man vill ha och dyra fincyklar handlar ofta om finstämda skillnader så risken finns att man köper en cykel som är utmärkt på något man själv inte uppskattar.

I övrigt inga åsikter annat än att det är ofta lite större chans för stora prisskillnader på dyrare cyklar och därmed mer lönande att leta runt lite.

Johnalex

Ny medlem
Hur mycket erfarenhet har du? Är du skapligt ny till cykling är mitt råd att börja göra en cykelkarriär. Mest för att man inte riktigt vet sina preferenser om man inte har fått tid att utveckla vad man vill ha och dyra fincyklar handlar ofta om finstämda skillnader så risken finns att man köper en cykel som är utmärkt på något man själv inte uppskattar.

I övrigt inga åsikter annat än att det är ofta lite större chans för stora prisskillnader på dyrare cyklar och därmed mer lönande att leta runt lite.

Erfarenheten ligger runt 1år. Köpte min första cykel begagnad Canyon Roadlite. Dock en alldeles för stort. Men har pendlat till jobbet mellan 1-2 dagar i veckan plus motions cykling.

Har fastnat för cyklingen och tycker det är riktigt kul, så skulle vilja utmana mig själv med diverse motionslopp. Men behöver då en cykel som passar mig lite bättre.

Mvh

IM

Aktiv medlem
Erfarenheten ligger runt 1år. Köpte min första cykel begagnad Canyon Roadlite. Dock en alldeles för stort. Men har pendlat till jobbet mellan 1-2 dagar i veckan plus motions cykling.

Har fastnat för cyklingen och tycker det är riktigt kul, så skulle vilja utmana mig själv med diverse motionslopp. Men behöver då en cykel som passar mig lite bättre.

Mvh
I min värld är det i princip alltid begagnat som gäller. Av flera olika anledningar. Så det är väl egentligen mitt råd. Samt: köp en som är relativt lätt, och hellre en som är lite snällare än alltför aggressiv.

I övrigt anser jag att du som ny cyklist formas en hel del utifrån den cykel du cyklar på. Du vill cykla lvg (utgår jag från). Olika lvg-cyklar har, precis som @Bengt-re skriver olika egenskaper. En lvg-hoj är ju dock i princip alltid en lvg-hoj och även om det kan skilja en del som mellan så: köper du en bra lvg-hoj från ett välkänt märke i rätt storlek och får hjälp att ställa in den på ett vettigt vis kommer du med största sannolikhet bli nöjd. Och du kommer antagligen att anpassa dig efter de egenskaper som just den hojen har.

Bengt-re

Aktiv medlem

Mvh
Att man sitter effekivt och rimligt bekvämt är en bra start! Och i många fall viktigare än komponenter eller små skillnader i egenskaper.

Att få till en cykel där du sitter perfekt är kanske ett första steg - om nuvarande cykel är fel storlek så betyder det väl cykelbyte. Att sedan cykla på den och lära dig vad du vill ha för ergonomi på reglage (stora/små händer), önskad range, uttöna hur känslig du är för ojämn kadens, om du gillar en livligare eller lite stabilare/sävligare cykel, hur du vill sitta och allt sådant. Sen (tycker jag) att man har ingångsdata till hur din drömcykel skall vara konfigurerad, justerad och vad den skall ha för egenskaper.

Självklart kan du köpa det du tror är din drömcykel nu, men det jag med mitt svammel vill framföra är att det finns en risk att du exakt vet svaren på vad din drömcykel är och att du därmed inte blir helt nöjd. JAG hade köpt en bra cykel med "best guess" egenskaper och bikefitat den, sedan cyklat på den en sessong och göra småjusteting så att allt blir så bra som möjligt. Sedan lista vad som återstår och inte går att lösa med den cykeln (villhöver elväxlar, önkar större/mindre reglage, vill ha campa/SRAM/Shimano style istället) och nu börja jakten på drömcykeln.

Jag påstår inte att jag har rätt, jag presenterar bara ett alternativt förhållningssätt.

Berk

Aktiv medlem
Sen finns det folk som känner alla detaljerna och vill har dom precis rätt som Bengt-re (och jag) och folk som inte bryr sig mycket om bara positionen på cyklen måste är rätt och sakerna funkar. I både fall skulle jag rekommendera en billigare cykel. I första fall för att man snabbt vill köpa något som passar bättre och i sista fall för att man inte märker skillnaden. Dyrare cyklar är ofta lite lättare och snyggare, men det berör på tillverkare och modell. Men om du har pengarna och tycker att cyklen är snyggt (och vet att du kommer att sitta bra på cykeln), köp!

Pqz

Aktiv medlem
De flesta cyklar, särskilt i det aktuella mellansegmentet, är kompromisser mellan pris/prestanda. Fundera lite på vad du inte är beredd att kompromissa med, och hur lätt/svårt det är att uppgradera.
Ramen och hjulen är viktigast för känslan. Geometri och hur styv/rapp cykeln känns går inte att ändra, så satsa på en bra ram som du sitter bra på. Totalvikten styrs mycket av komponentval, så inte nödvändigtvis avgörande när man väljer ram. Hjulen är enkla att uppgradera och det är bra med ett par uppsättningar, men akta för medföljande bojsänken. Övriga komponenter från 105 och uppåt funkar normalt bra och kan enkelt (men aldrig billigt) uppgraderas allteftersom.
Lycka till!

Johnalex

Ny medlem
Det enda jag skulle vilja ha är väl egentligen bromskivor , då ibland när jag har pendlat upplever jag bromsverkan som kraftigt försämrad vid fuktigt väder. Men kanske dåliga slitna belägg.

Jag är ju inte den som känner till alla komponenter in i minsta detalj. Men att cykla runt på en 2xl cykel när jag behöver en Large funkar inte längre. . Ligger en Scott Addict i Tranemo som jag även hade kunnat tänka mig. Men jag vet inte riktigt hur bra de köper är..

Just därför tänker jag att en ny cykel så är den iallafall oanvänd, och att jag vet hur den har behandlats.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det enda jag skulle vilja ha är väl egentligen bromskivor , då ibland när jag har pendlat upplever jag bromsverkan som kraftigt försämrad vid fuktigt väder. Men kanske dåliga slitna belägg.

Jag är ju inte den som känner till alla komponenter in i minsta detalj. Men att cykla runt på en 2xl cykel när jag behöver en Large funkar inte längre. . Ligger en Scott Addict i Tranemo som jag även hade kunnat tänka mig. Men jag vet inte riktigt hur bra de köper är..

Just därför tänker jag att en ny cykel så är den iallafall oanvänd, och att jag vet hur den har behandlats.
Fälgbromsar påverkas mer av väta än skivor. Personligen så har jag inga problem med något (förutom cantisar eller fälgbromsar på rostfria fälgar eller de sämsta mekaniska skivbromsarna - de lösningarna är inte bra nog för att cykla i trafik 2021...).

Köp en ny cykel i rätt storlek, ny eller beg och hitta en skön sittställning! Scott Addict är väl en helt okej cykel så vitt jag vet. Har dock aldrig cyklat på någon.

Johnalex

Ny medlem
Fälgbromsar påverkas mer av väta än skivor. Personligen så har jag inga problem med något (förutom cantisar eller fälgbromsar på rostfria fälgar eller de sämsta mekaniska skivbromsarna - de lösningarna är inte bra nog för att cykla i trafik 2021...).

Köp en ny cykel i rätt storlek, ny eller beg och hitta en skön sittställning! Scott Addict är väl en helt okej cykel så vitt jag vet. Har dock aldrig cyklat på någon.
Okej jag får väl fundera lite..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Scott Addict 25 (56/L) https://www.blocket.se/vi/98348064.htm

Där är annonsen på scotten

Bengt-re

Aktiv medlem
Okej jag får väl fundera lite..

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Scott Addict 25 (56/L) https://www.blocket.se/vi/98348064.htm

Där är annonsen på scotten
Jag kan tycka att den är någon tusenlapp för dyr, men passar den och är i gott skick så varför inte? Såg ut att vara en väl glesstegad kassett på, men åas vet jag inte vad du gillar eller var du cyklar. Snygg cykel iaf! Och kassett går ju att byta om du vill ha det lite tightare.

IM

Aktiv medlem
Att tänka på vid begagnat-köp kan vara att ha koll på drivlinan. Serb kostar gärna en slant att byta (inte minst på högre grupper). Att lämna in en hoj till LBS för en genomgång när/om du köpt den kostar däremot oftast inte så värst många kronor.

DanielS

Aktiv medlem
De flesta cyklar, särskilt i det aktuella mellansegmentet, är kompromisser mellan pris/prestanda. Fundera lite på vad du inte är beredd att kompromissa med, och hur lätt/svårt det är att uppgradera.
Ramen och hjulen är viktigast för känslan. Geometri och hur styv/rapp cykeln känns går inte att ändra, så satsa på en bra ram som du sitter bra på. Totalvikten styrs mycket av komponentval, så inte nödvändigtvis avgörande när man väljer ram. Hjulen är enkla att uppgradera och det är bra med ett par uppsättningar, men akta för medföljande bojsänken. Övriga komponenter från 105 och uppåt funkar normalt bra och kan enkelt (men aldrig billigt) uppgraderas allteftersom.
Lycka till!
Har man en budget på 41k så borde man inte behöva kompromissa alltför mycket.. Dock så snålar vissa tillverkare in på hjul och däck, och sadeln vill man kanske byta till sin egen favorit. Men i övrigt så ska man få en riktigt bra spec:ad cykel för de här pengarna.

I övrigt håller jag med om ram och geometri, om jag skulle handla i den här prisklassen skulle jag verkligen vilja provcykla innan köp så jag verkligen känner att det blir helt rätt.

Bengt-re

Aktiv medlem
Har man en budget på 41k så borde man inte behöva kompromissa alltför mycket.. Dock så snålar vissa tillverkare in på hjul och däck, och sadeln vill man kanske byta till sin egen favorit. Men i övrigt så ska man få en riktigt bra spec:ad cykel för de här pengarna.

I övrigt håller jag med om ram och geometri, om jag skulle handla i den här prisklassen skulle jag verkligen vilja provcykla innan köp så jag verkligen känner att det blir helt rätt.
Problemet är väl mest om man inte vet hur man vill sitta exakt. En ebay styrstam i rätt längd är bättre än en finfin zip-stam i fel längd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer