Förstagångscyklare

Mikey77

Ny medlem
Förstagångscyklare
Hej,
Sonen (9år) vill börja cykla lite i skogen och jag tänkte det kunde vara bra motion (Partille).
Så vi båda är ute efter prisvärda cyklar för några som vill testa att cykla i skogen.
(Tips på bra cyklar, storlek, att tänka på mottages gärna)

Jag:
175cm, 90kg, grusväg & stigar, ca 2000kr

Sonen:
136cm, grusvägar & stigar (men även till skola), ca 1500kr.

Tror mer på en bra begagnad än någon billig från Biltema etc.

Tips och förslag mottages mer än gärna då jag är helt ny på detta!

Tack för hjälpen från en glad nybörjare

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Förstagångscyklare
För sonen är det nog lättare att hitta något vettigt, som den här Occanon.

För dig som ändå är 90 pannor tung kommer nog en 2000kr cykel inte vara så kul i skogen. Jag tror det gäller att hålla koll på blocket hela tiden.

classic

Aktiv medlem
Förstagångscyklare
Helt ärligt. Jag får samma förfrågningar av bekanta varje gång dom skall investera i nån fet cykel. Du får nog förbereda dig på nåt 21 växlat från nittiotalet tidig tvåtusen som funkar ok att cykla på grusvägar med o till grillplatsen. Går självklart att ta sig fram genom skogen. Om man tar det försiktigt. Men det blir absolut inget vrålåk för den summan. Man kan ha tur. Men det är långt månader/halvår/år mellan tillfällena o man får slå till genast när det kommer." Som Cotic soulen som lades ut på köp o sälj gbg häromdagen för 1500"" den försvann under timman.

ttfh

Medlem
Förstagångscyklare
Begagnad 90-tals, du måste vara beredd på att mecka själv, en del saker kommer behöva bytas(och vissa grejer kan sitta fast... hårt...).

Men resultatet kan bli riktigt bra.

etnica

Aktiv medlem
Förstagångscyklare
Om man har den budgeten så duger nog biltema tillsvidare. Då har man iaf. nya komponenter och nån typ av garanti.
Finns det ens någon biltema MTB för 2k?

Känns meningslöst att leta en bra begagnad MTB för 2k imho. Kan man spendera tiden med att cykla istället.

Freddie L

Aktiv medlem
Förstagångscyklare
Att göra ett bra köp för tvåtusen är svårt. Det är bara att chansa på nåt i strl M. Du kommer få lära dig meka iaf.

Jag håller med Etnica ovan. Ge dig ut och cykla med grabben istället för att stirra på blocket. Ta en vanlig herrcykel eller hybrid eller vad du har tillgängligt. Det går utmärkt att ta sig fram på de flesta stigar. Är det sen nåt som ni gillar återkommer du med en budget på 7-10k så kan du få riktig hjälp!

Ha det så roligt (på vilken cykel som helst till att börja med)!

Mikey77

Ny medlem
Förstagångscyklare
Har fått följande erbjudanden (mer eller mindre serriösa säljare):
Kross 27,5, M ram - 2500kr
1590568608659.png

Scott: 29 tum (modell okänd): ca 1750kr
1590568692997.png

Kona Fire Mountain 26 tum 1500kr
1590568821568.png

Ingen av säljarna kunde säga så mycket om cyklarna mer än vad som var på bilderna.

Är Fatbike helt ute, såg denna?
Fatbike Scar - 3000kr
1590569228323.png

Som sagt helt novis (som kanske märks).

Uppskattar ALLA kommentarer!

Freddie L

Aktiv medlem
Förstagångscyklare
Köp Scotten. Vissa hårda fakta som talar för den, 29tum, skivbromsar. Sen kan gaffeln vara helt funktionsoduglig, skicket kan vara hur som helst på drivlina och bromsar, ramen kommer kanske från en serie som är mer vardagscykel än skogscykel osv. Men det är också minst pengar, mer över att serva och reparera. Slå till på en gång, den känns nästan, nästan lite prisvärd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer