Förstår inte ens skillnaden när jag ska välja (köpa) ny cykel.....

Elis73

Ny medlem
Min gamla men fullt funktionsdugliga vardagscykel ("citybike") är stulen och jag måste köpa ny. Har en mtb som används till träning (blandat asfalt, grus och stig) men tycker att den är för tung/klumpig för motionsrundor som innehåller 50/50 mellan asfalt och grus. Normal motionsrunda 2-4 mil.

För att göra det lätt för mig (lokal butik) så tänker jag Crecent. Gick in på Crecents hemsida och jämför där Åkulla, Holma, Milli, Anaris och Desi. Tycker inte att det direkt skiljer något mellan modellerna (?) förutom att några har skärmar och pakethållare med vid leverans samt att Åkulla har dämpning på framgaffeln.

1. Är dämpning nödvändig vid cykling på grusväg?
2. Jag behöver skärmar för att kunna använda till jobbet/affären. Ska man satsa på en lätt cykel och sätta på lösa plastskärmar eller välja en modell med riktiga skärmar?
3. Pakethållare vore bra - finns några nackdelar (träningsmässigt) förutom att det påverkar vikten?

Övrig tekniskt information på cyklarna är mest grekiska för mig tyvärr. Får lita på att växlar och bromsar är bra på en så dyr cykel....(?)

Tack om någon orkar råda en cyklist som gillar att träna, men ogillar att köpa:-)

Batavus

Aktiv medlem
En hybridcykel med pakethållare och riktiga skärmar är vad du behöver. Däck ca 35 - 42 mm breda. Om du inte använder cykelkärra, eller har jättelasten Allan du ska ha med dig, så ska du nog sikta på en aluminiumram. Bra lyse behöver du till vintern.

Stumpy

Aktiv medlem
Känner inte till Crescents sortiment, men man brukar få betala lite extra för märket.
1. Nej
2. Beror på om du alltid vill ha skärmarna på. Enkla skärmar kan vara bra om man ofta vill ta bort och sätta på dem, men riskerar att skramla sönder.
3. Beror på hur man definierar "träning". Jag skulle aldrig ha pakethållare på en träningscykel.

Berk

Aktiv medlem
Känner inte till Crescents sortiment, men man brukar få betala lite extra för märket.
1. Nej
2. Beror på om du alltid vill ha skärmarna på. Enkla skärmar kan vara bra om man ofta vill ta bort och sätta på dem, men riskerar att skramla sönder.
3. Beror på hur man definierar "träning". Jag skulle aldrig ha pakethållare på en träningscykel.

Man märker inte mycket av en pakethållare (om den sitter fast och inte skramlar). Men om ingenting annat ger den väl lite mer träning :)

KjellF

Aktiv medlem
Köp inte en cykel med stötdämpare om det bara är för skapligt bra grusvägar eller bättre. Du har inget större behov av fjädringen och de som sitter på cyklarna är oftast av diskutabel kvalité.
Jag har pakethållare på mina två pendlarcyklar. Det är väldigt praktiskt att bara kunna hänga på en väska med det jag behöver för jobbet eller en/två större när man handlar. Pakethållaren har bara en nackdel för träning och det är estetiken.
För pendling och träning i mindre bra väder är skärmar riktigt skönt. Det är alltid struligt att montera enklare plastskärmar, köp monterat men sök på egolapp och kompislapp och försök att fixa detta.

DarkMatter

Aktiv medlem
Alla bra butiker kan nog montera skärmar om det är så att modellen du väljer saknar. Brukar kosta några hundralappar. Då slipper du försöka passa in dem själv.

Som andra har sagt är dämpning inte nödvändigt. Hitta några bra däck som inte är för smala, kör med lagom lågt lufttryck, så har du dämpning så det räcker (det går inte långsammare heller).

weldion

Aktiv medlem
Köp ingen med dämpare. Bara 1,5 kg mer vikt som inte gör så mycket för komforten.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer