Förstora hål i aluminiumram??

Pimpelmannen

Ny medlem
Hej, har en canyon spectral i aluminium från 2017.
Den har 2 hål för integrerad vajerdragning i downtubet, ett på varje sida. Min tanke är att använda mig av en fil/dremel för att fila ett av hålen lite mer ovalt för att kunna klämma in kabeln till dropperposten och på så sätt få alla kablar integrerade. Hur dum ide är det på en skala, vad tro ni?

Crocko

Aktiv medlem
Fram med verktygen bara, det finns säkert ingen anledning till smeknamnet spräcktal på den modellen :)

Skämt åsido om hålet är så illa konstruerat och du känner att ditt liv blir bättre om du får in vajern i en vettigare vinkel så vem är jag att komma med pekpinnar när jag slaktar ramar med morakniv, men om du värderar garantin på en ram som faktiskt har en historik med utmattningsproblem och sprickor så skulle jag tänka 2ggr och eventuellt fila 1 gång,

Pimpelmannen

Ny medlem
Haha är det så illa, det kanske kan förklara den låga vikten på cykeln. Har ingen garanti på den då jag är andra ägaren.
Det handlar inte om vinkeln på hålet utan att göra det lite större så jag kan klämma in 2 kablar istället för 1. Ja det skulle gör mitt liv mycket bättre med alla kablar integrerade, men jag får väl försöka lugna ner mitt estetiska sinne ;)

ebiha

Medlem
Jag hade lite svårt att få ut mina kablar vid vevpartiet på en Spectral - satt något som stoppade inne i ramen. Så kolla att detta verkar funka innan du börjar. Nu är jag inne på min andra garantiram förresten... kedjestaget spricker.

ebiha

Medlem
När jag har fått spricka i bakre triangeln har jag konstigt nog fått helt ny ram bägge gångerna. Det tyder väl kanske på att de inte heller säljer ramen i två delar.

qma

Aktiv medlem
Har den överlevt sen 2017 så kanske den är en av de Spectral som är mer resistent mot att bli sprectal.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer