Förundersökning...

Lackverkstad


  • Antal röster
    115

GoranS

Aktiv medlem
Förundersökning...
På reparerad yta! Hallå, vi snackar hela ramen. Är nästan 99.9% säker på att det inte blir 1,2 eller ens 10 gram.

Tänk lite breddare så blir allt mycket roligare ska ni se. Ni kanske rent av märker av att ni inte behöver kolla Let's Dance varje helg.
Nu får du tagga ner. Mkt konstigt har du kläckt ur dig men att anklaga människor för att titta på Let’s dance är faktiskt inte ok! 😉
 

fhloston

Aktiv medlem
Förundersökning...
Ska göra det. Är ju eventuellt enda fördelen med kinaramar. Köpa en märkesram och sedan börja fila känns lätt suspekt.

Ja, det var ju inga kinaramar cyklist satte morakniven i 😍

 

Woodknocker

Aktiv medlem
Förundersökning...
Ja, det var ju inga kinaramar cyklist satte morakniven i 😍

Nä har även sett CNG göra något sånt där, nu heter de väl inte CNG utan GCN eller nåt men det är ju rätt talande att just de gör något så dumt.

Vissa människor har helt enkelt för mycket stålar i börsen medan andra får äta snabbmakaroner.
 

Loftberg

Aktiv medlem
Förundersökning...
Nä har även sett CNG göra något sånt där, nu heter de väl inte CNG utan GCN eller nåt men det är ju rätt talande att just de gör något så dumt.

Vissa människor har helt enkelt för mycket stålar i börsen medan andra får äta snabbmakaroner.
För Dangerholm verkar hela Moraknivsgrejen dock givit rätt bra utdelning...tror åtminstone han slipper snabbmakaronerna!
 

Earlslick

Aktiv medlem
Förundersökning...
Nä har även sett CNG göra något sånt där, nu heter de väl inte CNG utan GCN eller nåt men det är ju rätt talande att just de gör något så dumt.

Vissa människor har helt enkelt för mycket stålar i börsen medan andra får äta snabbmakaroner.
Och nu blev jag övertygad.
Din avatar?
1623261935589.png
 

AndersJB

Aktiv medlem
Förundersökning...
Hej!
Nu är jag ingen presumativ kund till dej,men tänkte ge lite input.
Driver själv företag sedan -98,och lackar själv hojar,dock endast mina mc-byggen.(dock är hojbyggandet min hobby,inget som berör företaget,helt annat jag sysslar med där.)

Starta företag är lätt,men man måste tänka igenom noga,och väga in många parametrar man kanske inte tänker på....
Som anställd ser man inte alla kostnader,nu tänker jag inte på typ skatter och moms,utan dom rent "vardagliga" sakerna.
Ha verkstaden hemma är ok,men ta med i kostnaderna som kommer i företaget...elförbrukning,verktyg,förbrukningsmaterial (våtslippaper är inte gratis...),maskiner/kompressor som ska köpas och underhållas bl.a.
Sen transporter/bil/bränsle för att köpa saker,eller hämta/lämna för frakt....det är tid som man inte får betalt för,sk ställtid.
Även enkla saker som arbetskläder,arbetsskor,tvätt av detta....plockar på fort sådana småsaker.

Små,små saker kan tyckas,men som sammantaget ska täckas av inkomsterna,och som "dras från vinsten".

Vill inte avskräcka på något sätt,men för att få en hyfsad vinst behöver man dra in mer än man tror,och på sikt leva hyfsat på det,och låga omkostnader är alltid bra för att ha.
Och är ibland påfrestande att efter ordinarie jobbet,komma hem och dra på sej arbetskläderna direkt för att bränna kvällen i hemmaverkstaden.

Men drivet och ambitionen är helrätt,man når sitt mål med hårt arbete och att inte ge upp,bara kämpa på och ge dej fan på att lyckas!!
Anders.
 

josofin

Aktiv medlem
Förundersökning...
En liten bump och 👍🙏 till @KMD_Himself .
Jag hade bestämt mig för en viss cykel, men efter att ha dammsugit utbudet i Europa lyckades jag bara hitta en enda i min storlek, men i helt fel färg! Då kom jag att tänka på den här tråden, och när jag hittade den visade det sig dessutom att TS var en lackerare som jag följer på Instagram (djos custompaintwork). Så då tog jag kontakt i hopp om hjälp att fixa den fula färgen. Och det fick jag! KMD_Himself är lätt att ha att göra med, flexibel och tillmötesgående, tydlig när det gällde allt från färgval, kostnad, tidsåtgång etc.. Och viktigast såklart, gjorde ett riktigt snyggt jobb!! Passade på att få fjädern till andra cykeln lackad på samma gång! Svårt att se på bild exakt hur snyggt det blev, men jag är mer än nöjd 😊!
20220813_205127.jpg
VideoCapture_20220812-123428.jpg
VideoCapture_20220812-123404.jpg
20220813_173703.jpg
 
Senast ändrad:

KMD_Himself

Medlem
Förundersökning...
En liten bump och 👍🙏 till @KMD_Himself .
Jag hade bestämt mig för en viss cykel, men efter att ha dammsugit utbudet i Europa lyckades jag bara hitta en enda i min storlek, men i helt fel färg! Då kom jag att tänka på den här tråden, och när jag hittade den visade det sig dessutom att TS var en lackerare som jag följer på Instagram (djos custompaintwork). Så då tog jag kontakt i hopp om hjälp att fixa den fula färgen. Och det fick jag! KMD_Himself är lätt att ha att göra med, flexibel och tillmötesgående, tydlig när det gällde allt från färgval, kostnad, tidsåtgång etc.. Och viktigast såklart, gjorde ett riktigt snyggt jobb!! Passade på att få fjädern till andra cykeln lackad på samma gång! Svårt att se på bild exakt hur snyggt det blev, men jag är mer än nöjd 😊! Visa bilaga 574114 Visa bilaga 574116 Visa bilaga 574117 Visa bilaga 574119
Jätteroligt att du är nöjd nu med färgen.
Tack för förtroendet. Slit cykel med hälsa 👍
 

J2000E

Aktiv medlem
Förundersökning...
Är lite sen in i tråden men hoppas att jag inte är för sen.

Det vanliga happy-bruset är nog inget att göra åt men jag antar att du har skinn på näsan och kan bortse från det värsta larvet.

Du kommer nog aldrig bli rik på att bara lackera cykelramar. Däremot skulle du med rätt ingångsvärden snabbt få en trogen kundkrets. Tillräckligt för att sticka mellan med och för att jämna ut arbetsbelastningen.

Dina första och största konkurrenter är (som du givetvis redan vet) cyklisterna själva. Alla tror att de kan lackera. Tröskeln är så att säga låg. Ett par burkar från Biltema så är det klart. Att skillnaden mellan ett ”rattle can paint job” och en riktig lackering är milsvid förstår bara en liten del av den potentiella kundkretsen. Sedan har du ytterligare en del som förstår det men som nöjer sig med sprayburk för att det täcker deras behov. Inget fel med det. Alla har inte behov av en riktig lackering.

Personligen har jag lackerat mina bilar, båtar, motorcyklar, mopeder och cyklar, själv genom hela livet. Det är oerhört tillfredsställande att göra det och man har kontroll över slutresultatet. Att kunna säga att man helt och komplett har renoverat något själv ger en fantastisk tillfredsställelse.

Med det sagt vill jag påstå att det finns ett behov av en lackerare i Sverige - som har kunskapen och färdigheterna att lackera cykelramar. Dels och givetvis alla försäkringsskador, bättringar och hel-lackeringar på moderna cyklar, dels (och min poäng) ett litet men ändå/och i stället lukrativt segment med gamla stålramar.

Klassiska stålramar ställer några speciella krav i jämförelse med moderna carbon-/alu-ramar. De har små detaljer som inte får ”flyta ut i lack”. Det vill säga att lacken måste vara tunt lagd men ändå täcka. Nästan osvikligt när gamla klassiska stålramar har lackerats om är att de ser ut som ”färg-blobbar”. Muffar etc. har tappat all definition och stringens (tänk tjock pulverlack).

En lackerare som kan lägga tunt och jämnt kan till och med få en internationell kundkrets. En som kan maska av kromade muffar, etc. så att det blir ett bra slutresultat. Lägger man till det kunskapen om att randa muffar och utföra så kallad ”box lining” - samt om man har känsla för att placera dekaler på rätt ställe (efter ritning eller förlaga) så finns det, vågar jag påstå, oändliga möjligheter att ta betalt.

Som jag nämnde har jag alltid lackerat själv. Därmed vet jag vilken tid det tar om det ska bli bra och rätt. För- och underarbete står för åtminstone 80 procent av resultatet. Med det sagt skulle jag vara villig att betala 5-6000 för en bra enfärgslackering med rätt placerade dekaler (under klarlacken). Det skulle vara en befrielse och helt galet trevligt. Jag vet vad som krävs och/men orkar inte uppbåda den entusiasmen längre.

Jag har åtminstone sex cykelramar som behöver lackeras. Och fyra mopeder. PM: a om du är intresserad.

Exempel:
Nykromad Bianchi Specialissima från cirka 1964.

28827230097_d1775fdfec_b.jpg


Så här ser min andra 60-tals Bianchi Specialissima ut - den var i ett skick som gjorde att jag valde att INTE lackera om.

43648851932_342640c31b_3k.jpg
 
Senast ändrad:

KMD_Himself

Medlem
Förundersökning...
Är lite sen in i tråden men hoppas att jag inte är för sen.

Det vanliga happy-bruset är nog inget att göra åt men jag antar att du har skinn på näsan och kan bortse från det värsta larvet.

Du kommer nog aldrig bli rik på att bara lackera cykelramar. Däremot skulle du med rätt ingångsvärden snabbt få en trogen kundkrets. Tillräckligt för att sticka mellan med och för att jämna ut arbetsbelastningen.

Dina första och största konkurrenter är (som du givetvis redan vet) cyklisterna själva. Alla tror att de kan lackera. Tröskeln är så att säga låg. Ett par burkar från Biltema så är det klart. Att skillnaden mellan ett ”rattle can paint job” och en riktig lackering är milsvid förstår bara en liten del av den potentiella kundkretsen. Sedan har du ytterligare en del som förstår det men som nöjer sig med sprayburk för att det täcker deras behov. Inget fel med det. Alla har inte behov av en riktig lackering.

Personligen har jag lackerat mina bilar, båtar, motorcyklar, mopeder och cyklar, själv genom hela livet. Det är oerhört tillfredsställande att göra det och man har kontroll över slutresultatet. Att kunna säga att man helt och komplett har renoverat något själv ger en fantastisk tillfredsställelse.

Med det sagt vill jag påstå att det finns ett behov av en lackerare i Sverige - som har kunskapen och färdigheterna att lackera cykelramar. Dels och givetvis alla försäkringsskador, bättringar och hel-lackeringar på moderna cyklar, dels (och min poäng) ett litet men ändå/och i stället lukrativt segment med gamla stålramar.

Klassiska stålramar ställer några speciella krav i jämförelse med moderna carbon-/alu-ramar. De har små detaljer som inte får ”flyta ut i lack”. Det vill säga att lacken måste vara tunt lagd men ändå täcka. Nästan osvikligt när gamla klassiska stålramar har lackerats om är att de ser ut som ”färg-blobbar”. Muffar etc. har tappat all definition och stringens (tänk tjock pulverlack).

En lackerare som kan lägga tunt och jämnt kan till och med få en internationell kundkrets. En som kan maska av kromade muffar, etc. så att det blir ett bra slutresultat. Lägger man till det kunskapen om att randa muffar och utföra så kallad ”box lining” - samt om man har känsla för att placera dekaler på rätt ställe (efter ritning eller förlaga) så finns det, vågar jag påstå, oändliga möjligheter att ta betalt.

Som jag nämnde har jag alltid lackerat själv. Därmed vet jag vilken tid det tar om det ska bli bra och rätt. För- och underarbete står för åtminstone 80 procent av resultatet. Med det sagt skulle jag vara villig att betala 5-6000 för en bra enfärgslackering med rätt placerade dekaler (under klarlacken). Det skulle vara en befrielse och helt galet trevligt. Jag vet vad som krävs och/men orkar inte uppbåda den entusiasmen längre.

Jag har åtminstone sex cykelramar som behöver lackeras. Och fyra mopeder. PM: a om du är intresserad.

Exempel:
Nykromad Bianchi Specialissima från cirka 1964.

28827230097_d1775fdfec_b.jpg


Så här ser min andra 60-tals Bianchi Specialissima ut - den var i ett skick som gjorde att jag valde att INTE lackera om.

43648851932_342640c31b_3k.jpg

Hej!
Jag hann öppna eget och det går faktiskt riktigt bra.
Många säger att det är svårt att hitta någon som vill och kan måla cykelramar och andra smågrejer så dom är glada att jag finns.

Absolut, jag vet det finns folk som vill greja själv. Och till o med är nöjd med sin egna jobb. Inget fel i det.

Ja det kryllar många av de som drar ner när någon vill lyckas (krabbteorin)
Jag skiter i dom, dom är bara avundsjuka och bitter. Berör mig inte för det är inte min förlust.


Exakt, det ligger mycket jobb och det vet du redan. Bra!



Absolut, jag kan hjälpa dig med lack. Vi kan prata mer i PM.
 
Topp