förvara cykeln i lägenheten smidigt?

Storklas

Aktiv medlem
Hejsan,

Har lite problem med cyklar som står ivägen och välter hela tiden. Nån som vet en butik i sverige (helst göteborg) som säljer ställ för cykelförvaring inomhus typ:

http://www.bikemania.biz/Delta_Cycle_Michaelangelo_2_Bike_Wall_Rack_RS6000_p/delta_rs6000.htm

Har alltid minst två cyklar i lägenheten (totalt 4 som inte kan förvaras ute/cykelrum). Vill helst inte göra jätttehål i gipsväggarna. Hur gör ni? Stora takvåningar eller bara en cykel (ingetdera är ett alternativ för mig)?

Tacksam för tips!

PerryE

Aktiv medlem
Jag hade lite Sparring-prylar hemma och skruvade fast horisontal-skenan precis uppe vid taket. Därefter var det bara att hänga cyklarna ovanpå varandra - högt i taket underlättar.

Elin

Ny medlem
Det där såg riktigt snygg ut! Hade kunnat tänka mig att ha det själv... (Om jag nu inte haft monsterlägenhet, skrubbar, källare, vedbod och garage) Fast det är onekligen på gränsen till nördigt. Lider med alla er som har små lägenheter mitt i stan! :P

rejser

Aktiv medlem
den var snygg, personligen hade jag högt i tak i förra lägenheten, så hade jag en sådandär som man ibland ser i cykelaffärer där man hänger pedalen på en liten svart moj som sticker ut ur väggen, hjulen kom i huvudhöjd på mig, hela cykeln kom undan lätt.
grahns har dom, typ 195:- tre skruvar

Sungam

Medlem
Jag skulle vilja ha min jonne liggandes/hängandes utmed taket, har någon sett röken av en sån smart konstruktion?

Foppie

Ny medlem
Senast redigerad av en moderator:

Foppie

Ny medlem
Den håller bra många kilo.
Väggkonsollerna sitter med dubbla skruv borde hålla för 10-15 kilo styck utan vidare.
Kroken i taket som bär större delen av vikten då den i stort sett
sitter i centrum har jag hängt i som test.
Jag väger lite mer än aluminiumspringaren...
/Janne

fullrulle

Ny medlem
Jag köpte en aluminiumstolpe på IKEA (kommer inte ihåg vad den heter) som har två cykelhållare att hänga på.
Den spänns upp mellan golv och tak. Finns i kungens kurva på förvara avd. längst in i hörnet.
Funkar superbra!

/Manne.

Pålle

Medlem
Jag löste det genom billiga hyllor/tavellister från IKEA. Lite kedja och krok från Jernia. Jag har lågt tak i hallen pga. ventilationsrör ovanför så det gick precis höjdmässigt...

Bilagor

• DSC00093.JPG
    DSC00093.JPG
    53.6 KB · Besök: 226
  • DSC00094.JPG
    DSC00094.JPG
    43.4 KB · Besök: 291

Pålle

Medlem
LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> Pålle:
> Har du spotlight också? Då måste man alltid ha ren
> cykel.
>
>
>

Ja, rena ær dem. Annars har jag dem inte på væggen, då får de stå på balkongen. Inte vid denna årstiden dock...

/Joakim

Sungam

Medlem
Min cykel hänger i badrumstaket. Jag tycker att det är helbra, min sambo tycker att det är halvbra...
Krok från Fredells, och lägg märke till skruvarna i väggen som stöttar styret.

Edit: Bilden kom visst på sniskan och verkar inte kunna redigeras.

Bilagor

• IMG_3511.jpg
    IMG_3511.jpg
    111.2 KB · Besök: 142
Senast redigerad av en moderator:

lleberg

Aktiv medlem
kan man inte köra nånting likandne pålles här ovan fast man låter cyklarna överlappa varandra en del, så kedjan för cykel 1 sitter ovanför listen för cykel 2 alltså..

Då börjar det väl tom gå att lösa utan skruvhål om man gör en fin ram som det sitter i.. :)

En ram med 2 st L-formade reglar med botten mot golvet, draget ihop i ändarna, med lister för cyklarna draget fast i olika höjder och sen krokarna hängande under en passande platta, alternativt i själva ramen på hyllan då..

Vad tror ni? :)
Blir väl lite otympligt kanske, men? :)

F

Foes

Guest
Man bör ju ha i åtanke att hojen inte alltid är nytvättad varvid den vita väggen i finrummet snabbt blir skitig om man skall applicera hojen där efter varje tur. Själv har jag hojen i hallen och det ser ärligt talat förjävligt ut nu när det regnar och är skitigt ute.

Pålle

Medlem
Foes skrev:
> Man bör ju ha i åtanke att hojen inte alltid är
> nytvättad varvid den vita väggen i finrummet
> snabbt blir skitig om man skall applicera hojen
> där efter varje tur. Själv har jag hojen i hallen
> och det ser ärligt talat förjävligt ut nu när det
> regnar och är skitigt ute.

Tvættar du inte hojen? =0) Helt ærligt så ær det enda stællet på min cykel som kommer i kontakt med væggen bakre delen av framhjulet som gærna vinklar sig inåt væggen (det går att løsa om man spænner hjulet så det står rakt, mot ramen tex). Jag har løst det med ett genomskinligt overhead-papper dær... Skiten som mot førmodan skulle finnas på hojen hamnar antingen på golvet (som i ditt fall?) eller på listen... Jag har møjlighet att hænga den på balkongen sommartid, men då får man dra en skitig cykel tværs genom lægenheten, ingen hit i mitt fall...

Tim

Ny medlem
gör det enkelt. sätt en glas-/plexiskiva där det ligger an emot väggen om man nu måste ha cyklarna i själva lägenheten..

Foes

Ny medlem
Jag tvättar inte cykeln efter att jag cyklat ner på stan och handlat eller när jag cyklat tur och retur till skolan, fast jag kanske avviker från vad som anses vara normalt ;)

Pålle

Medlem
Foes skrev:
> Jag tvättar inte cykeln efter att jag cyklat ner
> på stan och handlat eller när jag cyklat tur och
> retur till skolan, fast jag kanske avviker från
> vad som anses vara normalt ;)

Din cykel borde stå i ett cykelstæll, brukscykel kallas det visst!?

;)

/Joakim

Foes

Ny medlem
Ja, om du tycker att en +15000 kronors cykel ska stå ute så får du väl tycka det. Själv tycker jag att det är bättre om den står inne, brukscykel eller ej.

thomaz

Aktiv medlem
Gissa om jag blev förvånad när sambon helt plötsligt tyckte det var okay att min racer hängde på väggen i vardagsrummet...

Kanske har något med att göra att det stått på golvet i trainern men hursom helst så gjorde jag som Pålle.

Både sambon o jag blev nöjda ;)

Bilagor

• bwall.jpg
    bwall.jpg
    66.8 KB · Besök: 117
R

Road_Runner_Swe

Guest
Ursäkta den dåliga bilden http://www.vck.nu/Rickys_Mapp/Cyklar1.jpg men så här hänger mina tyvärr på väggen då det inte var ett alterrnativ för inlägg nr 1,
Men flertalet har ju visat sina fiffiga anordningar så jag kan väl visa mitt förslag köpta på Biltema =) kostade inte mycket.
Även mina cyklar blir stående i hallen tills man inte orkar med dom längre och skruvar av hjulen stoppar ner dom i badet och vips rena för väggen.

thomaz

Aktiv medlem
Sam skrev:
> haha.. håll fast vid din sambo. Visste inte att
> det existerade sånna tjejer.

;) Finns nog en baktanke med det där också. Hon började prata om en ny soffa strax efter men den diskussionen lyckades jag trolla bort men förmodar att det rätt som det är kommer något nytt hon bara måste ha eftersom jag fick ha den där...

Öviksmicke

Ny medlem
Joakim (Pålle): Tack för idén med tavellist från Ikea. Ser snyggt ut.
Ska precis flytta in i en lägenhet och då sökte jag upp den här tråden för att hitta nå fina lösningar på hur man ska förvara cykeln.
Får nog bli nån spotlight på den också så man äntligen kanske kan lära sig tvätta cykeln oftare...

Mike å

Aktiv medlem
Så här står min pendlarhoj i hallen.
DSCN0473.JPG

Har gjort en skiva med lister på så att det blir som en stor låda för att snö/smuts och dubbdäck inte ska förstöra parkettgolvet.
Än så länge är det bara några 9kr's mattor från IKEA som ligger i men det ska i någon med bättre sugförmåga som ska anpassas efter lådan.
På garderoben (till höger) tänkte jag sätta något som man kan köra in framhjulet i så att cykeln står utan kontakt med väggen.
Det är därför den på bilden står på den osedvanligt vackra hållaren;)

Racern ska upp på en av väggarna innom kort.

Mike å

Aktiv medlem
Så då var den rätta mattan (suger i sig 5L/m²) på plats.
Blev en större dörrmatta samtidigt så att det inte gör så mycket om det droppar lite på väg in.

Bilagor

• cykellåda1.JPG
    cykellåda1.JPG
    67.3 KB · Besök: 119
  • cykellåda2.JPG
    cykellåda2.JPG
    48.7 KB · Besök: 53
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer