Förvara mtb i minusgrader?

bajskorv

Medlem
Jag har en inglasad balkong och en sur sambo som inte vill ha cyklar på väggen inomhus.

Frågan är, kommer, ram, oljor, vätskor och annat som finns i en modern (2018) hardtail utrustad med hydrauliska komponenter ta stryk av att stå på denna inglasade balkong hela vinterhalvåret?

Ingen vätska kommer in på balkongen, värt att tilläggas. Är bara nojig för minusgraderna. Vad säger ni experter?

Screenshot 2021-10-19 at 12.35.49.png

Maakus

Aktiv medlem
Kasta ut sambon? 🤪

Nä, det ska inte vara någon direkt fara.
Oljorna blir bara kalla och trögflytande.
Och har man inte bytt bromsvätskan till vatten i bromsslangarna så ska det gå bra.

Aron

Moderator
Det är 100% problemfritt att ställa cykeln på balkongen. Enda som kan hända är att handtagen är lite kalla när du skall rulla iväg. Eller att snötäckta växlar fryser till. Det sistnämnda löses på en halvtimme i badrummet.

manneblask

Aktiv medlem
Jag förvarar min hoj i ett utrymme som är utomhus utan isolering året om, inga problem. Tipset kan vara att ta in den lite innan hojning bara så saker som kan frysa pga fukt tinar :)

Snigel

Ny medlem
Jag har en inglasad balkong och en sur sambo som inte vill ha cyklar på väggen inomhus.

Frågan är, kommer, ram, oljor, vätskor och annat som finns i en modern (2018) hardtail utrustad med hydrauliska komponenter ta stryk av att stå på denna inglasade balkong hela vinterhalvåret?

Ingen vätska kommer in på balkongen, värt att tilläggas. Är bara nojig för minusgraderna. Vad säger ni experter?
Jag har förvarat ett par cyklar i ett isolerat kallförråd i 2 år.
De går i snö, slask och lera på vintern och tvättas och smörjs efter varje tur, ställs in blöta.
Jag har inte sett några problem med att komponenterna tar stryk.
Ett tips är att lägga på lite MO-94 eller liknande på rörliga delar som växelförare m.m. Det driver ut vatten och smörjer, vilket förhindrar att grejerna fryser ihop.

bajskorv

Medlem
Låt mig förtydliga. Jag tänker inte cykla på den under vintern. Den ska alltså bara förvaras på en torr balkong, utan värme.

Vad jag oroade mig över var att vätskor, gummi och annat skulle kunna ta stryk av en riktig "vargavinter" som man säger.

Men så är inte fallet med andra ord?

Salabaladala

Aktiv medlem
Låt mig förtydliga. Jag tänker inte cykla på den under vintern. Den ska alltså bara förvaras på en torr balkong, utan värme.

Vad jag oroade mig över var att vätskor, gummi och annat skulle kunna ta stryk av en riktig "vargavinter" som man säger.

Men så är inte fallet med andra ord?
Inga problem. Ska den stå på hjulen så glöm inte pumpa däcken varannan månad eller så. Skriv upp det i kalendern.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer