Folksam och cykelhjälmar

Erik Sandblom

Ny medlem
Pressmeddelande från Folksam 2007-04-13:

"85 procent av alla cyklister som förra året mottog akutvård för skallskador saknade hjälm vid olyckstillfället.

– Vår undersökning visar svart på vitt att cykelhjälmen är av mycket stor betydelse för att förhindra skallskador, som ju är bland det farligaste man kan råka ut för som cyklist. Nästan hälften av alla skallskador vid cykelolyckor hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare hos Folksam."
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/142171

Det pressmeddelandet inte nämner är att 80-85% av cyklisterna i Sverige inte bär hjälm:

Forskning kring hjälmanvändning hos cyklister
http://www.imh.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=4789&a=28660

Det är alltså 85 procent av skallskadade cyklister som saknar hjälm, och samtidigt saknar 80-85% av alla cyklister hjälm. Samma andel! Om jag inte missuppfattat det hela så visar Folksams undersökning, tvärtemot det egna påståendet, att hjälm har mycket liten betydelse för skallskador.

Huru härmed?

earnstrom

Medlem
Det är väl inte helt säkert att olyckor med skallskador drabbar cyklister helt uniformt. Det vore intressant med data på hur många som går i backen med huvudtouch, för att sedan jämföra hur det går för folk med och utan hjälm. Men det är ju svår data, jag spräckte en hjälm förra året, men var oskadd för övrigt. Det hade jag inte varit utan hjälm.

Little Stereo

Ny medlem
Varför misstror alla cykelhjälmar och all statistik om att cykelhjälmar skyddar dig vid ev krasch ? Jag har själv dragit i backen några gånger under min cykelkarriär och är övertygad om att jag knappast hade skrivit det här om jag inte hade användt hjälm... :-/ T

schture

Ny medlem
Jag förstår inte heller denna misstro mot hjälm. Min son hade nog inte varit 4.5 år nu om han inte haft hjälm på sig när mammas cykel välte, stillastående, och han föll mot trotoarkanten. Hjälmen sprack men huvudet höll.

Erik Sandblom

Ny medlem
Hjämar ska inte spricka, de ska tryckas ihop. Spricker de så har de inte gjort någon nytta.
http://cyclehelmets.org/1019.html

Schture och Little Stereo, det är inte hjälmarna jag rackar ner på utan Folksams studie. Om jag inte har missat något så är pressmeddelandet ett skolexempel på hur man ljuger med statistik. Jag kan tänka mig att det är bra med hjälmar, men halvsanningar klarar vi oss bäst utan.

dr7

Ny medlem
Det är inte misstro mot cykelhjälm, det är kritik mot dåligt användande av statistik. (Jfr Colting-tråden)

Ett annat exempel: om en undersökning kommit fram till att bara 0.05% av cyklister som vårdats för skallskador bar tomteluva vid olyckstillfället kan man inte direkt sluta sig till att tomteluva skyddar mot skallskador, det är bara få som har tomteluva.

Australien-studien (när de införde hjälmtvång) visade något liknande. (Antalet kroppsskador minskade i lika stor utsträckning som skallskador, och orsaken var att folk slutat cykla....)

Men att det inte finns statistik som visar att det är bra betyder inte att cykelhjälm är dåligt, och jag har själv alltid hjälm när jag tränar, både i skogen och på landsväg.

Sluta gnäll om ni inte har läst hela studien de pratar om, självklart kan man ljuga med statistik men det är nog minst lika vanligt att journalister och dylikt ändrar/missförstår och gör om texten för att göra det mer lättläst.
Jobbar själv med forskning och har varit både på rapport och i flertalet tidningar det senaste halvåret så jag vet att det oftast ändras en del i texten innan den blir nyheter av den :)

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article480109.ece

oxr

Aktiv medlem
Jag fattar inte hur du läser. Du rycker ju saker ur sitt sammanhang för att stödja din tes att alla propaganda för cykelhjälm är dålig.

Erik Sandblom

Ny medlem
Jan_martinsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Sluta gnäll om ni inte har läst hela studien de
> pratar om, självklart kan man ljuga med statistik
> men det är nog minst lika vanligt att
> journalister och dylikt ändrar/missförstår och
> gör om texten för att göra det mer lättläst.
>
> Jobbar själv med forskning och har varit både
> på rapport och i flertalet tidningar det senaste
> halvåret så jag vet att det oftast ändras en
> del i texten innan den blir nyheter av den :)

Fast nu handlar det om Folksams egna pressmeddelande. Folksam måste väl ändå kunna summera sina egna undersökningar på ett korrekt sätt, eller? Sen kunde jag inte hitta studien på deras hemsida, något som år 2009 ingår i att kommunicera på ett tydligt sätt.

Erik Sandblom

Ny medlem
oxr skrev:
> Jag fattar inte hur du läser. Du rycker ju saker
> ur sitt sammanhang

Berätta vilka väsentliga saker jag har ryckt bort.

oxr

Aktiv medlem
Vad är det som folksam summerat fel? I det som du ryckt ut ovan så skriver de

"Vår undersökning visar svart på vitt att cykelhjälmen är av mycket stor betydelse för att förhindra skallskador"
samt
"Nästan hälften av alla skallskador vid cykelolyckor hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm"

Verkar inte det som en rimlig summering, mot bakgrund av övrig information som presenteras i pressmeddelandet?

När det gäller de 85 procenten så nämns det en gång i Folksams pressmeddelande, som en redogörelse för hur stor andel av de som uppsökte vård för skallskador som saknade hjälm. Argumentationen för varför det är bra med hjälm underbyggs med andra fakta.

bengt

Ny medlem
Till exempel

"I Sverige drabbas varje år omkring 3 500 cyklister av skallskador i samband med cykelolyckor."

"– Vår undersökning visar svart på vitt att cykelhjälmen är av mycket stor betydelse för att förhindra skallskador, som ju är bland det farligaste man kan råka ut för som cyklist. Nästan hälften av alla skallskador vid cykelolyckor hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsforskare hos Folksam."

"Missuppfattning om bilkollisioner
En vanlig missuppfattning är att cykelolyckor med personskador främst sker i kollision med bil, men över 70 procent av alla skallskador inträffar vid singelolyckor, det vill säga då inget annat fordon är inblandat i olyckan. Endast 14 procent av skallskadorna uppstår vid kollision med bil. "

Det som du inte tänker på är också att cykliseter som ramlar/kör omkull och som har hjälm normalt inte hamnar på sjukhus.

mzi

Ny medlem
Det som var intressant var väl att cyklister drabbas av skallskador tre gånger oftare än mopedister och motorcyklister. Det som skiljer dessa grupper är bland annat att det är lagstadgat att man måste ha hjälm när man kör tvåhjuliga motorfordon.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
> Hjämar ska inte spricka, de ska tryckas ihop.
> Spricker de så har de inte gjort någon nytta.

Fel.

Erik Sandblom

Ny medlem
mzi skrev:
> Det som var intressant var väl att cyklister
> drabbas av skallskador tre gånger oftare än
> mopedister och motorcyklister.

Nej, det är inte det det står. Såhär står det:

"I Sverige drabbas varje år omkring 3 500 cyklister av skallskador i samband med cykelolyckor. Det är närmare tre gånger fler skallskador än vad som drabbar moped- och motorcykelförare tillsammans."

Det betyder ingenting. Det visar bara att det är vanligare att cykla än att att köra moped/motorcykel. För att det ska vara meningsfullt så måste man mäta skallskador per personkilometer.

earnstrom

Medlem
Så fort en hjälm blir skadad har den rimligen gjort nytta. Sen kanske den gör allra mest nytta om den hålls såpass intakt att man slipper nudda asfalt med hjässan, men inte mer...

dr7

Ny medlem
Bortsett från statisktiska spetsfundigheter och populationsstorlekar...

En annan skillnad på cyklar och motorfordon är att man inte får dricka alkohol och köra de senare.
Givet den höga andelen cyklister som skadats i singelolyckor hade det varit intressant att se statistik på alkohol kontra cyklist i singelolycka; finns det någon sådan?

Erik Sandblom

Ny medlem
oxr skrev:
> Det står i pressmeddelandet.

Det enda argumentet var det ounderbyggda påståendet "Nästan hälften av alla skallskador vid cykelolyckor hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm".

Det övertygar inte, särskilt inte när de lägger dimridåer om att 85 procent av alla cyklister som förra året mottog akutvård för skallskador saknade hjälm vid olyckstillfället. Det är inget konstigt alls eftersom 85% av alla cyklister i hela landet saknar hjälm.
http://www.imh.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=4789&a=28660

Erik Sandblom

Ny medlem
Kung Stalle skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hjämar ska inte spricka, de ska tryckas ihop.
> > Spricker de så har de inte gjort någon nytta.
>
> Fel.

Vill du utveckla det?

Erik Sandblom

Ny medlem
dr7 skrev:
> Bortsett från statisktiska spetsfundigheter och
> populationsstorlekar...
>
> En annan skillnad på cyklar och motorfordon är
> att man inte får dricka alkohol och köra de
> senare.
> Givet den höga andelen cyklister som skadats i
> singelolyckor hade det varit intressant att se
> statistik på alkohol kontra cyklist i
> singelolycka; finns det någon sådan?

Ulf Björnstig sa i Studio Ett häromsistens att de flesta cykelfall dom får in på sjukhuset i Umeå inträffar på fredags- och lördagskvällar. Det tyder på att alkohol spelar in. Ulf Björnstig är professor i kirurgi i Umeå.

oxr

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Det står i pressmeddelandet.
>
>
> Det enda argumentet var det ounderbyggda
> påståendet "Nästan hälften av alla skallskador
> vid cykelolyckor hade kunnat undvikas om cyklisten
> burit hjälm".
>
> Det övertygar inte, särskilt inte när de
> lägger dimridåer om att 85 procent av alla
> cyklister som förra året mottog akutvård för
> skallskador saknade hjälm vid olyckstillfället.
> Det är inget konstigt alls eftersom 85% av alla
> cyklister i hela landet saknar hjälm.
> http://www.imh.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=4789&
> a=28660

Då läser vi olika. Jag kan heller inte se att de 85 procenten skulle fungera som dimridåer men jag har å andra sidan inte gått in för att avslöja Den Internationella Cykelhjälmskonspirationen.

Ladatarzan

Ny medlem
Erik Sandblom skrev:
> Kung Stalle skrev:
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hjämar ska inte spricka, de ska tryckas
> ihop.
> > > Spricker de så har de inte gjort någon
> nytta.
> >
> > Fel.
>
>
> Vill du utveckla det?

Du kan ju prova att trycka ihop plastskalet och frigolitkroppen. Titta sedan på dess sprick kontra "tryckas ihop" egenskaper. Försök sedan motivera materialvalet.

Erik Sandblom

Ny medlem
Ladatarzan skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Kung Stalle skrev:
> >
>
> > -----
> > > Erik Sandblom skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Hjämar ska inte spricka, de ska tryckas
> > ihop.
> > > > Spricker de så har de inte gjort någon
> > nytta.
> > >
> > > Fel.
> >
> >
> > Vill du utveckla det?
>
> Du kan ju prova att trycka ihop plastskalet och
> frigolitkroppen. Titta sedan på dess sprick
> kontra "tryckas ihop" egenskaper. Försök sedan
> motivera materialvalet.

Är det inte som att spräcka ett vedträ då?

Materialvalet är inte bara en säkerhetsfråga, det är en komfortfråga. Det är också därför man har stora hål i hjälmen. Den bästa hjälmen ur säkerhetssynpunkt är troligen en motorcykelhjälm.

Erik Sandblom

Ny medlem
oxr skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det står i pressmeddelandet.
> >
> >
> > Det enda argumentet var det ounderbyggda
> > påståendet "Nästan hälften av alla
> skallskador
> > vid cykelolyckor hade kunnat undvikas om
> cyklisten
> > burit hjälm".
> >
> > Det övertygar inte, särskilt inte när de
> > lägger dimridåer om att 85 procent av alla
> > cyklister som förra året mottog akutvård
> för
> > skallskador saknade hjälm vid
> olyckstillfället.
> > Det är inget konstigt alls eftersom 85% av
> alla
> > cyklister i hela landet saknar hjälm.
> >
> http://www.imh.liu.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=4789&
>
> > a=28660
>
> Då läser vi olika. Jag kan heller inte se att de
> 85 procenten skulle fungera som dimridåer men jag
> har å andra sidan inte gått in för att avslöja
> Den Internationella Cykelhjälmskonspirationen.

Nähä ok. Men du är med på att uppgiften 85% inte stödjer Folksams tes?

Buster_1

Ny medlem
Om 15 procent av cyklisterna bär hjälm och 15 % av de som får svåra skallskador bär hjälm så stödjer inte dessa siffror Folksams tes.

Men cyklister är ju inte en homogen grupp och därför är siffrorna tämligen intetsägande.

Laagrrluv

Ny medlem
Vad menas egentligen med att "Den genomsnittliga cykelhjälmsanvändningen i Sverige är 15-20%". 15-20% av alla som äger en cykel använder hjälm? 15-20% av alla cyklade km cyklas med hjälm?

Erik Sandblom

Ny medlem
Laagrrluv skrev:
> Vad menas egentligen med att "Den genomsnittliga
> cykelhjälmsanvändningen i Sverige är 15-20%".
> 15-20% av alla som äger en cykel använder
> hjälm? 15-20% av alla cyklade km cyklas med
> hjälm?

Jag tror dom menar att 15-20% av alla resor som görs med cykel görs med hjälm. Men jag vet inte säkert. Det skulle kunna innebära att 15-20% av alla cyklade km cyklas med hjälm, men det är nog lite svårare att komma åt de siffrorna.

s

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
> Det är alltså 85 procent av skallskadade
> cyklister som saknar hjälm, och samtidigt saknar
> 80-85% av alla cyklister hjälm. Samma andel! Om
> jag inte missuppfattat det hela så visar Folksams
> undersökning, tvärtemot det egna påståendet,
> att hjälm har mycket liten betydelse för
> skallskador.

Mjae, siffrorna säger inte något om dom som varit inblandade i olyckor med skallskador men inte uppsökt akutvård. Den skulle kunna vara så, rent hypotetiskt alltså, att av alla olyckor utan hjälm så får hälften söka akutvård och den andra hälften hamnar på bårhuset. Och för olyckor med hjälm så uppsöker hälften akutvård och den andra hälften tar ett par djupa andetag och cyklar vidare. Det kan alltså vara en ren slump att siffrorna råkar vara desamma.

oxr

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
> Nähä ok. Men du är med på att uppgiften 85%
> inte stödjer Folksams tes?

Ja, och jag uppfattar också att Folksam inte försöker stödja sin tes med hjälp av de 85 procenten.

Buster_1

Ny medlem
100 ramlar och slår i huvudet allvarligt. Av dessa bär 15 % hjälm. Tack vare hjälmen så behöver endast 20% av dessa uppsöka läkarhjälp. Men ändå så utgörs gruppen av skadade hjälmbärare 15 %...

Erik Sandblom

Ny medlem
oxr skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Nähä ok. Men du är med på att uppgiften 85%
> > inte stödjer Folksams tes?
>
> Ja, och jag uppfattar också att Folksam inte
> försöker stödja sin tes med hjälp av de 85
> procenten.

Varför tar de med den uppgiften då?

dabac

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
> Kung Stalle skrev:
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hjämar ska inte spricka, de ska tryckas
> ihop.
> > > Spricker de så har de inte gjort någon
> nytta.
> >
> > Fel.
>
>
> Vill du utveckla det?

Även om hjälmens frigolitkärna spricker, men inte så att hjälmen faller av, så kommer den fortsätta att fungera genom att fördela kraften från markislaget över en större yta.
Och om inbromsningen som hjärnan utsätts för inte påverkas så mycket av den kraftfördelningen så utgör den ett gott skydd mot hud- och skallskador. (skador på skallbenet alltså, inte hjärnskador)
Och minskad risk för skallskador leder till minskad risk för hjärnskador.

apmannen

Ny medlem
Varför jämför de inte med andra länder, typ holland, med fler cyklister, färre andel hjälmanvändare och färre dödsfall? Samma i danmark om jag inet missminner mig.

Störst andel av hjärnskadorna inträffar vid på- och avstigning, det sa den där Björn (norrlandsläkarn ni vet), och oftast handlar det om berusade och/eller gamla människor. Men det är ju klart att vi ska ha en lag på hjälm i sverige. Det var la typ 76% som var för en lag och 16 % som använde hjälm. Vi måste vara världens mest hycklande nation.

oxr

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nähä ok. Men du är med på att uppgiften
> 85%
> > > inte stödjer Folksams tes?
> >
> > Ja, och jag uppfattar också att Folksam inte
> > försöker stödja sin tes med hjälp av de 85
> > procenten.
>
>
> Varför tar de med den uppgiften då?

Folksam tycker kanske för att det är ett bekymmer att 85 procent av de som skadas saknar hjälm, och att hälften av skadorna kan undvikas om har hjälm?

apmannen

Ny medlem
Erik Sandblom skrev:
> Nej inte Björn, Björnstig. Ulf Björnstig,
> professor i kirurgi.
> http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2550191
>
>
> Nederländerna: Världens säkraste cykelland
> http://www.ecoprofile.se/910_1390_Nederlanderna:_V
> arldens_sakraste_cykelland.htm
>
>
> apmannen skrev:
> -----
> > Vi måste vara
> > världens mest hycklande nation.
>
> Mest cyklande!!

Right, sorry för det där med namnet. Men nu refererar du till en artikel du själv skrivit. Är det god journalistik?

Mashimaro

Ny medlem
I princip 100% av nederländernas totala landarea och uppskattningsvis 50% av Danmark (jag gissar, men troligtvis har jag inte fel på mer än en eller två tiopotenser) består ju av asfalterade cykelbanor som är avskilda från övrig trafik. Inte så konstigt att det är mindre farlig att cykla i de länderna.

Erik Sandblom

Ny medlem
apmannen skrev:
> Men nu
> refererar du till en artikel du själv skrivit.
> Är det god journalistik?

Kanske inte, men jag måste blygsamt understryka att den artikeln är det bästa svenskspråkiga sammandraget av saken! Sen finns det en massa länkar man kan klicka vidare på för källmaterial.

s

Aktiv medlem
Buster_1 skrev:
> 100 ramlar och slår i huvudet allvarligt. Av
> dessa bär 15 % hjälm. Tack vare hjälmen så
> behöver endast 20% av dessa uppsöka
> läkarhjälp. Men ändå så utgörs gruppen av
> skadade hjälmbärare 15 %...

Du måste ta med i beräkningen att även av de som inte bär hjälm så är det en stor andel som inte söker akutvård. Om 85 % inte bär hjälm och 80 % av dessa hamnar på bårhuset så blir det bara 20 % som söker akutvård. Och därmed kvarstår proportionerna mellan antalet hjälmbärare och hjälmlösa när man räknar dem på akuten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer