Forekaster 29x2.35". Tungt

Jonas12

Medlem
Köpte ett forekaster 29x2.35" tr dual exo däck till cykeln för att lätta upp den lite. Stod att det skulle väga 735g men det väger 820... Är en sån avvikelse normal? Någon annan som varit med om att maxxis däck vägt på tok mer än vad som angetts?

Berk

Aktiv medlem
Däck, framförallt från Schwalbe, brukar väga lite mer än speccat. Och det finns mycket variation mellan olika exemplar.

R2-bike väger många delar, men inte Forekaster. Exempel: Rekön 29x2.4 Exo:
Dual: Maxxis 798, r2 844
MaxxTerra: Maxxis 845, r2 811

hyfsatseg

Aktiv medlem
Det låter ju helt värdelöst, oacceptabelt rent ut sagt! Inte en chans att det kommer rulla ens. Skicka däcket till mig så återvinner jag det åt dig.

Berk

Aktiv medlem
Däck, framförallt från Schwalbe, brukar väga lite mer än speccat. Och det finns mycket variation mellan olika exemplar.

R2-bike väger många delar, men inte Forekaster. Exempel: Rekön 29x2.4 Exo:
Dual: Maxxis 798, r2 844
MaxxTerra: Maxxis 845, r2 811

Såg just nu en test i tyska mountainbike-magazin där samma Rekon MaxxTerra väger 915 gram. Jag tycker att 104 gram variation är för mycket. Då kan man få ett (för?) lätt däck eller en tung, men troligtvis tuffare däck som jag tror också har mer dämpning.

Kanske är Maxxis spec då nära medelvärdet.

ChJ

Aktiv medlem
Mina Maxxisdäck har varierat både upp och ner kring specad vikt, Schwalbe alltid uppåt (och mycket, ibland >100g +)… Några Maxxisexempel; Rekon 29 x 2.4 Dual 805g spec/810g vägt, High Roller II 29 x 2.5 3C MaxxTerra 990g spec/930g vägt…

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Hur kalibrerade/korrekta är era vågar?
Jag kör med vanlig digital köksvåg. En gång har jag kontrollvägt den med typ ett kg köttfärs och nåt mer kring typ 300 g, förpackat i affär där det gǻr att lita på att de har kalibrerat vågen. Min vanliga skitvåg för en hundring funkar alldeles utmärkt till att väga däck med ett par grams noggrannhet och för nöjes skull.

Apropå vikter så har Maxxis uppdaterat den Amerikanska hemsidan med vikter på alla modeller av sina köttigare däck.

ChJ

Aktiv medlem
Fiskvåg, någorlunda lika vikt vid vägning vid olika tillfällen, för däcken +- 10-20g, oklar absolutvisning... (men en "bra" fiskvåg kanske alltid ska visa för mycket? 🤔)

glitch

Aktiv medlem
Hur kalibrerade/korrekta är era vågar?
Det spelar ingen roll i sammanhanget. Det har varit så i alla tider att angiven vikt och faktisk diffar och tyvärr är däcken sällan lättare. Är ju precis likadant med angiven vikt för kompletta cyklar (som ju i sig aldrig kan bli rätt eftersom komponenterna avviker från angiven spec).

Olmo

Aktiv medlem
Kan det vara så att gummi är liksom trä ett levande material och vikten kan variera efter omständigheter (t.ex. mer eller mindre fuktighet)?

liveforthis

Aktiv medlem
Mitt forekaster exo 2c(dual) 29x2.2 vägde in på 714gram iaf, tänkte ev köpa ett 2.35 och sätta fram men fan inte om det väger över 800gram för det har jag redan däck som gör...

Topp