Fox DHX2, slitage på main shaft. Någon som sett detta tidigare?

kebarb

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en cykel med en DHX2 bakdämpare. Årsmodellen är 2017, så den har inte rullat väldigt mycket. Cykeln i sig ser väldigt lite använd ut.

Men jag noterade snabbt att bakdämparen "suckar" när man komprimerar, och sedan såg jag fukt på pistongen/shaft.

När jag demonterade den såg jag en skada jag inte sett tidigare på någon annan typ av bakdämpare. Det ser ut som om den har "skurit".

Jag tippar att det antingen kommit in skit mellan dust wiper och shaft som slipat sönder shaften, eller att något varit för hårt åtskruvat i länkaget så att det kommit böjande krafterpå dämparen och då skrubbat sönder denna delen.

Jag har kollat ramen så att den inte är skev åt något håll, och dämparen ligger väldigt centrerat mellan infästningarna i ramen. Jag upplever inte att den strävar, böjer eller drar åt något håll när man går genom en cykel.

Är det någon annan som sett detta tidigare, är detta vanligt, kan det eventuelt gå på garanti?

Hur mycket behöver man byta i förbindelse med reparation?
Jag ser framför mig:
- Bushing / glidlager i bottenlocket
- Main shaft / pistong
- Skrapring / dust wiper
- Oring

Mycket tacksam för spekulationer kring detta, hur det uppstått och vart jag får tag i delar för att reparera det.

Tackar på förhand! (bilder är bifogat)

//K

IMG_7781.JPG
IMG_7782.JPG
IMG_7783.JPG
IMG_7784.JPG
IMG_7785.JPG
IMG_7786.JPG

Bilagor

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Om du bara skickar in bilder på din leriga 2017 dämpare till Fox som är nernött och hävdar att den inte har gått så mycket så får du säkert en ny.

kebarb

Aktiv medlem
Det ser inte bara ut som om den är det, den är det. Det ser ut som en skuren kolv/cylinder på en förbränningsmotor. Kan inte komma på något bättre sätt att likna det.

Jag testade just med magnet, och materialet verkar vara aluminium med en sorts ytbehandling. Och ytbehandlingen ser ut att vara helt borta. Om då glidbussningen är gjord i ett hårdare material så förstår jag att det blir såhär.

Jag gissar att man sparar vikt genom att använda aluminium. Och att det inte ger samma böjhållfasthet som de gamla dämparna (swinger/5th element/fox RC) som hade en pistong/shaft i stål. Och om det börjar böja, för att en av de två skuvarna är för hårdt åtdragna, så kanske det börjar skrapa. Alternativt så är det kanske skit som kommit in bakom skrapringen.. Någon annan kanske har en bättre förklaring?

Jag har sett samma fenomene på framgafflar, framförallt boxxer i massevis från före 2010 och efter. Totem också. Även en och annan fox 40. Men ALDRIG någon marzocchi, bos eller manitou. Och aldrig på en bakdämpare.

Borde ju nästan vara en garantisak på en bakdämpare som rullat 2-3 somrar, med en ram som ser väldigt lite använd ut..

Hittar inte direkt fler trådar på nätet om detta, men det kanske har hänt många andra också? Den här typen av problem kommer sällan på endast ett exemplar.

//K
Om du bara skickar in bilder på din leriga 2017 dämpare till Fox som är nernött och hävdar att den inte har gått så mycket så får du säkert en ny.
Haha. knappast. Men om det är ett fabrikationsfel som gör att de blir såhär så kanske det är en garantisak.

I övrigt kul med pessimistiska sarkastiska postare i en tråd där man frågar om råd, du har säkert en fin lördagkväll ;)

jofahjalm

Aktiv medlem
Det låter ju som du inte är första köparen av varan, så redan där är det kört. Men ha en fin lördag!

Själv mosade jag just en dämpare av samma anledning. Då är jag första ägaren, har servat den enligt riktlinjerna och det är inget jag tycker är värt att försöka kräva garanti för. Min är en 2018.

Paco

Aktiv medlem
Håller med både Jofa och Westman. Den har förmodligen gått för länge utan service.

Kolla med tidigare ägare om den kan påvisa hur ofta den är servad och av vem.

Preacher

Aktiv medlem
De där pistongerna är normalt av stål, med TiNi-coating.

Ytslitage var ett tidigt problem, en av anledningarna att de bytt tätningstyp på huvudtätningen.
Din bakdämpare är ju dock misskött, så där långt borde det aldrig gått.

Ny shaft + ny bearing assembly + service kit borde räcka,
Man får göra en ordentlig kontroll av retur/komp-enheterna för de innehåller många delar och små skrymslen där
avfällningen från den där kan ha hamnat. Även glidytan inuti det inre röret får synas med lupp.

Garanti från Fox är 2 år om man är första ägare och kan styrka att man följt serviceschemat.

Makten

Aktiv medlem
Vad är det för cykel? Det råkar inte vara en modell där det är olämpligt med coil eftersom böjpåkänningarna blir för stora?

kebarb

Aktiv medlem
De där pistongerna är normalt av stål, med TiNi-coating.

Ytslitage var ett tidigt problem, en av anledningarna att de bytt tätningstyp på huvudtätningen.
Din bakdämpare är ju dock misskött, så där långt borde det aldrig gått.

Ny shaft + ny bearing assembly + service kit borde räcka,
Man får göra en ordentlig kontroll av retur/komp-enheterna för de innehåller många delar och små skrymslen där
avfällningen från den där kan ha hamnat. Även glidytan inuti det inre röret får synas med lupp.

Garanti från Fox är 2 år om man är första ägare och kan styrka att man följt serviceschemat.
Ok!

Tackar för info! Vet du när de gick över till den nya skrapringen (huvudtätningen)?

Är detta ett "känt problem" på DHX2 dämparna, eller finns det flera modeller som får denna typ av problem?

Så DHX2 pistongen som är slut på denna dämpare är stål, inte aluminium som jag trodde?
Den var nämligen inte magnetisk (kan ha varit för svag magnet, men den fastnade inte på shaften)

Killen som hade hojen kunde (_verkligen_) ingenting om cyklar, jag tror inte han hade märkt att den var så sliten som den var. Cykeln hade vanliga schwalbe dubbdäck för MTB monterade när jag köpta den.

Anledningen att jag undrar över detta är för att cykeln är i så väldigt (väldigt) bra skick, att cykeln inte kan ha gått väldigt mycket. Finns några repor/hack på ramen men den saknar det vanliga slitaget alla ramar och vevpartier får, den har heller inget lacksläpp från chainslap, väldigt lite gnag i lacken från wire och slangar. Styre / bromsar / växelhandtag är nästan som nytt. Sadeln är original och har inte ens ett skrapmärke på bakre sidorna. Det har inte suttit någon bike cover på ramen. Original handtagen från producenten sitter fortfarande på och är i bra skick, men däcken är bytta. Hittade två defekter på hela hojen, och det är en bakväxel som fått smaka på en sten och bakdämparen..

Jag har haft ett gäng cyklar själv genom åren, som gått otroligt mycket mer än denna och aldrig sett en dämpare i detta skick. Jag kör slut på ramen långt före dämparen ryker. Ni som cyklar mycket skulle förstå vad jag menar om ni såg hojen. Jag fick med ett par helt nya deemax, med nya (oanvända) däck och bromsskivor, som aldrig ens varit monterat på cykeln. Tidigare ägare var i kategorin IT snubbe som åkte Tesla i huvudstaden och hade kört DH i två-tre år.

Även fälgarna och naven var i ett skick som inte såg väldigt använda ut med någon enstaka bula, men ekrarna var slappa som strängarna på en basfiol (vilket för mig indikerar en orutinerad cykelägare).

Jag har dessutom aldrig sett en bakdämpare få denna typ av skador på grund av utebliven service, men kunde däremot tänkt mig att den varit för hårt åtskruvad eller något i ramen, eller att ramen skulle ha varit vriden/skev. Jag har haft hojar där bakdämparen gått 3-5år utan service..

Jag noterade nu att dämparkroppen även har skrap från fjädern längst ned mot bottom cap, och att fjädern ser ut att vara onormalt mycket sliten. Kanske är en gammal dämpare på en ny ram..

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Vad är det för cykel? Det råkar inte vara en modell där det är olämpligt med coil eftersom böjpåkänningarna blir för stora?
Det är lite i dessa banor jag funderat. Det är en GT FURY 2017 singel pivot. Men den har ett par förstärkande länkar som aktiverar dämparen. Jag tror inte det är jättestora böjkrafter där. Pivotpunkten är väl tilltagen. Dämparen passar dessutom klockrent på hålen i ramen.

Min första tankar var:
1: för hårt åtdragen i infästningarna, som skapat böjkrafter och slitage (pistongen är ganska tunn)
2: skev ram, som skapade någon form av böjande kraft på dämparen och skapade slitaget. (slitaget är på en sida)

Jag har sett att det är problem med shaften på CCDB också (som har en tunn shaft), där den lätt går av på vissa ramar. Men den är ju iallfall gjord i ett väldigt hårt material.

//K

Preacher

Aktiv medlem
Tackar för info! Vet du när de gick över till den nya skrapringen (huvudtätningen)?

Är detta ett "känt problem" på DHX2 dämparna, eller finns det flera modeller som får denna typ av problem?

Så DHX2 pistongen som är slut på denna dämpare är stål, inte aluminium som jag trodde?
Den var nämligen inte magnetisk (kan ha varit för svag magnet, men den fastnade inte på shaften)
Pistongerna har tillverkats i både alu och stål (troligen "rostfritt") men det finns dåligt med info på vilka modeller som har vad. Lyfter man i shaften när den är lös så känner man vilken variant det är, stålvarianten är tyngre, såklart.

Det rullades ut nya tätningstyper efter 1 år vad jag minns. Det finns totalt tre olika, en quad seal, en u-cup och en gul variant i riktigt hård durometer. Quad sealen ersattes av u-cupvarianten och den gula, i vilka bearing assemblys de olika
används beror på märkning på insidan av bearing assemblyn, se Fox dokumentation för detta.

Det är relativt känt att coatingen gav sig för lätt, jag har sett både nötning och rena flagor som släppt.
Nya tätningar och nya pistonger kom ut och därefter så är problemen mindre.

Edit: Om föregående ägare inte hade sån koll så har han troligen missat tidiga tecken på slitage.

kebarb

Aktiv medlem
Det sker på allt som inte servas...
Det stämmer faktiskt inte. Jag tror att en majoritet av alla DH cyklar som säljs till glada amatörer får se väldigt lite service. Många bryr sig faktiskt inte alls i service på något före det havererar helt.

Jag har som jag nämnde aldrig sett detta problem på en bakdämpare. Och jag har sett mängder av bakdämpare som inte fått en enda service på flera år, kanske inte ens på hela sin livstid. Men aldrig en som ser ut såhär? Framgafflar är en annan sak.. De kan visa exakt samma problem redan efter en sommar i händerna på en glad amatör.

Jag skulle inte påstå att detta är ett problem som uppstått på grund av utebliven service vid normalt bruk på tre år, men jag kan gissa att det blivit mycket värre av att hojen rullat förmodligen två år med en defekt som bara blivit värre och värre utan att ägaren märkt något av det. Som någon skrev tidigare så skall man normalt upptäcka ett fel långt före det blivit såhär stort.

Om man leker med tanken att man kör en cykel utan att serva den, tills dessa att dämparen ser ut som denna. Hur många timmar måste den då vara i backen innan den är helt slut? 50h, 300h, 1000h?

Om en cykel är tre år gammal, och har haft en "normal" ägare som kör ungefär 15 åkdagar pr. år så blir det under 400 timmar. Blir en dämpare såhär efter ca. 400h timmar utan service om det inte finns andra fel på ramen/cykeln eller hur den är monterad?

Frågställningen från min sida är relevant i sammanhanget, eftersom jag inte vill reparera något för att få precis samma fel igen efter en sommar. Om det är kvalitet på dämparen, felmontering, eller skev ram så bör man ju angripa källan till problemet.. Kanske är smartare att byta till en annan typ av dämpare?

//K

jolov

Aktiv medlem
400h utan service är 392h övertid på air sleeve service om det är lerigt, 360h övertid på bussningar och reducers samt 200h övertid på den stora ombyggnationen/servicen.

Så jag skulle gissa på det, ja.

kebarb

Aktiv medlem
400h utan service är 392h övertid på air sleeve service om det är lerigt, 360h övertid på bussningar och reducers samt 200h övertid på den stora ombyggnationen/servicen.

Så jag skulle gissa på det, ja.
Så du menar att en coildämpare (som detta är) av typen DHX 5.0, RC4, eller annan klassisk typ är helt slutkörd som denna efter 400h? Utan att någon annan extern faktor har varit relevant, såsom dålig materialval eller fabrikationsfel, skev ram, felaktig montering eller annat?

Jag måste ha haft magiskt mycket tur med mina hojar, och med typ alla jag cyklar med måste ha haft galet mycket tur också ;)

//K

happymtb.fr

Aktiv medlem
Fox X2 och DHX2 är inte dom mest pålitliga dämparen i längden. Att det finns ett otal olika varianter av dessa pekar på att Fox har försökt lösa problemet utan vidare framgång...
Du får äntligen fixa din befintlig dämpare hos en pålitlig serciceställe typ hos Preacher, eller eventuellt hos jbp, OCH hålla dig väldigt noga till riktlinjerna från Fox.
Andra alternativ är att skaffa en mer robust dämpare som Marzocchi Bomber eller Fox DHX RC4, eventuellt Öhlins TTX, CCDB coil eller Fast Suspension Holly Grail beroende på vad din budget tillåter

Makten

Aktiv medlem
Det är lite i dessa banor jag funderat. Det är en GT FURY 2017 singel pivot. Men den har ett par förstärkande länkar som aktiverar dämparen. Jag tror inte det är jättestora böjkrafter där. Pivotpunkten är väl tilltagen. Dämparen passar dessutom klockrent på hålen i ramen.
Nä, den ser ju ut att komma med coil som default, och det finns ingen länk eller nåt som kan orsaka knepiga böjkrafter.
Är det olja i dämparen? Har den av nån anledning gått helt torr så kommer den såklart att slitas fort som tusan, men med olja i så har jag också lite svårt att se det där som normalt även om man skulle skita totalt i service i flera år.
Ser fjädern rak ut? Jag tänker att om den av nån konstig anledning böjts (stenhård bottning eller fel längd på fjädern) så skulle den kunna vilja böja även dämparskaftet.

Sen kan man tänka sig att en mindre skada har eskalerat genom att skit fastnat i skadan. Kan vara ett märke från en sten eller liknande.

kebarb

Aktiv medlem
Fox X2 och DHX2 är inte dom mest pålitliga dämparen i längden. Att det finns ett otal olika varianter av dessa pekar på att Fox har försökt lösa problemet utan vidare framgång...
Du får äntligen fixa din befintlig dämpare hos en pålitlig serciceställe typ hos Preacher, eller eventuellt hos jbp, OCH hålla dig väldigt noga till riktlinjerna från Fox.
Andra alternativ är att skaffa en mer robust dämpare som Marzocchi Bomber eller Fox DHX RC4, eventuellt Öhlins TTX, CCDB coil eller Fast Suspension Holly Grail beroende på vad din budget tillåter
Ja, jag börjar bli mer inne på detta spåret också. Som preacher skriver så har de bytt både typen tätning (valet av x ring kan jag inte ens i närheten förstå för denna applikation) och material för pistongen. Varför man väljer aluminium här kan jag heller inte förstå, för det finns säkert ganska väl dokumenterat att inte ens stål håller när man har så tunna material. Marginalen för cykelmekaniker utan momentnycklar blir ganska tunn..

Jag har en RC4 som jag inte servat sedan den var ny, har suttit på 3 olika hojar och fungerar fortfarande bra och är helt utan luftbubblor. Det är kanske den som åker på istället. Trist bara när man inte vet om det skall vara shimsat på ett speciellt sätt för denna typen av ram.

//K

kebarb

Aktiv medlem
Nä, den ser ju ut att komma med coil som default, och det finns ingen länk eller nåt som kan orsaka knepiga böjkrafter.
Är det olja i dämparen? Har den av nån anledning gått helt torr så kommer den såklart att slitas fort som tusan, men med olja i så har jag också lite svårt att se det där som normalt även om man skulle skita totalt i service i flera år.
Ser fjädern rak ut? Jag tänker att om den av nån konstig anledning böjts (stenhård bottning eller fel längd på fjädern) så skulle den kunna vilja böja även dämparskaftet.

Sen kan man tänka sig att en mindre skada har eskalerat genom att skit fastnat i skadan. Kan vara ett märke från en sten eller liknande.
Det är som du skriver inte normalt med detta även fast den gått flera år utan service. Jag har fem DH cyklar idag, har inte servat en dämpare på snart 10år.. De gamla DHX modellerna blir det luftbubblor i, men jag har aldrig haft någon som gått sönder eller blivit sliten, på någon cykel.. Annat än Manitou då som inte ens funkade riktigt när den var ny.

Det är olja kvar i dämparen, för att jag hör luftbubblorna när den komprimeras, och om jag torkar av pistongen och sedan "cyklar" den några varv så är det en oljering på pistongen. Dämparen är generellt trög att komprimera utan fjädern, och har inget stort glapp i ändläget som det ofta blir om de är tomma. Men å andra sidan kanske IFPn ligger djupt, det vet jag inte.

Det kan vara fullt möjligt att den bottnats ur någon gång, och att något hänt då. Det hade jag inte ens tänkt på faktiskt. Men jag hade en ganska lång konversation med säljaren och hans favorit var singeltracks, och han gillade varken stora hopp eller drops. Han hade knappt varit i varken Åre eller Hafjell.

Fjädern är märkt 3.0" i längd, och dämparen är 9.5x3" slag. Men jag vill minnas att fox alltid skrev 3,25 eller 3,5" på sina fjädrar som hörde till en 3.0" dämpare. Kanske sitter där fel fjäder? Det är en orange stålfjäder av nyare snitt, och lbs. stämmer med GTs specifikation för denna ramstorlek. Jag kan inte fatta hur dämparkroppen har blivit så skavd och repig på en sida. För mig hänger det ihop med fjäderlängden som du skriver. Jag har tidigare bara sett det på dämpare där någon monterat helt fel fjäder..

Jag tänkte på att det var sjuuuukt mycket förspänning påfjädern, han hade rattat ned den ett par cm kändes det som. Man skruvade och skruvade. Var nästan omöjligt att få förspänningen att släppa. Förmodligen för att han cyklat på platten med cykeln. Tror du att detta kan böja hela dämparen? (iofs möjligen om det är aluminium och inte stål i shaften)

//K

marr

Moderator
Forumvärd
Cykeln har rullat betydligt mer än lite, dämparen är sopslut, hur ser gaffeln ut?

X-Race

Medlem
Det är rätt fjäder du har i förhållande till slaglängd, däremot verkar det ju riktigt att det varit på tok för mycket förspänning. Slitaget på dämparkroppen beror på förspänningen men den kan du få även utan för mycket förspänning men då över längre tid, det är därför det sitter slitskydd på vissa dämpare. När det gäller slitaget på pistongen/shaft så beror det nog i det här fallet på bristande service skulle jag tro. Jag har sett ganska många av denna dämpare med slitna pistonger och alla på grund av utebliven service, coatingen på pistongen är ganska känslig av den enkla anledningen av att det skall vara minimalt med friktion. Jämföra med andra dämpare och hur de har funkat bra utan service går inte att göra då de är olika produkter med olika material, konstruktion m.m.

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Cykeln har rullat betydligt mer än lite, dämparen är sopslut, hur ser gaffeln ut?
Gaffeln ser i det närmaste ut som ny. Och det är väldigt märkligt eftersom min erfarenhet är att en gaffel (fox, rockshox) som inte får service tar slut LÅNGT före en bakdämpare (oavsett märke) som inte får service. Gamla MZ888 och BOS tänker jag mig kan gå väldigt långt utan service för de har öppet oljebad, dessa går flera år mellan service för normala åkare.

Det finns ett par mindre märken på innerbenen på gaffeln, dessa är efter att cykeln varit omkull. Det är motsvarande märken på kronan och på låsringen till ena handtaget, samt bakväxeln och trampan..

Det är just det där med att dämparen är sopslut, hur många timmar räknar man med innan en dämpare ser ut såhär?
Erfarenhetsmässigt så vet jag att äldre typer som jag är van vid kan gå långt över 500h utan problem bara man håller dem rena och fräscha, och de inte sitter på ett utsatt ställe i ramen.

Jag närmar mig konklusionen här att FOX X2/DHX2 är/har varit en snuskigt dålig produkt, som varit genom flera iterationer av produktutveckling men fortfarande inte kommit i mål. Och att de kompromissat bort driftsäkerheten till fördel för något annat?

Men är klart öppen för att den i tillägg till dålig kvalitet kan ha varit alldeles för hårt åtskruvad, samt att fjädern varit spänd långt över rekommenderat och att den inte blivit servad efter intrvall.. Men jag tror inte cykeln har rullat väldigt långt/länge då, med tanke på tillståndet på sadel, handtag och lack.

//K

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Har du haft isär gafffeln? Hur såg oljan ut?

kebarb

Aktiv medlem
Har du haft isär gafffeln? Hur såg oljan ut?
Inte haft isär gaffeln, kommer givetvis att ge den en ytterbensservice innan sommaren. Tänker det blir en luftkammarservice också eftersom det är en float.

Jag tror inte gaffeln har fått mer service än bakdämparen för att säga det så.

Kommer nog gå igenom varenda lager, och kolla momenten på alla skruvarna. Hjulen satt som dragna med muttersnurra, även de små skruvarna som nyper framgaffelaxeln. Det brukar vara en indikation på hur tidigare ägare skruvar ;)

Märkligt att fox lyckats tillverka en bakdämpare som har behov för kortare serviceintervall än en framgaffel ;) Det i sig måste vara närmast ett konststycke med tanke på att samma typ av dämpare som sitter på motorcyklar oftast inte blir servade på hela cykelns livstid men som regel ändå funkar år efter år.

//K

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kolla lager och framförallt moment på skruvförband gör man väl alltid löpande på en cykel, framförallt inflytelserika en dag i parken?

Om du menar mx och enduro så servar nog folk sina dämpare där med.

marr

Moderator
Forumvärd
Du verkar så extremt krängkt över att ha köpt grisen... Köp en rs, dvo eller ö och gå vidare :) läropengar, shit happends osv.
Du har ingen aning om hur långt den gått eller under vilka förutsättningar. Kan du säkert säga att den ens satt på hojjen från början? Utgå inte efter att alla säljare är ärliga... Tyvärr.

kebarb

Aktiv medlem
Kränkt? Kanske snarare över kvalitet på de nya prylarna.. Fick ett knallbra pris på en cykel som är i superfint skick, ser knappt använd ut. Hade inte backat den affären tillbaka för något i världen. Bara hjulen kostar mer än hälften av vad jag gav för hela hojen, och de var aldrig monterade. I mina ögon en guldaffär. Men det är väl ingen anledning att acceptera en trasig / defekt produkt, och eventuellt serva eller reparera den och få precis samma resultat igen efter en sommar om det skulle vara på grund av något annat som jag inte fått med mig?

Jag är verkligen genuint intresserad av att veta varför en dämpare ser ut såhär, folk i tråden verkar tro att det är för att den inte är servad. Men jag är inte beredd att hålla med om detta eftersom det strider mot all logik när man ser resten av cykeln. Speciellt när cykeln har samma handtag sedan ny, och framgaffeln är i jättefint skick. Saker slits ut i en viss ordning på DH cyklar, även om det varierar med märken. Handtag, bromsklossar, däck, pedaler, lack, framgaffel är allt saker som ryker före en bakdämpare i min värld. (att det sedan kan eskalera till detta tillstånd på grund av att man inte servar förstår jag såklart)

Som du nämner så kan det vara en lösning att dämparen kommer från en annan cykel som fått se mer användning.

Som Preach nämner så har Fox gått bort från Aluminium och över på stål, här är det ju jätteviktigt att känna till sånna detaljer så att man kan fatta ett bra beslut. Hur många är det som vill åka på prylar som har så kass kvalitet att de ser ut såhär efter ett par år?

Att fortsätta underhålla en i grunden dålig produkt är ju ganska osmart ;)

Anledningen att jag postar här är för att få reda på huruvida detta är ett vanlig problem, vilket det uppenbarligen är. (alltså att det är kass kvalitet på denna typ av fox dämpare). Det verkar också vara närmast unikt för DHX2 eftersom ingen i tråden har nämnt något om samma problem på andra dämpare, och jag aldrig har sett det själv trots 15år DH åkande.

Men det kan ju även finnas andra anledningar, som en skev ram, felaktigt åtragningsmoment, en viss serie av denna dämpare som hade ett känt problem osv. Inget av detta är ju omöjligt även om jag inte sett det själv. Då är det fint med input från de som mekar volymmässigt mänga hojar och har sett detta problemet och kan komma med en förklaring på varför det uppstår.

Trådar som denna blir fort fulla av människor som tycker massor, men tyvärr helt saknar insikt och bakgrund nog inom området för att komma med annat än "tyckande".

Sedan finns det de som Preach som har enormt mycket kunnande och serverar precis de svaren man behöver för att kunna göra en god bedömning inför hur man går vidare.

//K

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Nästa fråga är kolvstången lika sliten runt om.

kebarb

Aktiv medlem
Nästa fråga är kolvstången lika sliten runt om.
Pistongen upplevdes vara lite sliten på ovansidan, och mycket slitet på undersidan.

Jag upplevde inte att den var lika sliten 360gr, men ljuset när jag demonterade den gjorde att det var lite svårt att se. Man skulle säkert se det mycket bättre med rätt ljus. Som det syns på bilderna är det inte helt lätt att se slitaget. Jag måste ha ficklampa för att se det när dämparen är monterad.

Var det något speciellt du tänkte på kring det med vart slitaget uppstått?

//K

X-Race

Medlem
Vad är det för cykel? (Kanske står längre upp
i tråden och då ber jag om ursäkt för det)
Tänker på om pistongen är konstant utsatt för t.ex. grussprut och därför tagit pistongen onödigt fort, detta har jag erfarenhet av själv. Jag har även genom åren märkt/noterat att vissa dämpare på vissa ramar inte går jättebra ihop bland annat på grund av flex i ramen som gör att slitaget ökar, då är det sjukt viktigt med täta serviceintervaller. Jag håller med dig om inlägg här på happy, man måste tydligen vara beredd på att bli nedtryckt i skorna då vissa tydligen går igång på det. Jag är glad för att jag själv sällan behöver söka info här, försöker däremot att svara på de trådar där jag har nyttig info på ett sakligt sätt. Preacher är ett föredöme på det här forumet.

kebarb

Aktiv medlem
Ok, tackar. Är det ett allmänt känt faktum att DHX2 är kvalitetsmässigt en sämre produkt än de övriga du nämner?
(jag har ingen erfarenhet alls av något annat än RC4 av de du nämner, och RC4 har jag alltid tyckt funkar bra men den är ju lastgammal)

//K

Westman

Aktiv medlem
Känns som att om dämpare är sopslut och cykeln fin så har väl dämpare helt enkelt gått mycket mer än cykeln? Rätt vanligt att man behåller fingrejerna om de passar på nästa hoj och säljer med nåt enklare, från annan hoj/kompis/köp&sälj.

kebarb

Aktiv medlem
Vad är det för cykel? (Kanske står längre upp
i tråden och då ber jag om ursäkt för det)
Tänker på om pistongen är konstant utsatt för t.ex. grussprut och därför tagit pistongen onödigt fort, detta har jag erfarenhet av själv. Jag har även genom åren märkt/noterat att vissa dämpare på vissa ramar inte går jättebra ihop bland annat på grund av flex i ramen som gör att slitaget ökar, då är det sjukt viktigt med täta serviceintervaller. Jag håller med dig om inlägg här på happy, man måste tydligen vara beredd på att bli nedtryckt i skorna då vissa tydligen går igång på det. Jag är glad för att jag själv sällan behöver söka info här, försöker däremot att svara på de trådar där jag har nyttig info på ett sakligt sätt. Preacher är ett föredöme på det här forumet.
Ah, tackar för input. Förstår hur du menar. Håller med om det sociala samspelet här på happy, slutade skriva här för många år sedan. Men det är otroligt mycket kunskap och erfarenhet här blandat med alla trollen. Man kanske var likadan när man var mer aktiv här tidigare, inte direkt en miljö för alla.. inte minst när man nu hunnit bli närmare 50 än 30 ;)

Cykeln är en GT Fury, som är en dussincykel med singel pivot länkage. Men dämparen är aktiverad av ett extra länkage, och sitter otroligt bra skyddad bakom länkaget som aktiverar den. Cykeln har dessutom stänkskärm. Dämparen sitter ovanligt bra skyddad.

Eftersom slitaget ser ut att vara uppåt och nedåt så kan det ju vara att den har böjts när länkaget har jobbat. Det kanske är en konsekvens av för hårt åtdragna skruvar i eylets, och aluminiumshaft av mjukost. CCDB shafts/pistonger gick ju ofta av precis vid eylet på vissa ramar. Jag har sett det själv på min kamrats fincykel trots att den bara rullade runt 10 dagar/år. Jag tror detta kunde ha att göra med att dämparna var för hårt åtskruvade i ramen och att det var för stora vridkrafter som gjorde att de till slut gick av. Den cykeln var 6-7år gammal då.

CCDB har stålshaft som förmodligen inte böjer sig så lätt och dessutom har en slitstark yta. Och om denna DHX2 har aluminiumshaft så kanske shaften inte går av, men istället slits/skrubbas sönder där den går in i dämparkroppen.

Som du skriver kanske det handlar mycket om att matcha dämparen med ram. Preach nämnde att FOX har uppgraderat till en stålshaft. Kanske är det så att den nya shaften passar mycket bättre till de ramarna där det är mer påfrestningar.

Aluminiumshaft verkar ju inte ha varit ett problem på RC4. Men då är den ju tjockare på RC4.

Jag gissar att singelpivot är extra känsliga för påfrestningar på dämparen?

//K

kebarb

Aktiv medlem
Det är inte så att axeln är böjd?
Jag är galet sugen på att plocka isär hela skiten just för att kolla om shaften/pistongen/axeln är böjd. Jag gissar att bara någon 1/100 mm skulle ge denna negativ effekt. Coatingen är nog inte väldigt tjock.

Några bra tips på hur man kan kolla hur böjd den är?

//K

Zebb

Medlem
Jag är galet sugen på att plocka isär hela skiten just för att kolla om shaften/pistongen/axeln är böjd. Jag gissar att bara någon 1/100 mm skulle ge denna negativ effekt. Coatingen är nog inte väldigt tjock.

Några bra tips på hur man kan kolla hur böjd den är?

//K
Rotera den där den sitter nu. Ser du inget där så kan du plocka isär den och rulla den på ett bord, då ser du även små avvikelser. Se till att all luft är tömd i luftkammaren innan du tar isär något.

Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Ah, tackar för input. Förstår hur du menar. Håller med om det sociala samspelet här på happy, slutade skriva här för många år sedan. Men det är otroligt mycket kunskap och erfarenhet här blandat med alla trollen. Man kanske var likadan när man var mer aktiv här tidigare, inte direkt en miljö för alla.. inte minst när man nu hunnit bli närmare 50 än 30 ;)
...

//K
Många av dina trådar och inlägg är och har alltid varit intressanta då du i grunden är en nyfiken människa som ofta går på djupet för att lära dig saker.

Gällande om dämparen kan ha varit för hårt åtdragen så beror det ju på vilken typ av axel som går genom eyeleten och vad för typ av distanser som möjligtvis kan klämma på sidorna av eyeleten.
De flesta modeller går ju att dra tokhårt utan att det går tungt i eyletten.
Däremot kan det vara ett problem om axeln nött in sig lite i länkaget så att distanserna börjar att klämma i sidan på eyeleten när man efterdragit för att kompensera för att axeln nött in sig i materialet.

sdx

Aktiv medlem
Pistongen upplevdes vara lite sliten på ovansidan, och mycket slitet på undersidan.

Jag upplevde inte att den var lika sliten 360gr, men ljuset när jag demonterade den gjorde att det var lite svårt att se. Man skulle säkert se det mycket bättre med rätt ljus. Som det syns på bilderna är det inte helt lätt att se slitaget. Jag måste ha ficklampa för att se det när dämparen är monterad.

Var det något speciellt du tänkte på kring det med vart slitaget uppstått?

//K
Det var mera om den hade haft negativa krafter som hade påverkat slitaget.
Misstänker att den är tvär slut .

happymtb.fr

Aktiv medlem
Ok, tackar. Är det ett allmänt känt faktum att DHX2 är kvalitetsmässigt en sämre produkt än de övriga du nämner?
(jag har ingen erfarenhet alls av något annat än RC4 av de du nämner, och RC4 har jag alltid tyckt funkar bra men den är ju lastgammal)
//K
Jag skulle säga det från det jag har sett på Internet av folk jag har nån sort förtroende för (bl.a. från proffs mekaniker). FWIW
Det är iaf dom dämpare jag hade valt till mig själv.

DHX RC4 med 12,7mm skaft och Holly Grail äger jag. Jag har inte haft problem med dom. Holly Grail kan man inte köpa service kit för och den måste därmed skickas till Frankrike för service.

På CCDB kan skaftet gå sönder ibland.

Öhlinsen har varit hårt dämpat dom första åren så att den inte passade dom lättviktare. Jag vet inte hur bra dom är ny men dom har jobbat på det enligt dom pressmeddelanden som gavs ut.

Marzocchin har inte funnits länge än men den är baserat på en äldre Fox modell som är lite enklare, Van RC, och som var pålitlig

X-Race

Medlem
CC DB Coil gick ibland av i den gamla gamla Demo8:an på grund av flex i ramen/länkaget för att den bara hade 8mm shaft, den finns inte längre utan nu säljs den bara med 9.5mm stål shaft och så vitt jag vet är det inte ett problem längre.

kebarb

Aktiv medlem
Många av dina trådar och inlägg är och har alltid varit intressanta då du i grunden är en nyfiken människa som ofta går på djupet för att lära dig saker.

Gällande om dämparen kan ha varit för hårt åtdragen så beror det ju på vilken typ av axel som går genom eyeleten och vad för typ av distanser som möjligtvis kan klämma på sidorna av eyeleten.
De flesta modeller går ju att dra tokhårt utan att det går tungt i eyletten.
Däremot kan det vara ett problem om axeln nött in sig lite i länkaget så att distanserna börjar att klämma i sidan på eyeleten när man efterdragit för att kompensera för att axeln nött in sig i materialet.
Halloj Lars!

Jag, man har ju en nerd-gen och släpper ogärna något innan det finns en förklaring. I längden har man ju sparat sig mycket tid och tårar den vägen även om det tar tid de gånger något händer ;)

Jag fick tänka tre gånger innan jag förstod hur du menade, och det är nog precis som du säger på denna hoj. För när jag drar åt eyelet skruven som håller i shaft-eyelet så är dämparen inte i fri rörelse längre.. Alls. Skall ta isär det en gång till och försöka lista ut om något är trasigt / slitet / felmonterat deller om det är designen som är så.

Tackar för tipset!

//K

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer