Fox DHX2, slitage på main shaft. Någon som sett detta tidigare?

xyz-saft

Aktiv medlem
Det kan inte vara så att den har blivit utsatt för salt som har påskyndat processen? Med tanke på att det satt vanliga dubbdäck på den har den kanske använts på vintern?

jofahjalm

Aktiv medlem
Skruvar man ner förspänningen så den inte rör sig så mycket och pendlar på cykeln känns detta som ett ganska förväntat resultat?

Lars.E

Aktiv medlem
...
Jag fick tänka tre gånger innan jag förstod hur du menade, och det är nog precis som du säger på denna hoj. För när jag drar åt eyelet skruven som håller i shaft-eyelet så är dämparen inte i fri rörelse längre.. Alls. Skall ta isär det en gång till och försöka lista ut om något är trasigt / slitet / felmonterat deller om det är designen som är så.

Tackar för tipset!

//K
Distanserna ska ju inte klämma. De ska ju främst se till att dämparen inte glider åt sidan på axeln + i viss mån även skydda så att smuts inte kommer in mellan axel och bussning.
Axeln ska ju däremot dras stumt så den inte kan röra sig ute vid länkaget. Om axeln varit dåligt dragen så den rört sig ute mot länkaget så kan den ha nött in sig lite lite lite så att distanserna istället klämmer mellan länkage och eyelet. Vissa cyklar kan till och mer ha en lackad yta i länkaget så att när man drar åt sjunker axeln in genom färgen sammtidigt som färgen är kvar vid distanserna, vilket ger samma resultat.
Rätt mått på axel och distanser + plana ytor ute mot länken är viktigt.

shro0maz

Aktiv medlem
Tjabba,

vad menar du med suckar? Hydrauliken, speciellt på coil dämpare låter en hel del, min ttx22 låter både högt och mycket (beroende på läge och lågfarts kompens inställning)
Då du inte har någon luft som komprimeras så tror jag inte porerna på skaftet är någon större fara. Den yttre glidbussningen (eller vad vi ska kalla den) om jag inte har totalt fel nu, så är den mer till för att motverka sidokrafter och rens skit från skaftet. Alla coils har mindre vridstyvhet än luftburkar.
Går det lägga upp video klipp i kommentarerna så spela in ljudet du upplever som suckande.

qma

Aktiv medlem
Håller med Lars E om att det är tokigt om dämparen inte kan rotera på sina bussningar med åtdragen hårdvara. Det och en sidonot: Mz 888 måste ha oljebyte minst en gång om året, annars ser oljan ut som spillolja med skimrande metallbad som stinker gammal bränd plast av all oxidering i innanmätet (pga. ingen hårdanodisering på mycket av ytan)

Preacher

Aktiv medlem
Shroomaz: Det som låter från dämparenheten är ju med största sannolikhet luft/gas i dämparoljan, det har ju läckt ut en hel del olja och med det skicket på pistongen så kommer ju det fortsätta komma ut olja och in luft och skit. Något som ser ut som dämparen på bilderna kommer att ha problematik, så enkelt är det.

Att en bakdämpare inte rör sig fritt om man drar åt genomgående skruv är i sig inte konstigt då en fräsch bussning/hårdvara är rätt trög. Kan man rotera de vanliga Rockshox/Fox-varianterna för lätt så är det oftast glapp.

Självklart kan sidodistanserna grävt sig in för mycket och påverka eller liknande men klämmer man fast en dämpare i ena hardwaret i ett skruvstäd så brukar den kunna stå rätt ut åt sidan utan att dess egenvikt övervinner friktionen från bussningen.

När man väl cyklar så är krafterna stora och hardwaret roterar som det skall i bussningen.

Detta blev ett sidospår men ville bara inflika detta, att den inte rör sig hur lätt som helst behöver inte vara någon "smoking gun"

kebarb

Aktiv medlem
En uppföljning på tidigare postningar:

Den nya dämparen sitter nu på ramen, och gör inga suckande ljud som den gamla. Detta tar jag som ett kvitto på att de suckande ljuden var luftbubblor i dämparen. Tidigare slutsatser var därmed riktiga.

När jag demonterade dämparen så studerade jag infästningarna och kollade noga hur stor friktion det var mellan infästning och dämpare för respektive öljett. Det blev efter en uppsmörjning och utbyte av skruvar (till skruvar av riktig typ och rätt längd) mycket bättre. Nu sitter dämparen både hårt fast och löper fritt. Gissar att detta problemet var ungefär det Lars E syftade på, även om det inte uppstått påsamma sätt. (eftersom cykeln knappt är rullad).

Tidigare ägare som var en IT människa hade förmodligen tappat bort originaldelarna och plockat random skruvar/bultar i samma storlek från järnhandeln. Problemet var att den var gängad hela vägen, därav fullt möjlig att dra åt för hårt. Jag tog en ny i en lite mjukare stålsort (8.8) och gängade den till exakt rätt längd, så att anliggande yta i nya dämparen är helt slät. Den gängade delen behöver inte vara mer än ca 1,5cm, och resterande del skall bara vara slät.

Vill det vara ett problem med en 8.8 hårdhet här, eller kan jag känna mig trygg på den?

I samma vända bytte jag däcken, och upptäckte då att ett däck var monterat med fel rotationsriktning.. Små fel kan fort bli stora! Upptäckte samtidgt schwalbes procore och hur det fungerar, som var monterat i hjulen.

På bilden ser man även hur det dåliga valet av bult gnagt sönder bussningen inifrån.
dhx2bult.JPG

Ny dämpare på plats, fick med en mjukare fjäder också:
dhx2nydempare.JPG

Återkommer eventuellt till tråden med mer info om demontering / reparationen på den gamla dämparen.

//K

qma

Aktiv medlem
En uppföljning på tidigare postningar:

Den nya dämparen sitter nu på ramen, och gör inga suckande ljud som den gamla. Detta tar jag som ett kvitto på att de suckande ljuden var luftbubblor i dämparen. Tidigare slutsatser var därmed riktiga.

När jag demonterade dämparen så studerade jag infästningarna och kollade noga hur stor friktion det var mellan infästning och dämpare för respektive öljett. Det blev efter en uppsmörjning och utbyte av skruvar (till skruvar av riktig typ och rätt längd) mycket bättre. Nu sitter dämparen både hårt fast och löper fritt. Gissar att detta problemet var ungefär det Lars E syftade på, även om det inte uppstått påsamma sätt. (eftersom cykeln knappt är rullad).

Tidigare ägare som var en IT människa hade förmodligen tappat bort originaldelarna och plockat random skruvar/bultar i samma storlek från järnhandeln. Problemet var att den var gängad hela vägen, därav fullt möjlig att dra åt för hårt. Jag tog en ny i en lite mjukare stålsort (8.8) och gängade den till exakt rätt längd, så att anliggande yta i nya dämparen är helt slät. Den gängade delen behöver inte vara mer än ca 1,5cm, och resterande del skall bara vara slät.

Vill det vara ett problem med en 8.8 hårdhet här, eller kan jag känna mig trygg på den?

I samma vända bytte jag däcken, och upptäckte då att ett däck var monterat med fel rotationsriktning.. Små fel kan fort bli stora! Upptäckte samtidgt schwalbes procore och hur det fungerar, som var monterat i hjulen.

På bilden ser man även hur det dåliga valet av bult gnagt sönder bussningen inifrån.
Visa bilaga 409473

Ny dämpare på plats, fick med en mjukare fjäder också:
Visa bilaga 409474

Återkommer eventuellt till tråden med mer info om demontering / reparationen på den gamla dämparen.

//K
Det ska inte vara ett problem med gängor hela vägen där då åtdragningsmomentet ska vara högt nog att skruvinfästningen aldrig rör sig det minsta. men det är ju uppenbart på din bild att skuven varit lös och har bankats mot insidan av länkagedelen där.

kebarb

Aktiv medlem
Det ska inte vara ett problem med gängor hela vägen där då åtdragningsmomentet ska vara högt nog att skruvinfästningen aldrig rör sig det minsta. men det är ju uppenbart på din bild att skuven varit lös och har bankats mot insidan av länkagedelen där.
Den hade faktiskt varit så hårt åtdragen att dämparen inte rörde sig helt fritt, men det är ju inget som säger att den inte varit lös tidigare.

Jag kan inte se att det är smart att ha en helgängad här, just på grund av de skador som uppstått. På cyklar jag haft tidigare har de alltid varit släta. Kanske det då även varit andra principer för hur dämparen skall fästas, det låter jag vara osagt.

Efter att jag smördje upp skruvar/axlar och drog åt med mindre än köttnäve-moment så rör sig dämparen fint. Vilken den inte gjorde tidigare. Om det är momentet eller fettet låter jag vara osagt. Egentligen tycker jag att plasten som stålaxeln ligger i borde vara allt som behövs för att det skall röra sig fritt (utan fett) men så var det inte.

//K

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer