Fox proframe mips, storleksmysterium

Halvdan

Aktiv medlem
Beställde hem fox proframe mips i L och XL för jag är mitt mellan. Tyckte de satt ungefär likadant. Kollade närmare. Började mäta, väga, ja de är exakt lika stora, väger exakt lika mkt på grammet med min våg. Huh?

En del hjälmar kör ju konceptet samma skalstorlek med olika padding för att tex få ut 4 storlekar ur 2 skal. Men det har jag inte läst nånstans är fallet med proframe. Dessutom är det samma paddor som följer med till båda. Och tittar man i hjälmen så är ju skalen uppmärkta med de olika storlekarna. Men med samma vikt dock. Ser ut vara samma batch, datum, kvalitetskontrollant osv.

Måste blivit något fel, att de märkt upp ett av skalen med fel storlek? Eller missar jag nåt uppenbart här?

Om nån har proframe mips i L eller XL posta gärna ett par mått kan vi ju jämföra!
927D2439-09A7-4601-BF3E-57DD707869A9.jpeg
5493F598-305E-4FA3-B1B6-3A84983A7D53.jpeg

Halvdan

Aktiv medlem
Här är min proframe i XL ser ju likt ut din i XL Visa bilaga 475654
Ja definitivt.
När jag tar innermåttet i höjd med mipskanten så är den ca 22 cm på längden, ca18 cm på bredden ovanför "öronfickorna". Det måste ju vara mått som är olika på olika storlekar tänker jag. Vad har du på din?
2021-03-15 (1).jpeg

edit: längden ser kortare ut på bilden pga vinkeln. Fick det till 22.

Samma?! Det verkar alltså som att de paketerar och säljer dem som olika storlekar men så får man ändå med sig alla paddor som behövs för att göra båda storlekarna. Varför......
Ja det verkar onekligen så. Även min väger 850g enligt lappen, men är 58-61cm. Om det dessutom är samma kuddar med till båda är det ju mycket intressant.

Jolinwood

Aktiv medlem
Nu är det nån stackare i Kina som begravs levande.. Skämt åsido, provat mäta omkrets eller allra helst med någon typ av volym? Mitt huvud ligger också i spannet mellan L/XL och tycker det brukar vara kännbar skillnad på hjälmstorlekar

Halvdan

Aktiv medlem
Nu är det nån stackare i Kina som begravs levande.. Skämt åsido, provat mäta omkrets eller allra helst med någon typ av volym? Mitt huvud ligger också i spannet mellan L/XL och tycker det brukar vara kännbar skillnad på hjälmstorlekar
Omkrets var lättare sagt än gjort, har ett måttband men hur ska man lägga i det på ett bra sätt? Vill inte tejpa så det blir klisterrester, ska ju returnera en.
Ja volym hade ju vart bra. Man kanske kan lägga en påse i hjälmen och fyll med ris 😀 Men om det är skillnad på dem så måste det vara ytterst marginellt. De känns likadana på huvudet, om något så inbillar jag mig att XL sitter liiiite tajtare. Och vikten är som sagt densamma på grammet! Det kan omöjligt skilja flera cm i omkrets.

Enligt Fox hemsida kommer L och XL med olika storlek på kuddarna monterade. Kan det vara så att det bara finns två olika storlekar egentligen, men att kunden skulle uppfatta en hjälm med spann från 58-64cm som osäker, och därför har de märkt dem på två olika sätt?

Halvdan

Aktiv medlem
Försökte med att lägga i ett pappersband som jag kunde mäta sedan men får inte till det, ger upp
Enligt Fox hemsida kommer L och XL med olika storlek på kuddarna monterade. Kan det vara så att det bara finns två olika storlekar egentligen, men att kunden skulle uppfatta en hjälm med spann från 58-64cm som osäker, och därför har de märkt dem på två olika sätt?
Ja verkar ju nästan så. Himla dumt i dessa tider med tomma lager att kunder inte vet att det kanske visst finns en hjälm som passar dem, den är bara märkt med en annan storlek... blir ju inte bättre av såna som mig som beställer hem flera för att testa och håller produkter borta från hyllorna 😬

rayy

Aktiv medlem
Proframe kommer i två SKALstorlekar (en liten, en stor). Varje skalstorlek har sedan två set med kuddar/inredning, som gör att man får två olika hjälmstorlekar i ett. För lilla skalet S och M, stora skalet L och XL

Du har det stora skalet, och har fått med kuddar till hjälmstorlek L och XL till varje respektive hjälm du beställt. Hade alltså räckt att beställa hem en (1stk) hjälm i exempelvis XL och testat vilka kuddar som passar bäst :)

Halvdan

Aktiv medlem
Proframe kommer i två SKALstorlekar (en liten, en stor). Varje skalstorlek har sedan två set med kuddar/inredning, som gör att man får två olika hjälmstorlekar i ett. För lilla skalet S och M, stora skalet L och XL

Du har det stora skalet, och har fått med kuddar till hjälmstorlek L och XL till varje respektive hjälm du beställt. Hade alltså räckt att beställa hem en (1stk) hjälm i exempelvis XL och testat vilka kuddar som passar bäst :)
Bisarrt att paketera de som separata produktvarianter. Skillnaden mellan storlekarna är alltså enbart vilken av kuddarna som de förinstallerat. Det man betalar för och får hem är exakt likadana saker, det är bara placerade på olika sätt i förpackningen i princip. Det är ju som att sälja byxor i olika längd med olika artikel-nr där skillnaden består i hur långt de rullat upp benen innan de hänger ut dem i butiken. Eller som att sälja en separat kollektion bestick för vänsterhänta där gafflarna lagts till höger om knivarna i förpackningen. Bra Fox!

edit: eller äter vänsterhänta också med gaffeln i vänster hand? :unsure: Kunskapsluckorna hopar sig!

Fundadores

Aktiv medlem
Bisarrt att paketera de som separata produktvarianter. Skillnaden mellan storlekarna är alltså enbart vilken av kuddarna som de förinstallerat. Det man betalar för och får hem är exakt likadana saker, det är bara placerade på olika sätt i förpackningen i princip. Det är ju som att sälja byxor i olika längd med olika artikel-nr där skillnaden består i hur långt de rullat upp benen innan de hänger ut dem i butiken. Eller som att sälja en separat kollektion bestick för vänsterhänta där gafflarna lagts till höger om knivarna i förpackningen. Bra Fox!

edit: eller äter vänsterhänta också med gaffeln i vänster hand? :unsure: Kunskapsluckorna hopar sig!

Jag är högerhänt och äter med gaffeln i höger hand. Känn på den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer