Fox speedframe, är den för stor?

Ustzeust

Aktiv medlem
Tjena, köpte en speedframe efter jag mätt huvudet. 57-58 omkrets så valde en "M", men känns som att den sitter lite "på huvudet" istället för "på och runt"

Bifogar en bild så får ni avgöra om det ser helt åt helvete ut.
IMG_20200415_190504542.jpg

Bilagor

glitch

Aktiv medlem
Vi kan inte se om den sitter bra.
Vad händer om du skakar på huvudet? Sitter den fast på kolan eller gungar den runt? En bild säger ingenting om hur hjälmen passar.

Ustzeust

Aktiv medlem
Vi kan inte se om den sitter bra.
Vad händer om du skakar på huvudet? Sitter den fast på kolan eller gungar den runt? En bild säger ingenting om hur hjälmen passar.
Det är sån skruvgrej så den sitter fast, men skalet kanske är lite litet.
Får bli att köpa en large också, kan ha den som inte passar som utlånehjälm

glitch

Aktiv medlem
Om den sitter still när du headbangar och det inte trycker nånstans så är det rätt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Om den sitter still när du headbangar och det inte trycker nånstans så är det rätt.
Precis. Sedan kan olika huvudform och modell av hjälm göra att den sitter olika mycket uppe på eller runt huvudet. Är du missnöjd med hur långt den går ner ska du nog prova en annan modell snarare än en större storlek som mest kommer ha större omkrets.

Chralle

Medlem
Håller med om att det känns som att den sitter lite "ovanpå" huvudet, särskilt jämför med min gamla Giro. Men det är en vanesak och på gott och ont då brillorna passar bättre nu. Så länge det känns bra och ser bra ut så blir det nog bra!

ers

Aktiv medlem
Har den MIPS? Jag upplever att på min äggskalle så sitter alltid MIPS hjälmar "på huvudet" som du beskriver...

glitch

Aktiv medlem
Har den MIPS? Jag upplever att på min äggskalle så sitter alltid MIPS hjälmar "på huvudet" som du beskriver...
Har själv en Giro Fixture och Bell Super DH, bägge med Mips och de går ner ordentligt runt skallen och jag tycker nog jag har lite eggo också. Sen hsr jag provat andra hjälmar som suttit som du beskriver men både giro och bell har alltid suttit bra med undantag Super 2R modellen.

ers

Aktiv medlem
Ok, då kanske jag bara har haft otur med dålig passform på de jag testat/använt (Sweet Protection & Etto).

Ustzeust

Aktiv medlem
Tycker att skiljer sig väldigt mycket emellan fox's olika modeller. Testade en proframe i storlek m, då stack hakan ut under. Testade en rampage comp i M, satt som en smäck.
Testade en rpc i M och fick den inte över tinningen.

Ustzeust

Aktiv medlem
Snurrgrejen bak på speedframen gick sönder andra turen så köpte en Bell 4forty mips för 800 på xxl. Ser inte lika fräck ut som foxen men skönare och framförallt billigare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer