[främst LVG] Skoöverdrag

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Har någon tips på varma och vattentäta skoöverdrag?

Jag köpte gripgrabs arctic utan dragkedja, riktigt sköna! Men tyvärr gick första paret sönder vid andra rundan och andra paret gick sönder efter fjärde rundan, linern på insidan lossnade i skarven runt fotleden när jag drog av dem. Finns de några andra liknande som är av bra kvalité?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Skoöverdrag håller sällan bra. Jag har gett upp det och kör vinterskor istället. Det blir billigare i längden.
Ja jo...de skulle kunna vara ett alternativ, men för två månader om året orkar jag inte leta vinterskor för SPD-SL.
Till SPD har jag ett par wölvhammer som är perfekt för vinterpendlingen här uppe, men till mellansäsongen (sept-okt i bästa fall) tänkte jag slippa handla några andra skor så.

Tror att "med blixtlås" är det enkla svaret.
Ja så långt har jag också kommit i planerna 😁

jonja

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Framförallt tål de inte att gå med. Med materialet de är gjorda av (neopren) kan man nog inte förvänta sig nån vidare hållbarhet. Som billig säsongsförlängare tycker jag nog ändå de funkar hyfsat. Mina brukar väl hålla ihop nödtorftigt en säsong ca, så att det går sönder på tredje turen låter inte normalt.

Pfaff

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Jag har kört med några av Roses fina skoöverdrag, mest för vinterpendling. Ett par höll minst tre säsonger efter att ha demonterat blixtlåset och ersätt med kardborrband. Kan dagisbarn kan jag.
Annars riktiga vinterskor.
Sen gäller det nog att köpa tillräckligt rymliga så att man inte drar sönder dom.

Bert

Medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Grip grab arctic MED dragkedja... Går de att få tag på numera? Är Enduras mt500 lika varma? Vintern snart här.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Grip grab arctic MED dragkedja... Går de att få tag på numera? Är Enduras mt500 lika varma? Vintern snart här.
Har inte hittat med dragkedja.
Skaffade ett par race thermo istället, de håller hittills 😁 Men fryser efter en timme när ja har mina ME2 innanför. Racern är nu på definitiv vintervila sedan snön gjorde entré igår.

glitch

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Inte landsväg, men dessa har jag kört i snart tre år mestadels i skogen med flats men även på landsväg / grus osv.
Inget blixtlås som kan paja, rejäla, glider inte upp över tårna mm.
Dock små i storlekarna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Kört allt från billiga DHB och dyra Assos vilka alla fungerar lika dåligt och går sönder lika fort. Shimanos egna tycker jag fungerar bäst.

fhloston

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
TRåkigt svar men..som redan nämnts, i längden så tjänar du på att köpa ett par vinterskor istället.
Köp ett par SPD-pedaler så kan du använda skorna du redan har annars :P
Även med riktiga vinterskor föredrar jag att ha överdrag, åtminstone när det är blött. Överdragen kan då vara tunnare.
Fördelen är att man kan kasta överdragen i tvättmaskinen, och skorna håller sig fräschare.

glitch

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Dubbelkollade, det är XL/XXL jag har till mina 44:a Freerider Pro.
EST på forat har 43:or har jag för mig och har storleken under och det var väldigt tight men gick.
För mina 44:or är det rätt perfekt, mindre så hade det blivit en rejäl brottningsmatch varje gång så för 45:or alla gånger XL/XXL.

lidalooparn

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Ni som kört Plattisar; bör man inte sträva efter skor som skyddar vristen med tanke på rivsår från pedalen? Vilken sko funkar?

glitch

Aktiv medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Planet-x skydden har funkat bra för mig också

@lidalooparn jag har aldrig rispat vristerna, vanligaste rivmärkena är på vaderna för mig men det förekommer väldigt sällan med bra skor.

landergren

Ny medlem
[främst LVG] Skoöverdrag
Boostar man konceptet så monterar man cletsen med titanskruv så blir fötterna varmare!
Funkar det? Hade varit grymt, största problemet jag har är att klossarna leder bort värmen. Dubbla sulor hjälper men att gå till källan av problemet vore bättre. Pratar spd här. Hur dyrt är titanskruvar? Finns det andra alternativ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer