Fråga kring aluminium

Jorvar

Ny medlem
Hej! Då jag upptäckt att många av er kan väldigt mycket så vänder jag ödmjukt hit än en gång med en fråga.

Om jag svarvar bort aluminium från en komponent (och därmed blottar naket alu), vad om något bör jag göra för att skydda ytan? Undviker helst färger och väldigt tjocka täcken av klet.

Allt gott
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Du kan ju vaxa om du vill. Så länge prylarna inte är utsatta för saltvatten räcker det. Det går ju om man vill rätt enkelt att anodisera hemma om du vill ha ett starkare skydd.
 

Pajas

Medlem
Aluminum är ganska bra på att skydda sig själv med hjälp av ett oxidlager som är 10 nm tjockt.....men snart kommer det nån ingenjör som har bättre koll..... jag är bara en sketen svetsare.
 

glitch

Aktiv medlem
Ligger ytan an mot annan metall? Eller fri i luften?
Om fri, och du inte bryr dig om det estetiska, låt det vara bara.
Om det ligger emot metall, i synnerhet stål, kan det vara lämpligt med en särskild pasta emellan.
 

Jorvar

Ny medlem
Det kanske är lättare om jag förklarar vad jag tänkt göra.

Trek har ett system kallat Knock Block, där distansen under stammen har som en tand på vardera sida pekandes uppåt och stammen har som små fickor urfrästa på undersidan för dessa tänder.

Slänger mig lite med begrepp men ni förstår säkert.

Vad jag tänkt göra är att göra en annan stam kompatibel med knock block genom att skapa dessa små fickor i den.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Jorvar sa:
Det kanske är lättare om jag förklarar vad jag tänkt göra.

Trek har ett system kallat Knock Block, där distansen under stammen har som en tand på vardera sida pekandes uppåt och stammen har som små fickor urfrästa på undersidan för dessa tänder.

Slänger mig lite med begrepp men ni förstår säkert.

Vad jag tänkt göra är att göra en annan stam kompatibel med knock block genom att skapa dessa små fickor i den.
En dum fråga- vad är syftet med konstruktionen? Är det ett styrstopp eller?
 

Jorvar

Ny medlem
Bengt-re sa:
Jorvar sa:
Det kanske är lättare om jag förklarar vad jag tänkt göra.

Trek har ett system kallat Knock Block, där distansen under stammen har som en tand på vardera sida pekandes uppåt och stammen har som små fickor urfrästa på undersidan för dessa tänder.

Slänger mig lite med begrepp men ni förstår säkert.

Vad jag tänkt göra är att göra en annan stam kompatibel med knock block genom att skapa dessa små fickor i den.
En dum fråga- vad är syftet med konstruktionen? Är det ett styrstopp eller?
Stämmer, det hindrar gaffelkronan från att slå i det raka underröret.
 

Jorvar

Ny medlem
glitch sa:
Ligger ytan an mot annan metall? Eller fri i luften?
Om fri, och du inte bryr dig om det estetiska, låt det vara bara.
Om det ligger emot metall, i synnerhet stål, kan det vara lämpligt med en särskild pasta emellan.
Tanken är att ha en set & forget-lösning. Pasta låter som något jag behöver applicera med jämna mellanrum.
 

emmer

Ny medlem
Fett funkar på aluminium oxå.
(tom bättre eftersom självoxideringen bildar ett hårt men ganska poröst skikt som håller kvar oljan finemang.)
 

Jorvar

Ny medlem
Från låda så är det inget fett på just den platsen. Om ni pratar om fett/pasta för glid?

Detta är inte hela knockblocksystemet heller. Det sitter även en liten del i övre styrlagret/ramen.

Ledsen för pixlarna på bilden.

Huvudsakligen är min oro att stammen ska ta skada över tid av att jag ”försvagar” den.
 

Bilagor

emmer

Ny medlem
Stammen håller (om du bearbetar vettigt) och olja smörjer inte enkom utan är även bra korrosionsskydd.
(Och självklart ska ju styrstolpe och ram knutas samman så något måste ju sitta i ramen.)
 

Fältprästen

Ny medlem
Pajas sa:
Aluminum är ganska bra på att skydda sig själv med hjälp av ett oxidlager som är 10 nm tjockt.....men snart kommer det nån ingenjör som har bättre koll..... jag är bara en sketen svetsare.
Du har koll.
Aluminium skyddar sig självt blixtsnabbt vid minsta skada och tillgång till syre.
Lite för bra om man tänkt limma på ytan.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer