Fråga om Bontrager hjul

ers

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Hej,
En enkel fråga bara. Är Bontrager Line Comp 30 TLR Boost såpass vettiga hjul att det är värt att byta body för 1000:- eller är det bättre att byta hjul?

Sitter idag NX kasett och jag vill ha på GX...

Tacksam för svar!

Skogling

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Nu vet jag ej vad bodyn kostar, men hjulen är ju ganska billiga. Runt 3 k för paret. Men bra. Väldigt bra.
(Edit:En ny body verkar kosta runt 900 kr.)

Elle så köper du ett par Line Elite. Det gjorde jag. Har nu båda hjulparen. På Elite är det DT ratchet.

ers

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Nu vet jag ej vad bodyn kostar, men hjulen är ju ganska billiga. Runt 3 k för paret. Men bra. Väldigt bra.
(Edit:En ny body verkar kosta runt 900 kr.)

Elle så köper du ett par Line Elite. Det gjorde jag. Har nu båda hjulparen. På Elite är det DT ratchet.
Japp, stämmer. Köper man bodyn i SE så kostar den ca 1000:-. Till saken hör att jag dessutom redan har 2st andra uppsättningar hjul som jag tänker använda och det vore då smidigt med samma body/kassett. Om jag säljer befintliga NX kasetten så borde den iaf betala en del av en ny body iaf...

NickPick

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Enklast är väl att köpa gxkassett till dina andra hjul, istället för att kasta pengar på dessa instegshjul. Nx är ju en dålig kassett men fungerar den så ser jag det ganska oväntat att du kommer sakna 10 drevet. Det finns även flera kassetter som passar din nuvarande body.

ers

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Enklast är väl att köpa gxkassett till dina andra hjul, istället för att kasta pengar på dessa instegshjul. Nx är ju en dålig kassett men fungerar den så ser jag det ganska oväntat att du kommer sakna 10 drevet. Det finns även flera kassetter som passar din nuvarande body.
Har redan kassett på de andra hjulen så tänkte det vore smidigt att som tidigare flytta denna mellan det hjulparet man vill köra på. Behöver man justera något för att kunna hoppa mellan GX & NX kassett eller är det bara att byta mellan?

Valhalla_

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Nx är ju en dålig kassett
Vad är det för fel på den annat än vikten? Ståldrev rakt igenom, och vettig materialkvalite, till skillnad från t.ex sunrace som är gjorda av mjukost. Jag skulle säga att det är en bra kassett och anledningen till att den är relativt billig är lite väl hög vikt..

NickPick

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Vad är det för fel på den annat än vikten? Ståldrev rakt igenom, och vettig materialkvalite, till skillnad från t.ex sunrace som är gjorda av mjukost. Jag skulle säga att det är en bra kassett och anledningen till att den är relativt billig är lite väl hög vikt..
Tydligen problem med att eagle nx kuggar över... Sprillans ny.

glitch

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Kan inte påstå att det är mjukost på Sun Race. Har haft 3 12 speed kassetter, varav jag fortfarande har två kvar. Inte behövt byta någon på grund av slitage. Den som hade gått längst hade väl gått 150 mil innan cykeln såldes.

ers

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Kan man skifta mellan hjul med NX resp. GX kassett utan att behöva justera något på växeln?

Mayhem

Aktiv medlem
Fråga om Bontrager hjul
Kan man skifta mellan hjul med NX resp. GX kassett utan att behöva justera något på växeln?
I teorin ja. I praktiken finns alltid risk att både kassettens och skivans position skilja sig så pass mycket att lätt justering krävs. Även med identiska modeller av nav pga tillverkningstoleranser.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer