Fråga om bushings till bakdämpare

Wiciman

Aktiv medlem
Har stött på lite dämparproblem.

Byter ut en gammal Kind Shock dämpare till en nyare RS Monarch och måste ha nya bushings eftersom monteringspins:en glappar i den nya dämparen (diametern på bushingen i monarchen är alltså för stor i förhållande till pins:en).

På bushing:en från den gamla dämparen som jag drivit ut står det MOTO 1214. Bredden på bushingen är 14mm. Inre diameter är 12mm.

Pin:en som glider igenom bushing och fästes via insex i ramen är 8mm.

Så här ser det ut:
1599733277406.png

Stämmer det då att det är denna jag ska ha (x2)?

1599732797264.png

H.

Aktiv medlem
Nä, du måste mäta hur långt paketet blir när axlarna är istoppade i bussningen. Måtten som anges på sidan är skruvhåmsdiameter x totallängd.

Du behöver heller inte två, eftersom de där axlarna har en bättre lösning där det är en hellång axel och två lösa ringar på sidorna.

H.

Aktiv medlem
Exakt! Där har du dina mått. Är det 8mm skruv både uppe och nere?

Och då är det såklart två du ska ha. Fast två olika! 😉

Wiciman

Aktiv medlem
Yes thanx 8mm på båda. Dock inser jag nu att bredden på infästningsörat är 14mm på kindshock men enbart 13 på monarchen...:oops: Hur inverkar det?

H.

Aktiv medlem
Yes thanx 8mm på båda. Dock inser jag nu att bredden på infästningsörat är 14mm på kindshock men enbart 13 på monarchen...:oops:
Det löser sig själv. Bussning sitter ju redan i dämparen och axelkitet du köper är gjort för RS-dämpare (och därmed den bredden).

Wiciman

Aktiv medlem
aha! Så jag behöver inte byta insatsen/bushingen i monarchen, enbart smacka på de nya axlarna menar du?

AX3L

Aktiv medlem
Får jag krångla till det lite tycker jag du ska byta till FOX Igus-bussning istället. De håller oftast bättre och har lägre friktion. Du pressar då inte in den tunna aluhylsan utan de plastbussningarna istället.

Wiciman

Aktiv medlem
nu har den nya satsen med distanser dykt upp.

Delarna ser lite annorlunda ut jämfört med original.

De båda cylinderformade distanserna har en fläns på ena sidan. Ska dessa monteras dikt an mot dämparen som nedan? Eller mot ramen?

flänsar.jpg

H.

Aktiv medlem
nu har den nya satsen med distanser dykt upp.

Delarna ser lite annorlunda ut jämfört med original.

De båda cylinderformade distanserna har en fläns på ena sidan. Ska dessa monteras dikt an mot dämparen som nedan? Eller mot ramen?

Visa bilaga 442404
Mot dämparen så som du gjort. Finns där en o-ring på varje sida också? Dessa ska också ligga mot dämparen för att skydda mot smuts i lagret.

Wiciman

Aktiv medlem
Då har man kvalat in till priset för mest korkade cykelmekanikerinsats 2020...

När grabben skulle provköra hojen så sa det poff!

Jag hade glömt att kolla ändlägena på dämparens slag och när han hoppade knäckte länkarmen ventilen på dämparen...

Blir så matt...

Finns det någon räddning? Kan man införskaffa en ny top cap assembly? Eller är det ny dämpare som gäller?

Senast ändrad:
Du kan gänga ur delen som sitter kvar i dämparen och köpa art.nr 11.4115.124.010 från Rockshox via din LBS eller om du hittar på nätet, ingen fara!

Wiciman

Aktiv medlem
super tack! om jag ska försöka gänga ur den gamla delen, är det vanlig gänga på den (så att jag inte drar åt fel håll menar jag).

Wiciman

Aktiv medlem
fick loss den! totalt demolerad men gängorna i dämparen verkar ok. bara att bita i det sura äpplet och beställa den nya delen då. om det inte finns något hack dvs?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer