Fråga om däck

ers

Aktiv medlem
Fråga om däck
Hej, såhär ser mitt bakdäck ut, ett Schwalbe Racing Ralph med ca 20mil på sig. En dubb är borta och en annan är på väg att lossa.

Vågar man köra vidare eller riskerar man punktering om man gör det?

0A24C5E0-9398-47E7-A84B-BA6F0BBA6209.jpeg

Mvh Anders

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Fråga om däck
Punka riskerar man alltid. Men kanske reklamationsläge med det där efter bara 20 mil.

Jag är fullt medveten om att det går att slita rejält på ett däck på 20 mil men det ser ju typ nytt ut i övrigt.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Fråga om däck
Har det stått oanvänt i ett par år, eller är det nyinhandlat? Om det är gammalt kan man tänka sig att gummit torkar och spricker, vilket inte vore så konstigt. Men om det är flång nytt är det där väldigt konstigt. Man ser tydligt slitage på sidoväggarna också.

ers

Aktiv medlem
Fråga om däck
20mil XC och stig. Dessa sitter på mina finare fälgar och här därför inte gått mycket alls. Köptes i somras så det är nytt från i år.

Problemet är att jag köpte dessa tillsammans med fälgarna från Actionsports.de vilket nu innebär att de vill att jag skickar in däcket till dem för att de skall skicka det vidare till Schwalbe i tyskland. Känns lite omständigt för 500:- ....

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Fråga om däck
Tror aldrig jag lyckats slita av en klack i mönstret på det sättet. Funderar på hur det skulle gå till. Har du sladdat på gallerdurk kanske?
Jag skulle prova att reklamera.
Punkarisken är väl sådär.
Det mest uppenbara är ju att däcket är tunnare där klackarna försvunnit. T.o.m. tunnare än mellan klackarna i övrigt. Så just där kommer det vara större risk för penetrationspunka. En rätt liten yta sett till hela däcket, så kanske inte så viktigt ändå. Mindre uppenbart men antagligen viktigare är nog att corden är exponerad, och kommer troligtvis slitas rätt snabbt. Då kan slangen bula ut och spricka, eller så kan däcket spricka eller ngn oklar blandning av de två.

Vill inte butiken reklamera hade jag lagt Liqui-Sole som skydd över corden innan jag körde vidare öht. Sen sett om däcket fortsätter släppa klackar. Lossnar fler är det nog bara att skrota.

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
Fråga om däck
ers sa:
20mil XC och stig. Dessa sitter på mina finare fälgar och här därför inte gått mycket alls. Köptes i somras så det är nytt från i år.
Problemet är att jag köpte dessa tillsammans med fälgarna från Actionsports.de vilket nu innebär att de vill att jag skickar in däcket till dem för att de skall skicka det vidare till Schwalbe i tyskland. Känns lite omständigt för 500:- ....
Vad är det för däck?
Performance eller Evo?
Liteskin, Snakeskin eller Twinskin?
2017 Dual eller PaceStar, 2018 Addix svart/blå/röd)?
Dimension?
Slang eller slanglöst?
Vad kör du för tryck i däcket?
Vad väger du?

emmer

Ny medlem
Fråga om däck
Vad hette din mormor som ogift?
Har du hund? Är det en tik? Hur många valpar har hon fått?
Vad är det för fabrikat på takteglet på huset? Eller är det papp / plåt?

ers

Aktiv medlem
Fråga om däck
Sixten Fors sa:
ers sa:
Vad är det för däck?
Performance eller Evo? Evo
Liteskin, Snakeskin eller Twinskin? Snakeskin
2017 Dual eller PaceStar, 2018 Addix svart/blå/röd)? Speedgrip, blå
Dimension? 27,5* 2,25
Slang eller slanglöst? Tubeless
Vad kör du för tryck i däcket? 2,2bar
Vad väger du?
ca 90kg

Senast ändrad:

ers

Aktiv medlem
Fråga om däck
dabac sa:
Tror aldrig jag lyckats slita av en klack i mönstret på det sättet. Funderar på hur det skulle gå till. Har du sladdat på gallerdurk kanske?
Jag skulle prova att reklamera.
Punkarisken är väl sådär.
Det mest uppenbara är ju att däcket är tunnare där klackarna försvunnit. T.o.m. tunnare än mellan klackarna i övrigt. Så just där kommer det vara större risk för penetrationspunka. En rätt liten yta sett till hela däcket, så kanske inte så viktigt ändå. Mindre uppenbart men antagligen viktigare är nog att corden är exponerad, och kommer troligtvis slitas rätt snabbt. Då kan slangen bula ut och spricka, eller så kan däcket spricka eller ngn oklar blandning av de två.

Vill inte butiken reklamera hade jag lagt Liqui-Sole som skydd över corden innan jag körde vidare öht. Sen sett om däcket fortsätter släppa klackar. Lossnar fler är det nog bara att skrota.
Hej, bara kört grus / asfalt och stig, ingen durk. Enda ställena som det låter som att man glider av klackarna bak är på stig när jag sneddar över stenar och det smäller till. Tror som sagt inte att jag orkar reklamera till Tyskland och köper nog nytt däck och kasserar nuvarande. Tråkigt dock med så få mil...

Sixten Fors

Aktiv medlem
Fråga om däck
emmer sa:
Vad hette din mormor som ogift?
Har du hund? Är det en tik? Hur många valpar har hon fått?
Vad är det för fabrikat på takteglet på huset? Eller är det papp / plåt?
Holmberg.
Ingen hund.
Handstruket fasadtegel, osäker på fabrikat.
All utvändig plåt i koppar: tak, skorsten, stuprör, fönster (karm/båge/bleck)

Doctor C

Medlem
Fråga om däck
Jag har lyckats med exakt samma sak på ett Racing Ralph. Inträffade efter ett fåtal mil (färre än 20) snäll stigcykling. Har aldrig råkat ut för detta med något annat däck.

OlofSx

Medlem
Fråga om däck
Jag skulle personligen tycka det vore intressant för oss andra om du orkar kontakta Schwalbe direkt via https://www.schwalbe.com/en/contact.html och ger oss feedback om vad de säger.

Klicka i den lilla rutan vid "I agree in the Privacy Statement above" och välj sedan "Customer Service" och ett passande formulär uppenbarar sig där du kan fylla i exakt däck och ladda upp foto på problemet etc.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer