Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?

Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
ulfalf sa:
Är det verkligen så att det viktigaste för forumet är annonsintäkter?
Om du betalar för att driva ett internetforum utan att vara någon form av filantrop så är det nog en ganska substantiell del av affärsplanen ja.

Skulle du fortsätta jobba om du inte fick lön?
 

Martin_Akesson

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Tack för en bra diskussion, mycket bra input och tankar kring hur vi ska gå vidare med elcykelfrågan. Vi lyssnar verkligen på det ni har skrivit och just nu försöker vi komma fram till den smartaste lösningen. Ni har föreslagit, [ELCYKEL]-märkning i rubrikerna, ett eget subforum på Happy (med val att få se detta forum eller ej) och att vi ska försöka flytta elcykeldiskussionerna till Happy-E. Att flytta en enskild forumtråd från Happy till Happy-E går inte, det som måste göras i sånt fall är att man stänger ner tråden på Happy och ber trådskaparen att starta på nytt på Happy-E. Tanken är såklart att vi alla tillsammans ska hitta en lösning som uppskattas av så många som möjligt.

Det finns flera olika alternativ som skulle kunna fungera och där genomförandet tar olika mycket tid. Vi kommer inom kort ta ett beslut hur vi gör och vi kommer försöka hitta en lösning som fungerar både på kort och lång sikt.

Det har även pratats om hårdare moderering och behovet av flera moderatorer. Där kommer jag och Jomper också att göra ett jobb för att komma framåt, men med lite tur kanske en förbättring i elcykelfrågan påverkar i rätt riktning även inom modereringen.
 

ulfalf

Medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Luthman Photography sa:
ulfalf sa:
Är det verkligen så att det viktigaste för forumet är annonsintäkter?
Om du betalar för att driva ett internetforum utan att vara någon form av filantrop så är det nog en ganska substantiell del av affärsplanen ja.

Skulle du fortsätta jobba om du inte fick lön?
Ska nog förtydliga funderingen lite. Om man bortser från inkomster från annonsförsäljning som är nödvändiga för driften, är huvudsyftet med sajten att göra så att någon får mat på bordet och pengar till hyran eller är det att skapa ett forum för likasinnade (fårskallar?)? Eller är det/har det blivit en kombination?
 
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
ulfalf sa:
Luthman Photography sa:
ulfalf sa:
Är det verkligen så att det viktigaste för forumet är annonsintäkter?
Om du betalar för att driva ett internetforum utan att vara någon form av filantrop så är det nog en ganska substantiell del av affärsplanen ja.

Skulle du fortsätta jobba om du inte fick lön?
Ska nog förtydliga funderingen lite. Om man bortser från inkomster från annonsförsäljning som är nödvändiga för driften, är huvudsyftet med sajten att göra så att någon får mat på bordet och pengar till hyran eller är det att skapa ett forum för likasinnade (fårskallar?)? Eller är det/har det blivit en kombination?
Forumet ägs av ett aktiebolag, dylika brukar vilja att verksamheten går plus.
Forumet skapades av fårska...hrm....jomper och sedan såldes det till Freeride AB.
 

Erik O

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
ulfalf sa:
Luthman Photography sa:
ulfalf sa:
Är det verkligen så att det viktigaste för forumet är annonsintäkter?
Om du betalar för att driva ett internetforum utan att vara någon form av filantrop så är det nog en ganska substantiell del av affärsplanen ja.

Skulle du fortsätta jobba om du inte fick lön?
Ska nog förtydliga funderingen lite. Om man bortser från inkomster från annonsförsäljning som är nödvändiga för driften, är huvudsyftet med sajten att göra så att någon får mat på bordet och pengar till hyran eller är det att skapa ett forum för likasinnade (fårskallar?)? Eller är det/har det blivit en kombination?
Det här kan nog någon annan svara bättre på men happymtb.org startades väl som ett forum för likasinnade men blev sedermera uppköpt av freeride och blev happyride. Antar att det är ett affärsdrivande företag.

Edit, sen på bollen såklart.
 
Senast ändrad:

Martin_Akesson

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Erik O sa:
Oj, mycket kloka saker från H. nu.

Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.
Tolkningar som görs är inte helt enkla och den artikel som finns på HappyEride är inget officiellt svar från Happyride/HappyEride. Om någon skribent vill lyfta frågan ur en annan synvinkel så är det intressant och välkommet.
 

Oskar

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Martin_Akesson sa:
Erik O sa:
Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.
Tolkningar som görs är inte helt enkla och den artikel som finns på HappyEride är inget officiellt svar från Happyride/HappyEride. Om någon skribent vill lyfta frågan ur en annan synvinkel så är det intressant och välkommet.
Att artikeln https://happyeride.se/2018/06/23/elcykel-pa-stigar-leder-och-i-terrang-vad-galler/ inte skulle vara ett officiellt svar från Happyride/HappyEride låter som en dålig efterkonstruktion. Artikeln är skriven i vi-form och ingenstans framgår det att det skulle vara en debattartikel/personlig åsikt.
 
Senast ändrad:

h.g.j

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Martin_Akesson sa:
...och att vi ska försöka flytta elcykeldiskussionerna till Happy-E. Att flytta en enskild forumtråd från Happy till Happy-E går inte, det som måste göras i sånt fall är att man stänger ner tråden på Happy och ber trådskaparen att starta på nytt på Happy-E.
Omöjligt bör det ju inte vara tekniskt även om det givetvis innebär jobb. Den enklaste lösningen skulle väl vara att i bakgrunden ha ett forum med två kategorier (Happyride och happyEride) och sedan låta respektive domän använda "sin" kategori som rot. Det skulle ju även lösa användardatabasen.
 

H.

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
h.g.j sa:
Martin_Akesson sa:
...och att vi ska försöka flytta elcykeldiskussionerna till Happy-E. Att flytta en enskild forumtråd från Happy till Happy-E går inte, det som måste göras i sånt fall är att man stänger ner tråden på Happy och ber trådskaparen att starta på nytt på Happy-E.
Omöjligt bör det ju inte vara tekniskt även om det givetvis innebär jobb. Den enklaste lösningen skulle väl vara att i bakgrunden ha ett forum med två kategorier (Happyride och happyEride) och sedan låta respektive domän använda "sin" kategori som rot. Det skulle ju även lösa användardatabasen.
Ja, det är väldigt märkligt att man inte gjort så. Då skulle man ju få hela användarbasen på en gång också och tröskeln för att börja skriva där blir lägre.
 

H.

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Martin_Akesson sa:
Erik O sa:
Oj, mycket kloka saker från H. nu.

Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.
Tolkningar som görs är inte helt enkla och den artikel som finns på HappyEride är inget officiellt svar från Happyride/HappyEride. Om någon skribent vill lyfta frågan ur en annan synvinkel så är det intressant och välkommet.
Jag efterfrågade inte en tolkning. Jag bad om ett ställningstagande. Precis som bolag som vill visa att de tror på vissa saker kan göra aktiva val. Jag ber Happy att göra wtt officiellt ställningstagande att följa NVV rekommendationer/tolkning kring hur elcyklar får användas tills frågan avgjorts i domstol. Det är ett etiskt bra alternativ som bejakar den befogade oro som finns hos många som cyklar MTB utan att för den saken fördöma varken elcyklar eller elcyklister.
 

tmalm

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
H. sa:
Martin_Akesson sa:
Erik O sa:
Oj, mycket kloka saker från H. nu.

Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.
Tolkningar som görs är inte helt enkla och den artikel som finns på HappyEride är inget officiellt svar från Happyride/HappyEride. Om någon skribent vill lyfta frågan ur en annan synvinkel så är det intressant och välkommet.
Jag efterfrågade inte en tolkning. Jag bad om ett ställningstagande. Precis som bolag som vill visa att de tror på vissa saker kan göra aktiva val. Jag ber Happy att göra wtt officiellt ställningstagande att följa NVV rekommendationer/tolkning kring hur elcyklar får användas tills frågan avgjorts i domstol. Det är ett etiskt bra alternativ som bejakar den befogade oro som finns hos många som cyklar MTB utan att för den saken fördöma varken elcyklar eller elcyklister.

+1

/T
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
tmalm sa:
H. sa:
Martin_Akesson sa:
Erik O sa:
Oj, mycket kloka saker från H. nu.

Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.
Tolkningar som görs är inte helt enkla och den artikel som finns på HappyEride är inget officiellt svar från Happyride/HappyEride. Om någon skribent vill lyfta frågan ur en annan synvinkel så är det intressant och välkommet.
Jag efterfrågade inte en tolkning. Jag bad om ett ställningstagande. Precis som bolag som vill visa att de tror på vissa saker kan göra aktiva val. Jag ber Happy att göra wtt officiellt ställningstagande att följa NVV rekommendationer/tolkning kring hur elcyklar får användas tills frågan avgjorts i domstol. Det är ett etiskt bra alternativ som bejakar den befogade oro som finns hos många som cyklar MTB utan att för den saken fördöma varken elcyklar eller elcyklister.

+1

/T
+2
 

Freddie L

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Raggamuffin sa:
tmalm sa:
H. sa:
Martin_Akesson sa:
Erik O sa:
Oj, mycket kloka saker från H. nu.

Hade också önskat att happyride skulle kunna problematisera elcyklandet i skog med grund i allemansrätten och risken med att definiera ett motorfordon som cykel. Men med tanke på det tydliga ställningstagandet mot Naturvårdsverkets linje på happyEride är det kanske så inte troligt.
Tolkningar som görs är inte helt enkla och den artikel som finns på HappyEride är inget officiellt svar från Happyride/HappyEride. Om någon skribent vill lyfta frågan ur en annan synvinkel så är det intressant och välkommet.
Jag efterfrågade inte en tolkning. Jag bad om ett ställningstagande. Precis som bolag som vill visa att de tror på vissa saker kan göra aktiva val. Jag ber Happy att göra wtt officiellt ställningstagande att följa NVV rekommendationer/tolkning kring hur elcyklar får användas tills frågan avgjorts i domstol. Det är ett etiskt bra alternativ som bejakar den befogade oro som finns hos många som cyklar MTB utan att för den saken fördöma varken elcyklar eller elcyklister.

+1

/T
+2
+ 3
 

Aron

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Jag måste erkänna att jag tycker stora delar av den här diskussionen är väldigt märklig.

Om det nu finns en oro för att el-mtb kan påverka tillgängligheten för oss stigcyklister så måste vi ju kunna diskutera ämnet på vårt cykelforum? Allt annat vore befängt. "Problemet" försvinner ju inte för att locket läggs på eller att det förvisas till någon slags skamvrå.

Att det blir krig varje gång ämnet kommer upp handlar i första hand om de rabiata tokstollar som grävt ner sig på bägge sidor. Om man lät bli att svara skulle trådarna sjunka som en sten.

När jag ändå ventilerar vill jag också påminna om att det finns en part i detta som helt går under radarn. Cykelindustrin. El-mtb är inget som cyklisterna har efterfrågat. Det är ett konstruerat behov som uppkommit för att kunna nå nya målgrupper. Tar dessa tillverkare något som helst slags ansvar för hur deras produkter kan påverka tillgängligheten? Nej, man kränger på och hoppas på det bästa.

Den som är ärlig i sitt uppsåt med att man ogillar el-mtb kanske ska fundera på hur man kan påverka cykeltillverkarna till att ta något slags ansvar för hur deras produkter används? Eller så kan man fortsätta rasa på Happy och begära mer moderering, mer kategorier osv i någon slags naiv förhoppning om att det som inte syns inte finns.
 
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Aron sa:
Jag måste erkänna att jag tycker stora delar av den här diskussionen är väldigt märklig.

Om det nu finns en oro för att el-mtb kan påverka tillgängligheten för oss stigcyklister så måste vi ju kunna diskutera ämnet på vårt cykelforum? Allt annat vore befängt. "Problemet" försvinner ju inte för att locket läggs på eller att det förvisas till någon slags skamvrå.

Att det blir krig varje gång ämnet kommer upp handlar i första hand om de rabiata tokstollar som grävt ner sig på bägge sidor. Om man lät bli att svara skulle trådarna sjunka som en sten.

När jag ändå ventilerar vill jag också påminna om att det finns en part i detta som helt går under radarn. Cykelindustrin. El-mtb är inget som cyklisterna har efterfrågat. Det är ett konstruerat behov som uppkommit för att kunna nå nya målgrupper. Tar dessa tillverkare något som helst slags ansvar för hur deras produkter kan påverka tillgängligheten? Nej, man kränger på och hoppas på det bästa.

Den som är ärlig i sitt uppsåt med att man ogillar el-mtb kanske ska fundera på hur man kan påverka cykeltillverkarna till att ta något slags ansvar för hur deras produkter används? Eller så kan man fortsätta rasa på Happy och begära mer moderering, mer kategorier osv i någon slags naiv förhoppning om att det som inte syns inte finns.
Sant.


Men är inte stora delar av happy märkligt oavsett vad som diskuteras?
 

RockyM

Medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Det ger större verkan att påverka eurobike så de slutar marknadsföra e-mtb.
Vad happy gör kommer inte påverka hur många som elcyklar.
Happy kunde inte ens stoppa skivbromsar på racer eller 12vxl, 11vxl, 10vxl osv..
 

H.

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Ja, men det känns ju rimligt. Kom inte hit med en åsikt om du inte är beredd på en internationell strid mot marknadsekonomin.

Skön halmgubbe förresten.
 

s

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Aron sa:
Jag måste erkänna att jag tycker stora delar av den här diskussionen är väldigt märklig.

Om det nu finns en oro för att el-mtb kan påverka tillgängligheten för oss stigcyklister så måste vi ju kunna diskutera ämnet på vårt cykelforum? Allt annat vore befängt. "Problemet" försvinner ju inte för att locket läggs på eller att det förvisas till någon slags skamvrå.

Att det blir krig varje gång ämnet kommer upp handlar i första hand om de rabiata tokstollar som grävt ner sig på bägge sidor. Om man lät bli att svara skulle trådarna sjunka som en sten.

När jag ändå ventilerar vill jag också påminna om att det finns en part i detta som helt går under radarn. Cykelindustrin. El-mtb är inget som cyklisterna har efterfrågat. Det är ett konstruerat behov som uppkommit för att kunna nå nya målgrupper. Tar dessa tillverkare något som helst slags ansvar för hur deras produkter kan påverka tillgängligheten? Nej, man kränger på och hoppas på det bästa.

Den som är ärlig i sitt uppsåt med att man ogillar el-mtb kanske ska fundera på hur man kan påverka cykeltillverkarna till att ta något slags ansvar för hur deras produkter används? Eller så kan man fortsätta rasa på Happy och begära mer moderering, mer kategorier osv i någon slags naiv förhoppning om att det som inte syns inte finns.
Nja, nu har du allt missförstått det hela. Tror inte att någon av elcykelmotståndarna skulle ha det minsta emot att diskutera problemen kring elcyklar. Det är alla trådar kring trimning, elektrifiering, elcykelspecifika delar etc i kombination med elcyklisternas annorlunda syn på cykling som sticker i ögonen. Att flytta på de trådarna hindrar ju inte att man diskuterar de negativa effekterna av elcyklarna här.
 

Aron

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Luthman Photography sa:
Men är inte stora delar av happy märkligt oavsett vad som diskuteras?
Happy är som en cirkus. Ibland magiskt. Ibland sorgligt. Luktar cirkusprinsessa och hästpiss om vartannat.
 

Aron

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
s sa:
Nja, nu har du allt missförstått det hela. Tror inte att någon av elcykelmotståndarna skulle ha det minsta emot att diskutera problemen kring elcyklar. Det är alla trådar kring trimning, elektrifiering, elcykelspecifika delar etc i kombination med elcyklisternas annorlunda syn på cykling som sticker i ögonen. Att flytta på de trådarna hindrar ju inte att man diskuterar de negativa effekterna av elcyklarna här.
Fair enough. Men hur och var drar man gränsen? Och hur hanterar man en tråd som drar iväg i tangentens* riktning? Ett regelverk måste vara tydligt och upplevas som rättvist, annars är vi snart tillbaks här igen.

*pun intended
 

Snuten

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Jag tycker att man bör kolla på hur det fungerar inom politiken. Det man inte gillar försöker man frysa ut och smutskasta. Det har väl gått sådär hittills va?

Jag tycker dock att det är problematiskt om man börjar köra eldrivet i skogen i stor skala. Det skulle också kunna bli problem om det blir rena vilda västern i trafiken med snabba osäkra elfordon (inte i sig för att de är olagliga utan pga all de problem de faktiskt kan orsaka, både praktiska och juridiska,).

Annars har jag inget emot eldrivet och ser gärna trådar både här och där som handlar om det.
 

RockyM

Medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
H. sa:
Ja, men det känns ju rimligt. Kom inte hit med en åsikt om du inte är beredd på en internationell strid mot marknadsekonomin.

Skön halmgubbe förresten.
Naturvårdsverket försökte stoppa vattenskotrar eftersom NVV hade en åsikt.
Vissa delar av happy försökte stoppa -25% till el-mtb.


Det enda vi lär av historien är att vi inget lär
 

VanGarg

Medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Precis som i politik så tror jag inte att det går att diskutera över meningsmotståndren till ena eller andra sidan, människan låser i princip alltid fast vid vad man redan tycker.
Jag tror därför inte på argumentet att om man är orolig över utvecklingen så är det bättre att ta de diskussionerna här, gång på gång. Det finns licksom inget egentligen att diskutera, bara pajer att kasta. Sen kan det finnas andra anledningar till varför man skulle vilja hålla ihop o tillåta allt cykelaktigt på samma ställe.

Personligen är jag lite orolig för ev effekter framför allt nya el-mtb-användare kan ha på mtb generellt. Det finns många idioter här i världen, men många av dem är lata.
De allra flesta på vanliga mtb och el-mtb är inte idioter, men befarar att det blir fler nötter i skogen när det blir enklare.

För forumets del har jag inga som helst problem med att det exempelvis i tråden om lastcykeln bullit diskuteras även om el-versinonen av den cykeln. Men för många trådar som startas som handlar om vilken el-cykel, vilken motor/batteri/laddstatuion etc blir inget vidare.

Tycker det är en vettig nivå på lvg-trådar, men om dessa kraftigt hade ökat så mtb o stigcykling blev i minoritet så hade inte det heller varit kul.

Förslaget med två kategorier dolt bakom två adresser med delad användarbas lät som ett väldigt vettigt alternativ!

/VanGarg
 

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
RockyM sa:
H. sa:
Ja, men det känns ju rimligt. Kom inte hit med en åsikt om du inte är beredd på en internationell strid mot marknadsekonomin.

Skön halmgubbe förresten.
Naturvårdsverket försökte stoppa vattenskotrar eftersom NVV hade en åsikt.
Vissa delar av happy försökte stoppa -25% till el-mtb.


Det enda vi lär av historien är att vi inget lär
För vattenskotrarna så blev det en begränsing i användandet och där är det en ännu mer otydlig gräns vattenskoter/motorbåt än EMTB/MTB.
 

solgule

Medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Aron sa:
Jag måste erkänna att jag tycker stora delar av den här diskussionen är väldigt märklig.

Om det nu finns en oro för att el-mtb kan påverka tillgängligheten för oss stigcyklister så måste vi ju kunna diskutera ämnet på vårt cykelforum? Allt annat vore befängt. "Problemet" försvinner ju inte för att locket läggs på eller att det förvisas till någon slags skamvrå.

Att det blir krig varje gång ämnet kommer upp handlar i första hand om de rabiata tokstollar som grävt ner sig på bägge sidor. Om man lät bli att svara skulle trådarna sjunka som en sten.

När jag ändå ventilerar vill jag också påminna om att det finns en part i detta som helt går under radarn. Cykelindustrin. El-mtb är inget som cyklisterna har efterfrågat. Det är ett konstruerat behov som uppkommit för att kunna nå nya målgrupper. Tar dessa tillverkare något som helst slags ansvar för hur deras produkter kan påverka tillgängligheten? Nej, man kränger på och hoppas på det bästa.

Den som är ärlig i sitt uppsåt med att man ogillar el-mtb kanske ska fundera på hur man kan påverka cykeltillverkarna till att ta något slags ansvar för hur deras produkter används? Eller så kan man fortsätta rasa på Happy och begära mer moderering, mer kategorier osv i någon slags naiv förhoppning om att det som inte syns inte finns.
Vi "rabiata tokstollar" påverkar väl just nu ganska effektivt elmopedtillverkare som trodde elmoped var något de kunde tjäna pengar på genom att försöka muta forumansvariga och förstöra för cyklister på cyklistforum, cykelbanor och i naturen. Elmopedtillverkare inser kanske snart att deras reklampengar/mutor för sina olagliga elmopeder (eftersom de med flit görs lätta att trimma) gör mer skada än nytta här.

"Rabiat tokstolle"-plan:

Steg 1) Få de flesta cyklister att ta "rabiat" avstånd från elmopeder som kryphål in i allemansrätt och på cyklistforum.

Steg 2) Ta "rabiat" avstånd från alla cykeltillverkares försök att sälja elmopeder som cyklar.
(Om tillverkare lyckas få trendsättande cyklister att gilla elmopeder så blir de indoktrinerade och börjar resonera som en del ansvariga här på forumet, som säkert redan fått erbjudande om gratis elmoped bara de skriver om dem positivt här. Hoppas ni tackade nej för att kunna förbli opartiska och cyklister, men det verkar ju inte riktigt så.)

Steg 3) Låta trimmande motorfantaster som tycker "trampa är för töntar" ge elmopeder dåligt rykte genom att trimma och köra som idioter i skog och på cykelbanor (redan delvis avklararat?).

Steg 4) Få politiker att inse att de genom sina kryphål i lagar tränger bort goda effekter av cykling på folkhälsan och miljön. Lär inte bli så svårt om det bara är dessa "halvkriminella motorfantaster" som använder elmopeder enligt mottot "ju tyngre och snabbare desto tuffare".

Steg 5) Förbud mot elmopeder (även bensinmopeder) på både cykelbanor och i områden där allemansrätt gäller.

Steg 6) Förbud mot anläggningar för elmoped där det tidigare fanns vandrings- och MTB-stigar.
(Just nu finns inget som hindrar markägare att lägga beslag på stigar som annars varit tillgängliga för cyklister och vandrare för att göra elmopedanläggning där. Allemansrätten hotas från många håll, ett är att alla dessa särintressen bygger anläggningar som utesluter de som tidigare haft allemansrätt där. Ganska vanligt redan med t.ex. liftanläggningar, golfbanor, hundklubbar, hästgårdar/klubbar och skjutbanor som tränger bort cyklister och vandrare från fina stigar/skogsvägar på cykelavstånd från städer. Jag vill inte ha en massa elmopedanläggningar som förstör för allemansrätten också.)
 

RockyM

Medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
MP3-Sthlm sa:
RockyM sa:
H. sa:
Ja, men det känns ju rimligt. Kom inte hit med en åsikt om du inte är beredd på en internationell strid mot marknadsekonomin.

Skön halmgubbe förresten.
Naturvårdsverket försökte stoppa vattenskotrar eftersom NVV hade en åsikt.
Vissa delar av happy försökte stoppa -25% till el-mtb.


Det enda vi lär av historien är att vi inget lär
För vattenskotrarna så blev det en begränsing i användandet och där är det en ännu mer otydlig gräns vattenskoter/motorbåt än EMTB/MTB.
Fel!
DE förbjöd v-skotrar förutom i farled (har fn tänkte de där).
Sen kom EU in o sa åt lilla sverige att skärpa sig eller lämna unionen.
 

plumse

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
VanGarg sa:
Kollar i ärlighetens namn Happy flera gånger per dag, men börjar bli less på de allt fler trådarna vars ämnen inte delar min passion. Det är den passionen och att få diskutera den med andra med samma passion som drev mig hit.

/VanGarg
Exakt så känner jag med.
 

H.

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
RockyM sa:
MP3-Sthlm sa:
RockyM sa:
H. sa:
Ja, men det känns ju rimligt. Kom inte hit med en åsikt om du inte är beredd på en internationell strid mot marknadsekonomin.

Skön halmgubbe förresten.
Naturvårdsverket försökte stoppa vattenskotrar eftersom NVV hade en åsikt.
Vissa delar av happy försökte stoppa -25% till el-mtb.


Det enda vi lär av historien är att vi inget lär
För vattenskotrarna så blev det en begränsing i användandet och där är det en ännu mer otydlig gräns vattenskoter/motorbåt än EMTB/MTB.
Fel!
DE förbjöd v-skotrar förutom i farled (har fn tänkte de där).
Sen kom EU in o sa åt lilla sverige att skärpa sig eller lämna unionen.
Först och främst undrar jag vad detta har med min kommentar att göra.

Sen undrar jag också på vilket sett du ser detta som prejudicerande för elcykling? När det gäller vattenskotrar är väl problemet hur man särskiljer en motorbåt från vattenskoter. När det gäller elcyklar i natur är det ju inget konstigt att tex justera lagen så att även elcyklar ingår i terrängkörningslagen. Skillnaden mot en trampcykel är ju uppenbar.
 

ooms

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
H. sa:
RockyM sa:
MP3-Sthlm sa:
RockyM sa:
H. sa:
Ja, men det känns ju rimligt. Kom inte hit med en åsikt om du inte är beredd på en internationell strid mot marknadsekonomin.

Skön halmgubbe förresten.
Naturvårdsverket försökte stoppa vattenskotrar eftersom NVV hade en åsikt.
Vissa delar av happy försökte stoppa -25% till el-mtb.


Det enda vi lär av historien är att vi inget lär
För vattenskotrarna så blev det en begränsing i användandet och där är det en ännu mer otydlig gräns vattenskoter/motorbåt än EMTB/MTB.
Fel!
DE förbjöd v-skotrar förutom i farled (har fn tänkte de där).
Sen kom EU in o sa åt lilla sverige att skärpa sig eller lämna unionen.
Först och främst undrar jag vad detta har med min kommentar att göra.

Sen undrar jag också på vilket sett du ser detta som prejudicerande för elcykling? När det gäller vattenskotrar är väl problemet hur man särskiljer en motorbåt från vattenskoter. När det gäller elcyklar i natur är det ju inget konstigt att tex justera lagen så att även elcyklar ingår i terrängkörningslagen. Skillnaden mot en trampcykel är ju uppenbar.
+1
Vattenskoterfallet har väldigt få likheter med elmtb-fallet.
Som skogscyklist skulle jag vara betydligt mer orolig för att skogsägare tröttnar, går ihop och får EU att säga till lilla Sverige att respektera den privata äganderätten (dvs goodbye allemansrätt) eller lämna unionen. Elmtb riskerar att kraftigt accelerera det scenariot, tyvärr.
 

plumse

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:
Känner att jag saknar Pushbike mer och mer....
Ja. Ett återuppstått Pushbike med fokus på DH, enduro och "rolig" stigcykling skulle ju inte sitta fel. Mårten kan säkert låna ut logotypen om nån styr ett forum.
Domänen är inte ledig.
Menar du att någon annan än Mårten förfogar över domänen?
Ingen aning om vem som har den. Det är tydligen inte publikt om det är en privatperson. Parkerad hos www.binero.se
Hade lovat Westman att inte posta mer i år, men nu blev det svårt.

Ja, det är jag som fortfarande sitter på domänen.

Ja, det kan återuppstå om efterfrågan finns. Inga konstigheter.
Jatack!
Happy har förlorat sin charm
 

s

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
plumse sa:
Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:
Känner att jag saknar Pushbike mer och mer....
Ja. Ett återuppstått Pushbike med fokus på DH, enduro och "rolig" stigcykling skulle ju inte sitta fel. Mårten kan säkert låna ut logotypen om nån styr ett forum.
Domänen är inte ledig.
Menar du att någon annan än Mårten förfogar över domänen?
Ingen aning om vem som har den. Det är tydligen inte publikt om det är en privatperson. Parkerad hos www.binero.se
Hade lovat Westman att inte posta mer i år, men nu blev det svårt.

Ja, det är jag som fortfarande sitter på domänen.

Ja, det kan återuppstå om efterfrågan finns. Inga konstigheter.
Jatack!
Happy har förlorat sin charm
Mmmm, vi kanske skall kolla med Mårten hur han ställer sig till elcyklar först ?
 

plumse

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
s sa:
plumse sa:
Mårten sa:
jonte987 sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:
H. sa:
Paco sa:
Känner att jag saknar Pushbike mer och mer....
Ja. Ett återuppstått Pushbike med fokus på DH, enduro och "rolig" stigcykling skulle ju inte sitta fel. Mårten kan säkert låna ut logotypen om nån styr ett forum.
Domänen är inte ledig.
Menar du att någon annan än Mårten förfogar över domänen?
Ingen aning om vem som har den. Det är tydligen inte publikt om det är en privatperson. Parkerad hos www.binero.se
Hade lovat Westman att inte posta mer i år, men nu blev det svårt.

Ja, det är jag som fortfarande sitter på domänen.

Ja, det kan återuppstå om efterfrågan finns. Inga konstigheter.
Jatack!
Happy har förlorat sin charm
Mmmm, vi kanske skall kolla med Mårten hur han ställer sig till elcyklar först ?
Haha!
Ur askan, i elden
 

me.I.am

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
Jag har en känsla av att de som mest outtröttligt bumpar elcykeldiskussionstrådarna är dom som är emot el-MTB. Varför inte bara ignorera? Det går att överleva även om man inte vinner en diskussion (ja, jag skrev inte "får rätt i en diskussion" för det perspektivet är sen länge glömt av dom maniska "debattörerna").

För min del får man gärna slänga ut allt som har med elcykel att göra från Happy. Men vad jag har sett är det inte e-MTBarna som förstör Happy i nuläget, snarare de som maniskt postar inlägg mot elcyklar.
 

h.g.j

Aktiv medlem
Fråga till Happystaben: Varför skapade ni happyeride?
me.I.am sa:
För min del får man gärna slänga ut allt som har med elcykel att göra från Happy. Men vad jag har sett är det inte e-MTBarna som förstör Happy i nuläget, snarare de som maniskt postar inlägg mot elcyklar.
+1!
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer