[Fråga] Var hittar man billigaste 26" bakhjul för 9-delat/V-broms? Nu med 'färdigt' SS-resultat

MickeS

Ny medlem
[Fråga] Var hittar man billigaste 26" bakhjul för 9-delat/V-broms? Nu med 'färdigt' SS-resultat
Som rubriken frågar.

Har fått en gammal MTB av en bekant som hört talas om min svaghet för att skruva skrot.
Tyvärr var bakhjulet helslut.
Hjälp mig hitta ett BILLIGT bakhjul så kan det bli en cykelbyggartråd av det hela:)

Teasers:
- Trek Mountain Track 800 Sport
- Oreducerat stål
- Horisontella bakgaffeländor
- Canti

Senast redigerad av en moderator:

JojjeM

Aktiv medlem
Lägg en köpesannons här. Ska det vara för niodelat?
Poisonbikes bygger ruggigt billiga hjul (29 euro närmare bestämt) annars men frakten blir ju signifikant i sammanhanget om det är det enda som ska köpas (ett hjul därifrån kostade mig 12 euro förra våren).

/Johan

EDIT: Glömde fråga om det ska vara för niodelat. Rubriken är ju lite otydlig på den punkten :)

Senast redigerad av en moderator:

MickeS

Ny medlem
Tack Jojje, bra tips,
Poisonbikes vill ha 39+12jorå för ett billihjul.
Då lönar det sig knappt att köpa beggat :) men jag provar att lägga in en annons iaf.

Lumber

Medlem
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Jojje, bra tips,
> Poisonbikes vill ha 39+12jorå för ett
> billihjul.
> Då lönar det sig knappt att köpa beggat :) men
> jag provar att lägga in en annons iaf.

Hör av dig om du ska kontakta moderlandet, så är jag gärna med och delar på frakten.
Behöver alltid mer fultyska delar.

/Magnus

Lumber

Medlem
MickeS skrev:
> - Trek Mountain Track 800 Sport

Är det en sån här (från Treks broschyr -94)

trek800_94.JPG ht=461

/Magnus

MickeS

Ny medlem
Lumber skrev:
> Är det en sån här (från Treks broschyr -94)

Njao, ser ganska rätt ut - troligen är denna från -97/98, gaffeln är stämplad -97.
Mörkgrön med vita dekaler. Komponenterna är Shimano 3*7-delat SIS, Gripshifts, cantibromsar, gängat styrlager mm.
Egentligen inte mycket att bygga på, men tanken är att skruva ihop en fetdäckad ss med bockstyre som ev får förgylla vardagen för nån släkting (Hej Viktor!) när jag är färdig med den:)
Och så har jag allt som behövs för att pimpa upp den förutom just bakhjulet.

Det var en studiekamrat (Tack Iwona!) till sambon som hört talas om att jag gillar cyklar som hade haft den ståendes oanvänd i flera år. Medtagen från Polen (det riktiga) en gång i tiden. Och nu vidareskänkt mot bortforsling:)

Knäckt bakväxel, snett bakväxelöra, knäckt bakaxel, utbytt/nitat vevparti. Alla lager glappa, torra och j*vliga. Styrstammen fastrostad, sadeln sned/sprucken, växelreglagen trasiga.
Men annars i bra skick;)

Fick isär den igår kväll, tom styrstammen lossnade efter rostlösarbad/släggbesök.
Väntar nu nybadad och fin på fortsatta eskapader.
Gaffeln väger 1008 gram, ramen väger mer än 2400 gram, dvs det vågen klarar.
Överrör 560mm, sadelrör 500mm, kedjestag 425-440mm.

Vi får se om fultyskköp - skall leta lite närmare först.

ogami

Aktiv medlem
MickeS skrev:

> Vi får se om fultyskköp - skall leta lite
> närmare först.

Om det blir beställning från Duskland kan vi göra en sambeställning då jag också är på jakt
efter billiga v-broms hjul och således "splitta" på frakten.

/Olov

Lumber

Medlem
MickeS skrev:
> Egentligen inte mycket att bygga på, men tanken
> är att skruva ihop en fetdäckad ss med bockstyre

Blir nog kanon! Funderar på ett sånt här styre till min gammel-Trek.

27-542_l.jpg ht=111

> Gaffeln väger 1008 gram, ramen väger mer än
> 2400 gram, dvs det vågen klarar.

Kommer inte ihåg siffrorna men min ram var förvånansvärt lätt(strax över 2kg).
Min ram är en singletrack 920 och är nog reducerad.

/Magnus

Lumber

Medlem
ogami skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vi får se om fultyskköp - skall leta lite
> > närmare först.
>
> Om det blir beställning från Duskland kan vi
> göra en sambeställning då jag också är på
> jakt
> efter billiga v-broms hjul och således "splitta"
> på frakten.
>
> /Olov

Jag har "vunnit" en gaffel till min fultrialhoj på ebay, så imorrn blir det beställning från
Poison, hör av er om ni ska med.

lumber skrev:
> Kommer inte ihåg siffrorna men min ram var förvånansvärt lätt(strax över 2kg).

Strax över och strax över:-), 2500g vägde den med fyrkantslager.

/Magnus

MickeS

Ny medlem
Blev ingen cykelbyggartråd - var för k*t att få ihop Treken:)
Lite snabba inköp på Biltema och lånat bakhjul från annan MTB och en stunds mek, styrlagret är dock tvärslut och måste bytas framöver.
Känns rolig det lilla jag rullat idag.

2008-05-23_0001_web.jpg ht=544

2008-05-23_0004_web.jpg ht=725

Lumber

Medlem
Tjusigt!!
Jag gillar färgen, nästan lika snyggt som lila :-)

/Magnus

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer