Frågetråden om dämparservice

Preacher

Aktiv medlem
Hej HappyBullen!

Efter första rundan på min helservade Fox Float DPS -18 så låter den som en cykelpump. Ingen våldsam runda direkt.
Väsandet kommer vid retur, känns lite hoppstyltig. Växlar man mellan de tre lägena så är det viss fördröjning innan den styvnar/öppnar upp. Funkade gr8 hela förra säsongen, fick gå rätt hårt för sina 120 mm.

Ser tre möjliga scenarion:

1. För mycket fett/olja nånstans.
2. Blåst nått invändigt pga osmuttness.
3. Köp nått bättre, din snåla fan.

Nån som har input? :)
Har den fått allt fixat, eller bara sleeve? Kan du justera returen och få effekt? Och har du balanserat ut airsleeven?

Snakepit

Aktiv medlem
Helservice hos JBP. Returen funkar som den ska. Har också pumpat trycket i etapper, samt gått igenom slaget långsamt några gånger varje gång. Men såg Fox manual nu, där står det 25% av slaget och 10-20 gånger, jag gjorde snarare hela slaget och 4-5 gånger var femtionde psi. Kanske där problemet ligger? Ska testa utjämningen igen.

Avallin

Ny medlem
Hej. Sitter med en Fox 36 factory fit4 som behöver service pga av oljeläckage. Aldrig gjort detta och behöver hjälp med vad jag behöver för delar/kit till fullservice och vart man kan beställa dessa.

Ngn som vet mer än jag och kan assistera o kanske hjälpa till med servicen i Uppsalatraken (mot betalning förstås)

Preacher

Aktiv medlem
Hej. Sitter med en Fox 36 factory fit4 som behöver service pga av oljeläckage. Aldrig gjort detta och behöver hjälp med vad jag behöver för delar/kit till fullservice och vart man kan beställa dessa.

Ngn som vet mer än jag och kan assistera o kanske hjälpa till med servicen i Uppsalatraken (mot betalning förstås)
Om du vill ha hjälp av en LBS så finns Velotek i Uppsala.

Avallin

Ny medlem
Om du vill ha hjälp av en LBS så finns Velotek i Uppsala.
Jo. Tack kollade med dem men deras leveranstider på delar är för långa. Hittar själv några sidor med servicekit i lager i Tyskland men som sagt, behöver hjälp att få till det rätt och allt som behövs. Om jag får hem alla delar kanske velotek kan bistå med själva servicen vilket jag inte kollat.

Foxis

Aktiv medlem

Fox har servicemanualer tillgängliga på webben. Där hittar du både instruktioner och spec på delar och olja. :)

liveforthis

Aktiv medlem
Hej HappyBullen!

Efter första rundan på min helservade Fox Float DPS -18 så låter den som en cykelpump. Ingen våldsam runda direkt.
Väsandet kommer vid retur, känns lite hoppstyltig. Växlar man mellan de tre lägena så är det viss fördröjning innan den styvnar/öppnar upp. Funkade gr8 hela förra säsongen, fick gå rätt hårt för sina 120 mm.

Tycker det låter som lite snålt med olja i den just att det är fördröjning mellan lägena .

Plush

Moderator
Forumvärd
Jo. Tack kollade med dem men deras leveranstider på delar är för långa. Hittar själv några sidor med servicekit i lager i Tyskland men som sagt, behöver hjälp att få till det rätt och allt som behövs. Om jag får hem alla delar kanske velotek kan bistå med själva servicen vilket jag inte kollat.

Alla butiker har långa leveranstider på Fox pga att Fox USA har leveransproblem pga Covid-19.

Tror nog dom kan hjälpa dig med arbetet (förutsatt att du verkligen beställt rätt kit till den, det är tre olika kit du behöver), beställer du fel så står du där med en isärplockad gaffel och fel kit = väntetid.

GorillAPA

Medlem
Verkar ju omöjligt att få tag i 1L Fox 20 wt Gold olja. fFnns det något bra alternativ man kan köpa? Eller kommer gaffeln att implodera?

Avallin

Ny medlem
Alla butiker har långa leveranstider på Fox pga att Fox USA har leveransproblem pga Covid-19.

Tror nog dom kan hjälpa dig med arbetet (förutsatt att du verkligen beställt rätt kit till den, det är tre olika kit du behöver), beställer du fel så står du där med en isärplockad gaffel och fel kit = väntetid.
Tre kit? Jag hittar bara två. Cartridge rebuild och skumringskittet. Vilket skulle det tredje vara?

pontus_pf

Medlem
Jag har en Rockshox Recon TK Silver / 29” solo air Från 2013 som jag tänkte göra en första service på...

Någon som kan hjälpa med vilken modell jag borde ha? Serienummer börjar på 02T3 som tydligen betyder den tillverkades vecka 02 år 2013. Men enligt länk medan finns denna endast som 2012 och 2014. Lite tidigt för en 2014 eller? Troligare med en sen 2012?

Detta påverkar nämligen om man ska hälla en skvätt olja ”där nere” eller inte alls:

pontus_pf

Medlem
Eftersom det står TK Silver / 29" på gaffeln så borde det kanske vara en TK 29 eller vad tror ni? Sådana fall finns denna endast i årsmodell 2012 vilket då borde vara det jag har. TK 29 ska ha mindre olja än övriga modeller av nån anledning men då får jag chansa på dessa volymer.

xyz-saft

Aktiv medlem
Om jag har pressade bussningar till min bakdämpare idag, kan jag då använda Fox nya 5-delade kit istället nu när det är dags att byta? Det är en görgammal Fox rp2 det handlar om, om det spelar någon roll.

AX3L

Aktiv medlem
Om jag har pressade bussningar till min bakdämpare idag, kan jag då använda Fox nya 5-delade kit istället nu när det är dags att byta? Det är en görgammal Fox rp2 det handlar om, om det spelar någon roll.
Så länge den bussningen har samma yttre diameter som 5-delars kitet ser jag inte varför inte. Jag kör alltid den typen av bussning även på rockshox t.ex.

xyz-saft

Aktiv medlem
Så länge den bussningen har samma yttre diameter som 5-delars kitet ser jag inte varför inte. Jag kör alltid den typen av bussning även på rockshox t.ex.
Det ska det vara som jag har förstått det. Får väl plocka ner dämparen och mäta lite för säkerhets skull. Det verkade mycket smidigare än att hålla på och pressa bussningar och greja.

AX3L

Aktiv medlem
Det ska det vara som jag har förstått det. Får väl plocka ner dämparen och mäta lite för säkerhets skull. Det verkade mycket smidigare än att hålla på och pressa bussningar och greja.
IGUS-bussningarna är också klart överlägsna i friktion, hållbarhet.. Ja på alla sätt egentligen.

xyz-saft

Aktiv medlem
Nej inte så länge som dom passar. Men dom är så bra att jag nästan hade övervägt att se till att dom skulle passa om jag hade haft en där dom inte gjort det.
Allt talar för att de ska passa när jag läser måtten som uppges. Och skulle de inte göra det så är det inte jättemycket pengar det handlar om.

Hej. Skall göra en fullservice på en fox 32 FLOAT gaffel från 2013. Tittar man på fox service film så byts packningar inne i air chamber. Tyvärr står det inte artikel nummer på dessa och jag lyckas inte surfa fram detta. Någon som har tips på söktermer för dessa packningar?

Preacher

Aktiv medlem
Öhlins har lagt upp service instruktioner på youtube för oss som gillar att pilla själva, ser lätt ut men har någon sett service kitt någonstans?
Ta kontakt med ett Öhlins Service Center (det finns några i Sverige nu) och be att få köpa det kit du önskar. De borde ha grejor i lager.

Preacher

Aktiv medlem
Hej. Skall göra en fullservice på en fox 32 FLOAT gaffel från 2013. Tittar man på fox service film så byts packningar inne i air chamber. Tyvärr står det inte artikel nummer på dessa och jag lyckas inte surfa fram detta. Någon som har tips på söktermer för dessa packningar?
Det finns tyvärr dåligt med dokumentation, olika u-cuptätningar ingår i det kompletta servicekitet men u-cup och den uppdaterade nedre tätningen (som förhindrar att ytterbensolja kommer in i luftkammaren) går att köpa löst också.

Man får dock ta ur luftpistongen och ta bort u-cuptätningen för att få reda på koden, den är gjuten i gummit. En typisk kod är t.ex. 036-01-043.

Det finns tyvärr dåligt med dokumentation, olika u-cuptätningar ingår i det kompletta servicekitet men u-cup och den uppdaterade nedre tätningen (som förhindrar att ytterbensolja kommer in i luftkammaren) går att köpa löst också.

Man får dock ta ur luftpistongen och ta bort u-cuptätningen för att få reda på koden, den är gjuten i gummit. En typisk kod är t.ex. 036-01-043.
Tack. Jag har bara hittat det kittet för lower leg service....

konscious

Aktiv medlem
Gjorde storservice på en gammal gaffel (2014) Rock Shox SID XX WC Solo Air.
Svårt att ta reda på hur mkt oljevolym i dämpardelen men jag runt 100ml.

Sen undrar man hur viktigt det är det här med viskositeten, jag körde 15W i både nedre benen och i dämpardeln.
Remote-hydrauliken fick jag inte riktigt att fungera, men vad ska man med den till.

Skärmavbild 2020-07-13 kl. 23.10.04.png

Hej!
Jag har en liten fundering, håller på helservice av en äldre fox 32 (2014) med CTD cartridge gör just nu dämparservice men blir inte helt klok på hur jag liftar behållaren? Finns ej någon luftningsnippel på den varianten jag har. Någon som har något förslag? Har försökt att överfylla behållaren och trycka i pistongen men upplever att jag får väldigt mycket luft i systemet.

Tack på förhand
image.jpg

Preacher

Aktiv medlem
Gjorde storservice på en gammal gaffel (2014) Rock Shox SID XX WC Solo Air.
Svårt att ta reda på hur mkt oljevolym i dämpardelen men jag runt 100ml.

Sen undrar man hur viktigt det är det här med viskositeten, jag körde 15W i både nedre benen och i dämpardeln.
Remote-hydrauliken fick jag inte riktigt att fungera, men vad ska man med den till.

Visa bilaga 429425
Du skall ha 5wt i dämparen, 15wt i ytterbenen. Den kan bli rätt så trög i komp/retur med 15wt i.

Oljan skall nå något över kompressionsenhetens nedre vägg. Du får ha ett ordentligt kit för att avlufta remoten, den skall ha väldigt tunn olja (under 3wt)

Preacher

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en liten fundering, håller på helservice av en äldre fox 32 (2014) med CTD cartridge gör just nu dämparservice men blir inte helt klok på hur jag liftar behållaren? Finns ej någon luftningsnippel på den varianten jag har. Någon som har något förslag? Har försökt att överfylla behållaren och trycka i pistongen men upplever att jag får väldigt mycket luft i systemet.

Tack på förhand
Visa bilaga 429555
Ta ur kompenheten och fyll olja i röret så det når upp och över nedre väggen på den.

Se till att få ur luften ur returen genom att köra den upp och ner ett par gånger och mäta om. Sätt sedan ned kompenheten och skruva åt så borde det vara klart.

konscious

Aktiv medlem
Du skall ha 5wt i dämparen, 15wt i ytterbenen. Den kan bli rätt så trög i komp/retur med 15wt i.

Oljan skall nå något över kompressionsenhetens nedre vägg. Du får ha ett ordentligt kit för att avlufta remoten, den skall ha väldigt tunn olja (under 3wt)
Tack för rådet, problemet jag hade var att den inte höll trycket i luftkammaren.
Det är fixat nu.

radarminnet

Aktiv medlem
Det börjar bli dags för mig att serva min gaffel, och jag kollar runt vilka oljor jag behöver. Det känns ju helt orimligt att köpa en liter(!) ”Fox 5WT teflon infused” när det ska i en tesked i gaffeln. Hur gör alla andra? Tänker ni ”Hurra! Nu kan jag serva gaffeln 200 gånger!” eller förekommer det någon form av samåkning i gaffeloljlesvängen? Tänker att det måste finnas folk i Stockholmstrakten som är intresserade av att ha någon slags pool för det här?

Jajjas

Aktiv medlem
Öppnade precis min sid gaffel och satte i tokens. Trots att locket var avskruvat så fjädrade dämpare tillbaka. Ska den göra det? Har jag fått luft på fel ställe?

Foxis

Aktiv medlem
Det börjar bli dags för mig att serva min gaffel, och jag kollar runt vilka oljor jag behöver. Det känns ju helt orimligt att köpa en liter(!) ”Fox 5WT teflon infused” när det ska i en tesked i gaffeln. Hur gör alla andra? Tänker ni ”Hurra! Nu kan jag serva gaffeln 200 gånger!” eller förekommer det någon form av samåkning i gaffeloljlesvängen? Tänker att det måste finnas folk i Stockholmstrakten som är intresserade av att ha någon slags pool för det här?
Kolla med din LBS. Ofta kan man få köpa (eller få) en skvätt olja om man har handlat hoj där.

Annat tips (inte för att det löser volymfrågan) är att kolla på motorolja för bågar. Om motsvarande finns är den ofta markant billigare.

jonteq

Medlem
Hej HappyBullen!

Fick du någon ordning på detta? Upplever liknande problem efter enklare luftburkservice på min DPS. Den låter inte som en cykelpump men känns ganska oföljsan och hård. Lite som en hoppstylta ja. Någon som har någon idé?

Eveningstar

Aktiv medlem
Kära bullen.
Jag har en 2020 Pike Ultimate 140 mm som jag bytt airshaft på till nya C1 DebonAir 150 mm.
Köpte komplett airshaft eftersom jag ville gå upp 10 mm samtidigt, men jag ser att man lika väl bara hade kunnat köpa "seal head och nut" och byta på sitt befintliga airshaft om man inte vill ändra slaglängd.
Nu funderar jag på att testa 150 mm "gamla" DebonAir. Har läst något om hur C1 medförde mindre negativ kammare.
Tror ni att jag kan ta shaft-delen från 150 mm airshaften och "resten" från 140 mm airshaften?

Snakepit

Aktiv medlem
Fick du någon ordning på detta? Upplever liknande problem efter enklare luftburkservice på min DPS. Den låter inte som en cykelpump men känns ganska oföljsan och hård. Lite som en hoppstylta ja. Någon som har någon idé?
Japp, var väldigt noggrann med tryckutjämningen. Långsamma cyklingar genom den %-sats av slaget som Fox säger var 50de psi.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer