Frågetråden om dämparservice

sdx

Aktiv medlem
Då kan han åka till Biltema och köpa honingsverktyg till bromscylinder och göra det själv och sen se när teflon lagret är borta.
Då är det bättre att svarva bussningar i plast så har man minimalt med friktion då kan man smörja med en liten klick fett och sparar vikten på oljan.
Men han får skicka gaffeln till nya Zeeland 😁 då dom verktygen inte går att köpa tydligen.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem

Preacher

Aktiv medlem

Preacher

Aktiv medlem
Om man måste pressa ut teflon ytan så är det dåligt tillverkade bussningar

De är något för "feta" innan detta utförs, det är lite variationer i nederbenens yta som möter bussningarna med, därav justeringen.

Det finns även en uppsättning med passbitar som producerar ett större spel för mindre bussningsfriktion, typiskt sett gör man detta på gafflar det skall tävlas med.

AndersJB

Aktiv medlem
Om man måste pressa ut teflon ytan så är det dåligt tillverkade bussningar

Handlar mer om att det han gör är att som Preacher skriver är att "köra in" gaffeln direkt,dvs slita in/forma bussningarna direkt.
Allt som massproduceras har toleranser,billigare skit oftast större variationer,och har man en PTFE-bussning som har max tolerans på godstjockleken,ett ytterben med min innermått,och sen ett innerben med max yttermått blir gaffeln "tight".
Och dom flesta gafflar läggs lite tight från start för att efter "inkörning" bli helt ok...

Sådana tighta gafflar brukar "släppa" när man kört ett tag,helt enkelt för att man "slitit" PTFE-bussningen lite så toleransen/glappet blivit mer ok.
Men för gossarna som gafflarna i artikeln byggs till finns ingen tid för inkörning....dom får en flång ny gaffel som ska vara låg friktion i direkt på startlinjen....därför görs detta på sådana gafflar.

Använder själv ofta PTFE-bussningar i maskiner/maskindelar som byggs,variationer finns i bussningarna,(även SKF:s),och har hänt att samma metod som ovan använts för att få det att "gå lätt"....brotscha en PTFE-bussning är omöjligt,enda sättet att öka diametern någon hundradel är att pressa igenom ett dorn,kula eller liknande.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Då kan han åka till Biltema och köpa honingsverktyg till bromscylinder och göra det själv och sen se när teflon lagret är borta.
Då är det bättre att svarva bussningar i plast så har man minimalt med friktion då kan man smörja med en liten klick fett och sparar vikten på oljan.
Men han får skicka gaffeln till nya Zeeland 😁 då dom verktygen inte går att köpa tydligen.
Verktyg av det slaget går att köpa men inte just exakt de som shockcraft själva tillverkar.

Frågan är fortfarande vad är det han brotchar är det bussningens teflon yta eller är det ytterbenen där bussni gen är fast pressad. Och teflon ytan är skulle jag tro nån hundradels mm.
Bussningens glidyta är snarare omkring 0,5 mm tjock så det finns en del att ta av.

sdx

Aktiv medlem
Verktyg av det slaget går att köpa men inte just exakt de som shockcraft själva tillverkar.

Bussningens glidyta är snarare omkring 0,5 mm tjock så det finns en del att ta av.
Man skall nog hålla sig i från allt som står fox på om det behövs så mycket specialverktyg för att fixa till en fox gaffel .
Det är väl därför dom dumpar oem marknaden med sina gafflar.
Jo jag har haft en fox gaffel och vad jag tycker om den går inte att skriva på ett forum tur så finns det andra tillverkare som gör bättre gafflar och där man inte behöver en massa special verktyg för att serva gafflen.

Preacher

Aktiv medlem
Man skall nog hålla sig i från allt som står fox på om det behövs så mycket specialverktyg för att fixa till en fox gaffel .
Det är väl därför dom dumpar oem marknaden med sina gafflar.
Jo jag har haft en fox gaffel och vad jag tycker om den går inte att skriva på ett forum tur så finns det andra tillverkare som gör bättre gafflar och där man inte behöver en massa special verktyg för att serva gafflen.

Verktyget krävs för att Fox faktiskt säljer bussningar till sina gafflar som en eftermarknadsprodukt.

Alla andra har samma problem, en av anledningarna att Rockshox slutade de sälja bussningar till eftermarknaden var att det krävdes massor av verktyg för att det skulle bli riktigt bra, verktyg som få var villiga att köpa. Därför säljer nu bara Rockshox "kompletta" nederben.

Öhlins är ett annat märke som likt Fox säljer bussningar till sina gafflar, och det krävs ett liknande verktyg för att passa in dem.

Vi monterar eftermarknadsbussningar på Rockshox Pike/Lyrik från ett annat märke än RS, de kräver också inpassning. Du ser en trend här va?

sdx

Aktiv medlem
Verktyget krävs för att Fox faktiskt säljer bussningar till sina gafflar som en eftermarknadsprodukt.

Alla andra har samma problem, en av anledningarna att Rockshox slutade de sälja bussningar till eftermarknaden var att det krävdes massor av verktyg för att det skulle bli riktigt bra, verktyg som få var villiga att köpa. Därför säljer nu bara Rockshox "kompletta" nederben.

Öhlins är ett annat märke som likt Fox säljer bussningar till sina gafflar, och det krävs ett liknande verktyg för att passa in dem.

Vi monterar eftermarknadsbussningar på Rockshox Pike/Lyrik från ett annat märke än RS, de kräver också inpassning. Du ser en trend här va?
Visst är det en trend att dom stora vill ha allt till en butik eller en verkstad som är godkänd av dom som service verkstad.
Men har man inte tummen mitt i handen så kan man göra sina egna verktyg inte så svårt om man har till gång till svarv.slipmaskiner ,fräsar så är det ganska enkelt att slipa till pressverktyg och börja Tjäna pengar på idiotiska tillverkare men som sagt jag ratar både Fox & RS och skulle jag ha haft en öhlinare på så får jag tag i deras specialverktyg ganska enkelt till låns.

Preacher

Aktiv medlem
Visst är det en trend att dom stora vill ha allt till en butik eller en verkstad som är godkänd av dom som service verkstad.
Men har man inte tummen mitt i handen så kan man göra sina egna verktyg inte så svårt om man har till gång till svarv.slipmaskiner ,fräsar så är det ganska enkelt att slipa till pressverktyg och börja Tjäna pengar på idiotiska tillverkare men som sagt jag ratar både Fox & RS och skulle jag ha haft en öhlinare på så får jag tag i deras specialverktyg ganska enkelt till låns.

Ok.

limmpan

Medlem
Hej.
Behöver serva min bakdämpare
Rockshox Monarch R
Finns ett nr enligt bifogad bild.
Men hittar inget konkret service kit som passar :S

Bilagor

• 156239755_1149838245448179_1565788008237181258_n.jpg
    156239755_1149838245448179_1565788008237181258_n.jpg
    164.5 KB · Besök: 29
  • 155835473_2887648794857172_7519125672437817011_n.jpg
    155835473_2887648794857172_7519125672437817011_n.jpg
    453.3 KB · Besök: 28
  • 156053149_265870868279847_6909059945396947371_n.jpg
    156053149_265870868279847_6909059945396947371_n.jpg
    216.1 KB · Besök: 32

Preacher

Aktiv medlem
Fullservice är nog bäst antar jag då jag ej har koll på antal timmar. Både läckage av olja och håller ej lufttryck.

11.4118.038.000 heter det kit du behöver. Monarch R/RL/RT/RT3 2014+

Du kommer behöva lite verktyg, men det mesta är rätt generella grejor, men
luftadaptern (00.4315.027.010) och klämman för inre pistongen (00.4115.154.020) bör du ha
för att kunna utföra det där ordentligt.

limmpan

Medlem
11.4118.038.000 heter det kit du behöver. Monarch R/RL/RT/RT3 2014+

Du kommer behöva lite verktyg, men det mesta är rätt generella grejor, men
luftadaptern (00.4315.027.010) och klämman för inre pistongen (00.4115.154.020) bör du ha
för att kunna utföra det där ordentligt.
Tackar för hjälpen!
Har du koll på höjden på skruvstädsblocket samt vilka 3 radier som är i den?
Tänkte den kan man fräsa själv på jobbet.

limmpan

Medlem
Grymt :) då blir det dämpar service efter man har servat gafflar på crossen :)
Har du bra koll på dessa dämpare?
Jag tänker på oljan. Jag har endel olika sortes gaffelolja allt från 5W till 20W som använder till mx dämpare/gafflar.
Vilken wiscositet skall man ha i en sådan samt mängd? Och då bör ju även mx oljorna isf funka.

sdx

Aktiv medlem
Jag tänker på oljan. Jag har endel olika sortes gaffelolja allt från 5W till 20W som använder till mx dämpare/gafflar.
Vilken wiscositet skall man ha i en sådan samt mängd? Och då bör ju även mx oljorna isf funka.
MC oljor funkar lika bra allt annat är handpåläggning.

Preacher

Aktiv medlem

3wt Maxima Plush är rekommenderat till den. Den oljan är på 14cSt, har du en olja med samma cSt-värde så går det bra.

Hälsingland

Aktiv medlem
Alla som handlar med Foxprodukter kan hjälpa dig. Årsmodell?

Jag har en 2018 performance elite 150mm. Jag hittade numret på fox hemsida men hade ingen vidare lycka när jag sökte efter 140mm, längre hittade jag. Tf-tuned har men jag tänkte om den gick att köpa inom riket är ju det bättre.

Edit : hittade en här på k&s så det löste sig. 👍

Senast ändrad:

apan_

Medlem
Har en Suntour XCT V2 gaffel som är i gravt behov av service, vad är det för fett jag ska ha? Enligt RJ the bike guy är det Slickoleum men det verkar inte gå att få tag på.
Efter lite forskning så verkar SRAM butter vara likvärdigt men kostar ju som guld (eller iallafall mer än värdet på gaffeln :D)

Funkar typ Weldtite TF2 eller liknande? Kanske biltema har något likvärdigt som duger? Kommer gaffeln implodera? Är som ni märker inte sugen på att köpa fett för flera hundra om ett billigare gör jobbet lika bra på en budgetgaffel.

Gone89

Medlem
Har en Suntour XCT V2 gaffel som är i gravt behov av service, vad är det för fett jag ska ha? Enligt RJ the bike guy är det Slickoleum men det verkar inte gå att få tag på.
Efter lite forskning så verkar SRAM butter vara likvärdigt men kostar ju som guld (eller iallafall mer än värdet på gaffeln :D)

Funkar typ Weldtite TF2 eller liknande? Kanske biltema har något likvärdigt som duger? Kommer gaffeln implodera? Är som ni märker inte sugen på att köpa fett för flera hundra om ett billigare gör jobbet lika bra på en budgetgaffel.
Säkerligen bättre med ett dedikerat gaffelfett, men jag har kört med TF2 xflera på min gamla Suntour XCR och den har inte imploderat ännu :)

weldion

Aktiv medlem

Sram butter kan väl inte vara så dyrt? Runt 80 spänn för fett som många serviceomgångar av gaffeln.

Kema

Medlem
Ska serva min Lefty 2.0 XLR, men stöter på problem. Får inte loss "damper cartridge". Alltså den i gaffeln inte "toppmuttern". Den sitter så jäkla hårt.
Åkte in till CykelCity Sthlm som servade den senast. De får inte heller bort den. Han tror att det är för mycket loctite på den och tänkte att kanske värme med värmepistol hjälper. Men gängorna sitter ju långt ner i benet....
Vad tror ni, samlade happy-expertisen!? Hit it with a bigger stick = längre hävarm!?
Har än så länge dragit med vanligt spärrskaft 20-25cm långt.

Mini_me

Aktiv medlem
Ska serva min Lefty 2.0 XLR, men stöter på problem. Får inte loss "damper cartridge". Alltså den i gaffeln inte "toppmuttern". Den sitter så jäkla hårt.
Åkte in till CykelCity Sthlm som servade den senast. De får inte heller bort den. Han tror att det är för mycket loctite på den och tänkte att kanske värme med värmepistol hjälper. Men gängorna sitter ju långt ner i benet....
Vad tror ni, samlade happy-expertisen!? Hit it with a bigger stick = längre hävarm!?
Har än så länge dragit med vanligt spärrskaft 20-25cm långt.
Om du kör större hävarm så dra mjuk och försiktigt. Värma är ej en dum idé heller. Behöver inte glöda sakerna men varmare än normal innetemperatur lär hjälpa.

jonte987

Aktiv medlem
Vad är skillnaden på 15w50 och 15wt? Gissar att om man inte begriper det så ska man göra som det står i manualen?
(Stoppa den ena i air can och den andra i gaffeln). Det är bara att det blir några air can service på 1000ml

Kema

Medlem
Om du kör större hävarm så dra mjuk och försiktigt. Värma är ej en dum idé heller. Behöver inte glöda sakerna men varmare än normal innetemperatur lär hjälpa.
Jag kapitulerade. Vågade inte dra så hårt. Tydligen så kör de på ordentligt med loctite på hela den gängade delen som nästan är 2cm, och med så fin gänga blir det mycket anläggningsyta.
Surt att behöva lämna in för en sån anledning.

Shadyboy

Medlem
Blir lite lätt tokig här... har en 2021 Fox 34 grip2 som jag vill förlänga från 130 till 140 mm. Köpte ett air shaft som jag tror (!) ska passa men sedan blir jag osäker. Googlar man runt är det bilder på massa olika varianter med neg plate assembly i både aluminium och plast. Och på några sajter påstås att vissa ENDAST funkar till 2017-2019. Någon som vet om 2021 års modeller har något speziale vad gäller air shaften? Vill inte ha något top out clunk-problem eller annat ju. Och går det att ta reda på exakt vilket skaft jag har? Fick med det i en påse där artikelnummer står men för 130 mm (130 är överstruket med kulspetspenna och det står 140 istället, så det jag fick kan ju var lite vad som helst).
B21322BC-E6A0-45A1-91FA-2B93DB390724.jpeg5ADAD73C-9830-4472-BE49-9C69C0B7C26B.jpegB196CC27-BC82-4461-8ABD-1A8D17CFFBA3.jpegD75F7D77-6C8F-4DD0-98AD-3E047CB2A83F.jpeg

Preacher

Aktiv medlem
Blir lite lätt tokig här... har en 2021 Fox 34 grip2 som jag vill förlänga från 130 till 140 mm. Köpte ett air shaft som jag tror (!) ska passa men sedan blir jag osäker. Googlar man runt är det bilder på massa olika varianter med neg plate assembly i både aluminium och plast. Och på några sajter påstås att vissa ENDAST funkar till 2017-2019. Någon som vet om 2021 års modeller har något speziale vad gäller air shaften? Vill inte ha något top out clunk-problem eller annat ju. Och går det att ta reda på exakt vilket skaft jag har? Fick med det i en påse där artikelnummer står men för 130 mm (130 är överstruket med kulspetspenna och det står 140 istället, så det jag fick kan ju var lite vad som helst).
Visa bilaga 474958Visa bilaga 474959Visa bilaga 474960Visa bilaga 474961

Du skall ha 820-02-528-KIT, totallängden för 140mm NA2 är 241mm. 2021 34or nyttjar samma shaft som tidigare år, men 2021 36or har annorlunda mot tidigare år.

Shadyboy

Medlem
Du skall ha 820-02-528-KIT, totallängden för 140mm NA2 är 241mm. 2021 34or nyttjar samma shaft som tidigare år, men 2021 36or har annorlunda mot tidigare år.
Yes, jag har sett den koden (som såklart skiljer sig från koden som står tryckt på förpackningen jag har framför mig) och greppat att det är den som gäller. Men utseendemässigt skiljer sig alla bilder som dyker upp när man letar efter denna sig åt. Så blev bara lite osäker på att jag har rätt.

Och på t.ex Worldwidecyclery så säger dom att den endast passar till 2018 och 2019.

Antar att det jag undrar över är om det är just en 820-02-528-KIT jag håller i handen (på bilden). Den är ju köpt begagnad här på happy och jag gissar att föregående ägare installerade den 130 mm som var i påsen och lade ner den gamla 140 mm i påsen.

Mycket bra info vad gäller totallängden och att det endast är 36:orna som har nya shaft mot tidigare år! Det gör det ju förmodligen rimligt att anta att detta funkar givet att det är 241 mm långt... Nu återstår bara jakten på crush washers eftersom de verkar svåra att få tag på... kanske någon LBS som har lite i lager med lite tur.

Stort tack!

MickeNord

Medlem
Har bytt bussningar i underbenen på en Fox 34 rhythm. Var inga problem att pressa i dom nya men sen ska man pressa igenom ett "dorn" för att få lagom spel mot innerbenen. Har svarvat alu-cylindrar som är 34,00 och 34,10 men det är så j*vla trögt att pressa igenom dom. Finns det nåt knep här eller är det normalt att man blir genomsvettig av pressningen?

I slutändan var dom nya övre bussningarna så svintröga att vidga så jag satte in dom gamla igen. Det var inte där det glappade ändå.

Nån som gjort det här? Kanske till och med så att rhythm ska ha speciella bussningar?

Preacher

Aktiv medlem
Har bytt bussningar i underbenen på en Fox 34 rhythm. Var inga problem att pressa i dom nya men sen ska man pressa igenom ett "dorn" för att få lagom spel mot innerbenen. Har svarvat alu-cylindrar som är 34,00 och 34,10 men det är så j*vla trögt att pressa igenom dom. Finns det nåt knep här eller är det normalt att man blir genomsvettig av pressningen?

I slutändan var dom nya övre bussningarna så svintröga att vidga så jag satte in dom gamla igen. Det var inte där det glappade ändå.

Nån som gjort det här? Kanske till och med så att rhythm ska ha speciella bussningar?
Är det fin yta och övergångar på det du pressar med? Du har inte deformerat bussningarna när de pressades ned?

Jag måste ofta ställa nederbenen på en gummimatta och hänga mig på verktyget för att det skall passera.

OE bussningar på Rhythm är grå inuti men ersätts med de vanliga med gulaktig glidyta, inget modellspecifikt.

MickeNord

Medlem
Är det fin yta och övergångar på det du pressar med? Du har inte deformerat bussningarna när de pressades ned?

Jag måste ofta ställa nederbenen på en gummimatta och hänga mig på verktyget för att det skall passera.

OE bussningar på Rhythm är grå inuti men ersätts med de vanliga med gulaktig glidyta, inget modellspecifikt.
Mina svarvade cylindrar hade väldigt fin svarvad finish men efter första pressningen var dom ännu blankare. Däremot är övergångarna väldigt korta, typ 2-3mm, och längden med full dia 25-30mm. Det ger såklart mycket friktion.

Ska man köra nån speciell olja? Jag körde Fox Gold 20, och den känns relativt högviskös.

Jag monterade dornen på en M12 gängstång och satte horisontellt i ett skruvstäd. Där blir man inte lika stark som att trycka nedåt heller.

Tusen tack för svar!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer