Frågetråden om dämparservice

MarcusL79

Medlem
Nu har jag redan skruvat ihop den eftersom det kanske varit mer rimligt att sätta i en mindre token, vilket jag inte har. Ska mest använda den för att andra dämparen behöver luftburkservice och det kräver ordentligt skruvstäd och mer grejer, så det tar jag på jobbet.

Det gick för övrigt att skruva ihop burken. :giggle:

Vad var det som gjorde att du fick på den till slut? Monterade du fast den i ramen?
Tänkte nämligen ge mig på min i morgon.

MarcusL79

Medlem
Använder ni såna här när ni tar bort o-ringar/packboxar? Eller nåt bra tips på nåt bra trä/plastverktyg? Kinapinnar, däckavdragare? Är rädd att repa insidan.

Bilagor

• IMG_20210612_173241.jpg
    IMG_20210612_173241.jpg
    367 KB · Besök: 4

Makten

Aktiv medlem
Vad var det som gjorde att du fick på den till slut? Monterade du fast den i ramen?
Tänkte nämligen ge mig på min i morgon.
Jag satte den pekandes rakt uppåt i skruvstäd (fäst i öglan närmast reglagen) och då fick jag antagligen såpass mycket bättre grepp över luftburken att det funkade. Eller så gick det att komma till första gängvarvet utan att ens komprimera dämparenheten.
Kan tänkas att packboxen i dämparen mot skaftet klistrat fast lite då den legat oanvänd rätt länge. Verkar i alla fall funka bra nu.

En lurig grej var att trots att jag mycket noga släppte ut all luft så small det till rätt ordentligt när jag skruvade loss burken vid demontering. Vilket jag vet hänt förut, så jag hade garderat med trasor, skyddsglasögon och hörselskydd. :cool:

MarcusL79

Medlem
Gjorde en underbensservice på en fox 34 rhythm grip 2021 idag efter 60-65mil. Allt gick bra men det satt en del skit i packboxar/slumringar och oljan såg väl inte helt ren ut.
Insidan av underbenet ser ut såhär, är det normalt? Det ser liknande ut i båda benen.
Var först rädd att jag repade insidan när jag stoppade ner en träpinne med trasa indränkt i isopropanol men sen ser jag ju att ränderna går helt lodrätt och så rakt drog ja inte pinnen upp och ner.

Kunde inte känna några repor och den har aldrig läkt eller tappat tryck.

Kändes smooth när jag körde ett pass idag.
Om det skulle vara skadliga repor, hur hade det yttrat sig?

Bilagor

• IMG_20210611_173343.jpg
    IMG_20210611_173343.jpg
    288.8 KB · Besök: 54
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Gjorde en underbensservice på en fox 34 rhythm grip 2021 idag efter 60-65mil. Allt gick bra men det satt en del skit i packboxar/slumringar och oljan såg väl inte helt ren ut.
Insidan av underbenet ser ut såhär, är det normalt? Det ser liknande ut i båda benen.
Var först rädd att jag repade insidan när jag stoppade ner en träpinne med trasa indränkt i isopropanol men sen ser jag ju att ränderna går helt lodrätt och så rakt drog ja inte pinnen upp och ner.

Kunde inte känna några repor och den har aldrig läkt eller tappat tryck.

Kändes smooth när jag körde ett pass idag.
Om det skulle vara skadliga repor, hur hade det yttrat sig?
Det är nog spår från när man pressat i den undre bussningen bara. Innerbenen går mot bussningarna och är aldrig i närheten av den repiga ytan.

Gone89

Medlem
Använder ni såna här när ni tar bort o-ringar/packboxar? Eller nåt bra tips på nåt bra trä/plastverktyg? Kinapinnar, däckavdragare? Är rädd att repa insidan.
Köpte en sån här inför senaste luftburksservicen. Funkade lika bra som en i metall och så slapp man noja sig.

MarcusL79

Medlem
Det är nog spår från när man pressat i den undre bussningen bara. Innerbenen går mot bussningarna och är aldrig i närheten av den repiga ytan.
Tack! Precis vad jag ville höra. Misstänke de inte hade kontakt, metall mot metall där hade känts fel.

Kan förövrigt lägga till att de gamla packboxarna var i smetade med fett, trots att fox själva inte skriver att man ska ha det. Tyckte fettet kändes lite fastare och klumpigare än nytt sram butter.
Jag lät den ena skumringen ligga i 5w teflon och den andra fox 20w guld.
Smörjde in packboxarna i respektive olja.

MarcusL79

Medlem
Köpte en sån här inför senaste luftburksservicen. Funkade lika bra som en i metall och så slapp man noja sig.
Tack, En sån ska med på nästa beställning!

MarcusL79

Medlem
Kan upplysa om att bitbuls removal tool 34/36/38 inte alls passade min fox 34.
Fick köpa bitbuls 32L istället (även det från cyklegear) som passade båda benen trots att man behöver två olika enligt fox själva.

MarcusL79

Medlem
Plockade isär bakre dämparen fox float dps evol 2021, men till skillnad från alla videos sitter det en Spacer där. Vad gör jag nu om jag vill byta o ringen längst ner under spacern?

För att få ur spacern måste jag plocka bort den lilla o-ringen och metall ringen men enligt fox får man ju bara byta o ringen och plattan om man är certifierad fox mekaniker..

När jag kollar ett annat klipp från fox där de installerar eller tar bort spacern gör dom det hur lätt som helst med naglarna. Ser inte ut att finnas nåt som kan strula bakom. Så vad gör jag?

1. Skiter i att byta o-ringen i botten under spacern?

2. Eller plockar bara den lilla o-ringen, mellallbrickan och spacern och sen byter den tänkta o-ringen? Vad kan gå snett och vad blir konsekvenserna?

Bilagor

• IMG_20210613_183608.jpg
    IMG_20210613_183608.jpg
    322.7 KB · Besök: 14
  • Screenshot_20210613_180958_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210613_180958_com.android.chrome.jpg
    158.1 KB · Besök: 12
  • Screenshot_20210613_184220_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210613_184220_com.android.chrome.jpg
    146.4 KB · Besök: 12
  • Screenshot_20210613_184015_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210613_184015_com.android.chrome.jpg
    145.5 KB · Besök: 13
  • Screenshot_20210613_184231_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210613_184231_com.android.chrome.jpg
    132.9 KB · Besök: 11
  • Screenshot_20210613_184234_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210613_184234_com.android.chrome.jpg
    121.8 KB · Besök: 11

Preacher

Aktiv medlem
Dra fram o-ringen och plattan och ploppa loss volume spacern.

Det måste du för att komma åt den o-ring som tätar mot luftburken. Det är om du skall byta o-ringen på pistongen (bottom out o-ring) som det blir klurigt, men det behövs ju inte nu.

MarcusL79

Medlem
Hade nog i lite för mycket fox fluid i bakre dämparen, nästan hela plastblåsan 5ml.
(jag följde fox float mekguide här på happy, och fox egna instruktioner lite parallellt men på just mängden olja blev det fel)

Efter montage kan jag nu höra hur oljan låter därinne. Är det bara att öppna dämparen igen och "hälla ut" lite?

Jag behöver väl inte byta några packningar eller så?

Antar att jag inte ska cykla på den förrän jag åtgärdat det?

Preacher

Aktiv medlem
Hade nog i lite för mycket fox fluid i bakre dämparen, nästan hela plastblåsan 5ml.
(jag följde fox float mekguide här på happy, och fox egna instruktioner lite parallellt men på just mängden olja blev det fel)

Efter montage kan jag nu höra hur oljan låter därinne. Är det bara att öppna dämparen igen och "hälla ut" lite?

Jag behöver väl inte byta några packningar eller så?

Antar att jag inte ska cykla på den förrän jag åtgärdat det?
Det är generellt sett ingen fara, det kommer låta oavsett från balanseringen när du har precis servat.

Ta ur ventilkärnan och håll dämparen med ventilen som lägsta punkt och låt det droppa ur några droppar, så har du reglerat det i ett nafs.

MarcusL79

Medlem
Ok, tror faktiskt inte jag har ett verktyg för att ta bort ventil kärnan. Det är samma som till slangar? Har klarat mig utan det i alla år..

Kanske öppnar dämparen igen.

Inte hunnit kolla så noga än men tycker spontant att dämparen inte är lika stum i låst läge som innan.

MarcusL79

Medlem
Vad har jag som är relativt lätt (72-75kg), rätt snäll körstil (kör rätt mycket rötter och så men droppar knappt alls) för fördel med distansen i?

Varför sitter de monterade från början på min cube stereo 120 hpc?

Sitter ju även två gröna ringar på airshaft
Ska jag helt enkelt plocka bort dem (den orangea distansen +de gröna gummiringarna)

Tycker att dämpningen fungerar bra och använder större delen av fjädringsvägen.

Preacher

Aktiv medlem
Ok, tror faktiskt inte jag har ett verktyg för att ta bort ventil kärnan. Det är samma som till slangar? Har klarat mig utan det i alla år..

Kanske öppnar dämparen igen.

Inte hunnit kolla så noga än men tycker spontant att dämparen inte är lika stum i låst läge som innan.
Luftburksservice och oljan däri har inget med dämpningen att göra, om det var väldigt torrt på tätningarna i burken innan kan det spela in i upplevelsen däremot.

Preacher

Aktiv medlem
Vad har jag som är relativt lätt (72-75kg), rätt snäll körstil (kör rätt mycket rötter och så men droppar knappt alls) för fördel med distansen i?

Varför sitter de monterade från början på min cube stereo 120 hpc?

Sitter ju även två gröna ringar på airshaft
Ska jag helt enkelt plocka bort dem (den orangea distansen +de gröna gummiringarna)

Tycker att dämpningen fungerar bra och använder större delen av fjädringsvägen.
Cube har ju med största sannolikhet gett Fox länkage/åkegenskapsparametrar som Fox sedan kittat produktionsdämparna med.

Om du vill experimentera så ryck ur alla volume spacers men bibehåll ditt nuvarande tryck och kör sedan en känd sträcka och se vad som sker.

Emil777

Aktiv medlem
Hej forumet !

Kan jag be om en tjänst ?
(Gratis alltså? 😄, m.a.p. en annan tråd där marknadspriser på service avhandlas)

Någon som har länk till fullservice på Rock shox
- super deluxe select R
- lyrik select

Bra pedagogik på youtube är alltid välkommet.
50tim.service var ju busenkelt och kul (jag gillar att mecka)!

Full service verkar som en lagom och kul utmaning ! dessutom ger stor besparing...om jag lyckas.

P.S.
Barnen har
- Rock shock Recon RL (borde ju vara liknande service på min gaffel)
- Manitou Markhor

jättesnällt om någon råkar ha bra länkar även till dessa. Men där räcker det fint med 50timmarservicen.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Hej forumet !

(Gratis alltså? 😄, m.a.p. en annan tråd där marknadspriser på service avhandlas)

- super deluxe select R
- lyrik select

Full service verkar som en lagom och kul utmaning ! dessutom ger stor besparing...om jag lyckas.

P.S.
Barnen har
- Manitou Markhor

jättesnällt om någon råkar ha bra länkar även till dessa. Men där räcker det fint med 50timmars servicen.
Knappa serienumret på framgafflarna på den här sidan:

jonte987

Aktiv medlem
Hej forumet !

- super deluxe select R
- lyrik select

P.S.
Barnen har
- Manitou Markhor

jättesnällt om någon råkar ha bra länkar även till dessa. Men där räcker det fint med 50timmars servicen.
Recon RL gjorde jag nyligen. Rätt enkelt om man gör en bättre bedömning av vilka verktyg som behövs - innan man står med en halva i varje hand.
Skaffa en planad hylsa och fixa någon variant för att pressa dust seals. Och lämplig pinne att peta med.
Bottom seal i dämpar benet fattar jag fortfarande inte hur man ska hantera smidigt och utan våld. Kanske går bättre om jag får en chans till - men troligen hade jag valt att lämna den.

Lyrik kräver nog lite mer, jag hade tränat på de andra först.

AndersJB

Aktiv medlem
Hej forumet !

- super deluxe select R
- lyrik select

P.S.
Barnen har
- Manitou Markhor

Finns bra servicemanual till Super Deluxe på Sram:s sidor.
Googla "Super Deluxe service manual".

Är en lätt dämpare att serva,behövs i stort sett bara adaptern till att fylla nitrogen,(eller luft),annars stort sett "vanliga" verktyg.
Kråkfotsnycklar och momentnyckel kan vara bra om man har svårt att ha "feeling" när man drar åt.
Anders.

jonte987

Aktiv medlem
lyrik ska luftas och grejas så är väl lite mer att hålla reda på än Recon. Måttglass / spruta behöver man förresten till Recon också även om den inte ska luftas.

MarcusL79

Medlem
Det är generellt sett ingen fara, det kommer låta oavsett från balanseringen när du har precis servat.

Ta ur ventilkärnan och håll dämparen med ventilen som lägsta punkt och låt det droppa ur några droppar, så har du reglerat det i ett nafs.

Öppnade dämparen igen och hällde ut lite olja då det lät som att dämparen "suckade" rätt högt omkring sag.

Det var rätt mycket luftbubblor i oljan men det är helt normalt och försvinner med tid?

Sucket kvarstod när jag pumpat upp den igen. Försökte pausa var 50:e psi och gunga lite.

Tänkte att jag kanske gjorde fel när jag pumpade upp den så jag släppte ur all luft rätt sakta, men gång sög det till men det var inte så dämparen låste sig. Fick hålla på bra många gånger då positiva kammaren visade 00 men jag kände att det fanns tryck kvar. Gungade lite upp och ner och när däparen nådde fullt läge kom trycket tillbaks ibland lite hux flux kändes det som.

När jag kände att dämparen var helt tom började jag pumpa upp igen och pausa va 50:e psi för att balansera den. Tycker fortfarande att den "suckar" inte känns helt smooth. Inte hunnit köra med den än.

Crossmax

Aktiv medlem
Finns det något bra knep för att få krympslangen runt en stålfjäder (gaffel) att sitta kvar?

Upplever att den mellersta tenderar migrera ner av sig själv, med resultatet att gaffeln börjar skramla. Har värmt på ordentligt med varmluftspistol, så tror inte det är lösningen…
FABE108D-8A82-43D0-A4DB-EA90752AD554.jpeg

Preacher

Aktiv medlem
Finns det något bra knep för att få krympslangen runt en stålfjäder (gaffel) att sitta kvar?

Upplever att den mellersta tenderar migrera ner av sig själv, med resultatet att gaffeln börjar skramla. Har värmt på ordentligt med varmluftspistol, så tror inte det är lösningen…Visa bilaga 497817
Med tanke på hur en fjäder rör sig så är det i det närmsta oundvikligt i den miljön att det blir rörelse. Man får göra en "reset" vid varje service.

Tommi87

Medlem
Tjena!
Jag servade min sektor silver som sitter på en hoj av 2015 års modell.
I service kittet jag köpt fanns det ett gäng med påsar med oringar och annat till de olika delarna.
Till den övre delen i luftdämparens stång (vet inte vad den heter).
Fanns det två oringar och en låsskruv (2.5 mm insex). Den övre oringen var inga problem.
Den nedre (plastbussningen?) Sitter med en nit och i mellan den och den övre plastbussningen sitter oring nr 2.
Är låsskruven man får med till för att ersätta niten som syns på bilden?

Tack på förhand.

Bilagor

• 8E0D476A-6C06-487C-9367-43879A4263FB.jpeg
    8E0D476A-6C06-487C-9367-43879A4263FB.jpeg
    430.9 KB · Besök: 12

Maakus

Aktiv medlem
Sitter och jagar dämpare.
205x65 trunnion är ju typ slut.
Kollar på en DVO topaz.
Men den finns bara som 205x60
Det är väl samma? Bara en spacer i luftburken?

AndersJB

Aktiv medlem
Såg en Rockshox Super Deluxe Select + Trunnion på FB "stigcyklist köp & sälj" i 205x60.
Den vet jag går att öka slaget till 65mm med borttagning av 5mm distans,vet ej tyvärr hur det är med DVO:s dämpare.
Fanns tydligen i Mölndal,kanske nära dej?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer