Frågetråden om dämparservice

Preacher

Aktiv medlem
Ålrajt, tack. Instruktionsfilmerna jag sett hade ringar som var lite beige och som blev som nya med en skvätt iso…

Luftburk bak står näst på tur då, men den verkar lite mer invecklad.
Kanske inte praktiskt denna gång, men nästa gång så köp nya foamrings istället, de kostar inte så mycket
och du riskerar inte ha kvar gammal skit även om du tvättat ordentligt.

AndersJB

Aktiv medlem
När vi är inne på foamrings.....
Finns det någonstans man kan köpa bara foamrings till Fox 36 i bulk,typ 10-pack?
Sett att vissa använder RS 35mm foamrings även till Fox 36,kanske ett option,men hittar bara enstyck till dom med?
Behövs ju inte byta packboxen varje gång,och känns onödigt att behöva köpa hela satsen för att komma åt foamringen.....
Likadant med crushwasher,hittar ingen som säljer "storpack" av dessa?

jonte987

Aktiv medlem
Finns det någonstans man kan köpa bara foamrings till Fox 36 i bulk,typ 10-pack?
Sett att vissa använder RS 35mm foamrings även till Fox 36,kanske ett option,men hittar bara enstyck till dom med?
Behövs ju inte byta packboxen varje gång,och känns onödigt att behöva köpa hela satsen för att komma åt foamringen.....
35mm
https://www.bike-discount.de/en/buy...vjSXaO1ax5SYE9e2AINVDW-f1KOh60rhoCSBcQAvD_BwE

Crushwashers brukar se ut som de håller ett par gånger extra?

MagerValp

Aktiv medlem
Kanske inte praktiskt denna gång, men nästa gång så köp nya foamrings istället, de kostar inte så mycket
och du riskerar inte ha kvar gammal skit även om du tvättat ordentligt.
Jag var förutseende nog att köpa service kit hos er sist jag var inne, så jag hade ett par fräscha att trycka i 👍🏼

Och jepp jag klickar också hem en 20-pack nu så jag har till nästa.

Lazy_eye

Aktiv medlem
På min rs revelation rl remote 2015 servade jag precis motion control dämparen. Det var lite för lite olja i före service.
Lockouten är plötsligt låst när vajern är slack. Det var den inte före service då jag aldrig ens bemödat mig att montera remoten.

Jag tycker det var lite irriterande men om jag förstod det rätt så är det nu efter service som den fungerar korrekt?

jonteq

Medlem
Någon som vet om bussningarna ska monteras som de sitter överst eller nederst på dämparen på bilden. Aktuell cykel är propain hugene.

Bilagor

• 20210815_123716.jpg
    20210815_123716.jpg
    778.8 KB · Besök: 72

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar läcka olja vid retur knobben på min charge2. Kan det komma någon annanstans än från lower leg? Rebound damper shaft är tomt?

Bottom bolt är dragen till moment - minst, så jag vet i fan hur det kan läcka om servicekillen inte dragit för hårt?

qma

Aktiv medlem
På min rs revelation rl remote 2015 servade jag precis motion control dämparen. Det var lite för lite olja i före service.
Lockouten är plötsligt låst när vajern är slack. Det var den inte före service då jag aldrig ens bemödat mig att montera remoten.

Jag tycker det var lite irriterande men om jag förstod det rätt så är det nu efter service som den fungerar korrekt?
Ja såna MoCo med remote har ju funnits i båda varianterna - PushLoc och PopLoc hette de minns jag. Ena är låst när den är slackad, så om man vill köra med öppet får man montera en snutt vajer eller nåt. Det går att fulmeka bort fjädern inifrån enheten så att det inte fjädrar längre också. Ganska lätt och billigt att byta MoCo-enheten mot en med crown adjuster.

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar läcka olja vid retur knobben på min charge2. Kan det komma någon annanstans än från lower leg? Rebound damper shaft är tomt?

Bottom bolt är dragen till moment - minst, så jag vet i fan hur det kan läcka om servicekillen inte dragit för hårt?
Fick svar från verkstan "Troligtvis plasttätningen till skruven i botten som spruckit eller behöver bytas".

Får se om det är enklast att fixa det själv eller åka dit. Jag har sen länge en vana att välja icke lokala LBS...

jonte987

Aktiv medlem

Nu behöver jag själv crush washers och rätt kitt är slut men hittar dessa

Borde passa även fox så länge det är 8mm?
(Jag har alltså en lyrik så det blir nog bra)

Till min andra gaffel ser det annorlunda ut. Antar att de sitter i en

pbeijer

Aktiv medlem
Nu behöver jag själv crush washers och rätt kitt är slut men hittar dessa

Borde passa även fox så länge det är 8mm?
(Jag har alltså en lyrik så det blir nog bra)

Till min andra gaffel ser det annorlunda ut. Antar att de sitter i en
Har du en ny gaffel så är det inte säkert du behöver retainern utan bara plastbrickan. De nya gafflarna har en grop i skallen på skruven som brickan sitter i (syftar på rock shox).

Lazy_eye

Aktiv medlem
Ja såna MoCo med remote har ju funnits i båda varianterna - PushLoc och PopLoc hette de minns jag. Ena är låst när den är slackad, så om man vill köra med öppet får man montera en snutt vajer eller nåt. Det går att fulmeka bort fjädern inifrån enheten så att det inte fjädrar längre också. Ganska lätt och billigt att byta MoCo-enheten mot en med crown adjuster.
Tack för svar! Jag sket i att fixa det. Den får vara som den är.

MagerValp

Aktiv medlem
Alltså... jag förstår att 90-talets gummimuffar inte var en bra idé, men givet att skit som följer med in är den främsta orsaken till slitage och löjligt kort serviceintervall, borde man inte ha ett överdrag på bakdämparen? Det borde väl i alla fall förlänga intervallet från 30h till 50h så man får samma som framdämparen och kan ha lika dåligt samvete för båda?

En bit av ett par gamla regnbyxor och ett par zip ties borde väl bli ett riktigt bra fulmek också.

Lazy_eye

Aktiv medlem
Alltså... jag förstår att 90-talets gummimuffar inte var en bra idé, men givet att skit som följer med in är den främsta orsaken till slitage och löjligt kort serviceintervall, borde man inte ha ett överdrag på bakdämparen? Det borde väl i alla fall förlänga intervallet från 30h till 50h så man får samma som framdämparen och kan ha lika dåligt samvete för båda?

En bit av ett par gamla regnbyxor och ett par zip ties borde väl bli ett riktigt bra fulmek också.
Har tänkt samma sak.

Men varför var gummimuffarna en dålig idé?

MagerValp

Aktiv medlem
Iom att de var permanent installerade så gick det inte att torka bort skit som letade sig in och det fick motsatt effekt.

Senast ändrad:

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Flikar in min fråga från annan tråd här också, hoppas någon kan hjälpa mig!

Hade ur luften ur dämparen, en fox float dps, när jag skulle fixa en grej. Frågan lyder, hur pumpar jag upp den på rätt sätt igen? Bara att köra på till mina 250 psi eller måste man ta 50psi intervaller för utjämning? Eller är det bara efter service man gör så? Förklara för en som int begrip, tack!

MagerValp

Aktiv medlem
Har tagit mod till mig för att göra service på luftburken, Fox Float EVOL DPS på en Trek Fuel EX 7 från 2021. Hur fasen får man av det nedre fästet? Verkar vara plastbussningar pressade över ett metallrör? Det går ju inte att plocka av luftburken utan att ta bort det först.

1629739491859.png

1629740164322.png

Gone89

Medlem

Mback72

Aktiv medlem
Någon här som kan hjälpa mig avkoda vilken shimsning jag har på min DPX2? På DPS förstår jag de olika shimsningarna såsom LCM=Linear Compression Medium, LRL=Linear Rebound Light o.s.v. På DPX verkar kodningen vara av en annan typ med både siffror och bokstäver, t.ex. ECOC010 och ECOR010.
74041846-A89C-4621-B735-202B76780B2C.jpeg

MarcusL79

Aktiv medlem
Har tagit mod till mig för att göra service på luftburken, Fox Float EVOL DPS på en Trek Fuel EX 7 från 2021. Hur fasen får man av det nedre fästet? Verkar vara plastbussningar pressade över ett metallrör? Det går ju inte att plocka av luftburken utan att ta bort det först.

Visa bilaga 508155

Visa bilaga 508162
Lägg en skiftnyckel som du ställer in efter hylsan du vill slå ut, lägg på dämparen och ta en hylsa (från en hylsnyckelsats som är lika stor eller något mindre än hylsan du vill slå ut, 8mm?) och lägg obanpå. Banka med gummiklubba.

MarcusL79

Aktiv medlem
Skickar vidare ett tips om ett o-rings verktyg i plast för att minska risken för repor. Beställde också härifrån men inte hunnit prova det än då jag precis hade gjort en service.

Valhalla_

Aktiv medlem
Skickar vidare ett tips om ett o-rings verktyg i plast för att minska risken för repor. Beställde också härifrån men inte hunnit prova det än då jag precis hade gjort en service.

Vilken grej! Hoppas det håller bara.

MagerValp

Aktiv medlem
Lägg en skiftnyckel som du ställer in efter hylsan du vill slå ut, lägg på dämparen och ta en hylsa (från en hylsnyckelsats som är lika stor eller något mindre än hylsan du vill slå ut, 8mm?) och lägg obanpå. Banka med gummiklubba.

Grym tråd där, tack!

MagerValp

Aktiv medlem
Efter att ha grävt lite i lådorna och dubbelkollat måtten så hittade jag två hylsor som passade perfekt 👍🏼

IMG_3657.jpeg

En grön token från fabrik alltså, då vet man det. Och de oranga är två stycken negativa tokens? Jag har kört på 175 psi och väger ca 95 kg, betydligt mer än de där ca 80 kg som jag gissar att fabrikstuningen är avsedd för. Dämpningen känns ganska stiff och inte alls lika följsam som jag skulle vilja, men jag verkar använda det mesta av slaget i min körning och jag bottnar aldrig hårt. Några rekommendationer på tokenjustering eller är det bara att spara pengar till en skojigare dämpare?

IMG_3658.jpeg

Mback72

Aktiv medlem
Just det, skall all float fluid verkligen fyllas på i den positiva kammaren? Inget i den negativa?
Sitter dämparen rättvänd i ramen skulle jag ha 1/4 av pillow packens innehåll i negativa, 2/4 i positiva och 1/4 till att smörja tätningsringarna rikligt. Sitter dämparen uppochner finns ingen mening alls med Float Fluid i positiva då den ändå bara hamnar i botten där den inte gör någon nytta alls (typ Scott, Trek Top Fuel och YT Izzo). Tror den är för trögflytande för att ens skvalpa upp och smörja lite.

MagerValp

Aktiv medlem
Fick äntligen tid att skruva ihop dämparen idag och kom ut på en runda i DSO. Service på framgaffeln häromsistens gjorde underverk så förväntningarna var högt ställda, men jag vetefan om jag märkte någon skillnad. Nu slipper man ha dåligt samvete en stund iaf.

MarcusL79

Aktiv medlem
Tycker fortfarande min Fox float dps evol 2021 beter sig skumt efter jag servat luftburken.

När jag sätter mig på den och gungar sakta "suckar" den till vid sag. Dvs den går tyst jämnt och fint ner till sag, sen "faller" den snabbt en liten bit innan den går jämt o fint igen. På väg upp suckar den till lite grann igen (fast det blir ju lite som den hoppar). Kan höra ett luftljud.

Har plockat isär och inspekterat ett antal gånger nu och allt ser bra ut. Inga repor någonstans vad jag kan se.
Och det kändes rätt när jag servade den. Lite lurigt att få på o-ringen mellan de två snittade plastbrickorna utan att vrida den, men ändå rätt säker på att jag fick på den rätt.

Det fanns spacers i både positiva (en orange) som neg kammaren (två gröna). Inte ändrat nåt där.

Dämpare än läcker inte luft och inte olja.

Har försökt pumpa upp den enligt konstens alla regler i intervaller med alltifrån 25-50psi.
Där märkts det väldigt tydligt det släpper och suckar till.

Märker ingen skillnad efter att ha kört några pass.

Det är inte helt normalt?

Mback72

Aktiv medlem
Det är minst sagt dags att ge dämparen på sambons cykel lite kärlek, funderar på om detta sealkit har rätt packningar för en vanlig luftburksservice? Hittar inga andra sealkits till samma dämpare https://www.bikester.se/fox-racing-...ng&ef_id=b8fea4a3b4ac16073001c58e6f770d67:G:s
Den här använde jag häromdagen till luftburksservice på en Fox DPS. Det ingår ingen Float fluid så du behöver köpa till det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer