Frågetråden om dämparservice

Maakus

Aktiv medlem
Gjorde en lower på min 2020 Yari.
Knödde ner nya, de gröna, SKF packningar.
Fick banka lite på verktyget för att packningen skulle sitta i våg med ytterbenet.
Men när jag skulle dit med skumringen så var det ett väldans glapp mellan tätning och skrumring.

Ska det vara så?
Har för mig att på min gamla lyrik så var det tightare.

Tittar jag i manualen ser man också att det är ett litet glapp.

(allt inköpt hos en viss arg cykelmekaniker :) )

1631694647921.png

MagerValp

Aktiv medlem
Jag köpte också mitt kit hos arga mekanikern och i min påse låg det både 35x4 mm och 35x6 mm skumringar (tror jag det var). Har du kanske fått 4 mm där det skulle vara 6? Jag har en påse med 6 mm-ringar hemma i så fall.

Maakus

Aktiv medlem
Jag köpte också mitt kit hos arga mekanikern och i min påse låg det både 35x4 mm och 35x6 mm skumringar (tror jag det var). Har du kanske fått 4 mm där det skulle vara 6? Jag har en påse med 6 mm-ringar hemma i så fall.

Hmm...
Plockade ut och mätte en, fick den ena till +5mm och den andra till 6mm.
Glapp iaf.
Aja.
Det får funka iaf.

Emil777

Aktiv medlem
Hej, det är ont om servicekit märker jag...

Jag letar efter nr
00.4315.032.617 till Super deluxe select R
00.4318.025.120 till Lyrik select c2

vet någon vart dessa finns att få tag på under hösten ?

Sen har min "Shapeshifter" dämpare/kolv pajjat (har snabbt fått en ny från Canyon👍) men någon som provat att serva en sådan? Det går att skicka den trasiga till Finland för service men det kostar ungefär samma som att köpa ny, så jag tänkte försöka serva upp min trasiga som läcker olja. Den har fått någon slags "punka". Någon som provat och kan dela med sig av tips ?

/Emil

Gone89

Medlem
Vad för verktyg behövs för att serva luftfjädern på en 2020 Lyrik Ultimate?
2.5mm och 5mm insexnycklar och gummiklubba el. liknande för att kunna lossa ytterbenen, kassettverktyg för att lossa top capen samt en låsringstång för invändiga låsringar för att lossa luftfjädern underifrån.
Ev. En 8mm insexnyckel och en 12mm (tror jag det var) blocknyckel el. skiftnyckel för att lossa muttern på luftfjädern.

Emil777

Aktiv medlem
Hallå, någon därute som har provat dessa kit från RacingBros till RS Superdeluxe eller RS Lyrik?

Bikester har kitten i lager.

Jag tänkte prova och hoppas att de passar.
Enda måttet/infon de anger är 35mm diameter på gaffelben och "RockShox" samt att det passar till RS Superdeluxe.

sdx

Aktiv medlem
Hallå, någon därute som har provat dessa kit från RacingBros till RS Superdeluxe eller RS Lyrik?

Bikester har kitten i lager.

Jag tänkte prova och hoppas att de passar.
Enda måttet/infon de anger är 35mm diameter på gaffelben och "RockShox" samt att det passar till RS Superdeluxe.
Bättre glid än skf= mindre friktion.Men det finns bättre än både lycan och skf men kan vara svåra att få tag i Ariet.

Orwar

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men gör ett försök. Finns ju folk som har ganska gedigen dämparkunskap här.

Funderar på att skaffa en Cane Creek-dämpare igen, hade det på en tidigare cykel och saknar det. Hade egentligen tänkt mig en DBair CS, dvs piggybackmodellen, men ser att det går att hitta DBair IL till bra pris, den "nya" inlinedämparen alltså.
Någon som vet hur det förhåller sig med tillförlitligheten på dessa i dagsläget?
Är de OK, eller är det vettigare att lägga lite extra och köpa piggybackmodellen?

Min personliga erfarenhet av att äga en CC DBinline är helt OK. Jag hade en äldre DBinline som strulade och blev utbytt på garanti när den var ganska ny. Sedan dess var den driftsäker i åtminstone fem år, behövde normal service men inget mer. Mig veterligen fortsätter den funka fint hos nuvarande ägare. Hade jag oerhörd tur, eller blev inline-dämparna bra efter de ursprungliga barnsjukdomarna?

Preacher

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om detta är rätt tråd men gör ett försök. Finns ju folk som har ganska gedigen dämparkunskap här.

Funderar på att skaffa en Cane Creek-dämpare igen, hade det på en tidigare cykel och saknar det. Hade egentligen tänkt mig en DBair CS, dvs piggybackmodellen, men ser att det går att hitta DBair IL till bra pris, den "nya" inlinedämparen alltså.
Någon som vet hur det förhåller sig med tillförlitligheten på dessa i dagsläget?
Är de OK, eller är det vettigare att lägga lite extra och köpa piggybackmodellen?

Min personliga erfarenhet av att äga en CC DBinline är helt OK. Jag hade en äldre DBinline som strulade och blev utbytt på garanti när den var ganska ny. Sedan dess var den driftsäker i åtminstone fem år, behövde normal service men inget mer. Mig veterligen fortsätter den funka fint hos nuvarande ägare. Hade jag oerhörd tur, eller blev inline-dämparna bra efter de ursprungliga barnsjukdomarna?

De nyare med uppgraderade interna tätningar är bra, och riktigt bra med de nya burkarna (IL)

De tidiga Inline led av att tätningarn i oljedelen och luftdelen inte riktigt höll måttet.

NickPick

Aktiv medlem
Idag skulle jag serva ytterbenen på en begagnad cykel. Popp sade det och luktade lite luft... Det visade sig att bussningen poppade. Reba RL 2018.
Vad gör jag? Det ska bero på internt läckage av luft som jag förstått det.

Bilagor

• 20211229_165400.jpg
    20211229_165400.jpg
    330.2 KB · Besök: 19

Plush

Moderator
Forumvärd
Då antar att det gäller RS också? Lite komiskt nog sa min LBS att om man gjorde servicen själv så gäller inte garantierna.
Kan ju va för att 99 av 100 som servar själva struntar i att använda rätt oljor och fett t ex.
Om en sån gaffel skickas in för garanti så nekas garantin direkt om det är fel produkter som använts.

ooms

Aktiv medlem
Då antar att det gäller RS också? Lite komiskt nog sa min LBS att om man gjorde servicen själv så gäller inte garantierna.
Typisk skrämselpropaganda, LBS vill naturligtvis att folk ska göra så lite service och jobb själva och lämna in istället. Det är därför de sprider skrönor som att ”99 av 100 som servar själva gör fel” också, naturligtvis helt utan fakta eller källor.

Valhalla_

Aktiv medlem
Kan ju va för att 99 av 100 som servar själva struntar i att använda rätt oljor och fett t ex.
Om en sån gaffel skickas in för garanti så nekas garantin direkt om det är fel produkter som använts.
99 av 100 säger du? Var får du detta ifrån?

Sen undrar jag även om tillverkaren eller lbs:er verkligen skickar oljan på analys för att kontrollera om den har samma egenskaper och beståndsdelar som judy butter eller RS 0W-30 t.ex? Eller kollar de bara att det ser ut att vara rätt färg?

Eller går man på att "99 av 100 nog gör fel, så då är chansen stor att denna också är felgjord - Garanti avslås, så får vi se om ägaren kan visa kvitto på rätt olja". Eller hur funkar det egentligen?

Plush

Moderator
Forumvärd
99 av 100 säger du? Var får du detta ifrån?

Sen undrar jag även om tillverkaren eller lbs:er verkligen skickar oljan på analys för att kontrollera om den har samma egenskaper och beståndsdelar som judy butter eller RS 0W-30 t.ex? Eller kollar de bara att det ser ut att vara rätt färg?

Eller går man på att "99 av 100 nog gör fel, så då är chansen stor att denna också är felgjord - Garanti avslås, så får vi se om ägaren kan visa kvitto på rätt olja". Eller hur funkar det egentligen?
Läser man i forumet så är det generella att man kan ta vilken olja som helst mer eller mindre, det är inte så noga..
Säger man orginaldelar så blir man dumförklarad. Folk får använda vilken skit dom vill men då ska dom nog inte förvänta sig garantiåtgärder heller..

RS vet jag har skickat både olja och fett på analys till ett hydraullabb så, Fox kan jag tänka mig gör lika. Och andra med för den delen.

Och jo dom har ju rätt att avslå vad som helst egentligen då garanti inte är självskrivet. Och dom kan begära in kvitto på olja osv som "bevis", inga konstigheter där liksom.

Förstår inte problemet med att använda orginalprodukter under garantitiden. Det är varken dyrare eller billigare än nåt annat skit.

ooms

Aktiv medlem
Inga källor alltså, bara lite klassisk upprördhet över att folk istf att betala överpriser för original letar efter det mest prisvärda som uppfyller specen. Som väntat.

sdx

Aktiv medlem
Dom flesta gafflar som säljs är OEM och då får man vackert skicka gaffeln till den som har sålt cykeln för då är det säljarföretaget som bär ansvaret för garanti.så vet man bara hur det fungerar med Garanti och reklamation så borde det inte vara något problem.
Och alla vill tjäna lite pengar på cyklisten men vet man vad man håller på med så är det inga problem men vet man inte vad man gör så anlita någon som vet vad dom gör istället för att klappa själv med resultat som är dåligt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Läser man i forumet så är det generella att man kan ta vilken olja som helst mer eller mindre, det är inte så noga..
Säger man orginaldelar så blir man dumförklarad. Folk får använda vilken skit dom vill men då ska dom nog inte förvänta sig garantiåtgärder heller..

RS vet jag har skickat både olja och fett på analys till ett hydraullabb så, Fox kan jag tänka mig gör lika. Och andra med för den delen.

Och jo dom har ju rätt att avslå vad som helst egentligen då garanti inte är självskrivet. Och dom kan begära in kvitto på olja osv som "bevis", inga konstigheter där liksom.

Förstår inte problemet med att använda orginalprodukter under garantitiden. Det är varken dyrare eller billigare än nåt annat skit.
Ok, så de skickar faktiskt oljeprov. Det är ju bra att de gör det.

Själv är jag inte så brydd över garantier så jag har oftast i biltemas motorolja direkt, även på nya gafflar. Likaså luftar jag mina shimanobromsar med biltemas CHF olja det första jag gör. Riva av plåstret liksom.

Jag kan också erkänna att jag ett tag haft en flaska Rockshox 0W-30 stående på bänken, men ändå tagit biltemaflaskan som stod bredvid. Alltid stör det någon.

jonte987

Aktiv medlem
Det är väl mest bromsolja från shimanos egen källa folk skrattat åt?

Oljetest skickas till labb för att komma åt fuskare, jag tackar jag.
Hade lbs haft hand om brottsbekämpning hade vi inte haft några gäng.

sdx

Aktiv medlem
Det är väl mest bromsolja från shimanos egen källa folk skrattat åt?

Oljetest skickas till labb för att komma åt fuskare, jag tackar jag.
Hade lbs haft hand om brottsbekämpning hade vi inte haft några gäng.
Tror att inte ett skvatt att man skickar en skvätt olja för analys det är nämligen svindyrt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tror att inte ett skvatt att man skickar en skvätt olja för analys det är nämligen svindyrt.
Ja det är det, och frågan är om ens den lilla slatten är nog mycket för att få ett tillförlitligt resultat. På mitt jobb skickar vi åtminstone en deciliter olja. Men kanske det går med mindre, aldrig provat. Vem vet.

etnica

Aktiv medlem
Denna fråga kanske skulle passa bättre i "frågor man inte vågar ställa" eller nån annanstans. :)

Vill byta ut Fox shock som kom med ramen till en annan Fox. Hur viktigt är det att den nya compression/rebound tune matchar den gammla?

Om jag fattat det hela rätt är det hur mycket/liten förändring som sker när man vrider på rattarna?

Mina google skills ger dåliga resultat, de värden som är intressant på gamla antar jag är CDZ002, RDZ002, Rezi A F M, . Lyckas ej hitta info vad dessa värden betyder, hittar bara gamla värden som inte längre är aktuella.

Om jag behöver tuna om nya, finns det nån i Sthlm som kan göra det eller är det skicka till biketoyz som gäller?

Emil777

Aktiv medlem
Hej, har en Canyon Strive där shapeshifter-dämparen gick sönder i höstas.
Fick omgående en ny på garantin från Canyon. Bra så långt, men sitter nu med en trasig som jag vill prova att renovera upp.

Vet inte vad som är felet förutom att den helt tappade trycket, punka liksom, och det var dämparolja som hade sprutat ut över cykeln.

Vill jag hosta upp med pengar så har Canyon tipsat om ett serviceställe i Finland. Men jag vill ju prova själv.

Finns det någon här som sitter på sprängskisser eller info om hur man kan göra? All info mottages tacksamt!
Årsmodell är 2020.

Mvh
Emil

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer