Frågetråden om dämparservice

P

Plush

Guest
Sram/RockShox har slut på kit. Lite beroende på vilket chassi du har så kan det gå att trolla lite med olika kit men det blir inte gratis...

mmmartin

Ny medlem
Hej, ber om ursäkt på förhand för att jag inte detaljstuderat hela tråden efter svar på min fråga men var i Kronobergsområdet (Upp mot Växjö eller neråt till Malmö) kan/bör jag serva SRAM/RockShox?

Har en äldre Pike och Monarch dämpare som gått oservade i 5+ år och skulle behöva lite kärlek. Tacksam för tips!

implor

Aktiv medlem
Vad är det för skillnad på 120 och 180? Behöver 120 men kan bara hitta 180 i lager. Funderar om man kan kompletera eller om 180 har extra grejor man bara kan kasta. Någon som har koll?

1643446888495.png

johfo

Aktiv medlem
Funderar på om jag skulle ge mig på att byta packningskittet i luftfjädern på min 34-gaffel i samband med underbensservicen.

Hittade den här instruktionen:
Gaffeln är från 2018 förvisso, men jag hittar ingen instruktion som är nyare... men denna kanske funkar?

Ser ju inte våldsamt svårt ut. Kanske dags att jag lär mig den delen oxå.

Klämman de sätter fast gaffeln i ska visst vara 10mm, så jag får väl tillverka en sån. Antar att det ska vara rätt tight passform och runt hela skaftet, så att rörbackar eller parktools AV5 axle clamp inte är tillräckligt?

Edit: Om man tillverkar en sån klämma, är det några andra hålstorlekar man kan behöva om till 34- och 36-gafflar...när man ändå håller på?

Däremot verktyget:
FLOAT NA2 bullet tool (PN: 398-00-657)
Är det en hård konisk plastbit så att tätningasklumpen ska glida på skaftet utan att skada tärningarna?
Nån som gjort en egen och/eller har måtten om man är sugen på att svarva till en egen?

Edit:
Här är någon som ritat och printat:
Man kanske kan plocka måtten från STL-filen!
Printar man FDM blir sen ju lite randig även med låg lagerhöjd... men plast kanske ändå inte skadar tärningarna?

Senast ändrad:

AndersJB

Aktiv medlem
Funderar på om jag skulle ge mig på att byta packningskittet i luftfjädern på min 34-gaffel i samband med underbensservicen.

Gaffeln är från 2018 förvisso, men jag hittar ingen instruktion som är nyare... men denna kanske funkar?

Klämman de sätter fast gaffeln i ska visst vara 10mm, så jag får väl tillverka en sån. Antar att det ska vara rätt tight passform och runt hela skaftet, så att rörbackar eller parktools AV5 axle clamp inte är tillräckligt?

Edit: Om man tillverkar en sån klämma, är det några andra hålstorlekar man kan behöva om till 34- och 36-gafflar...när man ändå håller på?

Däremot verktyget:
Är det en hård konisk plastbit så att tätningasklumpen ska glida på skaftet utan att skada tärningarna?
Nån som gjort en egen och/eller har måtten om man är sugen på att svarva till en egen?

Edit:
Printar man FDM blir sen ju lite randig även med låg lagerhöjd... men plast kanske ändå inte skadar tärningarna?
Har gjort alla Fox-vtg,kan måtta och fota om några timmar.👍

AndersJB

Aktiv medlem
Här är det jag använder till Fox 34:a.
Gjorde klämbackar och "bullet tool" i aluminium,men till andra gafflar och dämpare har jag svarvat/fräst i POM-C,(acetalplast),lättare att bearbeta.
(Som packboxverktyget på bilden.)

Måtten på bullet tool är det jag har på min,fungerar utmärkt.
Men bör vara slät och fin yta för att inte skada tätningen när man trär på den...
EDIT: diametermåttet 10,0 är 9,94 mm...

20220212_133436.jpg
20220212_133524.jpg
20220212_134109.jpg

Senast ändrad:

solgule

Aktiv medlem

Däremot verktyget:

Edit:

Man spar 250 kr på att byta packningar istället för hela air shaft. Behöver inte bytas varje år om man gör rent luftfjäder i samband med ytterbenservice. Inte alls mycket mer jobb och gaffeln funkar/mår bättre.

Det är bara en låsbricka att plocka bort. Öppna ventil när drar ut och sätter tillbaka air shaft. Behövs SRAM butter eller motsvarande (slick honey, slickolium) och pensel för rengöring och smörjning. Samt 3 cl gold olja i övre luftkammare, häll i innan monterar shaft.

Jag satte i ny air shaft efter 3 år. Finns på bike24.

Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
Man spar 250 kr på att byta packningar istället för hela air shaft. Behöver inte bytas varje år om man gör rent luftfjäder i samband med ytterbenservice. Inte alls mycket mer jobb och gaffeln funkar/mår bättre.

Det är bara en låsbricka att plocka bort. Öppna ventil när drar ut och sätter tillbaka air shaft. Behövs SRAM butter eller motsvarande (slick honey, slickolium) och pensel för rengöring och smörjning. Samt 3 cl gold olja i övre luftkammare, häll i innan monterar shaft.

Jag satte i ny air shaft efter 3 år. Finns på bike24.
och så är det ju en del metall och plast... så miljömässigt känns det ju bättre att byta såg lite som möjligt tycker jag.

johfo

Aktiv medlem
Här är det jag använder till Fox 34:a.
Gjorde klämbackar och "bullet tool" i aluminium,men till andra gafflar och dämpare har jag svarvat/fräst i POM-C,(acetalplast),lättare att bearbeta.
(Som packboxverktyget på bilden.)

Måtten på bullet tool är det jag har på min,fungerar utmärkt.
Men bör vara slät och fin yta för att inte skada tätningen när man trär på den...
EDIT: diametermåttet 10,0 är 9,94 mm...

Visa bilaga 539090
Visa bilaga 539091
Visa bilaga 539092
Tack!
Får bli en kväll i verkstan och dona lite 😃

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
På trailhead har ju RS gjort det enkelt att hitta rätt kit för service till gafflarna, varför har de inte samma för dämpare? Finns det något bra som jag inte hittar? 🤪

jonte987

Aktiv medlem
Tänkte serva en bomber mxr air 2002.
5wt är lite tunnare än stock och 7.5 lite tjockare (for riders >80kg)

Tror ni man ska slänga i 3wt för 35-40kg?

Blanda i lite 0-30 vore så klart skitdumt....?

jonte987

Aktiv medlem
Kolla faktisk viskositet istället för wt. Olika för olika oljor ju men ja.
Det är möjligt men jag har inga uppgifter på det så jag får hoppas att när internet säger 5-7.5wt så stämmer det med Rockshox 5wt. På den står det heller inget annat än 5wt och att jag inte ska svälja oljan

qma

Aktiv medlem
Försök slå
Tänkte serva en bomber mxr air 2002.
5wt är lite tunnare än stock och 7.5 lite tjockare (for riders >80kg)

Tror ni man ska slänga i 3wt för 35-40kg?

Blanda i lite 0-30 vore så klart skitdumt....?
Försök att söka fram cst @ 40C för ursprungliga oljan och det du har, ta det som är närmast. Jag gjorde ett webformulär för att räkna ihop blandningar sist jag behövde nåt mellan två jag hade hemma. https://form.jotform.com/211844480763055

jonte987

Aktiv medlem
Försök slå

Försök att söka fram cst @ 40C för ursprungliga oljan och det du har, ta det som är närmast. Jag gjorde ett webformulär för att räkna ihop blandningar sist jag behövde nåt mellan två jag hade hemma. https://form.jotform.com/211844480763055
Jag får försöka sätta mig in i det. I det här fallet har jag inte hittat mer info än att det finns ett kit där man kan välja 5 eller 7.5wt.

jonte987

Aktiv medlem
My bad, det står motorex 5wt. Det är visst kända grejor och finns på bikester. Tydligen vårdar det sälar. Själavård har jag hört talas om...

Finns även 2.5wt

Borde gå att läsa sig till om det är samma som RS

Velocipeden

Aktiv medlem
Tänkte kvista förbi lokal motorcykel shop och hämta shims men tre av de jobbar inte alls med sånt... Var hittar jag dessa? Norrköping, nätet eller skicka från din låda...
2st 15mm diameter, 8 hål, 0,1 tjocklek
1st 13mm diameter, 8 hål, 0,1 tjocklek

Maakus

Aktiv medlem
My bad, det står motorex 5wt. Det är visst kända grejor och finns på bikester. Tydligen vårdar det sälar. Själavård har jag hört talas om...

Finns även 2.5wt

Borde gå att läsa sig till om det är samma som RS

Denna kanske hjälper?

Bytte dämparolja på min gamla mattoc, blev rekommenderad Motul IV400, men det var för vinterföre. Kanske funkar för lättare cyklister på sommarn?

Gone89

Medlem
Jag tänkte göra en service på min fox-gaffel (34 rhythm) nu så här innan säsongen drar igång men får inte loss luftskaftet från ytterbenet.
Dämparskaftet lossnade efter ett par slag med gummihammare men luftskaftet vill verkligen inte loss.

Är det någon som har tips på hur man kan gå tillväga när det trilskas?
Min plan är annars att trycka ett par bärs och gå lös ordentligt med hammaren...

Vill tillägga att muttern är borttagen, luften är utsläppt och jag använder fox borttagarverktyg att banka på. "Crush washern" sitter kvar men har ju svårt att tro att det är den som hindrar.

Pyspunk

Medlem
Jag tänkte göra en service på min fox-gaffel (34 rhythm) nu så här innan säsongen drar igång men får inte loss luftskaftet från ytterbenet.
Dämparskaftet lossnade efter ett par slag med gummihammare men luftskaftet vill verkligen inte loss.

Är det någon som har tips på hur man kan gå tillväga när det trilskas?
Min plan är annars att trycka ett par bärs och gå lös ordentligt med hammaren...

Vill tillägga att muttern är borttagen, luften är utsläppt och jag använder fox borttagarverktyg att banka på. "Crush washern" sitter kvar men har ju svårt att tro att det är den som hindrar.
Gjorde just min rhythm med lite samma problem. Löste sig genom att skruva bort crush washern, som alltså var stel och satt tight nog för att hindra luftskaftet från att bankas in.

Frippe99

Aktiv medlem
Börjar bli dags för helservice på min Fox Float DPS. Någon som har tips på vettig verkstad på norra sidan Stockholm? Vet att Specialized Concept Store gör service men fel sida om stan.

Även funderat på att skicka den till Trek Store i Gbg som verkar grymma men vore smidigt med en lokal aktör.

Tacksam för tips och erfarenheter.

Mvh, Fredde

dustiekaltman

Aktiv medlem
Börjar bli dags för helservice på min Fox Float DPS. Någon som har tips på vettig verkstad på norra sidan Stockholm? Vet att Specialized Concept Store gör service men fel sida om stan.

Även funderat på att skicka den till Trek Store i Gbg som verkar grymma men vore smidigt med en lokal aktör.

Tacksam för tips och erfarenheter.

Mvh, Fredde
Undrar jag också. De jag pratat med skickar ändock iväg dämparen om det är helservice.

Topp