Frågetråden om dämparservice

AndersJB

Aktiv medlem
Fox tar ju duktigt betalt för sina "specialverktyg" som krävs för t.ex DPS-dämpare....vill ju till att den investeringen blir betald,dvs hyfsat många renoveringar mer löpande.
Kanske en orsak att lbs:er väljer att skicka till Servicecenter?

Besv

Aktiv medlem
Lite off topic fråga.

Vissa bakdämpare har monteringsanvisningar som säger att man inte får vrida bakfästet/framfästet 90 grader. Dvs ett är horisontellt och ett stående.

Vad kan detta ha för betydelse? Har svårt att hitta dämpare och har nu hittat men där får jag egentligen inte vrida kolven 90 grader för att kunna montera.

Kenneth

Aktiv medlem
Har frågat runt lite och det verkar vara väldigt få som gör helservice själva tyvärr.
Börjar bli dags för helservice på min Fox Float DPS. Någon som har tips på vettig verkstad på norra sidan Stockholm? Vet att Specialized Concept Store gör service men fel sida om stan.

Även funderat på att skicka den till Trek Store i Gbg som verkar grymma men vore smidigt med en lokal aktör.

Tacksam för tips och erfarenheter.

Mvh, Fredde
Kontakta mig, kenneth@jarlacykel.se på Jarla Cykel(Rådmansgatan 25, Stockholm) vi gör helservice på DPS och dom flesta andra Fox in-house.

Preacher

Aktiv medlem
Lite off topic fråga.

Vissa bakdämpare har monteringsanvisningar som säger att man inte får vrida bakfästet/framfästet 90 grader. Dvs ett är horisontellt och ett stående.

Vad kan detta ha för betydelse? Har svårt att hitta dämpare och har nu hittat men där får jag egentligen inte vrida kolven 90 grader för att kunna montera.

Det handlar primärt om att tillverkaren inte anser att den modellen klarar av/är designad för de laster som sådan montering utsätter dämparen för.

skier

Aktiv medlem
Min Fox 36 Rythm 140mm låter konstigt tycker jag, men är osäker på om det är något fel eller bara en Fox-feature (har bara Rockshox-gafflar annars).

Det blir ett klickande/klonkande ljud när man komprimerar gaffeln. Jag har provat utan luft (till och med med top cap avskruvat), med full rebound och med ingen rebound utan att det gör nån skillnad för ljudet. Låser jag gaffeln helt med kompressionsvredet så blir den tyst, men övriga lägen på kompressionsvredet gör ingen skillnad.

Gaffeln har gått 5-6h och har nog låtit så hela tiden (osäker iom att det är en ny hoj).

MarcusL79

Aktiv medlem
När jag servar underbenen och luftfjädern (Fox 34 rhythm grip) och demonterar luftfjädern underifrån, dvs utan att ta bort topcapen. Ska jag då fylla på med 3ml guld innan jag stoppar i luftfjädern igen?

MagerValp

Aktiv medlem
Efter senaste underbensservicen fick jag fork suck på RockShox-gaffeln. Med 103 psi som är mitt rekommenderade tryck så saknades det 15 mm i vilande läge, trots att jag pumpade 20 psi åt gången och gjorde tryckutjämning. Buntbandstricket löste problemet men uppenbarligen gör jag något fel när jag sätter på underbenen. Servicemanualen säger att man ska trycka på underbenen tills det tar stopp, men då finns det ju ingen luft i underbenen när man tajtat åt och börjar pumpa upp.
1653207072242.png

Vad gör jag för fel?

Skalman_

Medlem
Efter senaste underbensservicen fick jag fork suck på RockShox-gaffeln. Med 103 psi som är mitt rekommenderade tryck så saknades det 15 mm i vilande läge, trots att jag pumpade 20 psi åt gången och gjorde tryckutjämning. Buntbandstricket löste problemet men uppenbarligen gör jag något fel när jag sätter på underbenen. Servicemanualen säger att man ska trycka på underbenen tills det tar stopp, men då finns det ju ingen luft i underbenen när man tajtat åt och börjar pumpa upp.
Visa bilaga 556743
Vad gör jag för fel?
Det är väl bara att skruva på muttrarna ett par varv och sedan pumpa upp fjädern innan du drar dem till moment?

MarcusL79

Aktiv medlem
Tips på hur man får tillbaks fjäderbrickan, som är rätt stor? Den såg inte likadan ut som på klippen jag hittar. Den snurrade inte heller fritt där jag demonterade den.

Edit:fick dit den genom snurra varvet runt samtidigt som jag pressade ner den försiktigt med skruvmejsel.

Bilagor

• PXL_20220522_094310240.jpg
    PXL_20220522_094310240.jpg
    358.2 KB · Besök: 4
Senast ändrad:

MarcusL79

Aktiv medlem
Skit också..råkade repa insidan av underbenen när jag skulle demontera packboxarna.
Tror ni det går bra ändå?
Kan man göra nåt åt det?

Bilagor

• PXL_20220522_100603139.jpg
    PXL_20220522_100603139.jpg
    369.6 KB · Besök: 27

Mback72

Aktiv medlem
Skit också..råkade repa insidan av underbenen när jag skulle demontera packboxarna.
Tror ni det går bra ändå?
Kan man göra nåt åt det?
Det där är inget att ligga sömnlös över. Jämna till ev. vassa kanter med smärgelduk och i med nya skumringar och tätningar bara. Hade varit värre om du repat bussningens glidyta.

Preacher

Aktiv medlem
Har ett litet oljeläckage från dämparsidan på underbenen på min Pike Select. Kommer från hålet där hexpinnen går upp. Några tips?

Har du verifierat att det läcker på riktigt?
Ofta så kan man oljefylla det utrymmet när man fyller på nederbensoljan och då finns det ~ett kryddmått med olja däri som kan tolkas som läckage. Torka rent/blås ur oljeresterna och se om det återkommer.

Skulle det vara en riktig läcka så går det att demontera returenheten och byta tätningen i den, men då måste den helt isär.

jonteq

Medlem
Har du verifierat att det läcker på riktigt?
Ofta så kan man oljefylla det utrymmet när man fyller på nederbensoljan och då finns det ~ett kryddmått med olja däri som kan tolkas som läckage. Torka rent/blås ur oljeresterna och se om det återkommer.

Skulle det vara en riktig läcka så går det att demontera returenheten och byta tätningen i den, men då måste den helt isär.
Jag var tämligen säker på det men måste verifiera detta noggrannare. Möjligen kan det vara inom kryddmåttsmängden som kommit ut och jag har nyligen gjort service på gaffeln. Tack!

Topp