Topcap och returvred. Min tanke var att köpa en ny pinne om jag fick isär dämparenheten. Borde gå att kombinera.Precis, som en adapter mellan topcapen (gissar att det är den röda delen?) och stången.
Toppmuttern innehåller tyvärr styrningen för returen. Men att fixa en adapter mellan borde vara görbart som första steg.Inte kemisk metall,håller inte och gör ingen nytta.
Möjligtvis skära mer gängor på stången och göra ny toppmutter med längre gängor som kompenserar längden.
Småpilligt men tekniskt möjligt.
Efter ett litet haveri under senaste besöket i järvsö gick dämpar enheten i min BOS gaffel mitt i tu.
![]()
Med tanke på att BOS inte är kända för sin kundservice och det dessutom är semstertider i Frankrike räknar jag med att få cykla på min gamla Pike resten av sommaren.
Jag funderar dock på om jag kan göra så att jag anvönder kemisk metall och en längre mutter för att få det att hålla ihop, eller är det en skitdum idé. Det som händer när den går av är att alla dämpningsegenskaper försvinner och jag har bara luftfjädringen kvar.
Mvh Mattias
Precis. Det saknas en pinne för returen.En fråga, saknas det en axel där på bilden för justeringen av retur eller kompression?
Det ser ut som om det är en juster-ratt/hjul på topcapen, men jag ser inte någon axel för den där i shaften till dämparen?
OM det är en axel som sitter där, som man justerar returen eller kompressionen med, så är det nog en smula viktigt att din lagning blir precis lika lång som original-längden. Om den är för kort så kanske du bottnar justeringsaxeln i topcapen, och om den är för lång så kanske du inte får nog med grepp från justeringsratten.
Svårt att förklara, men jag tror du förstår vad jag menar om du har alla delarna framför dig.
Om du skall göra ett jobba här så är en gängtolk ett fint verktyg:
gängtolk
Vid arbetet kan det vara smart att ha en softjaw också så att du kan spänna fast dämpardelen när du monterar adaptern, de är lätta att 3D printa själv:
softjaw
Då kan du mäta upp stigningen på gängan, och diametern på shaften, och sedan kan du specificera för en maskinverkstad vad du behöver. Jag har gjort så några gånger och brukar betala några hundringar. Det kostar säkert mer egentligen, men de som jobbar med den här typen av saker tycker ofta det är kul att få göra något annat, och de har inte direkt tusenlappar i timlön, så en såndär övergång/adapter får de till på 20min efter jobbet är färdigt för dagen. Materialkostnaden är någon tia typ om man har aluminiumrör att utgåifrån.
Kom ihåg att längden är kritisk!
Om du mäter snuskigt noga så kan du använda dig av någon form av passform där du kyler shaften i frysen, och kanske värmer övergången lite med en varmluftpistol före du fogar dem med cylindrisk låsning.
Jag har gjort precis så när jag förlängde ett styrrör på en Fox36 gaffel, det är lite större dimensioner men fungerade utmärkt. (battle proven)
Jag kan fortfarande inte förstå hur detta hände under en åktur? Kanske var en materialdefekt där. Någon som är mer kunnig på gaffelservice får gärna förklara hur de går av just där?
//K
Lite lustigt om det är funktionen iom att volume spacern satt som berget och brikan flyttade sig bara man vickade på dämparen. Men det borde ju sätta dom på plats med en maxkomprimering.Brickan håller volumespacern på plats,och oringen håller brickan på plats.(funkar även som ett enkelt genomslagsgummi)
Kommer hamna rätt när den komprimerad max.
Töm dämparen på luft och tryck ihop den max så ligger det rätt sen.👍
Tjena. Har en rockshox recon rl solo. Men den läcker runt ställskruven för lockouten. Är det enkelt åtgärdat, genom att plocka ut motion controllern och rengöra/byta packning. Eller är det nyköp av controller, eller annat som gäller? Vill inte göra full service just nu. Har precis köpt cykeln, men märkte inte av just detta fel då. Mvh Calle
Hur plockar jag då i sär controllern för att fetta in den igen? Just nu är hela bortplockad, men hur kommer jag åt att plocka isär den för att "renovera" upp den igen.
Ingen som vet om man kan köra de nyare 35mm Boxxer sealsen i en gammal 2010 35mm? Även om de nya har foamrings och är flangeless?
Hittar ingen som säljer den gamla typen längre..
//K
Tackar!Det går utmärkt, och bjuder på lägre friktion. 🙂
Hejsan,
Jag köpte en beg cykel med en RS Pike RCT3 gaffel(2015)
Upptäckte att reboundskruven sitter fast och jag har googlat runt för att hitta en lösning.
Det närmaste jag kommit är detta ur 2018-manualen, men utan förklaring till hur det löses: Visa bilaga 571186
Någon som har erfarenhet av detta?
Precis, testade med en insexnyckel och då känns det som att det sitter fast och när det "släpper" så känns det som att man gängar ur en skruv utan att det klickar, så jag vågar inte röra så jag inte förstör något...Menar du att du inte kan rotera returjusteraren alls?
Har fettat upp gummibustningen nu, verkar som det iallafall är tätare nu. Ska kolla med riktig luftrycksmätare senare. Mätte inte oljenivån i övre dämpare, men det såg ut att behövas fyllas på. Höjden man mäter på oljenivån är väl luftpelaren ovan oljan om jag förstått rätt (från ovankant till oljan).
Precis, testade med en insexnyckel och då känns det som att det sitter fast och när det "släpper" så känns det som att man gängar ur en skruv utan att det klickar, så jag vågar inte röra så jag inte förstör något...
Gissar på samma kvalitet som andra i samma prisklass. X tool, lifeline etc. Hade nåt sånt som jag gillade tills den inte funkade på min bakdämpareEn fråga när det gäller pump till stötdämpare... Är Biltemas med manometer skit eller gör den jobbet?
Den är snabb i returen det var därför jag skulle justera.Ta loss skruven som sitter i botten av benet och se om du kan få i en insexnyckel tills den bottnar, testa sedan att vrida igen.
Känns som plastdetaljen inuti röret som insexan snurrar på kärvar. Är gaffeln väldigt snabb/långsam i returen?
Den är snabb i returen det var därför jag skulle justera.
Jag ska boka tid hos MKcycling så får han serva den. Jag har en till Pike som jag kan använda så länge som tur är. Men man är ju nyfiken och vill gärna pilla lite för att få det att fungera.....
Hallonsmak?
Cykeln hade inte varit i bruk på bra många år, så jag smakade inte. Men jag måste medge att det var lockande.Hallonsmak?
Var det här någonstans nån hävdade att det tog två timmar att göra lower leg på en gaffel?
Nu har jag förvisso gjort en snabbservice med bara ny olja och inte tagit av ytterbenen helt för att göra rent eller byta skarptungat, men med 15 min per gaffel inklusive att plocka fram och bort igen finns ju lite marginal för det med innan man är uppe i två timmar. Det får bli vid nästa service efter semestern.
Fox 36
Visa bilaga 571806
Lyrik RCT3
Visa bilaga 571807
Jag brukar fixera styret så jag kan rotera hela cykeln i stället. Då behöver inte mer än bromsoket monteras för en komplett service heller.För den servicen där behöver du inte ens riva gaffeln av hojen. Hänger man upp hojen och tar av framhjulet så går det fint. Man kanske vill lägga den på rygg när man häller i olja igen. Kanske en 5-6 minuters jobb.
Men när man ändå tar sig tiden tycker jag gott man kan riva av gaffelbenen (lowers) helt och bara rengöra lite snabbt och lägga nytt fett i skrapringarna. Men då måste man ju som regel av med bromsoket.
Fint att få ut eventuell skit som är där inne. Ibland har det krypit ned en del, så det är som en brun äcklig sörja där.
Sedan tänker jag det är kutym att posta oljan, gött å kladda.
Posta din olja.
//K
Skicka för guds skull inte iväg den till BikeToyz. Däremot skulle jag tro att Bikeplace i Göteborg kan lösa biffen. @Preacher ?Är det någon LBS som har verktyg för att byta lower leg bushings i Sthlm med omnejd?
Jag drar mig lite för att skicka gaffeln till BikeToyz - mest för extra tiden som går till transporten.
Är en av den som tar tid på mig vid service, läser/kollar väl två ggr för mycket.Jag brukar fixera styret så jag kan rotera hela cykeln i stället. Då behöver inte mer än bromsoket monteras för en komplett service heller.
Jag klämmer runt dropperns krage, då blir det inte så mycket tryck på det känsliga.Är en av den som tar tid på mig vid service, läser/kollar väl två ggr för mycket.
Underbenen tog garanterat 2h första gången.
men framförallt tycker jag upphängningen är det tråkiga och det som tar tid.
Så nu när frågan ändå är uppe.. (har tänkt posta den i "frågor du aldrig vågat ställa" tråden flera gånger..
Hur använder ni mekstället snabbt och effektivt vid ex gaffel service? Och var gör ni av styret med broms/växel reglage?
Känner mig dum och långsam varje gång.
Har inga bra ställen att fästa klämman i ramen. Droppen är känslig vad jag förstår och sadelstoplen måste jag mäta längden på innan jag skruvar upp den, men det kanske man får ta.
I dagsläget slänger jag upp Mtbn på spinningcykelns styrhorn, hur stabilt som helst och alltid nånstans att lägga styret på..
Något snabbare kan man säga..Jag klämmer runt dropperns krage, då blir det inte så mycket tryck på det känsliga.
Sen drar jag en landsvägsslang runt änden på styret, bakom sadelstolpeln och sen runt andra änden på styret. Då kan det inte rotera.
Sen roterar jag hela cykeln med ställets funktion för att rotera klämman. Upp för att lossa skruvarna, ner för att tömma, upp för att fylla på igen.
Bifogar en kass bild där man typ ser lite.
Visa bilaga 572571
Jo och de flesta på tuben har också en välstädad verkstad. Det underlättar ju så klart både mek och filmande men detta går snabbare.Något snabbare kan man säga..
Har alltid monterat av hela gaffeln. Ser ut att vara standard på ytuben, men det kanske bara är för att det ska bli tydligare man för det.