Frågetråden om dämparservice

xdr

Aktiv medlem
Inte kemisk metall,håller inte och gör ingen nytta.
Möjligtvis skära mer gängor på stången och göra ny toppmutter med längre gängor som kompenserar längden.
Småpilligt men tekniskt möjligt.
Toppmuttern innehåller tyvärr styrningen för returen. Men att fixa en adapter mellan borde vara görbart som första steg.

kebarb

Aktiv medlem
Jag hade nog valt att svarva en adapter också, där gängorna på utsidan är likadana som gängorna på shaften idag, men så har man en nedersida som man kan trä utanpå shaften. Då får man kapa lite till på shaften för att allt skall bli riktig längd men med tungan rätt i munnen får man nog till det. Osäker på hur djupt in i dämparkroppen shaften går, men om den inte går helt in så är det en relativt enkel deal för en svarvare att få till.

Sedan kan du fästa den med cylindrisk låsning tippar jag.

Jag har svarvat dämparkroppar och resultatet var inte 100% men det har fungerat fint de första turerna. Så finish och passform behöver inte vara lika bra som original ;)

//K

kebarb

Aktiv medlem
Efter ett litet haveri under senaste besöket i järvsö gick dämpar enheten i min BOS gaffel mitt i tu.

ZMCaFzKyj5XWO9ib_TjEV1E3hujm9WE0K0E4wdz2jcNKeey4wliP2WFJjJMcaiL2wN1Tbd2QAKAnRpzn5vpDmFuBkg6VdOZ-BFw94EicOR9OLHfHKKHIKzj0EfzoGfkPE_ZfQ2etQDmpPlO2aD8Gqxmft-ogneocrDmyxJzM1lnzM1b5ElJSEz9rk9Y77TQcvUC_7nH8zJ1EYWcUrZw02gWNEhFAXd8gbKJnmRr9IBbuiy-MjmVa4n2G8H3rw0bR4qCeNpYhQa90QzgUg2HYRKvAA1oV1haLsf7vKiaHKs--4tsNqDDKw9HmyMJv6Ok6f5DHJl8WNJxCUhqXnJgRWSJ3ICnjEq2dWRrX64IZTMany4p9ZCHixEaeJAKclaiCZz2HaMQ3s5Oiuj0PsRM4EO_EHaIGhBzferVsalCKmAV7hX7e7FHD5ofLfMSHPVFXA3wbQjtyGAcASmxHDZfbFHKIXB4uLnsj4IJjr-6cUD5r0cTZlaUMKyaTF9HVnvNvARwv7v0gxEDZ5kR-BKvd561GL-4OxFoihhnYLHXd8A2hdCPP50j210IREAwLmIextqH0t_s-r-mys3U9DftKLhZbUQlZDtJhIw9XohEOhOybbPs7gHEwC5QvaKUmLKrXNgC0f6Xg8l_nhcrShZXqyikd7RRPYtRkbXYo5F0KRHeTNNNlomMgKHHoUmJKwOzX0BkmHHc1GiyiidmSG-TVSL7OPypO-ps0qsB1jNBXmnlzB033EAsc-Op0RxbFKtw=w578-h1280-no

Med tanke på att BOS inte är kända för sin kundservice och det dessutom är semstertider i Frankrike räknar jag med att få cykla på min gamla Pike resten av sommaren.

Jag funderar dock på om jag kan göra så att jag anvönder kemisk metall och en längre mutter för att få det att hålla ihop, eller är det en skitdum idé. Det som händer när den går av är att alla dämpningsegenskaper försvinner och jag har bara luftfjädringen kvar.

Mvh Mattias

En fråga, saknas det en axel där på bilden för justeringen av retur eller kompression?

Det ser ut som om det är en juster-ratt/hjul på topcapen, men jag ser inte någon axel för den där i shaften till dämparen?

OM det är en axel som sitter där, som man justerar returen eller kompressionen med, så är det nog en smula viktigt att din lagning blir precis lika lång som original-längden. Om den är för kort så kanske du bottnar justeringsaxeln i topcapen, och om den är för lång så kanske du inte får nog med grepp från justeringsratten.

Svårt att förklara, men jag tror du förstår vad jag menar om du har alla delarna framför dig.

Om du skall göra ett jobba här så är en gängtolk ett fint verktyg:
gängtolk

Vid arbetet kan det vara smart att ha en softjaw också så att du kan spänna fast dämpardelen när du monterar adaptern, de är lätta att 3D printa själv:
softjaw

Då kan du mäta upp stigningen på gängan, och diametern på shaften, och sedan kan du specificera för en maskinverkstad vad du behöver. Jag har gjort så några gånger och brukar betala några hundringar. Det kostar säkert mer egentligen, men de som jobbar med den här typen av saker tycker ofta det är kul att få göra något annat, och de har inte direkt tusenlappar i timlön, så en såndär övergång/adapter får de till på 20min efter jobbet är färdigt för dagen. Materialkostnaden är någon tia typ om man har aluminiumrör att utgåifrån.

Kom ihåg att längden är kritisk!

Om du mäter snuskigt noga så kan du använda dig av någon form av passform där du kyler shaften i frysen, och kanske värmer övergången lite med en varmluftpistol före du fogar dem med cylindrisk låsning.

Jag har gjort precis så när jag förlängde ett styrrör på en Fox36 gaffel, det är lite större dimensioner men fungerade utmärkt. (battle proven)

Jag kan fortfarande inte förstå hur detta hände under en åktur? Kanske var en materialdefekt där. Någon som är mer kunnig på gaffelservice får gärna förklara hur de går av just där?

//K

Senast ändrad:

xdr

Aktiv medlem
En fråga, saknas det en axel där på bilden för justeringen av retur eller kompression?

Det ser ut som om det är en juster-ratt/hjul på topcapen, men jag ser inte någon axel för den där i shaften till dämparen?

OM det är en axel som sitter där, som man justerar returen eller kompressionen med, så är det nog en smula viktigt att din lagning blir precis lika lång som original-längden. Om den är för kort så kanske du bottnar justeringsaxeln i topcapen, och om den är för lång så kanske du inte får nog med grepp från justeringsratten.

Svårt att förklara, men jag tror du förstår vad jag menar om du har alla delarna framför dig.

Om du skall göra ett jobba här så är en gängtolk ett fint verktyg:
gängtolk

Vid arbetet kan det vara smart att ha en softjaw också så att du kan spänna fast dämpardelen när du monterar adaptern, de är lätta att 3D printa själv:
softjaw

Då kan du mäta upp stigningen på gängan, och diametern på shaften, och sedan kan du specificera för en maskinverkstad vad du behöver. Jag har gjort så några gånger och brukar betala några hundringar. Det kostar säkert mer egentligen, men de som jobbar med den här typen av saker tycker ofta det är kul att få göra något annat, och de har inte direkt tusenlappar i timlön, så en såndär övergång/adapter får de till på 20min efter jobbet är färdigt för dagen. Materialkostnaden är någon tia typ om man har aluminiumrör att utgåifrån.

Kom ihåg att längden är kritisk!

Om du mäter snuskigt noga så kan du använda dig av någon form av passform där du kyler shaften i frysen, och kanske värmer övergången lite med en varmluftpistol före du fogar dem med cylindrisk låsning.

Jag har gjort precis så när jag förlängde ett styrrör på en Fox36 gaffel, det är lite större dimensioner men fungerade utmärkt. (battle proven)

Jag kan fortfarande inte förstå hur detta hände under en åktur? Kanske var en materialdefekt där. Någon som är mer kunnig på gaffelservice får gärna förklara hur de går av just där?

//K
Precis. Det saknas en pinne för returen.

Tack för tipsen. Jag ska vara noggrann med längden när jag pysslar med det här.
Har beställt aluminiumrör men inte hämtat ut paketet än. Tror du jag måste behandla det på något sätt?

Vad gäller hur det hände är jag också förvånad. Landade lite på skrå på en klippa så det var inget direkt våldsamt.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Vilken funktion fyller bricka + o-ring på bilden? Gjorde air can service på min fox dps, men tryckte inte ner dom längs skaftet så att dom låg mot volume spacern innan jag skruvade ihop. Har fått intrycket att man ska göra det. Är det ett problem? Dom borde väl röra på sig ändå därinne? p4pb6703309.jpg Screenshot_20220731-093045_Firefox.jpg

AndersJB

Aktiv medlem
Brickan håller volumespacern på plats,och oringen håller brickan på plats.(funkar även som ett enkelt genomslagsgummi)
Kommer hamna rätt när den komprimerad max.

Töm dämparen på luft och tryck ihop den max så ligger det rätt sen.👍

UprightCitizen

Aktiv medlem
Brickan håller volumespacern på plats,och oringen håller brickan på plats.(funkar även som ett enkelt genomslagsgummi)
Kommer hamna rätt när den komprimerad max.

Töm dämparen på luft och tryck ihop den max så ligger det rätt sen.👍
Lite lustigt om det är funktionen iom att volume spacern satt som berget och brikan flyttade sig bara man vickade på dämparen. Men det borde ju sätta dom på plats med en maxkomprimering.

kebarb

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har pejling på Boxxer gafflarna från 2010?

De har originalmonterade radialtätningar + dammtätning (ingen foamring).

Men alla seals jag hittar för 35mm nu är en foamring + en dustseal. Alltså ingen radialtätning.

Den nya typen ser ut såhär, och det är endast dessa jag finner i butiken:

nya typen.jpg

Den gamla typen ser ut såhär, men är svart:

gamla typen.jpg

Om man skall vara sjukt petig så är nyaste typerna från RockShox utan "flange" / fläns så man kan i teorin banka ned dem så djupt man vill. De skall också ha en foam ring. SKF modellen har flange / fläns.

Jag har redan sabbat ett par sånnahär, för de är svårare att driva in rakt (de är stenhårda också, så om man bänder ut dem efter en snedmontering så böjer man dem, och de verkar svår att böja raka igen)

nya boxxer.jpg

Så frågan är egentligen.. kan man använda de nya typerna med foamring även på gamla gafflar? i rockshox produktbeskrvning står det MY2012->.

link till 35mm original seals

Någon som har erfarenhet om de här SKF modellerna? Ser ut å vara liknande som Öhlins?

//K

Tjena. Har en rockshox recon rl solo. Men den läcker runt ställskruven för lockouten. Är det enkelt åtgärdat, genom att plocka ut motion controllern och rengöra/byta packning. Eller är det nyköp av controller, eller annat som gäller? Vill inte göra full service just nu. Har precis köpt cykeln, men märkte inte av just detta fel då. Mvh Calle

Preacher

Aktiv medlem
Tjena. Har en rockshox recon rl solo. Men den läcker runt ställskruven för lockouten. Är det enkelt åtgärdat, genom att plocka ut motion controllern och rengöra/byta packning. Eller är det nyköp av controller, eller annat som gäller? Vill inte göra full service just nu. Har precis köpt cykeln, men märkte inte av just detta fel då. Mvh Calle

Motion Controlen är en "non serviceable part" men du kan ta isär den och göra rent/fatta in den tätning som hindrar olja från att läcka ut. Sitter ca. 2cm ner i enheten.

Alternativt ersätta den.

Hur plockar jag då i sär controllern för att fetta in den igen? Just nu är hela bortplockad, men hur kommer jag åt att plocka isär den för att "renovera" upp den igen.

FS-RCN-RL-A2 heter min dämpare, men hittar inga reservdelar på nätet. Är det någon här som är bättre på det? Ifall det inte går att renovera så måste jag ju köpa en ny. Är ej remote lockout nu.

Preacher

Aktiv medlem
Hur plockar jag då i sär controllern för att fetta in den igen? Just nu är hela bortplockad, men hur kommer jag åt att plocka isär den för att "renovera" upp den igen.

Om du kan få ett stadigt grepp runt kroppen/cylindern på motion controlen så kan du lossa locket genom att vrida det medurs.

En stark näve eller en filteravdragare med gummirem är att rekommendera. Kläm INTE på kroppen/cylindern med tång/städ för då går den sönder.

Gör rent den från olja innan så bättrar du på dina chanser.

kebarb

Aktiv medlem
Ingen som vet om man kan köra de nyare 35mm Boxxer sealsen i en gammal 2010 35mm? Även om de nya har foamrings och är flangeless?

Hittar ingen som säljer den gamla typen längre..

//K

kala555

Medlem
Hejsan,
Jag köpte en beg cykel med en RS Pike RCT3 gaffel(2015)
Upptäckte att reboundskruven sitter fast och jag har googlat runt för att hitta en lösning.
Det närmaste jag kommit är detta ur 2018-manualen, men utan förklaring till hur det löses:
1659354704048.png

Någon som har erfarenhet av detta?

Preacher

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag köpte en beg cykel med en RS Pike RCT3 gaffel(2015)
Upptäckte att reboundskruven sitter fast och jag har googlat runt för att hitta en lösning.
Det närmaste jag kommit är detta ur 2018-manualen, men utan förklaring till hur det löses: Visa bilaga 571186

Någon som har erfarenhet av detta?

Menar du att du inte kan rotera returjusteraren alls?

Har fettat upp gummibustningen nu, verkar som det iallafall är tätare nu. Ska kolla med riktig luftrycksmätare senare. Mätte inte oljenivån i övre dämpare, men det såg ut att behövas fyllas på. Höjden man mäter på oljenivån är väl luftpelaren ovan oljan om jag förstått rätt (från ovankant till oljan).

Preacher

Aktiv medlem
Har fettat upp gummibustningen nu, verkar som det iallafall är tätare nu. Ska kolla med riktig luftrycksmätare senare. Mätte inte oljenivån i övre dämpare, men det såg ut att behövas fyllas på. Höjden man mäter på oljenivån är väl luftpelaren ovan oljan om jag förstått rätt (från ovankant till oljan).

Oljan behöver nå upp till den nedersta porten på motion controlen, gärna 5-10mm förbi den.

Preacher

Aktiv medlem
Precis, testade med en insexnyckel och då känns det som att det sitter fast och när det "släpper" så känns det som att man gängar ur en skruv utan att det klickar, så jag vågar inte röra så jag inte förstör något...

Ta loss skruven som sitter i botten av benet och se om du kan få i en insexnyckel tills den bottnar, testa sedan att vrida igen.

Känns som plastdetaljen inuti röret som insexan snurrar på kärvar. Är gaffeln väldigt snabb/långsam i returen?

kala555

Medlem
Ta loss skruven som sitter i botten av benet och se om du kan få i en insexnyckel tills den bottnar, testa sedan att vrida igen.

Känns som plastdetaljen inuti röret som insexan snurrar på kärvar. Är gaffeln väldigt snabb/långsam i returen?
Den är snabb i returen det var därför jag skulle justera.
Jag ska boka tid hos MKcycling så får han serva den. Jag har en till Pike som jag kan använda så länge som tur är. Men man är ju nyfiken och vill gärna pilla lite för att få det att fungera.....

Preacher

Aktiv medlem
Den är snabb i returen det var därför jag skulle justera.
Jag ska boka tid hos MKcycling så får han serva den. Jag har en till Pike som jag kan använda så länge som tur är. Men man är ju nyfiken och vill gärna pilla lite för att få det att fungera.....

Troligt då att den har kilat fast sig i det snabbaste läget, det kan hända att den är utskruvad ända mot bottenskruven och kilat sig där eller nått ändan på gängan och nypt på det viset.

Rattnalle

Aktiv medlem
Var det här någonstans nån hävdade att det tog två timmar att göra lower leg på en gaffel?

Nu har jag förvisso gjort en snabbservice med bara ny olja och inte tagit av ytterbenen helt för att göra rent eller byta skarptungat, men med 15 min per gaffel inklusive att plocka fram och bort igen finns ju lite marginal för det med innan man är uppe i två timmar. Det får bli vid nästa service efter semestern.

Fox 36
20571D70-D014-458A-87DC-95FF66C32FD0.jpeg

Lyrik RCT3
ED90EC16-3E82-40AE-9000-0BEEE309DF63.jpeg

pme

Aktiv medlem
Är det någon LBS som har verktyg för att byta lower leg bushings i Sthlm med omnejd?
Jag drar mig lite för att skicka gaffeln till BikeToyz - mest för extra tiden som går till transporten.

kebarb

Aktiv medlem
Var det här någonstans nån hävdade att det tog två timmar att göra lower leg på en gaffel?

Nu har jag förvisso gjort en snabbservice med bara ny olja och inte tagit av ytterbenen helt för att göra rent eller byta skarptungat, men med 15 min per gaffel inklusive att plocka fram och bort igen finns ju lite marginal för det med innan man är uppe i två timmar. Det får bli vid nästa service efter semestern.

Fox 36
Visa bilaga 571806

Lyrik RCT3
Visa bilaga 571807

För den servicen där behöver du inte ens riva gaffeln av hojen. Hänger man upp hojen och tar av framhjulet så går det fint. Man kanske vill lägga den på rygg när man häller i olja igen. Kanske en 5-6 minuters jobb.

Men när man ändå tar sig tiden tycker jag gott man kan riva av gaffelbenen (lowers) helt och bara rengöra lite snabbt och lägga nytt fett i skrapringarna. Men då måste man ju som regel av med bromsoket.

Fint att få ut eventuell skit som är där inne. Ibland har det krypit ned en del, så det är som en brun äcklig sörja där.

Sedan tänker jag det är kutym att posta oljan, gött å kladda.
Posta din olja.

//K

Rattnalle

Aktiv medlem
För den servicen där behöver du inte ens riva gaffeln av hojen. Hänger man upp hojen och tar av framhjulet så går det fint. Man kanske vill lägga den på rygg när man häller i olja igen. Kanske en 5-6 minuters jobb.

Men när man ändå tar sig tiden tycker jag gott man kan riva av gaffelbenen (lowers) helt och bara rengöra lite snabbt och lägga nytt fett i skrapringarna. Men då måste man ju som regel av med bromsoket.

Fint att få ut eventuell skit som är där inne. Ibland har det krypit ned en del, så det är som en brun äcklig sörja där.

Sedan tänker jag det är kutym att posta oljan, gött å kladda.
Posta din olja.

//K
Jag brukar fixera styret så jag kan rotera hela cykeln i stället. Då behöver inte mer än bromsoket monteras för en komplett service heller.

Oljan hamnar i en bytta med massa andra slattar så den försvinner i mängden rätt snabbt. Finns nog några bilder på den där byttan i tråden redan..

MarcusL79

Aktiv medlem
Jag brukar fixera styret så jag kan rotera hela cykeln i stället. Då behöver inte mer än bromsoket monteras för en komplett service heller.
Är en av den som tar tid på mig vid service, läser/kollar väl två ggr för mycket.
Underbenen tog garanterat 2h första gången.
men framförallt tycker jag upphängningen är det tråkiga och det som tar tid.

Så nu när frågan ändå är uppe.. (har tänkt posta den i "frågor du aldrig vågat ställa" tråden flera gånger..

Hur använder ni mekstället snabbt och effektivt vid ex gaffel service? Och var gör ni av styret med broms/växel reglage?

Känner mig dum och långsam varje gång.
Har inga bra ställen att fästa klämman i ramen. Droppen är känslig vad jag förstår och sadelstoplen måste jag mäta längden på innan jag skruvar upp den, men det kanske man får ta.

I dagsläget slänger jag upp Mtbn på spinningcykelns styrhorn, hur stabilt som helst och alltid nånstans att lägga styret på..

Rattnalle

Aktiv medlem
Är en av den som tar tid på mig vid service, läser/kollar väl två ggr för mycket.
Underbenen tog garanterat 2h första gången.
men framförallt tycker jag upphängningen är det tråkiga och det som tar tid.

Så nu när frågan ändå är uppe.. (har tänkt posta den i "frågor du aldrig vågat ställa" tråden flera gånger..

Hur använder ni mekstället snabbt och effektivt vid ex gaffel service? Och var gör ni av styret med broms/växel reglage?

Känner mig dum och långsam varje gång.
Har inga bra ställen att fästa klämman i ramen. Droppen är känslig vad jag förstår och sadelstoplen måste jag mäta längden på innan jag skruvar upp den, men det kanske man får ta.

I dagsläget slänger jag upp Mtbn på spinningcykelns styrhorn, hur stabilt som helst och alltid nånstans att lägga styret på..
Jag klämmer runt dropperns krage, då blir det inte så mycket tryck på det känsliga.
Sen drar jag en landsvägsslang runt änden på styret, bakom sadelstolpeln och sen runt andra änden på styret. Då kan det inte rotera.

Sen roterar jag hela cykeln med ställets funktion för att rotera klämman. Upp för att lossa skruvarna, ner för att tömma, upp för att fylla på igen.

Bifogar en kass bild där man typ ser lite.
18E6BF02-9C6F-4FB6-8C6F-167DC7B51231.jpeg

MarcusL79

Aktiv medlem
Jag klämmer runt dropperns krage, då blir det inte så mycket tryck på det känsliga.
Sen drar jag en landsvägsslang runt änden på styret, bakom sadelstolpeln och sen runt andra änden på styret. Då kan det inte rotera.

Sen roterar jag hela cykeln med ställets funktion för att rotera klämman. Upp för att lossa skruvarna, ner för att tömma, upp för att fylla på igen.

Bifogar en kass bild där man typ ser lite.
Visa bilaga 572571
Något snabbare kan man säga..
Har alltid monterat av hela gaffeln. Ser ut att vara standard på ytuben, men det kanske bara är för att det ska bli tydligare man för det.

MagerValp

Aktiv medlem
Jag hissar också upp cykeln i stället, klämmer kring överröret när jag ska ha upp den högt (har alu-ram). Har en spännrem jag sätter mellan handtagen och runt sadelstolpen. Av med framhjul och bromsen.

Topp