Frågetråden om dämparservice

qma

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
@MarcusL79 @MagerValp Klämma runt dropperns innerben är helt OK, så länge klämman är ren och det ligger nåt i mellan. Mycket mindre risker än något av ramrören. Toppröret på en ram är nog sämst, då det på många ramar är supertunt och väldigt lätt att buckla (alu) eller krossa (kål).
 

MagerValp

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Jag kör normalt droppern i klämman, cykeln står oftast med framhjulet i marken och hänger bara, men när jag ställer upp den nästan vertikalt så skulle det bli en rätt kraftig bräckande kraft. Känns inte bra att ta det i droppern. Idealiskt hade varet sadelröret, men det går inte pga geometrin på mina cyklar.
 

qma

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
OK, ja jag vågar inte köra ramrör då det vore så mycket värre om det gick dåligt. Klämma på stolpen går iaf bra till att hänga hojen åt rätt håll med hjulen på eller åt valfritt håll med hjulen av. Kanske det är lite sketchy att ha hojen pekandes så att hävarm ger mycket utväxlad brytkraft med hjulen på dock.
 

Framfall

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
OK, ja jag vågar inte köra ramrör då det vore så mycket värre om det gick dåligt. Klämma på stolpen går iaf bra till att hänga hojen åt rätt håll med hjulen på eller åt valfritt håll med hjulen av. Kanske det är lite sketchy att ha hojen pekandes så att hävarm ger mycket utväxlad brytkraft med hjulen på dock.
Jag kör denna, ovärderlig när man väl börjar använda den! Spänner mellan styre och sadelstolpe och sitter kanon!
D5437CAB-33AC-4014-B9F4-0DD4BCB369B4.jpeg
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Är det någon som vet IFP djupen på manitou swinger dämparna (Coil)?

Jag hittade en gammal som såg fin ut, isärplockad, ute i garaget. Kanske man kan fylla olja.

Vore fint om någon visste vilken olja det var däri också (cSt).

Försökte googla men hittade inget nytting.

Står inte ens i servicemanualen, de refererar till ett verktyg som ställer djupet.

Swinger service manual

Dessa dämpare har en tryckkänslig check-valve som förmodligen är väldigt beroende av trycket från reservoaren, så om IFP djupet inte är rätt så funkar nog inte den där SPV grejen så bra.

//K
 
Frågetråden om dämparservice
Tjena! Har fyllt på olja i min dämpare. Övre dämpare. Har lockout och känner att den låser momentet. Dock är det ett spel på någon/några cm. Är det så att dämparna aldrig riktigt låser (iallafall de lite billigare). Eller är det så att jag har fyllt på för lite/för mycket olja?
 

kievY

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Är det något speciellt att tänka på ifall man ska riva och göra en underbensservice? Har en fox 34 float sc performance 120 grip. Är det gold olja till denna? Hade förut en Fox 32 evolution och har kvar gold olja hemma samt den blåa fox float fluid.
 

Frippe99

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Är det något speciellt att tänka på ifall man ska riva och göra en underbensservice? Har en fox 34 float sc performance 120 grip. Är det gold olja till denna? Hade förut en Fox 32 evolution och har kvar gold olja hemma samt den blåa fox float fluid.

På min Performance 34:a som också har Grip dämpare så är det Gold i luftsidans ben och 5wt teflon infused på dämparsidan.

Verkar vara samma på SC enligt: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1106
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Tjena! Har fyllt på olja i min dämpare. Övre dämpare. Har lockout och känner att den låser momentet. Dock är det ett spel på någon/några cm. Är det så att dämparna aldrig riktigt låser (iallafall de lite billigare). Eller är det så att jag har fyllt på för lite/för mycket olja?

tror du får förklara mycket närmare än så om någon skall svara på den? märke, modell osv. bild kanske?

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Är det någon som vet IFP djupen på manitou swinger dämparna (Coil)?

Jag hittade en gammal som såg fin ut, isärplockad, ute i garaget. Kanske man kan fylla olja.

Vore fint om någon visste vilken olja det var däri också (cSt).

Försökte googla men hittade inget nytting.

Står inte ens i servicemanualen, de refererar till ett verktyg som ställer djupet.

Swinger service manual

Dessa dämpare har en tryckkänslig check-valve som förmodligen är väldigt beroende av trycket från reservoaren, så om IFP djupet inte är rätt så funkar nog inte den där SPV grejen så bra.

//K

Svarar på min egen fråga här om oljetyp och IFP djup:
Pinkbike
EDIT: I ended up calling Manitou and they were very helpful. They said that at full extension the IFP should have a 5mm space between the bottom of the IFP and the piggyback. So to figure out IFP depth, take IFP thikness, say 8mm plus the 5mm cushion and you get 13mm. Then subtract the 13mm from the total piggyback depth. So if your piggyback is 53mm deep, you need to set the IFP at 40mm. Hope this helps everyone, it was very helpful to me.

En annan post skriver 48mm IFP djup på 2,75" stroke.
Så om man vill omvandla det till en annan dämpare så tar man kanske 48/2,75 x (sätt in din stroke här) = IFP djup.

Exempel, 3" slag ger 47 / 2,75 x 3 = 52,4mm

Detta förutsätter en linjär ökning. Eftersom SPV ventilen är tryckberoende så kanske detta inte stämmer helt.

olika ord om oljetypen, allt från 2,5 til 7,5 motorex:
Oljetyp swinger 6 way

Den gamla 5th element verkade ha en tunn olja (tänk vatten) men sedan blev det motsvarande 7,5 motorex i de nya 6-way. Ta det för vad det är, det är läst på internet i 15år gamla trådar.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Är det någon som vet vart man får tag i en ny eyelet till en BOS Stoy? Alltså den som sitter monterad på shaften, svart aluminiumbit.

Jag tippar att det är omöjligt att köra en från någon annan dämpare.

//K
 

qma

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Svarar på min egen fråga här om oljetyp och IFP djup:
Pinkbike
EDIT: I ended up calling Manitou and they were very helpful. They said that at full extension the IFP should have a 5mm space between the bottom of the IFP and the piggyback. So to figure out IFP depth, take IFP thikness, say 8mm plus the 5mm cushion and you get 13mm. Then subtract the 13mm from the total piggyback depth. So if your piggyback is 53mm deep, you need to set the IFP at 40mm. Hope this helps everyone, it was very helpful to me.

En annan post skriver 48mm IFP djup på 2,75" stroke.
Så om man vill omvandla det till en annan dämpare så tar man kanske 48/2,75 x (sätt in din stroke här) = IFP djup.

Exempel, 3" slag ger 47 / 2,75 x 3 = 52,4mm

Detta förutsätter en linjär ökning. Eftersom SPV ventilen är tryckberoende så kanske detta inte stämmer helt.

olika ord om oljetypen, allt från 2,5 til 7,5 motorex:
Oljetyp swinger 6 way

Den gamla 5th element verkade ha en tunn olja (tänk vatten) men sedan blev det motsvarande 7,5 motorex i de nya 6-way. Ta det för vad det är, det är läst på internet i 15år gamla trådar.

//K
Jag skulle gjort som Manitou beskriver. DVS. mät totalt djup på din piggy utan kolv. Mät tjocklek på kolven och lägg på 5 mm. Djupet du söker är totalen minus tjockleken (inkl. de extra 5 mm). Alternativt kör kolven ända i botten och mät, justera så att den är 5 mm upp från det.

Manualen du länkar säger ju Motorex 5wt, men det kanske är årgångs-specifik cSt på dem...
 
Topp