Frågetråden om dämparservice

qma

Aktiv medlem
@MarcusL79 @MagerValp Klämma runt dropperns innerben är helt OK, så länge klämman är ren och det ligger nåt i mellan. Mycket mindre risker än något av ramrören. Toppröret på en ram är nog sämst, då det på många ramar är supertunt och väldigt lätt att buckla (alu) eller krossa (kål).

MagerValp

Aktiv medlem
Jag kör normalt droppern i klämman, cykeln står oftast med framhjulet i marken och hänger bara, men när jag ställer upp den nästan vertikalt så skulle det bli en rätt kraftig bräckande kraft. Känns inte bra att ta det i droppern. Idealiskt hade varet sadelröret, men det går inte pga geometrin på mina cyklar.

qma

Aktiv medlem
OK, ja jag vågar inte köra ramrör då det vore så mycket värre om det gick dåligt. Klämma på stolpen går iaf bra till att hänga hojen åt rätt håll med hjulen på eller åt valfritt håll med hjulen av. Kanske det är lite sketchy att ha hojen pekandes så att hävarm ger mycket utväxlad brytkraft med hjulen på dock.

Framfall

Aktiv medlem
OK, ja jag vågar inte köra ramrör då det vore så mycket värre om det gick dåligt. Klämma på stolpen går iaf bra till att hänga hojen åt rätt håll med hjulen på eller åt valfritt håll med hjulen av. Kanske det är lite sketchy att ha hojen pekandes så att hävarm ger mycket utväxlad brytkraft med hjulen på dock.
Jag kör denna, ovärderlig när man väl börjar använda den! Spänner mellan styre och sadelstolpe och sitter kanon!
D5437CAB-33AC-4014-B9F4-0DD4BCB369B4.jpeg

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som vet IFP djupen på manitou swinger dämparna (Coil)?

Jag hittade en gammal som såg fin ut, isärplockad, ute i garaget. Kanske man kan fylla olja.

Vore fint om någon visste vilken olja det var däri också (cSt).

Försökte googla men hittade inget nytting.

Står inte ens i servicemanualen, de refererar till ett verktyg som ställer djupet.

Swinger service manual

Dessa dämpare har en tryckkänslig check-valve som förmodligen är väldigt beroende av trycket från reservoaren, så om IFP djupet inte är rätt så funkar nog inte den där SPV grejen så bra.

//K

Tjena! Har fyllt på olja i min dämpare. Övre dämpare. Har lockout och känner att den låser momentet. Dock är det ett spel på någon/några cm. Är det så att dämparna aldrig riktigt låser (iallafall de lite billigare). Eller är det så att jag har fyllt på för lite/för mycket olja?

kievY

Aktiv medlem
Är det något speciellt att tänka på ifall man ska riva och göra en underbensservice? Har en fox 34 float sc performance 120 grip. Är det gold olja till denna? Hade förut en Fox 32 evolution och har kvar gold olja hemma samt den blåa fox float fluid.

Frippe99

Aktiv medlem
Är det något speciellt att tänka på ifall man ska riva och göra en underbensservice? Har en fox 34 float sc performance 120 grip. Är det gold olja till denna? Hade förut en Fox 32 evolution och har kvar gold olja hemma samt den blåa fox float fluid.

På min Performance 34:a som också har Grip dämpare så är det Gold i luftsidans ben och 5wt teflon infused på dämparsidan.

Verkar vara samma på SC enligt: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=1106

kebarb

Aktiv medlem
Tjena! Har fyllt på olja i min dämpare. Övre dämpare. Har lockout och känner att den låser momentet. Dock är det ett spel på någon/några cm. Är det så att dämparna aldrig riktigt låser (iallafall de lite billigare). Eller är det så att jag har fyllt på för lite/för mycket olja?

tror du får förklara mycket närmare än så om någon skall svara på den? märke, modell osv. bild kanske?

//K

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som vet IFP djupen på manitou swinger dämparna (Coil)?

Jag hittade en gammal som såg fin ut, isärplockad, ute i garaget. Kanske man kan fylla olja.

Vore fint om någon visste vilken olja det var däri också (cSt).

Försökte googla men hittade inget nytting.

Står inte ens i servicemanualen, de refererar till ett verktyg som ställer djupet.

Swinger service manual

Dessa dämpare har en tryckkänslig check-valve som förmodligen är väldigt beroende av trycket från reservoaren, så om IFP djupet inte är rätt så funkar nog inte den där SPV grejen så bra.

//K

Svarar på min egen fråga här om oljetyp och IFP djup:
Pinkbike
EDIT: I ended up calling Manitou and they were very helpful. They said that at full extension the IFP should have a 5mm space between the bottom of the IFP and the piggyback. So to figure out IFP depth, take IFP thikness, say 8mm plus the 5mm cushion and you get 13mm. Then subtract the 13mm from the total piggyback depth. So if your piggyback is 53mm deep, you need to set the IFP at 40mm. Hope this helps everyone, it was very helpful to me.

En annan post skriver 48mm IFP djup på 2,75" stroke.
Så om man vill omvandla det till en annan dämpare så tar man kanske 48/2,75 x (sätt in din stroke här) = IFP djup.

Exempel, 3" slag ger 47 / 2,75 x 3 = 52,4mm

Detta förutsätter en linjär ökning. Eftersom SPV ventilen är tryckberoende så kanske detta inte stämmer helt.

olika ord om oljetypen, allt från 2,5 til 7,5 motorex:
Oljetyp swinger 6 way

Den gamla 5th element verkade ha en tunn olja (tänk vatten) men sedan blev det motsvarande 7,5 motorex i de nya 6-way. Ta det för vad det är, det är läst på internet i 15år gamla trådar.

EDIT:
Efter att ha sörvat min 6-way swinger där jag använde 5wt motorex så blev den jättetrög på returen. Jag går därför ut ifrån att man behöver en olja som motsvarar 2.5wt motorex eller tunnare. Typ vatten. 5wt fungerar på snabbaste returen, men hela justeringsområdet är borta. Vad det gör på kompressionssidan låter jag vara osagt, hojen har inte varit ute och rullat i backen ännu.

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som vet vart man får tag i en ny eyelet till en BOS Stoy? Alltså den som sitter monterad på shaften, svart aluminiumbit.

Jag tippar att det är omöjligt att köra en från någon annan dämpare.

//K

qma

Aktiv medlem
Svarar på min egen fråga här om oljetyp och IFP djup:
Pinkbike
EDIT: I ended up calling Manitou and they were very helpful. They said that at full extension the IFP should have a 5mm space between the bottom of the IFP and the piggyback. So to figure out IFP depth, take IFP thikness, say 8mm plus the 5mm cushion and you get 13mm. Then subtract the 13mm from the total piggyback depth. So if your piggyback is 53mm deep, you need to set the IFP at 40mm. Hope this helps everyone, it was very helpful to me.

En annan post skriver 48mm IFP djup på 2,75" stroke.
Så om man vill omvandla det till en annan dämpare så tar man kanske 48/2,75 x (sätt in din stroke här) = IFP djup.

Exempel, 3" slag ger 47 / 2,75 x 3 = 52,4mm

Detta förutsätter en linjär ökning. Eftersom SPV ventilen är tryckberoende så kanske detta inte stämmer helt.

olika ord om oljetypen, allt från 2,5 til 7,5 motorex:
Oljetyp swinger 6 way

Den gamla 5th element verkade ha en tunn olja (tänk vatten) men sedan blev det motsvarande 7,5 motorex i de nya 6-way. Ta det för vad det är, det är läst på internet i 15år gamla trådar.

//K
Jag skulle gjort som Manitou beskriver. DVS. mät totalt djup på din piggy utan kolv. Mät tjocklek på kolven och lägg på 5 mm. Djupet du söker är totalen minus tjockleken (inkl. de extra 5 mm). Alternativt kör kolven ända i botten och mät, justera så att den är 5 mm upp från det.

Manualen du länkar säger ju Motorex 5wt, men det kanske är årgångs-specifik cSt på dem...

kebarb

Aktiv medlem
Har en fråga om Manitou Dorado näst nyaste generationen.

Denna säljs med TSR (trail side relief)
Manitou ad-on

Och IRT.

Jag kan inte helt förstå vart man fyller på luften till den andra kammaren på IRT, någon som har pejling på detta? Jag kan bara en en ventil där på toppen. Eller sitter IRTn i botten på gaffeln?

//K

kebarb

Aktiv medlem
Jag skulle gjort som Manitou beskriver. DVS. mät totalt djup på din piggy utan kolv. Mät tjocklek på kolven och lägg på 5 mm. Djupet du söker är totalen minus tjockleken (inkl. de extra 5 mm). Alternativt kör kolven ända i botten och mät, justera så att den är 5 mm upp från det.

Manualen du länkar säger ju Motorex 5wt, men det kanske är årgångs-specifik cSt på dem...

Jag testade motorex 5wt i den, och när jag skruvade in rebound på långsammaste så gick den väääääääääällllldiiiiiiiiggggt sakta ut igen med en 450 fjäder. På snabbaste blev den ganska normal.

Jag tror denna skall ha typ vatten som olja. Orkade inte göra om jobbet med 2,5wt som jag har stående (tack bikeplace / trekstore) Men det är till orientering för eventuella andra nekrofila dämparservare.

//K

Frippe99

Aktiv medlem
Jag har en fråga inför kommande helservice på en Fox 34 gaffel med Grip dämpare. Spelar det någon roll hur vredet för low speed compression står innan man demonterar dämparen? Bilden nedan kommer från filmen som Fox har på sin sajt.

Bilagor

• C69DE64F-8DC1-4A61-9BE2-1D968BE4C2A4.jpeg
    C69DE64F-8DC1-4A61-9BE2-1D968BE4C2A4.jpeg
    39.9 KB · Besök: 15

Kenneth

Aktiv medlem
Nej, det spelar ingen roll, skaftet som vredet sitter på kommer du gänga loss under en helservice. Monteras tillbaka senare och då ställer du in vredet igen.

velman

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad SID från 2001 som något av barnen skall få ha på sin cykel. Dock var den i sämre skick invändigt än jag trodde. Helt snustorr och slitna innerben.

Den håller kvar luften vad det verkar som i alla fall så den kan nog duga till skolan och enklare stigcykling. Och så har jag en gaffel att lära mig lite på. :)

Nu till frågan. Oljan har blivit till en stenhård svart hinna på innerbenen. Någon som har ett förslag hur jag skall lösa upp och få bort detta? Jag gnuggade med t-röd, lampolja, kemisk ren bensin och lite annat men inget verkar rå på det över huvud taget.

Jag kommer behöva våtslipa innerbenen på sina ställen men det vore skönt att inte behöva slipa bort det svarta. Det finns ju även i ytterbenen och där kan jag inte komma åt att gnugga.

Tips på medel som kan lösa upp skiten?
7DB123FF-ACC5-4CAE-93AD-D99EF5F60A00.jpeg

jonte987

Aktiv medlem
Jag lät en trasa med lampolja ligga på över natten men det gjorde ingen som helst skillnad.

Vad är bäst att satsa på? Jag har ingen diesel hemma. :(
Jag vet inte. Gissade på det som brukar funka. Jag vet inte hur lampolja ligger på skalan i relation till diesel och gammalt mög.

Sist jag ville ha bort nåt så funkade inte IPA men lacknafta var lite bättre. Diesel hade säkert funkat bäst.
Det var gamla avlagringar på ett nav...

velman

Aktiv medlem
Jag vet inte. Gissade på det som brukar funka. Jag vet inte hur lampolja ligger på skalan i relation till diesel och gammalt mög.

Sist jag ville ha bort nåt så funkade inte IPA men lacknafta var lite bättre. Diesel hade säkert funkat bäst.
Det var gamla avlagringar på ett nav...
Lacknafta hjälpte inte heller. Det är hårt och torrt, inte det minsta klibbigt.

Det får väl bli diesel då. Har dock ingen dunk hemma. :(

Valhalla_

Aktiv medlem
Den där gaffeln är far beyond repair, såvida man inte vill lägga mer än den är värd på att reparera (det går men är nog inte ekonomiskt försvarbart). Slitaget längst upp på vänsterbenet indikerar att övre bussningen är helt skjuten. Så den behöver nya bussningar. Och helst nya innerben, eller minimum det vänstra.

velman

Aktiv medlem
Den där gaffeln är far beyond repair, såvida man inte vill lägga mer än den är värd på att reparera (det går men är nog inte ekonomiskt försvarbart). Slitaget längst upp på vänsterbenet indikerar att övre bussningen är helt skjuten. Så den behöver nya bussningar. Och helst nya innerben, eller minimum det vänstra.
Ja jag har insett det. Jag köpte den på vinst och förlust men tyvärr syntes inte slitaget på innerbenet på bilderna. Jag gör vad jag kan med den så får den leva sitt liv till och från skolan och vid diverse cykling.

Så glöm vad jag skrev om att ta bort den svarta guckan.

En annan sak.
Jag vill ha en crown race (vad heter det på svenska...?) så att jag enkelt kan byta gaffel till den stela. Måste jag ha precis likadan som sitter på den stela gaffeln eller kan man köpa någon form av universal?

Edit. Jag fattar ju att den måste sitta bra mot styrlagret. Men är det ett par varianter som är vanliga eller måste man gå via tillverkaren för att över huvud taget få en som passar?

qma

Aktiv medlem
Ja är det maskinlager och kan du hitta vad det är för vinkel på delen av nedre lagret som ligger an mot racet så kan du nog hitta flera crown race som matchar, men det är egentligen styrlager-specifikt. Vissa gafflar har ju racet inbyggt, så det är nog mycket samma lika.

velman

Aktiv medlem
Ja är det maskinlager och kan du hitta vad det är för vinkel på delen av nedre lagret som ligger an mot racet så kan du nog hitta flera crown race som matchar, men det är egentligen styrlager-specifikt. Vissa gafflar har ju racet inbyggt, så det är nog mycket samma lika.
Tack. Jag får titta på det hemma och se om jag hittar något. Bra skäl att se över lagret samtidigt.

Jag ska serva min x-fusion rv-1; byta gummitätningar och ny olja.. Jag hade hoppats kunna hitta något fint YouTubeklipp för guide hur jag ska gå tillväga men hittar inget.. Har någon tips på klipp på liknande gaffel jag kanske kan titta på guide på?
Och om någon har servat dessa, behöver jag några speciella verktyg för att få isär den?
Tack!

kebarb

Aktiv medlem
Jag ska serva min x-fusion rv-1; byta gummitätningar och ny olja.. Jag hade hoppats kunna hitta något fint YouTubeklipp för guide hur jag ska gå tillväga men hittar inget.. Har någon tips på klipp på liknande gaffel jag kanske kan titta på guide på?
Och om någon har servat dessa, behöver jag några speciella verktyg för att få isär den?
Tack!
Kan inte svara på frågan, men:

https://www.lemonshox.com/

//k

velman

Aktiv medlem
Sådär, nu har jag våtslipat innerbenen så att de i alla fall är släta. Jag hoppas att dämparenheten fungerar ok, i så fall kommer gaffeln fungera för lek ett tag. Återkommer när den är monterad. 🙂

0B191F26-CB06-4B08-A8E3-FFC179283FD8.jpeg

Min enkla hållare för gaffelservice är faktiskt riktigt bra!

Jag skall nog leta upp en reba/sid i ok skick från ca 2005 och framåt till barnens cyklar istället. Någon som har en som kan tänka sig att sälja till ett ok pris? 26”

Och en sista fråga. Man kan ju sänka en reba/sid genom att sätta distanser på luftsidan. RS skriver att man kan sänka till 80 mm men finns det något som hindrar att man sänker till t.ex 60mm? Jag kan inte se problemet?

kebarb

Aktiv medlem
På Hayes/Manitous hemsida finner du både servicemanual och info om oljor.
Fan letade jag så sjukt dåligt? Uppenbarligen!

Blir bakläxa på den, jag hittade nämligen bara manualerna till de nyare modellerna när jag googlade / sökte tidigare. Men kikar man några rader ned så ligger den ju där!

Gamla Dorado service manualen

5wt Maxima Fork oil - Manitou part number 85-0023

Den ligger väldigt nära Motorex 2.5wt, eller RockShox 5w som finns lite överallt.
Och prick på Maxima Racing Fork Fluid 85/150 som man kan handla på MX24.
Manitou olja, Maxima.

oljevikter manitou dorado.jpg

Tackar för att du vände mig tillbaka dit en gång till!

//K

Senast ändrad:
Dum fråga, men ska det i något fett i lower leg på Fox32 när man gör dust wiper seal servicen?
Enl. fox service-manual så är där inget mer än att torka ur och rengöra gammal olja, i med nya foam rings och ny olja som behövs.

Eller är det bara bra att ha på lite "slick honey/fork butter" eller vad de nu kallas?

kebarb

Aktiv medlem
Dum fråga, men ska det i något fett i lower leg på Fox32 när man gör dust wiper seal servicen?
Enl. fox service-manual så är där inget mer än att torka ur och rengöra gammal olja, i med nya foam rings och ny olja som behövs.

Eller är det bara bra att ha på lite "slick honey/fork butter" eller vad de nu kallas?

Jag vet inte hur man "skall göra" men jag gör som följer:

- Med gaffeln isärtagen, monterar jag ny dustseal / radialtätning i lowers (efter att ha rengjort lowers ordentligt). Jag brukar ha fett på utsidan av dustseal innan jag pressar ned den också. vet inte om man skall det?
- Lägger slick honey i dustseal / radialtätningen - tar av fjädern runt dustseal och trär den över upper leg.
- Dränker foamringen i fox blå-snor-olja (float fluid?) - och sätter den på plats under dustseal
- Monterar uppers halvvägs och fyller på olja i lowers genom bottenhålen - trär tillbaka fjädern över dustseal.
- Skruvar åt bottenmuttrarna till angivet moment, om crushwashern var dålig så lägger jag dit en ny. Den skall säkert bytas varje gång egentligen men jag har inte alltid gjort det, och det har funkat fint i typ 10år +.
(anledningen att jag inte byter den varje gång är för att jag ibland bara byter oljan i lowers, och kollar att det är rätt mängd kvar om jag är osäker / nyss har köpt en hoj och inte kan historiken)
- Tillbaka med eventuella reglage och hattar över reglagen

När man gör så som jag gör, så knuffar man ofta lite av fettet från dustseal ned i gaffeln.
Det blir ofta även ringar av fettet på gaffelbenet precis när/efter man tar gaffeln i bruk, detta kan oroa någon men är inget problem. Jag bara torkar bort det så går det till sig.

Jag byter inte alltid dustseals om de fungerar bra. Jag tar ibland isär allt och rengör, samt lägger ny blå olja i foamringen och fettar upp dustseal, samt byter lower leg oljan.. En fattigmans service typ. Men man kan göra den varje vår även om gaffeln på just den hojen inte har gjort alla timmarna i intervallet.

När man har många hojar tappar man fort bort vilken av gafflarna som är servad, eller hur många timmar de gått osv..

Hur man skall göra enligt manualen kan säkert någon svara på som har mer erfarenhet än mig.

Momentet med slick honey kanske är onödigt, men jag har gjort så i snart 20 år och det har fungerat ok på alla hojar hittils. Jag kör inte på elitnivå direkt, så det funkar för vanligt bruk iallafall.

//K

Rattnalle

Aktiv medlem
Att ta av fjädern låter som något som riskerar att skada den utan att ge någon uppenbar nytta. Det brukar inte vara några problem att trä på ytterbenen utan att vika nåt om man är lite försiktig. Kanske var annorlunda förut med packboxarna innan alla började med de nuvarande rätt löst sittande lågfriktionstätningarna.

Dränk också hellre foamringarna i samma olja som i botten av gaffeln, så blandar man inte olika oljor med olika egenskaper. De blandas direkt med varandra ändå.

Jag har också tidigare alltid lagt på lite slickoleum eller slick honey i skrapringarna fast det inte står i manualen men har slutat med det sen jag fick nuvarande foxgaffel med den speciella 5w oljan som cirkulerar genom dämparenheten. Känns bäst att minimera inblandningen av övriga substanser inuti dämparenheten.

Jag vet inte hur man "skall göra" men jag gör som följer:

- Med gaffeln isärtagen, monterar jag ny dustseal / radialtätning i lowers (efter att ha rengjort lowers ordentligt). Jag brukar ha fett på utsidan av dustseal innan jag pressar ned den också. vet inte om man skall det?
- Lägger slick honey i dustseal / radialtätningen - tar av fjädern runt dustseal och trär den över upper leg.
- Dränker foamringen i fox blå-snor-olja (float fluid?) - och sätter den på plats under dustseal
- Monterar uppers halvvägs och fyller på olja i lowers genom bottenhålen - trär tillbaka fjädern över dustseal.
- Skruvar åt bottenmuttrarna till angivet moment, om crushwashern var dålig så lägger jag dit en ny. Den skall säkert bytas varje gång egentligen men jag har inte alltid gjort det, och det har funkat fint i typ 10år +.
(anledningen att jag inte byter den varje gång är för att jag ibland bara byter oljan i lowers, och kollar att det är rätt mängd kvar om jag är osäker / nyss har köpt en hoj och inte kan historiken)
- Tillbaka med eventuella reglage och hattar över reglagen

När man gör så som jag gör, så knuffar man ofta lite av fettet från dustseal ned i gaffeln.
Det blir ofta även ringar av fettet på gaffelbenet precis när/efter man tar gaffeln i bruk, detta kan oroa någon men är inget problem. Jag bara torkar bort det så går det till sig.

Jag byter inte alltid dustseals om de fungerar bra. Jag tar ibland isär allt och rengör, samt lägger ny blå olja i foamringen och fettar upp dustseal, samt byter lower leg oljan.. En fattigmans service typ. Men man kan göra den varje vår även om gaffeln på just den hojen inte har gjort alla timmarna i intervallet.

När man har många hojar tappar man fort bort vilken av gafflarna som är servad, eller hur många timmar de gått osv..

Hur man skall göra enligt manualen kan säkert någon svara på som har mer erfarenhet än mig.

Momentet med slick honey kanske är onödigt, men jag har gjort så i snart 20 år och det har fungerat ok på alla hojar hittils. Jag kör inte på elitnivå direkt, så det funkar för vanligt bruk iallafall.

//K
Alright, då är jag inte helt vilse :D.
Duttade på 20wt på dustseal, och marinerade foam-rings i 20wt. Ingen blå olja i min gaffel iaf.

kebarb

Aktiv medlem
Alright, då är jag inte helt vilse :D.
Duttade på 20wt på dustseal, och marinerade foam-rings i 20wt. Ingen blå olja i min gaffel iaf.
Den där 20wt (GOLD FOX) kanske inte är så dum där på foamrings ändå. Jag har ett par flaskor med det blå snoret så jag kör med det tills det tar slut. Det är ganska dyrt så man kanske borde finna ett substitut. Det är ganske avsett för luftkammaren egentligen? (float fluid)

Bara så du vet, så är FOX GOLD 20WT en olja med vidhäftande egenskaper. Så om du ersätter den med en vanlig 20WT olja så vill det inte ge samma effekt. Poängen med fox GOLD är att den skall ha lite klistrande effekt, och ligga kvar på innerbenen. En vanlig gaffelolja är en "dämparolja" som skall göra motstånd. FOX oljan är en smörjande olja.

Jag tror att oavsett om du inte kör slick honey i dust-seal (ofta brukar det redan vara fett i dem från fabrik, vita klickar) så klarar man sig om man är noga med oljan och mängden och täta intervaller.

I många år har jag gjort fattigmansservice (ofta) och aldrig pajat en gaffel. Har haft en Totem som överlevde min ägo och det säger väl en del =)

//K

Topp