Frågetråden om dämparservice
Att ta av fjädern låter som något som riskerar att skada den utan att ge någon uppenbar nytta. Det brukar inte vara några problem att trä på ytterbenen utan att vika nåt om man är lite försiktig. Kanske var annorlunda förut med packboxarna innan alla började med de nuvarande rätt löst sittande lågfriktionstätningarna.
Dränk också hellre foamringarna i samma olja som i botten av gaffeln, så blandar man inte olika oljor med olika egenskaper. De blandas direkt med varandra ändå.
Jag har också tidigare alltid lagt på lite slickoleum eller slick honey i skrapringarna fast det inte står i manualen men har slutat med det sen jag fick nuvarande foxgaffel med den speciella 5w oljan som cirkulerar genom dämparenheten. Känns bäst att minimera inblandningen av övriga substanser inuti dämparenheten.
De nya FOX gafflarna har öppet oljebad, det är en helt annan princip. Iallafall i ena benet. Jag tror även att fox har ändrat blandningen / additiverna i sina oljor efter de började med öppet oljebad. Men jag låter någon som kan bekräfta det.
Vad gäller att rulla av fjädern från dustseal så är det jätteenkelt, lika enkelt att rulla tillbaka den också. Och när man gör så så trycker man inte lika lätt ned allt fett från dustseal ned i gaffeln. Hur man vill göra är väl en smaksak, men jag tycker att det går mycket lättare att göra ett snyggt jobb när jag gör så.
Att blanda den blå med den guldiga tror jag inte är något problem i dessa mängderna, det är ju någon ml det handlar om. Men har man den inte så kan man ju köra guld hela vägen, tippar de gör så på verkstäderna nu? Står säkert i manualen vad man skall bruka. Dämparservice bolaget Mojo och kanske också TF tuned (kanske inte finns kvar?) körde alltid den blå oljan i foamring, de menade att det är bättre och att den stannar kvar längre, plus att den har bättre egenskaper än den oljan man har i lower legs. (mängden olja som är i foamringen är några få ml, och nere i det benet är det mycket mer vanlig olja, den blå oljan har en viskositet som är jättehög så den rinner inte iväg så långt, men den blandar sig säkert över tid)
Man använde ju en annan lower leg olja förut, innan GOLD, vill jag minnas. Men jag kanske kommer ihåg fel? Typ för 10 år sedan. Det kan vara en kvarleva från tiden då lower leg oljan inte hade samma additiver som GOLD oljan har idag.
Spelar ingen roll iallafall, för jag har gjort så i alla år och det funkar fint för mig och gubbarna på Mojo.
//K
Senast ändrad: