Frågetråden om dämparservice

kebarb

Aktiv medlem
Att ta av fjädern låter som något som riskerar att skada den utan att ge någon uppenbar nytta. Det brukar inte vara några problem att trä på ytterbenen utan att vika nåt om man är lite försiktig. Kanske var annorlunda förut med packboxarna innan alla började med de nuvarande rätt löst sittande lågfriktionstätningarna.

Dränk också hellre foamringarna i samma olja som i botten av gaffeln, så blandar man inte olika oljor med olika egenskaper. De blandas direkt med varandra ändå.

Jag har också tidigare alltid lagt på lite slickoleum eller slick honey i skrapringarna fast det inte står i manualen men har slutat med det sen jag fick nuvarande foxgaffel med den speciella 5w oljan som cirkulerar genom dämparenheten. Känns bäst att minimera inblandningen av övriga substanser inuti dämparenheten.

De nya FOX gafflarna har öppet oljebad, det är en helt annan princip. Iallafall i ena benet. Jag tror även att fox har ändrat blandningen / additiverna i sina oljor efter de började med öppet oljebad. Men jag låter någon som kan bekräfta det.

Vad gäller att rulla av fjädern från dustseal så är det jätteenkelt, lika enkelt att rulla tillbaka den också. Och när man gör så så trycker man inte lika lätt ned allt fett från dustseal ned i gaffeln. Hur man vill göra är väl en smaksak, men jag tycker att det går mycket lättare att göra ett snyggt jobb när jag gör så.

Att blanda den blå med den guldiga tror jag inte är något problem i dessa mängderna, det är ju någon ml det handlar om. Men har man den inte så kan man ju köra guld hela vägen, tippar de gör så på verkstäderna nu? Står säkert i manualen vad man skall bruka. Dämparservice bolaget Mojo och kanske också TF tuned (kanske inte finns kvar?) körde alltid den blå oljan i foamring, de menade att det är bättre och att den stannar kvar längre, plus att den har bättre egenskaper än den oljan man har i lower legs. (mängden olja som är i foamringen är några få ml, och nere i det benet är det mycket mer vanlig olja, den blå oljan har en viskositet som är jättehög så den rinner inte iväg så långt, men den blandar sig säkert över tid)

Man använde ju en annan lower leg olja förut, innan GOLD, vill jag minnas. Men jag kanske kommer ihåg fel? Typ för 10 år sedan. Det kan vara en kvarleva från tiden då lower leg oljan inte hade samma additiver som GOLD oljan har idag.

Spelar ingen roll iallafall, för jag har gjort så i alla år och det funkar fint för mig och gubbarna på Mojo.

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man får laddat ned den där cane-creek appen som finns som skall hjäpa en med basic setup på dämparn (för en specifik hoj)?

Verkar vara spärrad för mig, kanske jag gör något fel?

Någon som prövat den?

Finns för CCDB, appen är från 2016.

//K

Senast ändrad:

Nito

Aktiv medlem
Tänkte försöka mig på min första full service av framdämpare. Har en gammal hardtail med RockShox Recon RL Gold Solo Air, 110mm boost (2018) som jag tänkte att det kan vara bra att öva på inför när det är dags för service av min dyrare Fox Rhythm-gaffel. Har tidigare gjort lower leg service och endast bytt skumringarna men nu tänkte jag att det är hög tid för service av dämparen och byta packningar/wipers. Känner mig väldigt osäker på vilket kit som passar min gaffel dock med tanke på att det är en "Boost".

Dessa tre kit stämmer bäst överens med de specs jag har men bara första länken som verkar ha samma färg/design på wiper seal:en som den som sitter på nu. Fattar inte vad benämningen A1/A4 betyder heller och om det har någon skillnad?

Tankar på det?

Valhalla_

Aktiv medlem
Tänkte försöka mig på min första full service av framdämpare. Har en gammal hardtail med RockShox Recon RL Gold Solo Air, 110mm boost (2018) som jag tänkte att det kan vara bra att öva på inför när det är dags för service av min dyrare Fox Rhythm-gaffel. Har tidigare gjort lower leg service och endast bytt skumringarna men nu tänkte jag att det är hög tid för service av dämparen och byta packningar/wipers. Känner mig väldigt osäker på vilket kit som passar min gaffel dock med tanke på att det är en "Boost".

Dessa tre kit stämmer bäst överens med de specs jag har men bara första länken som verkar ha samma färg/design på wiper seal:en som den som sitter på nu. Fattar inte vad benämningen A1/A4 betyder heller och om det har någon skillnad?

Tankar på det?
Recon boost har mindre ytterdiameter på skrapringarna så köper du fel kit passar det inte. Du ska ha det kit som är för boost gaffeln.

Gone89

Medlem
Är det någon som vet hur man får laddat ned den där cane-creek appen som finns som skall hjäpa en med basic setup på dämparn (för en specifik hoj)?

Verkar vara spärrad för mig, kanske jag gör något fel?

Någon som prövat den?

Finns för CCDB, appen är från 2016.

//K
Jag har provat den för något år sedan och förutom att den var otroligt buggig (stängde av sig titt som tätt) så blev den senast uppdaterad 2017 och har därmed inte med senare årsmodeller.

Provade ladda ner den igen nu och får inte heller igång den. Sannolikt är appen för gammal för att fungera med nyare telefoner.

Jag använde för övrigt deras Tuning field guide istället då jag ställde in min dbair. Finns som pdf på deras hemsida.

kebarb

Aktiv medlem
Verkar vara flangeless wiper jag behöver så kit 1 borde stämma mest. Kommer upp den svarta varianten när jag googlar runt på flangeless.

Och jag behöver en såhär svindyr plastbit för installation jämfört med de billigare på typ 100kr på grund av detta? https://www.bikester.se/rockshox-dust-seal-installation-tool-32mm-M912664.html

Du.. Jag 3D printade ett eget verktyg för att pressa in de där flangeless. Det fungerade jättebra.

Kostar typ 3:- i material om du känner någon med printer. Jag kan eventuellt skicka .stl filen.

Jag gjorde ett jättesexigt i orange PLA plast.

finns i denna tråd

525111-210ae42f904d6c8a187f9ba6d97bc98c.jpg

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Jag har provat den för något år sedan och förutom att den var otroligt buggig (stängde av sig titt som tätt) så blev den senast uppdaterad 2017 och har därmed inte med senare årsmodeller.

Provade ladda ner den igen nu och får inte heller igång den. Sannolikt är appen för gammal för att fungera med nyare telefoner.

Jag använde för övrigt deras Tuning field guide istället då jag ställde in min dbair. Finns som pdf på deras hemsida.

Trist att appen är borta, sjukt onödigt att de tar ned en app från appstoren. Vissa av oss kör ju massor av gamla retro grejer =)

Jag har googlat säkert en timme för att hitta den där beryktade tuning guiden som skall ha funnits på deras hemsida. Men jag har inte hittat den.

Har du en länk, eller möjlighet att kanske lägga .pdf filen som bilaga här på något sätt?

Jag har ramlat över två gamla DH slädar som har den där CCDB dämparen och det vore ju kul om man fattade hur den skall ställas in. Det är väldigt stort justeringsområde på den upplever jag, och känslan av den i backen var ju att den kändes ganska livlös. Det kan man säkert ändra på?

Någon servicemanual har jag heller inte hittat till den.

//K

Gone89

Medlem
Trist att appen är borta, sjukt onödigt att de tar ned en app från appstoren. Vissa av oss kör ju massor av gamla retro grejer =)

Jag har googlat säkert en timme för att hitta den där beryktade tuning guiden som skall ha funnits på deras hemsida. Men jag har inte hittat den.

Har du en länk, eller möjlighet att kanske lägga .pdf filen som bilaga här på något sätt?

Jag har ramlat över två gamla DH slädar som har den där CCDB dämparen och det vore ju kul om man fattade hur den skall ställas in. Det är väldigt stort justeringsområde på den upplever jag, och känslan av den i backen var ju att den kändes ganska livlös. Det kan man säkert ändra på?

//K

//K
Här är guiden: https://canecreek.com/wp-content/uploads/2018/02/tfg_english.pdf
Tycker att det var rätt bökigt att få till en bra tune. Hade jag börjat från scratch idag så hade jag nog hyrt en Shockwiz och utgått ifrån den.

Servicemanualer finns här: https://canecreek.com/suspension-service/
Men tyvärr säljer inte CC verktyg och servicekit till oss hobbymekare utan vill att man lämnar in till sina certifierade verkstäder.

Nito

Aktiv medlem
Du.. Jag 3D printade ett eget verktyg för att pressa in de där flangeless. Det fungerade jättebra.

Kostar typ 3:- i material om du känner någon med printer. Jag kan eventuellt skicka .stl filen.

Jag gjorde ett jättesexigt i orange PLA plast.

finns i denna tråd

525111-210ae42f904d6c8a187f9ba6d97bc98c.jpg

//K
Vore väldigt schysst! Är det för 32mm wipers också? Jag skickar PM med min mail om det är så att man inte kan dela sådana filer via happy?

kebarb

Aktiv medlem
Här är guiden: https://canecreek.com/wp-content/uploads/2018/02/tfg_english.pdf
Tycker att det var rätt bökigt att få till en bra tune. Hade jag börjat från scratch idag så hade jag nog hyrt en Shockwiz och utgått ifrån den.

Servicemanualer finns här: https://canecreek.com/suspension-service/
Men tyvärr säljer inte CC verktyg och servicekit till oss hobbymekare utan vill att man lämnar in till sina certifierade verkstäder.
Tack!

Ser nu att det är en hel del special för denna dämpare. Jag noterade även att det inte ser ut att vara helt samma CCDB coil som jag har. Min är ca 10år gammal eller mer, så det är säkert olika revisioner. Min har ingen climb switch och lowspeed/highspeed sitter i samma valve min min. Finns även en 8mm och en 9,5mm version. Så jag får väl kolla det också.

Är det någon som vet om de gjorde om även ventilerna (poppet valves) när de gick från 8->9.5mm?

Gällande Shockwiz så trodde jag den bara funkar på luftdämpare, stämmer inte det?

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Vore väldigt schysst! Är det för 32mm wipers också? Jag skickar PM med min mail om det är så att man inte kan dela sådana filer via happy?

Jag tror man kan skala ned den när man printar den större modellen, jag ritade min för 35mm boxxer, så att jag fick den precis så som jag själv tänkt mig att den skall fungera. Det tar bara några minuter om man gjort det förut. (det är en enkel princip)

Det finns en del ställen på nätet där du kan ladda ned olika modeller av fork seal drivers.

Den första länken har modeller för alla olika storlekar, så om man har en 3D printer kan man alltså köpa PLA för 200:- och printa ut verktyg som kostar flera tusen att köpa.. PLA är inte lika hållbart som den där bakeliten eller vad det är i originalverktygen. Men det håller FINT för hemmabruk.

Testa första linken först, och ev. andra linken om du vill skala ned den.

Och om du fortfarande är peppad på den mindre modellen som jag gjorde (som får plats mycket bättre i en verktygslåda) så kan jag givetvis skicka dig en länk även till den.

Unviersiell fork seal driver - flera modeller 3D print

FOX 36 seal driver - 3D modell

//K

Gone89

Medlem
Tack!

Ser nu att det är en hel del special för denna dämpare. Jag noterade även att det inte ser ut att vara helt samma CCDB coil som jag har. Min är ca 10år gammal eller mer, så det är säkert olika revisioner. Min har ingen climb switch och lowspeed/highspeed sitter i samma valve min min. Finns även en 8mm och en 9,5mm version. Så jag får väl kolla det också.

Är det någon som vet om de gjorde om även ventilerna (poppet valves) när de gick från 8->9.5mm?

Gällande Shockwiz så trodde jag den bara funkar på luftdämpare, stämmer inte det?

//K
Väldigt mycket special! Har därför inte bemödat mig att prova serva min själv.

Hittade dock denna manual på Pinkbike för några år sedan: https://drive.google.com/file/d/1LUkNBln5uRmWb-D7mJBOHQ4JkrBTpetZ/view?usp=sharing
Kanske stämmer bättre för dina dämpare?

Stämmer att Shockwiz bara fungerar för luftdämpare. Uppfattade inte att du hade coil-varianten 🙂

kebarb

Aktiv medlem
Stämmer att Shockwiz bara fungerar för luftdämpare. Uppfattade inte att du hade coil-varianten 🙂

Jag pysslar nästan bara med gamla grejjer vettö =)

Såg nu att min ena är 8mm modellen, säkert den andra också.

Det borde betyda barba-gammal, och att den inte har blivit servad heller sedan uppgraderingen kom. Det står i serviceinstruktionerna att den gamla 8mm shaften skall bytas ut till nya 9.5mm shaften.

//K

MagerValp

Aktiv medlem
Jag har ingen 3D-skrivare, men däremot en liten hemmagjord svarv. Om man skulle roa sig med att göra en 35 mm, är det någon som vet måtten? Framför allt diametern, ska det vara på pricken 35 eller lite under?

82456DF4-AC7B-4A15-A6B0-E596EE7099FF.jpeg

kebarb

Aktiv medlem
Jag har ingen 3D-skrivare, men däremot en liten hemmagjord svarv. Om man skulle roa sig med att göra en 35 mm, är det någon som vet måtten? Framför allt diametern, ska det vara på pricken 35 eller lite under?

Visa bilaga 579321

Dete smartaste du kan göra här är att ladda ned modellen för den du önskar att göra, och mäta på modellen digitalt i din PC. Det borde finnas diverse verktyg för att mäta på 3D modeller av .stl format. Säkert någon .stl viewer med mätfunktion.

Jag gjorde en för boxxer 35mm, är det samma som du önskar att göra?

Sexigt om du lyckas svarva/fräsa till en =)

//K

MagerValp

Aktiv medlem
Dete smartaste du kan göra här är att ladda ned modellen för den du önskar att göra, och mäta på modellen digitalt i din PC. Det borde finnas diverse verktyg för att mäta på 3D modeller av .stl format. Säkert någon .stl viewer med mätfunktion.
Mja… jag testade ett par onlineviewers förra veckan och mätfunktionen var obrukbar. Vet du någon som funkar? Kollade runt och det verkar vara installera Blender som gäller…

Jag gjorde en för boxxer 35mm, är det samma som du önskar att göra?
Har den inte den gamla sorten? Jag har nya gafflar och behöver det som ser ut som en champinjon.

kebarb

Aktiv medlem
Mja… jag testade ett par onlineviewers förra veckan och mätfunktionen var obrukbar. Vet du någon som funkar? Kollade runt och det verkar vara installera Blender som gäller…

Har den inte den gamla sorten? Jag har nya gafflar och behöver det som ser ut som en champinjon.
Hur verktyget ser ut spelar nog mindre roll. Det är att det har en ring som pressar ned dustseal till rätt djup som är det viktiga.

Min gaffel hade den gamla sorten med flange (fläns/kant) men dessa går inte köpa längre, så jag köpte de nya som är flangeless och installerade dem med verktyget. Jag kan inte se att det skulle vara annorlunda på de nya gafflarna, även om jag inte kikat. Jag tror det är dustsealen som är annorlunda på de nya gafflarna, inte gaffelbenen liksom.

Jag använder sketchup för att rita, det är gjort för barn typ. Men det kanske inte kan mäta på en .stl. Som regel ritar jag allting själv. Men om du vill ha måtten så kan jag försöka skicka min sketchup fil så får du mäta på den. Kanske jag har måtten kvar också, jag brukar kladda på ett papper innan jag ritar upp modellen i sketchup.

Om du skall rita upp saker i sketchup kan det vara smart att använda mm (millimeter) template och gångra upp allt med en faktor på 10 eller hundra så får du mer möjligheter för att jobba detaljerat. Sedan krymper man modellen i slicern med samma faktor.

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem

OlofSx

Aktiv medlem

…och som vanligt är riktiga tysken billigare än bikester:

Jag är mitt uppe i att serva min x-fusion rv-1 och har fastnat lite när jag vill få loss innerbenen. Jag har lossat mutter på fjädersidan och ratt på reboundsidan och då har jag detta kvar som man ser på bilden.. vad gör jag med dessa; smacka på med hammare? 😬

Bilagor

• PXL_20220905_152620506.jpg
    PXL_20220905_152620506.jpg
    348.1 KB · Besök: 36

kebarb

Aktiv medlem
Jag är mitt uppe i att serva min x-fusion rv-1 och har fastnat lite när jag vill få loss innerbenen. Jag har lossat mutter på fjädersidan och ratt på reboundsidan och då har jag detta kvar som man ser på bilden.. vad gör jag med dessa; smacka på med hammare? 😬

Ajabaja!

Ingen hammare där, då sabbar du gängorna och kanske böjer något. Stål mot aluminium kan bli tråkig läxa.

Men ja, du är på rätt spår ;)

Man gängar på skruven/mutter flera/många varv, och klipper till med en gummihammare.

Viktigt att den inte är för lite gängad. Då sabbar man gängorna istället, eftersom det kanske inte är nog med anliggande material i bara ett par varvs gängor för att absorbera smällen från gummiklubban.

Ibland sitter de där stängerna ganska hårt, har aldrig prövat på just din gaffel men det är en generell erfarenhet. På vissa gamla gafflar (888) kan delen inne i gaffeln börja snurra, och då blir det plötsligt spännande att försöka få skiten i bitar.

Andra gånger kan man nästan trycka lös dem med handkraft.

(Olja kommer att rinna ut om du har den vänd som på bilden, vänd på den innan du klipper till så kan du styra själv när du vill hälla ut oljan.. Skönt att slippa en pöl på golvet, även om det händer ibland..)

//K

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Fick lite hjälp av kebarb att mäta 3D-modellen:
Visa bilaga 579493

Borde bli något sånt här då?
Visa bilaga 579494

Anledningen att det är två olika modeller med olika höjd på 3D bilden är för att jag försökte göra en som var så liten som möjligt - men användbar - för att ta lite plats i verktygslådan. De stora originalverktygen från fox tar upp sinnessjukt mycket plats. Trist för något man använder någon enstaka gång pr. år.

//K

Nito

Aktiv medlem
Vad har jag gjort för fel om stötdämparen känns väldigt hård initialt och har konstig kompressionskurva efter dämpar service? Inget sag när man sätter sig på den och det krävs liten stöt innan den börjar sjunka. Har testat både med samma psi som innan och något lägre. Rebound och låsningen funkar som det ska. Gå igenom hela sin travel vid hopp som vanligt verkar det som. För mycket olja? Mätte på mililitern med spruta mängd enligt service manual men kanske måste tömma några ml?

Nito

Aktiv medlem
Vad har jag gjort för fel om stötdämparen känns väldigt hård initialt och har konstig kompressionskurva efter dämpar service? Inget sag när man sätter sig på den och det krävs liten stöt innan den börjar sjunka. Har testat både med samma psi som innan och något lägre. Rebound och låsningen funkar som det ska. Gå igenom hela sin travel vid hopp som vanligt verkar det som. För mycket olja? Mätte på mililitern med spruta mängd enligt service manual men kanske måste tömma några ml?
Rättat till sig nu. Känns betydligt bättre efter några turer.

Jag fortsätter mina frågor om min X-Fusion RV1 HLR-gaffel; jag har tömt på olja och bytt delar och nu ska jag fylla på med ny olja.. men jag hittar ingen info om hur mycket olja man ska ha! Är det någon här som servat dessa och har koll på mängden?

Jag har googlat med hittat två olika uppgifter;
Alltså: 90+20+20? Skumt med tre mått! och olja med 10wt..

Och denna:
Alltså: 20+20 och olja med 7,5wt

Hyfsat snurrigt!

sdx

Aktiv medlem
Jag fortsätter mina frågor om min X-Fusion RV1 HLR-gaffel; jag har tömt på olja och bytt delar och nu ska jag fylla på med ny olja.. men jag hittar ingen info om hur mycket olja man ska ha! Är det någon här som servat dessa och har koll på mängden?

Jag har googlat med hittat två olika uppgifter;
Alltså: 90+20+20? Skumt med tre mått! och olja med 10wt..

Och denna:
Alltså: 20+20 och olja med 7,5wt

Hyfsat snurrigt!
Finns inga konstigheter i dom angivelse.
Tittar man på den första 90ml i dämpar enheten 20ml i varje ytterben.

pme

Aktiv medlem
Är det någon LBS som har verktyg för att byta lower leg bushings i Sthlm med omnejd?
Jag drar mig lite för att skicka gaffeln till BikeToyz - mest för extra tiden som går till transporten.
Jag svarar mig själv. Det visade sig att Cykloteket Västberga hade allt som behövs.
Inte direkt billigt när man är van vid att göra ytterbensservice i vardagsrummet men definitivt värt varenda krona.

Tubbe86

Medlem
Hejsan! Köpt en beggad lyrik, ena innerbenet är färgen skavd på enligt bild.
VIsste om detta vid köp, det påverkar inte funktionen och kan inte känna nån ojämnhet. Bussningarna är fräscha osv. MEN det skaver i mitt hjärta att se på det! 😅 har sendhit repair hemma sen innan, går det att använda på en sån här typ av skada? Dela gärna era tankar 😁

Bilagor

• 20220925_163240.jpg
    20220925_163240.jpg
    438.7 KB · Besök: 66

sdx

Aktiv medlem
Det är en hård eloxering när det har gått igenom det så blir det ren aluminium sen går det fort till total nerslitning och i regel så beror det på dåliga bussningar dålig översyn.

Makten

Aktiv medlem
Jag svarar mig själv. Det visade sig att Cykloteket Västberga hade allt som behövs.
Inte direkt billigt när man är van vid att göra ytterbensservice i vardagsrummet men definitivt värt varenda krona.
Låt höra; vad behövde du? Ena underbenet på min F36 glappar som bara den. :cautious:

kebarb

Aktiv medlem
Klassiker är (svart) nagellack och slipa med något X000 papper, beror kanske på hur "punk" det ska vara, nya innerben är nog inte "punk" alls...
jag tror att man kan droppa lite nagellack i en repa, och sanda ut det. Efter att man slipat bort graderna. Jag har gjort det själv med superlim och epoxy.

Men att behandla en sådär stor yta tror jag inte går.

Epoxy och liknande blir kladdigt, det är mjukt, det tål inte riktigt så mycket friktion som man haft där.

Min generella uppfattning när gaffelbenen ser ut sådär är att de är slut, och man behöver byta dem. Man skall då även se på bussningarna för de kan också vara slut. Som regel har de nog gått med för lite olja en stund.

Servar man tätt och med rätt olja tror jag knappt det där kan uppstå. Möjligen om bussningarna är helt fel storlek kontra gaffelbenen.

//K

Tubbe86

Medlem
jag tror att man kan droppa lite nagellack i en repa, och sanda ut det. Efter att man slipat bort graderna. Jag har gjort det själv med superlim och epoxy.

Men att behandla en sådär stor yta tror jag inte går.

Epoxy och liknande blir kladdigt, det är mjukt, det tål inte riktigt så mycket friktion som man haft där.

Min generella uppfattning när gaffelbenen ser ut sådär är att de är slut, och man behöver byta dem. Man skall då även se på bussningarna för de kan också vara slut. Som regel har de nog gått med för lite olja en stund.

Servar man tätt och med rätt olja tror jag knappt det där kan uppstå. Möjligen om bussningarna är helt fel storlek kontra gaffelbenen.

//K
fick tag på en i princip ny csu här på forumet, men hur vet man att bussningarna är schysst? Kan inte se några skrap eller slitage med blotta ögat.

Rattnalle

Aktiv medlem
Låt höra; vad behövde du? Ena underbenet på min F36 glappar som bara den. :cautious:
Jag tyckte båda mina var jätteglapp, som ett kasst styrlager, klonkade och allt när man stod still och gungande men fick förklarat att det var helt lugnt när den var inne på service. Det är pro att ha lite glapp för då blir den smoooth. Typ.

Men kan ju va bra att kolla så man inte är på fel sida linjen kanske. Är inget trasigt så skjuter man bara ner bussningarna lite djupare i gaffeln för att sätta dem tightare så behövs eventuellt inga delar ens.

Kanske överdriver lite hur mycket min glappade men tillräckligt för att göra mig lite orolig.

Makten

Aktiv medlem
Jag tyckte båda mina var jätteglapp, som ett kasst styrlager, klonkade och allt när man stod still och gungande men fick förklarat att det var helt lugnt när den var inne på service. Det är pro att ha lite glapp för då blir den smoooth. Typ.

Men kan ju va bra att kolla så man inte är på fel sida linjen kanske. Är inget trasigt så skjuter man bara ner bussningarna lite djupare i gaffeln för att sätta dem tightare så behövs eventuellt inga delar ens.

Kanske överdriver lite hur mycket min glappade men tillräckligt för att göra mig lite orolig.
Ja, det låter och känns precis som styrlagerglapp, men om man lägger fingret där innerbenet möter skrapringen så känner man tydligt att det är där det glappar. Och bara på ena sidan. Har varit så sen gaffeln var ny. Jäkligt #premium.
Förmodligen ingen fara för funktionen, men det är skapligt störande.

Topp