Frågetråden om dämparservice

sergel60

Ny medlem
Ska göra 50h service för första gången på min ganska nyinköpta begagnade hoj (nysåld 2019).
Vid sökning på Rockshox hemsida får jag inte upp något artikelnummer för servicekiten till dessa.
Någon kan hjälpa till att guida hur jag hittar rätt då?
Framgaffel: FS-SKTR-RL-C1 - 30T83099218 (Sektor RL)
Bakdämpare:RS-DLX-RL-B1 - 29T82918013 (Deluxe RL)

qma

Aktiv medlem
Ska göra 50h service för första gången på min ganska nyinköpta begagnade hoj (nysåld 2019).
Vid sökning på Rockshox hemsida får jag inte upp något artikelnummer för servicekiten till dessa.
Någon kan hjälpa till att guida hur jag hittar rätt då?
Framgaffel: FS-SKTR-RL-C1 - 30T83099218 (Sektor RL)
Bakdämpare:RS-DLX-RL-B1 - 29T82918013 (Deluxe RL)
Sök med serienumren här: https://trailhead.rockshox.com/en/ eller googla modellbeteckningen.

MagerValp

Aktiv medlem
Tack:
Men det är det jag har gjort och några artiklelnummer för servicekit kommer inte upp. Det står "Review all options to determine the correct kit for your product. Refer to the Spare Parts Catalog for more information."
För 50h är det väl bara skumringar och olja som ska bytas. 32mm skumringar finns billigt i 20-pack och vilken olja du behöver står i servicemanualen. Kit säljs bara till 200h-service.

qma

Aktiv medlem
@sergel60 När jag kollar serienumret du angav om gaffeln på trailhead-sajten så listas ett service kit 200h, artikelnummer 00.4315.032.653 som kostar under 200 kr. Men håller i övrigt med om att du bara behöver göra ytterben utan att byta nåt vid första 50h.

sergel60

Ny medlem
@sergel60 När jag kollar serienumret du angav om gaffeln på trailhead-sajten så listas ett service kit 200h, artikelnummer 00.4315.032.653 som kostar under 200 kr. Men håller i övrigt med om att du bara behöver göra ytterben utan att byta nåt vid första 50h.
Tack.
Men om man bara köper lösa skumringar så verkar de finnas i olika höjd? Tänker att det är lika bra att byta när jag ändå skruvar isär. Vet ju inte vad förra ägaren gjorde vid sin service.

Gone89

Medlem
Tack.
Men om man bara köper lösa skumringar så verkar de finnas i olika höjd? Tänker att det är lika bra att byta när jag ändå skruvar isär. Vet ju inte vad förra ägaren gjorde vid sin service.
Är du osäker på hur den är servad av förra ägaren är det kanske lika bra att göra en 200h service då du ändå håller på. Är man någorlunda van att skruva så är inte det särskilt svårt. Rockshox manualer är rätt lätta att följa.

sergel60

Ny medlem
Är du osäker på hur den är servad av förra ägaren är det kanske lika bra att göra en 200h service då du ändå håller på. Är man någorlunda van att skruva så är inte det särskilt svårt. Rockshox manualer är rätt lätta att följa.
Ok. Gäller det där med inte särskilt svårt både gaffel och bakdämpare?

kebarb

Aktiv medlem
Jag har jagat ett main shaft seal til Marzocchi Moto C2R en stund men hittar ingenting.

De jag hittar kostar nästan 2000:- med frakt och moms, men det är hela servicekittet.

EDIT, hittade ett till för bara en tusing drygt:

Är det någon som vet om det är möjligt att få tag på endast main-shaft seal / wiper? Det är lite speciellt på dessa.

Tackar!

//K

Senast ändrad:

Kenneth

Aktiv medlem
Har du kollat med https://instagram.com/dr_zocchi?igshid=YmMyMTA2M2Y= ?
Jag har jagat ett main shaft seal til Marzocchi Moto C2R en stund men hittar ingenting.

De jag hittar kostar nästan 2000:- med frakt och moms, men det är hela servicekittet.

Är det någon som vet om det är möjligt att få tag på endast main-shaft seal / wiper? Det är lite speciellt på dessa.

Tackar!

//K
Har du kollat med Dr Zocchi ?https://instagram.com/dr_zocchi?igshid=YmMyMTA2M2Y=

qma

Aktiv medlem

Tackar!

//K
Kanske skicka ut frågor till några dämpar-tuning-ställen som funnits ett tag? Kanske han dougal på Shockcraft vet nåt. Det hade varit fint om Fox tagit på sig att kunna leverera eller iaf. referera till alla reservdelar för sortimentet från innan uppköpet, men knappast förvånande att de hoppar över det.

kebarb

Aktiv medlem
Kanske skicka ut frågor till några dämpar-tuning-ställen som funnits ett tag? Kanske han dougal på Shockcraft vet nåt. Det hade varit fint om Fox tagit på sig att kunna leverera eller iaf. referera till alla reservdelar för sortimentet från innan uppköpet, men knappast förvånande att de hoppar över det.

Kanske de köpt upp för att få bort reservdelarna till en rad gamla stötdämpare och gafflar som verkar ha haft lite för lång livslängd ;)

Helt sjukt att betala 2000:- för något som kostar en tia eller tjugo kronor hos en vanlig hydraulverkstad.. Om man bara vet vad delen heter eller hur den ser ut.

Hela stötdämparen såldes ny för 200€ så att servicekittet kostar lika mycket är ju galet.

Om någon vet vart man får tag i dessa så vore det fint, jag skickade mail till shockcraft och kollade med dr.marzocchi men han har bara delar för de gamla-gamla-gamla prylarna.

//K

cykloton

Aktiv medlem
Hjälp med gaffel-service-kit!

Köpte ett servicekit till rockshox pike, tänkte att det passar min gaffel eftersom det stod 2018+, min gaffel är fr. 2019. Nu när jag sökte på modellnumret ser jag att servicekitet är till en pike B1 och inte B2 vilket min är, vad räknas som en pike B1 eller vad betyder det?

1670105397510.png

Min gaffel har modellnr. 50T85134795
Alltså en rockshox pike rc 140mm 2019, charger 2 dämpare. Debonair.

Står B1 för charger 1, eller är det solo air?

Emil777

Aktiv medlem
Lyckades få liv i en ny Suntour XCR 26" från pojkens nya cykel.

Men jag funderar om vi fått ett felmonterat exemplar av framgaffeln?

Som ny och därefter gick gaffeln väldigt trögt och segt, vilket jag tyckte var konstigt för en helt ny gaffel. Tänkte att den är väl en dålig gaffel bara. Vi hade ju en "bättre" som flyttades med för förra cykeln.

Från att i höstas gått för pojken att iaf komprimera gaffelnnågot funkade den nu inte alls, eller väldigt väldigt dåligt, nu när det blevt kallt. Stenhård och "död" helt enkelt.
Fick en kväll över och passade på att öppna och titta innuti gaffeln. När jag öppnade upp den så satt det inga skumgummiringar vid dammtätningarna och det det var "bara" fett innuti gaffelbenen. Fettet blev säkert segt vid kallare temperaturer och det som gjorde att gaffeln kändes död.

Jag torkade iaf ur en del av fettet och hällde i litet olja (Rockshox wt7) och smorde upp dammtätningarna med olja. Tyvärr hade jag inga skumgummiringar som passade.

Nu funkar den som man förväntar sig och känns bra.

Detta måste vara felmonterat från fabrik eller?

Finns det något mer, enkelt trix, jag bör tänka på, för få gaffeln att bli mer "plush", förutom att hitta skumhummiringar (diam32mm)?

Mvh
Emil

C-dale

Aktiv medlem
Hjälp med gaffel-service-kit!

Köpte ett servicekit till rockshox pike, tänkte att det passar min gaffel eftersom det stod 2018+, min gaffel är fr. 2019. Nu när jag sökte på modellnumret ser jag att servicekitet är till en pike B1 och inte B2 vilket min är, vad räknas som en pike B1 eller vad betyder det?

Visa bilaga 596788

Min gaffel har modellnr. 50T85134795
Alltså en rockshox pike rc 140mm 2019, charger 2 dämpare. Debonair.

Står B1 för charger 1, eller är det solo air?
Tittar på https://www.sram.com/en/service/articles/rockshox_spc_archive och där verkar B1 stå för debonair o B2 för dual position ?

mullewreck

Aktiv medlem
@Emil777
Jag upplever samma med min XCR Air. Som jag har läst mig fram till så är det endast fett i och nån tjockare olja i luftkammaren. Jag har ett par Rockshox skumgummiringar jag tänkt försöka sätta på. Nyfiken, var/hur fyllde du på olja?

kebarb

Aktiv medlem
Lyckades få liv i en ny Suntour XCR 26" från pojkens nya cykel.

Men jag funderar om vi fått ett felmonterat exemplar av framgaffeln?

Som ny och därefter gick gaffeln väldigt trögt och segt, vilket jag tyckte var konstigt för en helt ny gaffel. Tänkte att den är väl en dålig gaffel bara. Vi hade ju en "bättre" som flyttades med för förra cykeln.

Från att i höstas gått för pojken att iaf komprimera gaffelnnågot funkade den nu inte alls, eller väldigt väldigt dåligt, nu när det blevt kallt. Stenhård och "död" helt enkelt.
Fick en kväll över och passade på att öppna och titta innuti gaffeln. När jag öppnade upp den så satt det inga skumgummiringar vid dammtätningarna och det det var "bara" fett innuti gaffelbenen. Fettet blev säkert segt vid kallare temperaturer och det som gjorde att gaffeln kändes död.

Jag torkade iaf ur en del av fettet och hällde i litet olja (Rockshox wt7) och smorde upp dammtätningarna med olja. Tyvärr hade jag inga skumgummiringar som passade.

Nu funkar den som man förväntar sig och känns bra.

Detta måste vara felmonterat från fabrik eller?

Finns det något mer, enkelt trix, jag bör tänka på, för få gaffeln att bli mer "plush", förutom att hitta skumhummiringar (diam32mm)?

Mvh
Emil
Skumgummiringar av olika storlekar och slag kan man också beställa för småpengar på aliexpress. Vet inte hur det fungerar med frakt/moms/tull/avgifter i sverige men det brukar kosta någon tia att få hem det här. Tar iofs en månad ibland men på vintern är det sällan stress.

aliexpress

aliexpress

Jag brukar använda fox blå snor-olja (fox float fluid?) på skumringarna, men jag tror inte det gör någon jättestor skillnad. Jag inbillar mig bara att den stannar kvar längre än om man använder vanlig gaffelolja på foamringen. Finns ingen vetenskap bakom mitt val av olja, bara rent hittepå, tror man gjorde så förr.

025-03-003-a-001.jpg

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
@Emil777
Jag upplever samma med min XCR Air. Som jag har läst mig fram till så är det endast fett i och nån tjockare olja i luftkammaren. Jag har ett par Rockshox skumgummiringar jag tänkt försöka sätta på. Nyfiken, var/hur fyllde du på olja?
Jag bara sprutade in litet olja i skruvhålet längst ned i gaffelbenet innan jag skruvade ihop gaffeln.

Emil777

Aktiv medlem
Skumgummiringar av olika storlekar och slag kan man också beställa för småpengar på aliexpress. Vet inte hur det fungerar med frakt/moms/tull/avgifter i sverige men det brukar kosta någon tia att få hem det här. Tar iofs en månad ibland men på vintern är det sällan stress.

aliexpress

aliexpress

Jag brukar använda fox blå snor-olja (fox float fluid?) på skumringarna, men jag tror inte det gör någon jättestor skillnad. Jag inbillar mig bara att den stannar kvar längre än om man använder vanlig gaffelolja på foamringen. Finns ingen vetenskap bakom mitt val av olja, bara rent hittepå, tror man gjorde så förr.

025-03-003-a-001.jpg
Uj uj, övre länken visade sig bli mer barnförbjuden ju mer jag skrollade nedåt. Vilka grejjer det finns....🤣

Jaja, nu beställde jag för första gången via ali, väldigt spännande och se vad som kommer till pojkens framgaffel.

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Uj uj, en övre länken visade sig bli mer barnförbjuden ju mer jag skrollade nedåt. Vilka grejjer det finns....🤣

Jaja, nu beställde jag för första gången via ali, väldigt spännande och se vad som kommer till pojkens framgaffel.
Haha. ja, glöm inte att sökresultaten rankas efter dina cookies =)

Jag gillade penis-ring (den svarta) och weight-loss-ring bäst, så jag beställde två av dem i bara farten.

Men ja.. "foam ring" kanske inte var bäst sökordet, jag håller med.

Pröva söka efter latexhandskar eller kromade nitar för läderarbete så öppnar det plötligt upp helt nya möjligheter för kreativitet på aliexpress.

Jag fick minst sagt spännande resultat när jag skulle sourca en bra vacuumpump för att vacuumera stötdämpare.

Skönt att kineserna inte är så jävla PK.

//K

EDIT: Bra aliexpresstips är att beställa flera saker samtidigt, de brukar skicka allt i en förpackning även om man köpt från olika leverantörer. Då blir frakten billigare, även om inte mycket.

Det finns mängder av cykelprylar där, och mycket av det är helt Ok, speciellt för barn. Korta vevpartier (155mm), handtag, styren, sadlar och stolpar, ventiler + ventilhattar, kedjelås, alla möjliga cykelverktyg osv. osv osv.. Halva biltemapriset, samma kvalitet, rätt i brevlådan. Specialverktyg för att pressa ned skrapringarna i gaffeln, ta lös kassetter och bromsskivor, mavic ekernipplar, demontera vevpartier, montera styrlager, demontera lager i ramen osv osv osv.

Senast ändrad:

cykloton

Aktiv medlem
Haha. ja, glöm inte att sökresultaten rankas efter dina cookies =)

Jag gillade penis-ring (den svarta) och weight-loss-ring bäst, så jag beställde två av dem i bara farten.

Men ja.. "foam ring" kanske inte var bäst sökordet, jag håller med.

Pröva söka efter latexhandskar eller kromade nitar för läderarbete så öppnar det plötligt upp helt nya möjligheter för kreativitet på aliexpress.

Jag fick minst sagt spännande resultat när jag skulle sourca en bra vacuumpump för att vacuumera stötdämpare.

Skönt att kineserna inte är så jävla PK.

//K

EDIT: Bra aliexpresstips är att beställa flera saker samtidigt, de brukar skicka allt i en förpackning även om man köpt från olika leverantörer. Då blir frakten billigare, även om inte mycket.

Det finns mängder av cykelprylar där, och mycket av det är helt Ok, speciellt för barn. Korta vevpartier (155mm), handtag, styren, sadlar och stolpar, ventiler + ventilhattar, kedjelås, alla möjliga cykelverktyg osv. osv osv.. Halva biltemapriset, samma kvalitet, rätt i brevlådan. Specialverktyg för att pressa ned skrapringarna i gaffeln, ta lös kassetter och bromsskivor, mavic ekernipplar, demontera vevpartier, montera styrlager, demontera lager i ramen osv osv osv.
Men är det säkert att betala med alipay? Alltid lika rädd för att få kortet kapat med kinesiska betalningsmetoder...

kebarb

Aktiv medlem
Men är det säkert att betala med alipay? Alltid lika rädd för att få kortet kapat med kinesiska betalningsmetoder...
Jag har ett konto reggat hos Revolut, och dit överför jag pengar manuellt.
Sedan har jag revolutkortet kopplat till aliexpress.

1. Revolut har en app, med ett digital och ett fysiskt kort.

2. Det "digitala" kortet använder jag för internet handel.

3. Kortet kan slås av/på i appen.

4. Varje gång en transaktion genomförs så får du ett meddelande på appen.

5. Om någon försöker använda ditt kort på en ny sajt så måste du godkänna det i appen.

Detta har visat sig vara ganska säkert för mig.

Har blivit "blåst" ett par gånger hos min vanliga bank när någon försökt ta min lön där vi julafton eller nyårsafton, men banken har som regel varit snabb som attan och ringt upp när mitt konto blivit länsat, och pengarna blivit återförda.

På Revolut har det inte hänt något ännu, upplever deras säkerhet som högre än andra vanliga banker.

Deras app däremot lämnar en del att önska, den är värre än aliexpressappen. Kundservicen är ännu värre. Men när det är gratis får man kanske inte klaga.

Emil777

Aktiv medlem
Jag har ett konto reggat hos Revolut, och dit överför jag pengar manuellt.
Sedan har jag revolutkortet kopplat till aliexpress.

1. Revolut har en app, med ett digital och ett fysiskt kort.

2. Det "digitala" kortet använder jag för internet handel.

3. Kortet kan slås av/på i appen.

4. Varje gång en transaktion genomförs så får du ett meddelande på appen.

5. Om någon försöker använda ditt kort på en ny sajt så måste du godkänna det i appen.

Detta har visat sig vara ganska säkert för mig.

Har blivit "blåst" ett par gånger hos min vanliga bank när någon försökt ta min lön där vi julafton eller nyårsafton, men banken har som regel varit snabb som attan och ringt upp när mitt konto blivit länsat, och pengarna blivit återförda.

På Revolut har det inte hänt något ännu, upplever deras säkerhet som högre än andra vanliga banker.

Deras app däremot lämnar en del att önska, den är värre än aliexpressappen. Kundservicen är ännu värre. Men när det är gratis får man kanske inte klaga.

+1, använder också deras "engångskort" för internetköp. Kanske överdrivet försiktigt men barför inte när det är ganska enkelt.

kebarb

Aktiv medlem
+1, använder också deras "engångskort" för internetköp. Kanske överdrivet försiktigt men barför inte när det är ganska enkelt.
Ja det har ju flera fördelar.
1. man överför bara så mycket pengar man vill själv, och det tar nån sekund att överföra
2. man växlar själv till den valutan man använder mest, när det passar. då träffar man topparna oavsett när man skall använda valutan. Växlingsavgifter på helger är extra höga, något man kan undvika helt genom att passa på när det är bra kurs, och då valutasäkra sig om man handlar mycket i ex. dollar eller euro. Jag försöker ha några lappar i varje valuta hela tiden för att täcka småköp.
3. valutaväxlingen är billigare än vanliga fulbanken
4. man får SMS typ så fort en transaktion genomförs
5. man kan blockera kortet när man inte handlar
6. det är gratis..

Ja som jag nämnde tidigare är det ju gott om fördelar..

Deras gräsliga app däremot fungerar inte ens riktigt på min telefon längre, så nu fungerar inte visakortet (plastkortet) för jag kan inte regga det med ny pinkod. Flera av funktionerna i appen är "broken".

En kul grej du kan göra, är att du kan öppna ett "vault" där du överför avrundningen av varje transaktion. Jag gör så och sparar skiten i krypto. Inte världen bästa kurs där då revolut knycker några procent i varje transaktion, men ett kul sätt att spara. Det blev fort belopp i tiotusentalet kronor för mig. Och nu när krypto står lågt så är det ju kung att börja.

Revolut är väl vad en bank borde vara, förutom den gräsliga appen då, och supporten som verkar vara baserad i något outvecklat U-land..

Startgas

Aktiv medlem
Har en fundering kring shimning:
Säg att man har en enkel gaffel eller bakdämp som saknar returjustering, kan man genom att modifiera "shimstacken" justera så man får mer eller mindre retur, på samma sätt som med ett reglage, med den skillnaden att det i detta fall blir mer "permanent"?

sdx

Aktiv medlem
Säg att man har en enkel gaffel eller bakdämp som saknar returjustering, kan man genom att modifiera "shimstacken" justera så man får mer eller mindre retur, på samma sätt som med ett reglage, med den skillnaden att det i detta fall blir mer "permanent"?
Går endast på högfart när frekvensen blir hög annars så är det lågfarten som sköter kåg och mellan fjädringar till cykel är rena stenåldern.

qma

Aktiv medlem
Om returdämpningen är shimstack-baserad så kan det gå, men många enklare gafflar använder bara port / hål till det. Såna kan gå att justera med viskositeten på oljan i kretsen istället, men då påverkas ju även kompressionsdämpningen. Är nån shimstack inblandad så påverkas den oftast mindre av viskositeten än portar och nålventiler.

Startgas

Aktiv medlem
Okey, tack för info. Jag har nämligen en "finare" version av Fox 36 och har tänkt att jag hade kunnat klara mig med en enklare då jag aldrig justerar den något längre nu när jag hittat en bra setup för parkåkning, men då hade jag uppenbarligen inte kunnat köpa enklare gaffel och justera med shimning till samma egenskaper.

Rattnalle

Aktiv medlem
Okey, tack för info. Jag har nämligen en "finare" version av Fox 36 och har tänkt att jag hade kunnat klara mig med en enklare då jag aldrig justerar den något längre nu när jag hittat en bra setup för parkåkning, men då hade jag uppenbarligen inte kunnat köpa enklare gaffel och justera med shimning till samma egenskaper.
Poängen med de finare är just att de går att justera tills man är nöjd. Jag skruvar nästan aldrig på min dämpning heller sen jag hittade en inställning jag gillar. Viss justering med mer kompression när jag ska köra mycket utför typ. Men med en variant som det inte går att skruva på får man mer nöja sig med vad man får så att säga.

kebarb

Aktiv medlem
Jag mener att alla dämpare och gafflar har returjustering, iallafall fox. Eller har jag fel?

Några kanske inte kan justera kompressionen eller förspänningen men returen är väl justerbar på alla?

Annars kan man inte byta fjäder eller justera lufttrycken utan att det blir knasigt.

Jag håller med dig lite om att när man väl hittat en inställning så rör man inte så mycket.

För mig är returen viktigast.

/K

Atakua

Aktiv medlem
Jag fick hem en 24-tumsgaffel SR Suntour XCR-DS-LO-air-24 för ett barncykelbygge (motsvarande byggtråd kommer någon gång nästa år). En förvånansvärt fin gaffel trots låga priset, med riktig luftfjäder och enkel dämpare.

Efter att ha tittat på en rad videor kring service på XCR-luftgafflar fick jag veta att deras billiga gafflar saknar skumringar trots att det finns plats för dem i underbenen. Då fick jag en idé att stoppa i ett par skumringar dit, och dessutom kontrollera om det finns tillräckligt med olja.

Så kommer frågor.

1. Har någon redan provat göra samma sak på en SR Suntour? Märker man någon skillnad med/utan skumringarna?
2. Var köper man 28-mm skumringar?
2.1 Kan man tillverka dem själv ur ut något skummateriel? Liksom att klippa en ur ut disksvamp?
3. Var köper man en liten mängd 80WT-olja billigast? Jag kan visst köpa en liter för 130 kr på Jula, men jag behöver cirka 10 ml bara, alltså en procent av detta.

Inser att frågan kanske hör bättre till fulmektråden, men det handlar ju om dämparservice…

kebarb

Aktiv medlem
J
Jag fick hem en 24-tumsgaffel SR Suntour XCR-DS-LO-air-24 för ett barncykelbygge (motsvarande byggtråd kommer någon gång nästa år). En förvånansvärt fin gaffel trots låga priset, med riktig luftfjäder och enkel dämpare.

Efter att ha tittat på en rad videor kring service på XCR-luftgafflar fick jag veta att deras billiga gafflar saknar skumringar trots att det finns plats för dem i underbenen. Då fick jag en idé att stoppa i ett par skumringar dit, och dessutom kontrollera om det finns tillräckligt med olja.

Så kommer frågor.

1. Har någon redan provat göra samma sak på en SR Suntour? Märker man någon skillnad med/utan skumringarna?
2. Var köper man 28-mm skumringar?
2.1 Kan man tillverka dem själv ur ut något skummateriel? Liksom att klippa en ur ut disksvamp?
3. Var köper man en liten mängd 80WT-olja billigast? Jag kan visst köpa en liter för 130 kr på Jula, men jag behöver cirka 10 ml bara, alltså en procent av detta.

Inser att frågan kanske hör bättre till fulmektråden, men det handlar ju om dämparservice…

Finns skurningar på aliexpress, kanske finns i din storlek.

Oljan du använder bör vara tillpassad ändamålet så att du inte sabbar Oringar osv.

En liter är bra investering, oftast dyrare med mindre flaskor ändå..

Annars kanske du kan fråga snällt på en verkstad, typ XXL, om du får köpa en skvätt av något.

Ytterbenen skall ha en olja som är ”kladdig” alltså inte en dämparolja.

Smart att kolla viskositeten, om det är allt för stort avvik kanske den inte kommer dit där den skall vara, eller kansken inte stannar där.

/K

Atakua

Aktiv medlem
En liter är bra investering, oftast dyrare med mindre flaskor ändå..
Sant, men jag har redan 2 liter (1 liter "semi bath" + 1 liter dämparolja) till mina "stora" gafflar. De där oljorna är dock för tunna, typ 5WT. Den Suntour-gaffeln kräver typ 80WT, viskositet motsvarar till växellådsolja. Och jag tvivlar att jag skulle hinna serva någon gaffel på en barncykel oftare än en gång innan jag blir tvungen att sälja hela cykeln. Barnen växer ju blixtsnabbt.

Smart att kolla viskositeten, om det är allt för stort avvik kanske den inte kommer dit där den skall vara, eller kanske inte stannar där.

Precis mitt problem, de oljor som jag har kommer bara rinna ut ur förtätningarna.

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Jag läste just att FOX 20 WT GOLD oljan inte skall användas med äldre skrapringar.

https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=189577

• FOX 20wt. Gold should NEVER be used with previous generation FOX 32mm Low-Friction wipers (803-00-613 or 803-00-079).
  • FOX 20wt. Gold should NEVER be used in place of Float Fluid as air chamber lubrication.

Är det någon som vet anledningen till detta?

Har läst minst två ställen som refererar till detta (faktum?) men inte fått en förklaring på varför.
Sväller de eller något sådant?

Jag har kört GOLD i alla mina fox40 gafflar sista 2-3 åren och vissa av dem har gamla "flanged" seals, och inte de nya flangeless. Fungerar detta ihop eller inte? Vad för typ av haverier kan jag förvänta mig? Eftersom en typisk gaffel för mig bara ser 2-5 dagars körning på ett år så tar det säkert tid innan det visar sig eventuella problem.

//K

EDIT: Ritade upp några nya seal drivers, för den som jävlas med dessa nya flangeless. Hojta till om någon behöver STL modellen. Mätte upp från fox original drivers och gjorde två olika typer, en mindre som fint får plats i en verktygslåda.

1673918608039.png

Topp