Frågetråden om dämparservice

Preacher

Aktiv medlem
Jag läste just att FOX 20 WT GOLD oljan inte skall användas med äldre skrapringar.

https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=189577

• FOX 20wt. Gold should NEVER be used with previous generation FOX 32mm Low-Friction wipers (803-00-613 or 803-00-079).
  • FOX 20wt. Gold should NEVER be used in place of Float Fluid as air chamber lubrication.

Är det någon som vet anledningen till detta?

Har läst minst två ställen som refererar till detta (faktum?) men inte fått en förklaring på varför.
Sväller de eller något sådant?

Jag har kört GOLD i alla mina fox40 gafflar sista 2-3 åren och vissa av dem har gamla "flanged" seals, och inte de nya flangeless. Fungerar detta ihop eller inte? Vad för typ av haverier kan jag förvänta mig? Eftersom en typisk gaffel för mig bara ser 2-5 dagars körning på ett år så tar det säkert tid innan det visar sig.

Fox ströp tillverkningen av den gamla tätningstypen 2015, jag vill minnas att det var en annan utformning på den nedre (oljetätande) läppen i skrapringen som passade den fetare oljan bättre.

Gaffeln kommer bli kladdig på innerbenen om den inte gillar kombinationen. Inga dödsolyckor. 😉

kebarb

Aktiv medlem
Fox ströp tillverkningen av den gamla tätningstypen 2015, jag vill minnas att det var en annan utformning på den nedre (oljetätande) läppen i skrapringen som passade den fetare oljan bättre.

Gaffeln kommer bli kladdig på innerbenen om den inte gillar kombinationen. Inga dödsolyckor. 😉

Skönt att höra. Jag var rädd för slitage på innerbenen.. När slitaget är så stort att man ser det är det ju som regel för sent att rädda något.

Då kan jag luffa på med den klibbiga 20WT oljan i mina gamla gafflar och med de gamla skrapringarna också. Jag köpte på mig ett lager av de gamla flanged seals och tänkte aldrig över att de inte skulle fungera med den nyare oljan som ersatte den gamla (gröna/röda?).

På verktyget / sealdrivern så lade jag in en klack så att man inte kan pressa flangeless för djupt in i gaffeln. Verktyget skall nu stanna mot kanten på gafflen när seal är ca 1mm nedanför kanten. Har inte testat det IRL ännu, men hoppas det fungerar. Inte värre än att man får modda modellen lite. Verktygen blev stiliga iallafall.

//K

Henrik69

Medlem
Jag läste just att FOX 20 WT GOLD oljan inte skall användas med äldre skrapringar.

https://www.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=189577

• FOX 20wt. Gold should NEVER be used with previous generation FOX 32mm Low-Friction wipers (803-00-613 or 803-00-079).
  • FOX 20wt. Gold should NEVER be used in place of Float Fluid as air chamber lubrication.

Är det någon som vet anledningen till detta?

Har läst minst två ställen som refererar till detta (faktum?) men inte fått en förklaring på varför.
Sväller de eller något sådant?

Jag har kört GOLD i alla mina fox40 gafflar sista 2-3 åren och vissa av dem har gamla "flanged" seals, och inte de nya flangeless. Fungerar detta ihop eller inte? Vad för typ av haverier kan jag förvänta mig? Eftersom en typisk gaffel för mig bara ser 2-5 dagars körning på ett år så tar det säkert tid innan det visar sig eventuella problem.

//K

EDIT: Ritade upp några nya seal drivers, för den som jävlas med dessa nya flangeless. Hojta till om någon behöver STL modellen. Mätte upp från fox original drivers och gjorde två olika typer, en mindre som fint får plats i en verktygslåda.

Visa bilaga 603513
Jag tar gärna STL till dessa!

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som vet om ytterbenen är helt utbytningsbara / swappable mellan de olika årsmodellerna av Fox40?

För exempel mellan 2012-2019.

Jag har en 27.5" Fox 40 FLOAT gaffeln som blir lite för hög på en cykel, och tänkte slänga på ett par äldre gaffelben. De äldre modellerna har inte den där luftningsknappen men är ca 2cm lägre eller så i AC mått än de nyare modellerna. Detta ger ett något lägre BB.

Någon som testat byta mellan?

Jag vill gärna behålla FLOAT och den cartridge som är i nyare gaffeln, men komma åt det lägre AC måttet hos den äldre gaffeln.

//K

pnyberg

Aktiv medlem
Hjälp med gaffel-service-kit!

Köpte ett servicekit till rockshox pike, tänkte att det passar min gaffel eftersom det stod 2018+, min gaffel är fr. 2019. Nu när jag sökte på modellnumret ser jag att servicekitet är till en pike B1 och inte B2 vilket min är, vad räknas som en pike B1 eller vad betyder d Visa bilaga 596788

Min gaffel har modellnr. 50T85134795
Alltså en rockshox pike rc 140mm 2019, charger 2 dämpare. Debonair.

Står B1 för charger 1, eller är det solo air?
Ser inte om du har fått svar på det här eller inte.

När jag söker får jag upp

Den skillnaden jag kan finna är att B1 även kommer som Dual Position och slaglängd från 100 till 160.
B2 är E-bike kompatibel.
På Rockshox Trailhead appen så kommer det upp att din gaffel är en FS-PIKE-RC-B2 - 50T85134795:

Det står även i partslist att det kittet du har köpt är rätt 👍

simson

Aktiv medlem
Gjorde luftburkservice på pojkens trance , väldigt bökigt med distanserna till dämparen innanför länkaget när jag skulle montera tillbaka den , ena sidan går bra när trär dem på axeln men den andra puuuuaaaaah 🤪,
till slut gick det😃

Senast ändrad:

TobiasLj

Aktiv medlem
Börjar bli dags att byta tätningar på en Fox Float 34 (2020) och undrar över verktygen för att få ur överbenen ur underbenen. Behövs det två i det närmsta lika verktyg för 600:- /st eller finns det ett som fungerar på båda sidor? Syftar på de som har artikelnummer 398-00-681 och 398-00-682.

En annan fråga är om någon vet ifall tätningsbrickorna ("crushwashers") som används för att skruva fast överbenen i underbenen ingår i SKFs tätningskit? Om inte, finns de att köpa i någon av våra stora leksakshus (Jula, Classe, Biltema, Bauhaus...)?

qma

Aktiv medlem
Börjar bli dags att byta tätningar på en Fox Float 34 (2020) och undrar över verktygen för att få ur överbenen ur underbenen. Behövs det två i det närmsta lika verktyg för 600:- /st eller finns det ett som fungerar på båda sidor? Syftar på de som har artikelnummer 398-00-681 och 398-00-682.

En annan fråga är om någon vet ifall tätningsbrickorna ("crushwashers") som används för att skruva fast överbenen i underbenen ingår i SKFs tätningskit? Om inte, finns de att köpa i någon av våra stora leksakshus (Jula, Classe, Biltema, Bauhaus...)?
Nej, de är olika men det kan väl hända att du kommer undan med att banka med gummiklubba på en hylsa som håller runt originalmuttern på fjädersidan. Gängan har nåt speciellt skärdjup så köpa motsvarande mutter för att spara originalmuttern är inte så bra (det går trögt och sliter på skaftet). Dämparsidan har ju rebound-reglagepinnen där vilket gör det lite mer riskabelt/pilligt att skippa verktyget.

kebarb

Aktiv medlem

Jag letade länge efter crush washers till fox40 för billiga pengar, slutade med att jag köpte från eBay eller Aliexpress. Hittade inget lokalt. Tror jag betalade nån hundring med frakt för 20-40st i en påse den gången.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem

Skruva loss reboundvredet och kolla muttrarna undertill. Fox 34 rhythm har 10 mm mutter på båda sidor likt klenare gafflar.

Jotunn

Medlem

På min Fox 34 Rythm från 2019 så har det gått fint att vid två olika servicar bara banka på muttrarna. Stegen är typ
- Skruva loss mutrarna lite gran (viktigt att ha dom gängat på en del, annars kan gängorna på muttern gå sönder)
- Sätt på en tillräckligt hög "hex socket" på muttern. Behövs extra mycket på rebound sidan så du inte slår på sjävla ratten man ställer in rebound på.
- Banka rätt hårt på socketen så att nederbenet lossnar.

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som träffat på den här typen av tätningar?
Kan detta vara något liknande det Marzocchi använder på sina Moto C2R?

Inte samma storlek men liknande alltså.

1675286272515.png

Senast ändrad:

solgule

Aktiv medlem

Jag använder en bitshållare för att lossa, finns på biltema för 39 kr om man inte redan har en. Mät hålet så det är djupt nog. Ska finnas lite vingelutrymme också.

Ta bort muttrarna och crush washers helt. Skruva in reboundskruven så den sticker ut minsta möjliga. Håll bitshållaren med hålet över reboundskruven. Håll bitshållaren rakt och banka loss med klubba. På luftsidan så vänd på bitshållaren så solida sidan är mot gaffelskruven.

Här är en video. De har en ihålig stav, men samma princip:

Mback72

Aktiv medlem

Det finns billigare verktyg för att ta loss underbenen än Fox egna. Ett polskt företag som heter Bitul har likvärdiga till 1/3 av priset för Fox. Finns på eBay eller via egna hemsidan. Vad jag kan minnas så är F32-verktyget även till luftsidan på 34 och 36. F36 till dämparsidan på 34 och 36. Är man lite händig och har tillgång till svarv kan man tillverka egna. Gängorna är M8x1 respektive M10x1.
Crushwashers kan du nog återanvända minst en gång.

qma

Aktiv medlem
Det finns billigare verktyg för att ta loss underbenen än Fox egna. Ett polskt företag som heter Bitul har likvärdiga till 1/3 av priset för Fox. Finns på eBay eller via egna hemsidan. Vad jag kan minnas så är F32-verktyget även till luftsidan på 34 och 36. F36 till dämparsidan på 34 och 36. Är man lite händig och har tillgång till svarv kan man tillverka egna. Gängorna är M8x1 respektive M10x1.
Crushwashers kan du nog återanvända minst en gång.
Jag köpte mina i stål till 36an av nån på ebay UK för typ hälften av vad Fox tar, märket var nån maskinverkstad (glömt detaljer). Det finns även lite grövre såna kopior i alu, men kanske bara i USA.

TobiasLj

Aktiv medlem
Ett polskt företag som heter Bitul har likvärdiga till 1/3 av priset för Fox
Yep, hittade deras sida efter lite googlande och har beställt lite verktyg. Den videon som @solgule länkar till var dock riktigt intressant och smart sätt att få ut gaffelbenen.
Nästa uppgift blir att få ihop en verktygslåda till komplett service.

En annan fråga; För framgaffeln verkar det vara vanligt att med jämna mellanrum bara byta tätningar mellan inner och ytterben och sedan en full service med längre intervall. Finns inte motsvarande för dämparen? Allt jag kan hitta är en full service men jag har säkert missat något ;-)

qma

Aktiv medlem
Yep, hittade deras sida efter lite googlande och har beställt lite verktyg. Den videon som @solgule länkar till var dock riktigt intressant och smart sätt att få ut gaffelbenen.
Nästa uppgift blir att få ihop en verktygslåda till komplett service.

En annan fråga; För framgaffeln verkar det vara vanligt att med jämna mellanrum bara byta tätningar mellan inner och ytterben och sedan en full service med längre intervall. Finns inte motsvarande för dämparen? Allt jag kan hitta är en full service men jag har säkert missat något ;-)
Om du med dämparen menar bakdämparen så är det ju luftburksservice som motsvarar ytterbensservice på gaffeln. En detalj är att de flesta sådana bara består av rengöring och byte av smörjolja, även om tillverkaren kanske säger nya skrapringar varje gång och sånt. Kolla skicket, byt om det ser dåligt ut gäller på iaf några av slitdelarna där inne.

pnyberg

Aktiv medlem
Om du med dämparen menar bakdämparen så är det ju luftburksservice som motsvarar ytterbensservice på gaffeln. En detalj är att de flesta sådana bara består av rengöring och byte av smörjolja, även om tillverkaren kanske säger nya skrapringar varje gång och sånt. Kolla skicket, byt om det ser dåligt ut gäller på iaf några av slitdelarna där inne.
Skulle tro han menar dämparen, som i dämparenheten i gaffelen.

kebarb

Aktiv medlem
Isf. är det väl luftning utan rebuild som är motsvarigheten.
Jag har gjort service på cartrigde några gånger utan att byta ut alla o-ringar. Det har gått bra. Detta har vari äldre dämpare typ fox40 med FIT. Min erfarenhet är att O-ringarna håller ganska länge. Jag har aldrig ägt en gaffel så länge att jag har behövt byta ut dem, eller fått ett läckage.

Skrapringarna byter jag oftast, och crushwashers.

Crushwashers byter jag bara när jag byter skrapringarna, ibland återanvänder jag crushwashers om de inte är väldigt deformerade. Det är om jag bara gjort ett oljebyte i ytterben.

HIttils har jag aldrig haft något problem. Det kanske har fuktat någon gång så att man ser lite fuktigt grus/damm runt en crushwasher men inte mer än så. Efter en tvätt kommer det inte tillbaka.

Jag har alltid tänkt att det är nivån på oljan i ytterbenen (som smörjer innerbenen) som är det mest kritiska. Detta gäller såklart gafflar med fjäder. På en luftgaffel blir det ju jävligt tråkigt om man får läckage på luftfjädern.

//K

TobiasLj

Aktiv medlem
Yes, det är bakdämparen jag syftar på. Skall se vad jag hittar kring luftburksservice. Borde vara lika intressant att byta tätningar på samma sätt som på gaffeln för att hålla gaffelbenen i bra skick så länge som möjligt.

Mback72

Aktiv medlem
Yes, det är bakdämparen jag syftar på. Skall se vad jag hittar kring luftburksservice. Borde vara lika intressant att byta tätningar på samma sätt som på gaffeln för att hålla gaffelbenen i bra skick så länge som möjligt.
Då ska du ha detta kit.

Och proceduren är.

Ulkan

Aktiv medlem
Är inte en dämparservice fråga. Men detta kändes som den bästa tråden iaf.
Har en RockShox reba som i nuläget har en lockout på styret. Dvs denna.
D6B60DAC-7578-40DB-A2DE-CCDC26FF7FD6.jpeg
Men vill byta till låsning på gaffeln (jag vet oldschool). Dvs denna.
2E52D22C-4AB3-46BE-ACE7-3C3C34164ED2.jpeg
Googlat det bästa jag kan och hittar inte så mycket info om detta. Är det så enkelt som att bara byta ut ”toppen”? Eller måste man byta cartridge inuti också? 🤷🏻‍♂️

MTBemil

Aktiv medlem
Visa bilaga 608376
Visa bilaga 608377
Googlat det bästa jag kan och hittar inte så mycket info om detta. Är det så enkelt som att bara byta ut ”toppen”? Eller måste man byta cartridge inuti också? 🤷🏻‍♂️
Vad har gaffeln för serienr? (Står på baksidan av gaffelkronan)

qma

Aktiv medlem
Visa bilaga 608376
Visa bilaga 608377
Jag har gjort det på en 2016 tror jag det var, 32 mm Reba 29" med rakt styrrör och QR-dropouts.
Om din är motsvarande så behövs en ny MoCo-dämparenhet som har crown adjust.
Till min gaffel var det RS artikelnummer 11.4015.544.090.

Det finns fulmek för att göra om Moco med remote till manuell ratt också om du googlar. Kapa fjädern och rigga ett sätt att vrida skaftet.

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som vet storleken och typen av gummi på RC4 main shaft seal? (den tjocka typen av shaft)

Försökte googla men mina skills hittade inget användbart..

//K

TobiasLj

Aktiv medlem
Tack för alla tips och hjälp. Har gjort det som jag antar kallas ytterbensservice eller "Dust Wiper Service". Det var lite spännande eftersom relativt mycket från FOX instruktion inte stämde. I stort är det så klart samma princip men små skillnader. Det behövdes inte alls två olika verktyg för att få loss innerbenen, det var samma på båda sidor.
I2sJpYx9AerHRBNn-pjK_UKQtOhlawo0HqDPwQ5yfhCINSvGlPTDiBARapR8EjUzGvM1EEVxpHg2TlPrc2TUNwH-YhGsoRawxkFhK72asHFPnFTABsiTsxGLxf8C_-eM1DSUq-Ts56P0rRQ1OsLaJgSj1mM0f6t2UzZyvM_Mbwc_GqKmrv_frBms886F0x3D2ncb5iAx2hIKDuVVXfkIOVpZZ1XfWIxfMiGTmc89nHIrQV99CP4cgUmnrb8YmXJ3Kle5a1G7jMXf4NOr26IooM2VwA8gb1IF2zwGGsVzmK038PPGxbDKl39FgbVC3sKWjDjWrqI91ha-Pj60z0SQ2wjXM3O1dOI2toRzwmQQWJH1opO2ce0JokMp2tuem396zMGrxVDdkgZFOxvIShhbUldbj7tPs1oN5Fh26Xi5lL6Dr6UEt69qJHB3MlhCDu4YNZI4MHDG6OJHtIQnmqE2LRijphZhRGVZjWyympvM-X9LoM4Pmj25DaUHuN_cgd92QQ0kG89AxE655IO_O5MrHuW__5AqIWmptRlUNO0l78NBDWI3vp2BFLMmm56SFncyQTsh82LB6svQEZAWd68VuzQ96eG8rLcZbyrCk1xckpqAzSopybjrBGaWLh3zHyeJgoDfX0wphK6kh9h8qf4gNWgtlQdtNB5JwX8m16zrWSZ62mHHJHvyfl0W5mRiIQ9Fk36MqzoDwCPEXRfbfgdj-gDbe7S_xIaot7VTxJEgVJzekspnQ4oVkkfSGFogPgSQ6sxe4vDFC9_1tPdbF_tYAKX1u_rq-7x6rzZcfYrlANnz0lggf9lj3UMb7T85e7MU_p7Vb92qy77DYJxbzfQ8VoC9W01KYnAOEYAIIkBt1i1m7vY67yPVeAoBMZE6ALtaQMpf5IILJVd5NeCN4t3WyqOEVUZk6pg41KSjpQ_FpF1-cg=w872-h1934-no

Muttrar och reboundskruv sitter fäst en bit in i ytterbenen på min gaffel vilket gjorde det lite pilligare, framförallt att få loss och fast reboundskruven.
u2cYuVd7dAAt-kaOmjZb00vFMHHKNDJ_ZrFjlp_iap1K09hjQTBNQPOTMhBGuURS_kAyQqxxGil1kLJl_Ok4eNigagnfpwz7tIzxDqCQi-8ycZZoMWbp_JfEqYSttomT_rjJS7U-bt4hJZB-nE21CM22qYtcDJv7OuuqwSSQzRVRV8AH_Cu90fR0nIceN-OG2k5dq-HqXJ-3Tyhj--K7yEX4FhgsEre75qV35JbfItCqA0TdkSTS43d_EuXNEqE3A6Ssyac22ORQDayWOWHFHXrwYp_eTAjEBacqscRxCPMLH3BIg9mxfhWwh5IiVMt1K_TwS0Vj5rxHZVx6GNEaDVaA5GtP2efHi1oONS0Td47hGUZEE7mKxSjyhQY2dO9x5l83dZqzKFPu3paMD_NW2V1zoO_GcQKT2XC_3EmPQYQTMTSbc182qyyB6VCj5ZXWXzQXfMCnWDIRcPTzlTWzgVmpgSJYYA6S1v7sOqXEDz1lK3BgCtwmjBa8Xr-pna2oq8aN8od6-m7yeO8rjbGrmntCwvucoCWhbCH_0tJI9GrRi6hpJzPEnxX5WKyBMU4cEfN8ho_CqwrRUZebXGLU68zKhR07uAobPq1UgUJoA6hVnxVEHU39SqFM0OIn896y_FkMcaF7uZrfpDl4wW3PXdQJNeUzbkj9xe_p2yVND-jo83DsylMuj0SZDOlDfVqa7hF9PKCmLW9KbxQUhv5gD-KP1pOd5ysv3rZG45FFT3s28dlheMNdo2usN8EOH7rvRD3_HWQT0oKrKtsiIG3xu8BIMKQqumVWS1D2c2WzRk5q5vf9c_5vFzWwT93eviL7cQ0s6YXF0Up2xrwy-Bt-jItlWJr2z5o4f0CQPMXlT7tDK9CoCMISV72k858waHfyL4-ULfYnihFk6K0ZCTNzMjYFazeO6P3g3TipYDEx9nCjnQ=w872-h1934-no

SeiBiKRz-mO7gT51AXC4HjXlK4fTryX7qeRSeUa5o2eB3vShLkwk2DTD-zIblmWZ4voL0qdQLuhM5-0J_AaS2fV40Weh_XNu7Dgw93TfWsNuuJ3h3mTS0lz6BSBQpM260HyOkp8uKQDFXp1ekt4V4OroNpxGWDOBlAjzBoT-7HOjTso3jHRjzNhdLXqGJphiD9ViLTPJUknKyeqfMtmuQzGmM-b7jX8t2A3pbZUM5owVrK5T9JihMUDXtsWrMerlct4bXzC4H7E16whxpsNwQOVLozOpC2-SeA4jkeWHCc2hMXYUp8eIo2wfwsSWW8wYo8CUsgEOvQ8H9hAqJjVRfZK52b6WSLt23eNmFDT7-yrfoFcrlMW4BfSuyqkcfsUQpsQjxiw7zX_6uDQaS4lO213HiHdMZYqfQx1Qtb7wFMM4czKlzaLyCEY5NaKpIGWv3sYMvh6HVkfB9o6X5BN8I4ZYBxR1CqKamucX288-nSHtLU5IsHuiYytqRqfNkgahYgTjdu8xur_Bqg6Hf-Nl9JL-kWuq1JZEkwS47Rmw1bjMwOcf8dQsu77Q4TdfQ6Qo2KPgqx5ucDua9On9hblPO2mdFF6StIvLR6FjKjSPMN4LAetk253y_JOOqP4i_S6813tRmMzvtvkAn4f1AFPxz-KYPXsBLfESv5hjiBmWz8Tv8iFInQM2xtkYtQiBKRKpk6GD5rKAVgu5j-d2mxxRMob5DI9wxH3_TVeWLoya0fdOMqIWLoqAKDUtFsskIsa9eDCrNIM1emb3i7dpT9kDhljBlR-4FL63qtqMwXKw05BmCAgQuI_NIBTasqdP4VaWlhXpiv0BC5vc9rZyFeJewluDXIqQewcIMTQLECh3aFkM8G7lIB-rSdMKjFMgsFGxWiyHNPwZ4haBWc41s5Iwbuq_TKqKTLUtE8xl-Zn_HnSpIg=w872-h1934-no

Kitet från SKF innehåller ingen ny o-ring för att se SAG/slag men det är väl inte speciellt kritiskt, den gamla duger gott. De crushwashers som följer med stämmer inte med de som satt i min gaffel men även där fungerade de gamla. Nästa gång blir det ett orginalkit för att få med allt.
cDTQ-FCP7GOBP_GEGbUH6X1DFebhaLFoYAgZdSNyN4lLZj5rztd1AZ7OBsKM22WjOC3WSp5A7wbTQbyHLSYV42p7seCyD8S65P6dndSyDwmZSnYiV8i5lbGVfDAp7g0oHukRxsRm2RFfDQfKND9ZNe8PmDRlyMN56frqrB3LWstDamEOYHLCwyqrlFcxgtKx3YavcgXxaY-vAdCnhs1Ztgoo-4wuekFaCU_tPcBP0QI3MBsmg47p_cK9q5864_Q1OBCjJXksROtugRSFJjrdC-TqBOAbstb5y82W_EYGiRWxuxQ-r1Tx6zWPeBupNGse5aRRX2O8Fx7q6j4kFbq3jBDCtq4evjuoYTouEJZ1o5B6qynfsCx3HFq-6VmL6t18fSEA3k9qqmPfA_IuPnougeNQ3QdGyLBnABZX1KflXqpSm5n3PYf2ZFV441F3fg_fYkz_ldV-18jZFWrpV3XFvB45xauzdAlfe8t9CM090GHcDu-zNLalomVvkzve_5JfnlrlbOKla-6Mpr7ZD9J5o5wbJtvVzZdHTMbmTk1S8M9gh9mIYllqM9cLKN_TX2LadCUadMjD_Bk7xkqwZTEC3PGSfM12eIr8y6Yj8Zcc3_4nhhVYwepG9wLjrsUYWTZAQhOR3Cu1Okc29khHZmTBbuc76XVfnfTwjSp74s8-IwE5bykYvhbM81sPytZLPbPPbSZULdAjQqrHYpUXawNOWW6zKOK4fA5P_fR_SuwDkFpMLuLeDVYGmbqKy0jIm0bzqbY0Ma_gVXmNPer3yxqvVNzpdI7ofAKQHbkMLEYOsDtjdzxMP75bO5ZhsOPIvPdr2HZHL5o8KVvymDpWGAdW8zeBY-9skXbpyu6keE-jFy-1feSlSfOGVp7tTsOX5KaSCRD4TXpyABEg7cX-eQVBOTok90zz9scChGkLZav80P-c7A=w872-h1934-no

Det är dags att göra "Air Sleeve Service" på bakdämparen och har en fråga. I instruktionerna skall man smörja o-ringar med "Float Fluid".
IMG_8630-m.jpg

Någon som vet vad det är för olja? Har skåpet fullt av olika gaffeloljor och antar (hoppas) att någon av dem fungerar lika bra istället för att köpa några ml för dyra pengar :-)

iMats

Aktiv medlem
Det är dags att göra "Air Sleeve Service" på bakdämparen och har en fråga. I instruktionerna skall man smörja o-ringar med "Float Fluid".

Någon som vet vad det är för olja? Har skåpet fullt av olika gaffeloljor och antar (hoppas) att någon av dem fungerar lika bra istället för att köpa några ml för dyra pengar :-)
Vet inte vad det är för olja men det följer med i servicekitet om du köper sånt.

kebarb

Aktiv medlem
Vet inte vad det är för olja men det följer med i servicekitet om du köper sånt.
Float fluid är en dyr blå smörja (tänk snor) med sjukt hög viskositet. En såndär kanna innehåller nån dl men räcker flera år för mig. Jag servar ett par gafflar pr. år eller så. Typ varje gång jag köper en ny hoj eller om jag inte kommer ihåg när jag servade sist. jag doppar skumringarna i den, och kör nån droppe på insidan av luftkammaren i luftgaffeln om jag orkar, vilket man borde.

Senast ändrad:

ersan

Aktiv medlem
Köpt en ny gaffel å tycker det ser ut som att dämparen heten inte är ordentligt fastskruvad. Gaffeln är en ny lyrik .
Vad tycker ni ?

Bilagor

• 20230306_140530.JPG
    20230306_140530.JPG
    225.8 KB · Besök: 49
Topp