Intressant tes att vanlig gaffelolja inte smörjer och vad är det som dämpar i en gaffel är det oljan eller shims ventilerna eller en kombo av bägge två ???
Kanske jag uttrykte mig klantigt.
Men jag tror att ena typen av olja är framtaget i huvudsak för att fungera i dämpar applikationer, och att den andra är avsett att fungera som smörjande.
Oljor fungerar väldigt olika, och det är inte bara viskositeten som avgör egenskaperna.
Just den guldiga tror jag är till för lower legs för att den är kladdig, och har bra vidhäftning.
Oljan man har i en bilmotor, på cykelkedjan eller i en stötdämpare har nog väldigt olika egenskaper, annat än tjockleken. Och det var det jag ville poängtera.
För exempel i en bilmotor så ser man kanske på hur högt tryck oljan klarar innan oljefilmen blir för dålig, eller hur mycket sot den lämnar efter sig, eller hur mycket den förångas under värme och hur viskositeten ändras över ett visst temperaturspann. Även hur den påverkar tätningar av olika sorter är viktigt i en bilmotor. (Sväller gummit?) rinner oljan fort av från en yta eller håller den sig kvar och skapar en smörjande och korrosionsskyddande film?
På en dämparolja (som jag tror är esterbaserad utan att veta mer om det) så är det nog i huvudsak en konstant och förutsägbar viskositet som är det viktiga. Samt hur den bryts ned av friktionen över tid.
I en dämpare behöver nog oljan inte vara kladdig, eftersom det är ett slutet system utan luft och oljan är överallt. Avdunstning är inte heller så viktig, eller hur den binder till sig eller skapar sot osv.
Finns säkert någon här som är oljeguru och kan utveckla resonemanget. Jag kan inte ens termerna och har i många år använt vanlig dämparolja i ytterbenen utan problem. (Tror rock shox alltid gjort det)
Finns folk som använder motorolja i lowers också. Och det verkar funka även om jag själv inte skulle ha gjort det på en dyr gaffel.
Folk smörjer MC kedjan med drevolja och det skall vara bättre än många dyra oljor (står i Hondas gamla manualer också). Så det finns säkert en del överlapp.