Frågetråden om dämparservice

Valhalla_

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Köpt en ny gaffel å tycker det ser ut som att dämparen heten inte är ordentligt fastskruvad. Gaffeln är en ny lyrik .
Vad tycker ni ?
Kan vara ringen till vänster i bilden nedan.
rockshox-compression-damper-crown-charger-3-rc2-zeb-select--ultimate-a2--2023--knob-kit.jpg
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Hej bullen.

Jag har en fox40 där highspeed compression ratten sitter fast. (Den undre stora ratten på toppen av gaffeln)

Hur fan får jag lös den utan polygrip, rörtång, blåslampa och majstång?
 

TobiasLj

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Vet inte vad det är för olja men det följer med i servicekitet om du köper sånt.
Fick precis hem mitt servicekit och tyvärr finns inte de dyra dropparna med :-( Oljan saknas.
Beställde: https://www.bikester.se/fox-racing-...t-line-air-sleeve-special-q-ring-M739316.html

Men detta är innehållet:
eX4OqAEuGMjlWFFRb0QRuIeCDkPo-s80haVgaBiGvELmIS0dqXoTDwovv5JnoKNYKNcvlshKXfbS2kQxdJFWY4daKvQeCJKVGkgvejEsCXXSY2w4pAG4xfoa9rzv3ecVvhhSPcAGKo9tgCxUt9PoGg9umqLkf6W1md0yPNd4rCk0kMGbJNyMV623jIZiDDfW3TqZ5uUuRu1YwqFnyd5DXRirgS44RJ5DfHXI_pmb5BqXUB_D8-2FTiHWfYzKE7YtXJC5TQ3reXd3eFyOayDXmttJHozn18uHyDFM0JoaTbD2vbi7Ay8Z1Z73LF1NgZ9exbEHwNk0JK_pNmRiOGLuoisJZV2lnTdvTgFNCxf-WGEphISxyiKRo297n8l8wj3PGwh8piSMlDSQDYyFidtNmR1HM0mjsJLuC8Yk166JYiCORnmMkTsEY3lsbh5nzCZA1gr9Hxdf5Y8V1zn5q9WZDjN1fpwQ6E9ExRR6609lHi3_ylcmubAR52Z8o6FBXLA6Z4dI_AAGnDQvt9egU3gdJc75Rsx5Pen2Mb1YTGQdjFby10RcYyDIFw9JDIaEJnNDO2k9qQ7UmyqcXmRYHPfqjBpXHaN6tFEYhJ0LDdSMMyuuo0Vfna36rC-YFsUgVIffu4gqNhNtexB6atkA0Zal11Yaw5nJRxtRuSAn5SlA1cOw0OzpQYm4i1bls82BD1-eS7TIzHJTAVZJLabn22EeuuCSYh6xDxIdCcGMP32PHR1oFbdjsqTajGZ3jP_SGyo4d0K2J7U5boEqo-Q7Ye_5dalpRe2g5936VRHkvaOFINa23628JpLXMQNHwjTMhTu2IWFLzH7f-g9BdBxqF_HnkXTTt93bJKVPb_MAVy4t6a_gTmwkxobfc7OSURxErDfkxQQm23m5Qk1OK92CJj0uKzyAb7Kl3QNqHe9dVvBgw2-RSg=w432-h958-no
VMu9Ol_Gu7mE2y___Zsb5116Gvo1AeuYVYyC3zv57PVMAbvu9FFg9ZTal0jYjQVqEmGOp-eKXGgMjdVJrp7tMlF7KujQsCfjz7JATNjYcWNZOPUwsdCvAoAGLl6rlXeoXG74WxE-TF6vw-EjO8EFiydY1o0_KsYawcydIiIVfrUuseZuOtrcRu8iqVWC2YEnqQ73HpfF8jR5YbHAZeuCc-GqlAS6rCV_DiYS0_YzZ2OSnCUyISNTXGod4UJ1hh__-w39dXwtvuUBjHMWEcTdpXsTczht_UaTy4B8oKw5lGoPWObyHGNrIJx2ND2BnMnHef7dwRKBw-EYQq_PInnMFV2u6ulpOZxT21eMuxZxvW_WUedTMogGerGG8Wl4Ds0DIa7OTPEfXANeXhjJtQGw-5MatGw4UKGExTaYIwCmwopl6XjZFZApN4gDeWepF-1Zg_VjG-ecnpDXdfSCMDSfZFaLPYabY7uK5mSyfWizBRAlqk-OZAGweZuRNT2Kx-Cc5YqOPBoLNEIAAY9J9a44_y2dkP--scRp_n66gc40BtC-NQLFz0GWBmdDkXVisaZ640ODL7ON-kKoMPKZl-K9lob1SH2wuewpvkVOSs6JfJIkrSbT3GiU0RPDivuSGdMRasbfmk6gEV1aNFH7Hqr_dvqu_cYSpDigB_Lp-RyN51nNDiYNi_xQdEpapL76w59vxO4pobupJrPIdslZVWb921lT8TLTRKwdXYIuvDXhZRKXlZgr4i_BmXSorR-MkuPCYYoaFvA-tPavjcZpTIWhp3qNCmcmO5pw33FwSCXnw4NGnebgraSY5ZlX7tErosPUmhyDOiAxUQtdqHYMPajjHCIwHiv0Tfb-d8kle6eTO5O8WflAnTkzAMx7R62xw6gLSUXzFFwcAndvlnPNO_maOssaT9DLymMRvGzQOE4E4U7EUA=w432-h958-no


EAN verkar stämma med Bikester och FOX artikelnummer verkar stämma med deras serviceinstruktioner. Alla bilder jag hittar visar ett innehåll där oljan är med.
Frågan är om FOX har ändrat innehållet eller om det bara blivit fel med det kit jag fick?
 

simson

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Fick precis hem mitt servicekit och tyvärr finns inte de dyra dropparna med :-( Oljan saknas.
Beställde: https://www.bikester.se/fox-racing-...t-line-air-sleeve-special-q-ring-M739316.html

Men detta är innehållet:
eX4OqAEuGMjlWFFRb0QRuIeCDkPo-s80haVgaBiGvELmIS0dqXoTDwovv5JnoKNYKNcvlshKXfbS2kQxdJFWY4daKvQeCJKVGkgvejEsCXXSY2w4pAG4xfoa9rzv3ecVvhhSPcAGKo9tgCxUt9PoGg9umqLkf6W1md0yPNd4rCk0kMGbJNyMV623jIZiDDfW3TqZ5uUuRu1YwqFnyd5DXRirgS44RJ5DfHXI_pmb5BqXUB_D8-2FTiHWfYzKE7YtXJC5TQ3reXd3eFyOayDXmttJHozn18uHyDFM0JoaTbD2vbi7Ay8Z1Z73LF1NgZ9exbEHwNk0JK_pNmRiOGLuoisJZV2lnTdvTgFNCxf-WGEphISxyiKRo297n8l8wj3PGwh8piSMlDSQDYyFidtNmR1HM0mjsJLuC8Yk166JYiCORnmMkTsEY3lsbh5nzCZA1gr9Hxdf5Y8V1zn5q9WZDjN1fpwQ6E9ExRR6609lHi3_ylcmubAR52Z8o6FBXLA6Z4dI_AAGnDQvt9egU3gdJc75Rsx5Pen2Mb1YTGQdjFby10RcYyDIFw9JDIaEJnNDO2k9qQ7UmyqcXmRYHPfqjBpXHaN6tFEYhJ0LDdSMMyuuo0Vfna36rC-YFsUgVIffu4gqNhNtexB6atkA0Zal11Yaw5nJRxtRuSAn5SlA1cOw0OzpQYm4i1bls82BD1-eS7TIzHJTAVZJLabn22EeuuCSYh6xDxIdCcGMP32PHR1oFbdjsqTajGZ3jP_SGyo4d0K2J7U5boEqo-Q7Ye_5dalpRe2g5936VRHkvaOFINa23628JpLXMQNHwjTMhTu2IWFLzH7f-g9BdBxqF_HnkXTTt93bJKVPb_MAVy4t6a_gTmwkxobfc7OSURxErDfkxQQm23m5Qk1OK92CJj0uKzyAb7Kl3QNqHe9dVvBgw2-RSg=w432-h958-no
VMu9Ol_Gu7mE2y___Zsb5116Gvo1AeuYVYyC3zv57PVMAbvu9FFg9ZTal0jYjQVqEmGOp-eKXGgMjdVJrp7tMlF7KujQsCfjz7JATNjYcWNZOPUwsdCvAoAGLl6rlXeoXG74WxE-TF6vw-EjO8EFiydY1o0_KsYawcydIiIVfrUuseZuOtrcRu8iqVWC2YEnqQ73HpfF8jR5YbHAZeuCc-GqlAS6rCV_DiYS0_YzZ2OSnCUyISNTXGod4UJ1hh__-w39dXwtvuUBjHMWEcTdpXsTczht_UaTy4B8oKw5lGoPWObyHGNrIJx2ND2BnMnHef7dwRKBw-EYQq_PInnMFV2u6ulpOZxT21eMuxZxvW_WUedTMogGerGG8Wl4Ds0DIa7OTPEfXANeXhjJtQGw-5MatGw4UKGExTaYIwCmwopl6XjZFZApN4gDeWepF-1Zg_VjG-ecnpDXdfSCMDSfZFaLPYabY7uK5mSyfWizBRAlqk-OZAGweZuRNT2Kx-Cc5YqOPBoLNEIAAY9J9a44_y2dkP--scRp_n66gc40BtC-NQLFz0GWBmdDkXVisaZ640ODL7ON-kKoMPKZl-K9lob1SH2wuewpvkVOSs6JfJIkrSbT3GiU0RPDivuSGdMRasbfmk6gEV1aNFH7Hqr_dvqu_cYSpDigB_Lp-RyN51nNDiYNi_xQdEpapL76w59vxO4pobupJrPIdslZVWb921lT8TLTRKwdXYIuvDXhZRKXlZgr4i_BmXSorR-MkuPCYYoaFvA-tPavjcZpTIWhp3qNCmcmO5pw33FwSCXnw4NGnebgraSY5ZlX7tErosPUmhyDOiAxUQtdqHYMPajjHCIwHiv0Tfb-d8kle6eTO5O8WflAnTkzAMx7R62xw6gLSUXzFFwcAndvlnPNO_maOssaT9DLymMRvGzQOE4E4U7EUA=w432-h958-no


EAN verkar stämma med Bikester och FOX artikelnummer verkar stämma med deras serviceinstruktioner. Alla bilder jag hittar visar ett innehåll där oljan är med.
Frågan är om FOX har ändrat innehållet eller om det bara blivit fel med det kit jag fick?
Har alltid fått den där lilla behållaren med olja när jag beställt servicekit så hör av dig till bikester och fråga….
 
Senast ändrad:

Hobbes

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Fick precis hem mitt servicekit och tyvärr finns inte de dyra dropparna med :-( Oljan saknas.
Beställde: https://www.bikester.se/fox-racing-...t-line-air-sleeve-special-q-ring-M739316.html

Men detta är innehållet:
eX4OqAEuGMjlWFFRb0QRuIeCDkPo-s80haVgaBiGvELmIS0dqXoTDwovv5JnoKNYKNcvlshKXfbS2kQxdJFWY4daKvQeCJKVGkgvejEsCXXSY2w4pAG4xfoa9rzv3ecVvhhSPcAGKo9tgCxUt9PoGg9umqLkf6W1md0yPNd4rCk0kMGbJNyMV623jIZiDDfW3TqZ5uUuRu1YwqFnyd5DXRirgS44RJ5DfHXI_pmb5BqXUB_D8-2FTiHWfYzKE7YtXJC5TQ3reXd3eFyOayDXmttJHozn18uHyDFM0JoaTbD2vbi7Ay8Z1Z73LF1NgZ9exbEHwNk0JK_pNmRiOGLuoisJZV2lnTdvTgFNCxf-WGEphISxyiKRo297n8l8wj3PGwh8piSMlDSQDYyFidtNmR1HM0mjsJLuC8Yk166JYiCORnmMkTsEY3lsbh5nzCZA1gr9Hxdf5Y8V1zn5q9WZDjN1fpwQ6E9ExRR6609lHi3_ylcmubAR52Z8o6FBXLA6Z4dI_AAGnDQvt9egU3gdJc75Rsx5Pen2Mb1YTGQdjFby10RcYyDIFw9JDIaEJnNDO2k9qQ7UmyqcXmRYHPfqjBpXHaN6tFEYhJ0LDdSMMyuuo0Vfna36rC-YFsUgVIffu4gqNhNtexB6atkA0Zal11Yaw5nJRxtRuSAn5SlA1cOw0OzpQYm4i1bls82BD1-eS7TIzHJTAVZJLabn22EeuuCSYh6xDxIdCcGMP32PHR1oFbdjsqTajGZ3jP_SGyo4d0K2J7U5boEqo-Q7Ye_5dalpRe2g5936VRHkvaOFINa23628JpLXMQNHwjTMhTu2IWFLzH7f-g9BdBxqF_HnkXTTt93bJKVPb_MAVy4t6a_gTmwkxobfc7OSURxErDfkxQQm23m5Qk1OK92CJj0uKzyAb7Kl3QNqHe9dVvBgw2-RSg=w432-h958-no
VMu9Ol_Gu7mE2y___Zsb5116Gvo1AeuYVYyC3zv57PVMAbvu9FFg9ZTal0jYjQVqEmGOp-eKXGgMjdVJrp7tMlF7KujQsCfjz7JATNjYcWNZOPUwsdCvAoAGLl6rlXeoXG74WxE-TF6vw-EjO8EFiydY1o0_KsYawcydIiIVfrUuseZuOtrcRu8iqVWC2YEnqQ73HpfF8jR5YbHAZeuCc-GqlAS6rCV_DiYS0_YzZ2OSnCUyISNTXGod4UJ1hh__-w39dXwtvuUBjHMWEcTdpXsTczht_UaTy4B8oKw5lGoPWObyHGNrIJx2ND2BnMnHef7dwRKBw-EYQq_PInnMFV2u6ulpOZxT21eMuxZxvW_WUedTMogGerGG8Wl4Ds0DIa7OTPEfXANeXhjJtQGw-5MatGw4UKGExTaYIwCmwopl6XjZFZApN4gDeWepF-1Zg_VjG-ecnpDXdfSCMDSfZFaLPYabY7uK5mSyfWizBRAlqk-OZAGweZuRNT2Kx-Cc5YqOPBoLNEIAAY9J9a44_y2dkP--scRp_n66gc40BtC-NQLFz0GWBmdDkXVisaZ640ODL7ON-kKoMPKZl-K9lob1SH2wuewpvkVOSs6JfJIkrSbT3GiU0RPDivuSGdMRasbfmk6gEV1aNFH7Hqr_dvqu_cYSpDigB_Lp-RyN51nNDiYNi_xQdEpapL76w59vxO4pobupJrPIdslZVWb921lT8TLTRKwdXYIuvDXhZRKXlZgr4i_BmXSorR-MkuPCYYoaFvA-tPavjcZpTIWhp3qNCmcmO5pw33FwSCXnw4NGnebgraSY5ZlX7tErosPUmhyDOiAxUQtdqHYMPajjHCIwHiv0Tfb-d8kle6eTO5O8WflAnTkzAMx7R62xw6gLSUXzFFwcAndvlnPNO_maOssaT9DLymMRvGzQOE4E4U7EUA=w432-h958-no


EAN verkar stämma med Bikester och FOX artikelnummer verkar stämma med deras serviceinstruktioner. Alla bilder jag hittar visar ett innehåll där oljan är med.
Frågan är om FOX har ändrat innehållet eller om det bara blivit fel med det kit jag fick?
Jag har en 803-00-142 hemma, den har olja i sig.
Spännade om de slutat med olja utan att byta artikelnummer.
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Jag är inte intresserad av att ha olja till 20 servicar på en gaffel jag kanske använder i 2-3 år

Jag tror fint du kan köra denna olja i alla dina gafflars ( i framtiden alltså) ytterben, eller har jag fel då? Jag kör samma oljan på rockshox och fox. Den skall smörja bussningarna, men inte dämpa.

Det är den oljan du menar va?

Beror så klart på hur mycket man kör och hur många gafflar man har.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Jag tror fint du kan köra denna olja i alla dina gafflars ( i framtiden alltså) ytterben, eller har jag fel då? Jag kör samma oljan på rockshox och fox. Den skall smörja bussningarna, men inte dämpa.
jo fox har ju tillåmed samma vätska i fjädern som ytterben, men själv är jag rätt konfunderad över att man skall ha deras väldigt lättflytande teflån smörja i ytterbenet på dämparsidan på grip-gafflar, om den faktiskt ska smörja dämpareneheten på nåt sätt
 

pme

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
jo fox har ju tillåmed samma vätska i fjädern som ytterben, men själv är jag rätt konfunderad över att man skall ha deras väldigt lättflytande teflån smörja i ytterbenet på dämparsidan på grip-gafflar, om den faktiskt ska smörja dämpareneheten på nåt sätt
Teflon-smörjningen är väl för att Grip-enheten är gjord så att det kan läcka ut teflon-olja och att det då blir o-optimalt om den blandar sig med gold-olja?
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
jo fox har ju tillåmed samma vätska i fjädern som ytterben, men själv är jag rätt konfunderad över att man skall ha deras väldigt lättflytande teflån smörja i ytterbenet på dämparsidan på grip-gafflar, om den faktiskt ska smörja dämpareneheten på nåt sätt

Jag kan faktiskt inte de nya FOX gafflarna, men jag tror vissa av dem har öppet oljebad. Och det skulle förklara att man kör för exempel en 7,5 eller 10wt olja där.

Den där guldiga oljan har jag läst någonstans (kanske här på forumet) att den har tillsatser som gör att den är lite "kladdig" och därför stannar kvar längre där den skall vara. Vanlig dämparolja har andra egenskaper för att den skall dämpa och inte i huvudsak smörja.

Den där deflonoljan du refererar till, vilken olja är det?
Jag har bara röd/grön/guld och blå - den sista är som snor. Tror röd blev ersatt av grön eller tvärtom.
 

sdx

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Jag kan faktiskt inte de nya FOX gafflarna, men jag tror vissa av dem har öppet oljebad. Och det skulle förklara att man kör för exempel en 7,5 eller 10wt olja där.

Den där guldiga oljan har jag läst någonstans (kanske här på forumet) att den har tillsatser som gör att den är lite "kladdig" och därför stannar kvar längre där den skall vara. Vanlig dämparolja har andra egenskaper för att den skall dämpa och inte i huvudsak smörja.

Den där deflonoljan du refererar till, vilken olja är det?
Jag har bara röd/grön/guld och blå - den sista är som snor. Tror röd blev ersatt av grön eller tvärtom.
Intressant tes att vanlig gaffelolja inte smörjer och vad är det som dämpar i en gaffel är det oljan eller shims ventilerna eller en kombo av bägge två ???
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Intressant tes att vanlig gaffelolja inte smörjer och vad är det som dämpar i en gaffel är det oljan eller shims ventilerna eller en kombo av bägge två ???

Kanske jag uttrykte mig klantigt.

Men jag tror att ena typen av olja är framtaget i huvudsak för att fungera i dämpar applikationer, och att den andra är avsett att fungera som smörjande.

Oljor fungerar väldigt olika, och det är inte bara viskositeten som avgör egenskaperna.

Just den guldiga tror jag är till för lower legs för att den är kladdig, och har bra vidhäftning.

Oljan man har i en bilmotor, på cykelkedjan eller i en stötdämpare har nog väldigt olika egenskaper, annat än tjockleken. Och det var det jag ville poängtera.

För exempel i en bilmotor så ser man kanske på hur högt tryck oljan klarar innan oljefilmen blir för dålig, eller hur mycket sot den lämnar efter sig, eller hur mycket den förångas under värme och hur viskositeten ändras över ett visst temperaturspann. Även hur den påverkar tätningar av olika sorter är viktigt i en bilmotor. (Sväller gummit?) rinner oljan fort av från en yta eller håller den sig kvar och skapar en smörjande och korrosionsskyddande film?

På en dämparolja (som jag tror är esterbaserad utan att veta mer om det) så är det nog i huvudsak en konstant och förutsägbar viskositet som är det viktiga. Samt hur den bryts ned av friktionen över tid.

I en dämpare behöver nog oljan inte vara kladdig, eftersom det är ett slutet system utan luft och oljan är överallt. Avdunstning är inte heller så viktig, eller hur den binder till sig eller skapar sot osv.

Finns säkert någon här som är oljeguru och kan utveckla resonemanget. Jag kan inte ens termerna och har i många år använt vanlig dämparolja i ytterbenen utan problem. (Tror rock shox alltid gjort det)

Finns folk som använder motorolja i lowers också. Och det verkar funka även om jag själv inte skulle ha gjort det på en dyr gaffel.

Folk smörjer MC kedjan med drevolja och det skall vara bättre än många dyra oljor (står i Hondas gamla manualer också). Så det finns säkert en del överlapp.
 
Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Fråga:

Har någon vart med om att dust-seals på fox gafflar (40) sitter så löst att man kan dra dem ur med handkraft? (Fingrarna) och att de lossnar själv när man drar ur monteringsverktyget?

Första gången jag observerat detta.. blir orolig att de skall trilla av i backen, skjut sig själva upp längs innerbenet typ.

Kul om någon observerat det och kan lämna några betryggande ord.
 
Senast ändrad:

Rassemouse

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Fråga:

Har någon vart med om att dust-seals på fix gafflar (40) sitter så löst att man kan dra dem ur med handkraft? (Fingrarna) och att de lossnar själv när man drar ur monteringsverktyget?

Första gången jag observerat detta.. blir orolig att de skall trilla av i backen, skjut sig själva upp längs innerbenet typ.

Kul om någon observerat det och kan lämna några betryggande ord.
Inte observerat det, men hört att den kan bli så om det kommer olja mellan dustseal och nederbenet när dustsealet ska monteras i nederbenet. Så testa att göra rent med ipa och testa igen.
 

MTBemil

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Fråga:

Har någon vart med om att dust-seals på fix gafflar (40) sitter så löst att man kan dra dem ur med handkraft? (Fingrarna) och att de lossnar själv när man drar ur monteringsverktyget?

Första gången jag observerat detta.. blir orolig att de skall trilla av i backen, skjut sig själva upp längs innerbenet typ.

Kul om någon observerat det och kan lämna några betryggande ord.
Måste vara dem gamla icke-flangeless va? Dem nya sitter ju som berget
 

qma

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Jag brukar köra at-Röd. Men kanske IPA är bättre? Jag har inte hittat det billigt någonstans.
Ipa är marginellt bättre då det har mindre denaturering och färg tillagt, så lämnar mindre film efter sig. Sen dunstar ipa en aning bättre och ytan känns en aning torrare efteråt. Jag köpte en sån här dunk för länge sen och hällde upp i mindre flaskor. Använder frikostigt och det räcker ändå flera år för mig. https://novanailssupply.se/byggmaterial/vatskor-primer/isopropanol-ipa-999-5-liter
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Måste vara dem gamla icke-flangeless va? Dem nya sitter ju som berget
Ja, jag hade new old-stock =)

Kanske blir att jag får ersätta dem med den nya modellen om det skiter sig i backen.

Det var verkligen lätt att få ur dem. Jag har tidigare alltid smörat med slick honey före jag monterar seals, och det har inte varit något problem. Och nu måste man plötslig rengöra för att få friktion nog för att de skall sitta kvar. Detta kanske var ett problem på några speciella årsmodeller?

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Ipa är marginellt bättre då det har mindre denaturering och färg tillagt, så lämnar mindre film efter sig. Sen dunstar ipa en aning bättre och ytan känns en aning torrare efteråt. Jag köpte en sån här dunk för länge sen och hällde upp i mindre flaskor. Använder frikostigt och det räcker ändå flera år för mig. https://novanailssupply.se/byggmaterial/vatskor-primer/isopropanol-ipa-999-5-liter

Den där var inte så farligt dyr, när jag kollade sist så kostade det en tusing typ för en dunk. kanske var under COVID pandemin?

IPA är ju bra till annat också, så om jag hittar liknande lokalt så får jag nog handla en dunk.

//K
 

kebarb

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Om problemet kvarstår kanske man kan dra på lite flänstätning på packboxarna?
Vad är flänstättning? Är det en typ av tejp som man använder på rörkopplingar?

Det var faktiskt spår av något där i hålet när jag tänker efter, såg ut som att en tidigare ägare hade använt något som härdat och satt sig där i sätet, lite som limrester. Jag fick skrapa bort det. Nu när jag tänker efter så kanske han hade använt en lösning liknande den du rekommenderar? Jag tänkte inte på det när jag demonterade allt eftersom den var så skitig och inte hade fått service på så länge att det rent naturligt kunde vara så att det satt fast.

Det kan ju då indikera att jag kommer få ett problem, eftersom tidigare ägare haft problem..

//K
 

Rassemouse

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Räcker det att göra en luftburksservice om dämparen tappar tryck när man cyklar eller behövs det en större service? Är en fox nude, troligtvis från 2017, det handlar om.
 

Preacher

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Räcker det att göra en luftburksservice om dämparen tappar tryck när man cyklar eller behövs det en större service? Är en fox nude, troligtvis från 2017, det handlar om.
Luftburksservice och/eller problem med ventilen/ventilkäglan. Har den gått länge så passa på att få en stor service gjord på den. Fox säger 125 timmar för full service, har den gått över året så är det ofta lämpligt.

Observera att en Nude-variant av DPS inte använder sig av samma air sleeve kit som den vanliga Float DPS. Du får merparten av tätningarna du behöver i det vanliga kitet men passa dig för att byta den yttre tätningen på Nude-väggen då den som liknar den i det vanliga kitet kommer mycket troligen orsaka dig stora problem.
 

Rassemouse

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Luftburksservice och/eller problem med ventilen/ventilkäglan. Har den gått länge så passa på att få en stor service gjord på den. Fox säger 125 timmar för full service, har den gått över året så är det ofta lämpligt.

Observera att en Nude-variant av DPS inte använder sig av samma air sleeve kit som den vanliga Float DPS. Du får merparten av tätningarna du behöver i det vanliga kitet men passa dig för att byta den yttre tätningen på Nude-väggen då den som liknar den i det vanliga kitet kommer mycket troligen orsaka dig stora problem.
Okej, tror den gått rätt länge. Fick frågan från en kund så har inte kikat nått på den än. Kittet har jag koll på.
Har inte grejer för att fylla på nitrogen så vill inte ta på mig jobbet om jag inte kan få ihop allt igen.
 

Preacher

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Okej, tror den gått rätt länge. Fick frågan från en kund så har inte kikat nått på den än. Kittet har jag koll på.
Har inte grejer för att fylla på nitrogen så vill inte ta på mig jobbet om jag inte kan få ihop allt igen.

Ja kläm lite på den först, titta på det tunna dämparskaftet med lupp så det inte är ljust någonstans.
 

sdx

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Kanske jag uttrykte mig klantigt.

Men jag tror att ena typen av olja är framtaget i huvudsak för att fungera i dämpar applikationer, och att den andra är avsett att fungera som smörjande.

Oljor fungerar väldigt olika, och det är inte bara viskositeten som avgör egenskaperna.

Just den guldiga tror jag är till för lower legs för att den är kladdig, och har bra vidhäftning.

På en dämparolja (som jag tror är esterbaserad utan att veta mer om det) så är det nog i huvudsak en konstant och förutsägbar viskositet som är det viktiga. Samt hur den bryts ned av friktionen över tid.

I en dämpare behöver nog oljan inte vara kladdig, eftersom det är ett slutet system utan luft och oljan är överallt. Avdunstning är inte heller så viktig, eller hur den binder till sig eller skapar sot osv.

Finns säkert någon här som är oljeguru och kan utveckla resonemanget. Jag kan inte ens termerna och har i många år använt vanlig dämparolja i ytterbenen utan problem. (Tror rock shox alltid gjort det)

Finns folk som använder motorolja i lowers också. Och det verkar funka även om jag själv inte skulle ha gjort det på en dyr gaffel.

Folk smörjer MC kedjan med drevolja och det skall vara bättre än många dyra oljor (står i Hondas gamla manualer också). Så det finns säkert en del överlapp.
En fin utläggning hur länge har du filat på den vad tror du en olja är till för att inte smörja!
för det du skriver är bara att vilseleda dom som inte vet eller skall försöka att få ordning på sin fjädring.
Man behöver inte ha någon tjock o dyr olja i sin gaffel som smörjer hur många tror du vänder upp och ner på hojen innan dom skall ut och cykla och hur bra smörjer oljan då ingenting för allt ligger i botten av gafflen.
En vanlig framgaffelolja går lika bra att använda i en stötdämpare då olja ligger under tryck för att inte skumma bara man vet vilken sae klass det är och viskositet och viskositet är inte samma som sae utan smörjförmågan på oljan.
En framgaffel och stötdämpare är fortfarande en hydralik .
 

Mickem02

Medlem
Frågetråden om dämparservice
Vad är flänstättning? Är det en typ av tejp som man använder på rörkopplingar?

Det var faktiskt spår av något där i hålet när jag tänker efter, såg ut som att en tidigare ägare hade använt något som härdat och satt sig där i sätet, lite som limrester. Jag fick skrapa bort det. Nu när jag tänker efter så kanske han hade använt en lösning liknande den du rekommenderar? Jag tänkte inte på det när jag demonterade allt eftersom den var så skitig och inte hade fått service på så länge att det rent naturligt kunde vara så att det satt fast.

Det kan ju då indikera att jag kommer få ett problem, eftersom tidigare ägare haft problem..

//K
Visa bilaga 613819

Fjärde detaljen från botten är en o-ring som skall sitta runt den sjätte detaljen från botten.
Den ingår inte i ett vanligt Float kit, men det ligger med en som är väldigt lik, använd INTE den.
Tack för klarhet!
 

MTBemil

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
En fin utläggning hur länge har du filat på den vad tror du en olja är till för att inte smörja!
för det du skriver är bara att vilseleda dom som inte vet eller skall försöka att få ordning på sin fjädring.
Man behöver inte ha någon tjock o dyr olja i sin gaffel som smörjer hur många tror du vänder upp och ner på hojen innan dom skall ut och cykla och hur bra smörjer oljan då ingenting för allt ligger i botten av gafflen.
En vanlig framgaffelolja går lika bra att använda i en stötdämpare då olja ligger under tryck för att inte skumma bara man vet vilken sae klass det är och viskositet och viskositet är inte samma som sae utan smörjförmågan på oljan.
En framgaffel och stötdämpare är fortfarande en hydralik .
Öuh va? Lagom osammanhängande
 

snoogans

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Generellt hänger inte smörjegenskaperna ihop med viskositeten. Mest en kompromiss mellan temperaturstabilitet och smörjegenskapen.
Högt VI ger en strävare olja, medans en fet olja har större varians över tempspannet.

Men jag ska tillägga att det är vanligare med högt VI på lågviskösa oljor.
 

pnyberg

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
En fin utläggning hur länge har du filat på den vad tror du en olja är till för att inte smörja!
för det du skriver är bara att vilseleda dom som inte vet eller skall försöka att få ordning på sin fjädring.
Man behöver inte ha någon tjock o dyr olja i sin gaffel som smörjer hur många tror du vänder upp och ner på hojen innan dom skall ut och cykla och hur bra smörjer oljan då ingenting för allt ligger i botten av gafflen.
En vanlig framgaffelolja går lika bra att använda i en stötdämpare då olja ligger under tryck för att inte skumma bara man vet vilken sae klass det är och viskositet och viskositet är inte samma som sae utan smörjförmågan på oljan.
En framgaffel och stötdämpare är fortfarande en hydralik .
Då föreslår jag att du testar DOT-olj..ehh jag menar såklart mineralolja i gaffeln nästa gång😁👍. Cuz olja som olja, eller hur var det nu igen?
 
Senast ändrad:

TobiasLj

Aktiv medlem
Frågetråden om dämparservice
Då föreslår jag att du testar DOT-olja i gaffeln nästa gång
Nu är ju inte det en olja utan en vätska men i övrigt så håller jag med. Eftersom tillverkarna säljer alla de olika oljor de rekommenderar och förmodligen har samma vinst på alla så finns det med all sannolikhet en anledning till att olika oljor används.
Diskussionen borde läggas ner och tråden användas till mer konstruktiva frågor, tips och råd kring dämparservice.
 
Topp