Frågetråden om dämparservice

TobiasLj

Aktiv medlem
Har alltid fått den där lilla behållaren med olja när jag beställt servicekit så hör av dig till bikester och fråga…
Pratade med Bikester och de beklagade felet och skickade en ny sats. Den innehåller oljan, har samma artikelnummer och EAN men skiljer i ett annat nummer som står på förpackningen.
Ingen aning om det finns olika varianter eller om Fox slutat skicka med det i nya (eller om det inte var med i gamla). Oavsett är jag för tillfället nöjd och grymt snabbt agerat av Bikester.
IMG_20230316_143747.jpg

pnyberg

Aktiv medlem
Nu är ju inte det en olja utan en vätska men i övrigt så håller jag med. Eftersom tillverkarna säljer alla de olika oljor de rekommenderar och förmodligen har samma vinst på alla så finns det med all sannolikhet en anledning till att olika oljor används.
Diskussionen borde läggas ner och tråden användas till mer konstruktiva frågor, tips och råd kring dämparservice.
Sant. 10stk Awe Maria som min försoning

kebarb

Aktiv medlem
En fin utläggning hur länge har du filat på den vad tror du en olja är till för att inte smörja!
för det du skriver är bara att vilseleda dom som inte vet eller skall försöka att få ordning på sin fjädring.
Man behöver inte ha någon tjock o dyr olja i sin gaffel som smörjer hur många tror du vänder upp och ner på hojen innan dom skall ut och cykla och hur bra smörjer oljan då ingenting för allt ligger i botten av gafflen.
En vanlig framgaffelolja går lika bra att använda i en stötdämpare då olja ligger under tryck för att inte skumma bara man vet vilken sae klass det är och viskositet och viskositet är inte samma som sae utan smörjförmågan på oljan.
En framgaffel och stötdämpare är fortfarande en hydralik .

Förlåt. Men av någon anledning så bytte ju fox till en annan olja, som är kladdigare. (Bättre vidhäftning) och det är ju en egenskap som är ganska onödig i en Cartridge, eller har jag fel då?

Jag vill minnas att fox rekommenderade float fluid i foam ring före de bytte till guld. Och float fluid är jättekladdig och seg som sockerlag. Den skulle då stanna där uppe i foamring. Vet inte om det var så i servicemanualen eller om folk bara gjorde så, men det var så jag fick lära mig när det begav sig.

Givetvis är det upp till var och en vad man önskar i sin gaffel, och precis som jag skrev har jag använt helt vanlig gaffelolja själv i lowers i många år. Men så byter jag ju olja lite oftare än andra gör. Idag använder jag guld (fox).

Jag har sett säkert tiotalet eller fler cyklar som har sönderkörda innerben, och detta är en direkt konsekvens av oljemängderna i lowers. Så oljan ligger inte bara i botten, den klättrar hela vägen upp till övre bussningen och smörjer där. Jag tror den trycks upp när gaffelbenen går ned. Jag vänder aldrig cyklar själv, men andra kanske gör det. Och när skrapringen börjar bli dålig så pressar gafflarna själva ur sig oljan den övre vägen, så att oljan kan ta sig runt (läs upp) är nog uppenbart.

I en gaffel med öppet oljebad är den inte trycksatt, men i en Cartridge är det kontrollerat tryck, och i en bakdämpre är det övertryck relativt atmosfären.

Spelar ingen roll, men bara för att hålla isär det. Ytterbensolja / lowers har inte samma uppgift som oljan i en Cartridge eller en bakdämpre. Den ena är där uteslutande för att smörja och den andra är där för att dämpa + ge viss smörjning.

Det betyder givetvis inte att man inte kan använda samma olja till bägge, men det är ju uppenbarligen inte så tillverkaren har tänkt.

Senast ändrad:

Mback72

Aktiv medlem
Pratade med Bikester och de beklagade felet och skickade en ny sats. Den innehåller oljan, har samma artikelnummer och EAN men skiljer i ett annat nummer som står på förpackningen.
Ingen aning om det finns olika varianter eller om Fox slutat skicka med det i nya (eller om det inte var med i gamla). Oavsett är jag för tillfället nöjd och grymt snabbt agerat av Bikester. Visa bilaga 613878
Vet inte om den ena kan vara nyare? I nya (2022) Float X har ju Fox frångått Float Fluid till förmån för 20wt gold. Den tätningssats jag köpte till min Float X kom helt utan olja. Kanske samma på vanliga Float nuförtiden?

kebarb

Aktiv medlem
Vet inte om den ena kan vara nyare? I nya (2022) Float X har ju Fox frångått Float Fluid till förmån för 20wt gold. Den tätningssats jag köpte till min Float X kom helt utan olja. Kanske samma på vanliga Float nuförtiden?

Kör man GOLD i airsleeven också nu? Det vore ju jättebra så kan man kvitta sig med en flaska till där i lådan.

//K

pnyberg

Aktiv medlem
Du kan väl testa I din Manitou gaffel så skall jag tala om vad som funkar i den gafflen.
Haha nej tack. Jag förstår att olika oljor har olika egenskaper och ger stor skillnad i hur en gaffel upplevs. Så jag vet vad jag ska ha 👍

Men du kanske kan testa med lite kokkosolja? Eller ta en sväng till donken och fixa lite begagnad frityrolja. Du kan säkert få den gratis om du frågar snällt 👍

sdx

Aktiv medlem
Haha nej tack. Jag förstår att olika oljor har olika egenskaper och ger stor skillnad i hur en gaffel upplevs. Så jag vet vad jag ska ha 👍

Men du kanske kan testa med lite kokkosolja? Eller ta en sväng till donken och fixa lite begagnad frityrolja. Du kan säkert få den gratis om du frågar snällt 👍
Då får du väl köra med ditt kokta grisfett eller någon annan smörja För du är säker en internet människa som inte vågar att testa något annat .

sdx

Aktiv medlem
Förlåt. Men av någon anledning så bytte ju fox till en annan olja, som är kladdigare. (Bättre vidhäftning) och det är ju en egenskap som är ganska onödig i en Cartridge, eller har jag fel då?

Jag vill minnas att fox rekommenderade float fluid i foam ring före de bytte till guld. Och float fluid är jättekladdig och seg som sockerlag. Den skulle då stanna där uppe i foamring. Vet inte om det var så i servicemanualen eller om folk bara gjorde så, men det var så jag fick lära mig när det begav sig.

Givetvis är det upp till var och en vad man önskar i sin gaffel, och precis som jag skrev har jag använt helt vanlig gaffelolja själv i lowers i många år. Men så byter jag ju olja lite oftare än andra gör. Idag använder jag guld (fox).

Jag har sett säkert tiotalet eller fler cyklar som har sönderkörda innerben, och detta är en direkt konsekvens av oljemängderna i lowers. Så oljan ligger inte bara i botten, den klättrar hela vägen upp till övre bussningen och smörjer där. Jag tror den trycks upp när gaffelbenen går ned. Jag vänder aldrig cyklar själv, men andra kanske gör det. Och när skrapringen börjar bli dålig så pressar gafflarna själva ur sig oljan den övre vägen, så att oljan kan ta sig runt (läs upp) är nog uppenbart.

I en gaffel med öppet oljebad är den inte trycksatt, men i en Cartridge är det kontrollerat tryck, och i en bakdämpre är det övertryck relativt atmosfären.

Spelar ingen roll, men bara för att hålla isär det. Ytterbensolja / lowers har inte samma uppgift som oljan i en Cartridge eller en bakdämpre. Den ena är där uteslutande för att smörja och den andra är där för att dämpa + ge viss smörjning.

Det betyder givetvis inte att man inte kan använda samma olja till bägge, men det är ju uppenbarligen inte så tillverkaren har tänkt.f
Tack för ett informativt utlägg men jag vet hur det fungerar.

pnyberg

Aktiv medlem
Då får du väl köra med ditt kokta grisfett eller någon annan smörja För du är säker en internet människa som inte vågar att testa något annat
Nja..det kan jag inte hävda att jag är.
Men jag antar att du är en petroleumingenjör som kan allt av detta helt ned på molekylnivå 👍

Senast ändrad:

Leffe

Aktiv medlem
Brickorna som ska sitta på bussningarna till en RSSDU har fasningar på ena sidan, antar att den sidan ska var vänd mot dämparen och den plana sidan mot ramen?

Bilagor

• 2B0A0492-8AD6-4495-970B-9C0C069527EA.jpeg
    2B0A0492-8AD6-4495-970B-9C0C069527EA.jpeg
    428.4 KB · Besök: 8

Preacher

Aktiv medlem
Brickorna som ska sitta på bussningarna till en RSSDU har fasningar på ena sidan, antar att den sidan ska var vänd mot dämparen och den plana sidan mot ramen?

Det är inte hemskt viktigt hur du vänder dem. Fasningen är för att de skall fjädra en smula istället för att nypa till, det funkar oavsett håll.

Men OCDsmurfen säger ju att de helst får sitta likadant allihop. 😆
Edit: Rockshox ser nog helst att du kör kupningen mot dämparkroppen.

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Det är inte hemskt viktigt hur du vänder dem. Fasningen är för att de skall fjädra en smula istället för att nypa till, det funkar oavsett håll.

OCD smurfen är en av de starkaste smurfarna i smurflandet, och han vinner som regel många fighter. Här på happy är det många av oss som tangerar och exciterar OCD spektrumet med marginal.. Och förresten heter det CDO inte OCD. Bokstavsordning ffs!!!!

Leffe

Aktiv medlem

Yes så är det, jag gjorde en RTFM nu...

1679127182529.png

Frippe99

Aktiv medlem
Är det en Epic Brain dämpare?

Har hört om flera som inte lyckats hitta servicekit till dessa, om det är en epic.

Ser det ut som detta kan vara liknande?
Det är en Brain men från en Stumpjumper FSR 2014. Såg det där klippet men svårt att hänga med 😂

Hittade även denna länk https://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/09/custprod/content/ivairsleevemaint.html och det står att man måste skicka den till Fox om någon packning är kass. Tror dock att den funkar så får bli att öppna och göra rent och dra i lite Fox Fluid

//Fredde

kebarb

Aktiv medlem
Det är en Brain men från en Stumpjumper FSR 2014. Såg det där klippet men svårt att hänga med 😂

Hittade även denna länk https://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/09/custprod/content/ivairsleevemaint.html och det står att man måste skicka den till Fox om någon packning är kass. Tror dock att den funkar så får bli att öppna och göra rent och dra i lite Fox Fluid

//Fredde
Det stämmer! Epic hade inte den där reservoaren på slang kanske? Utan den satt mer direkt på dämparen?

Ja precis, passa dig så att det inte ligger luft på baksidan pistongen. Nu är det en stund sedan jag skruvade den där typen dämpare, men jag vill minnas att det kunde smita runt luft, och då märker man det för att den är lite lägre / kortare än vanligt . Och om man då skruvar av air-canister så smäller det fint sedan skjuter den iväg canistern upp längs shaften. Jag brukade sticka en trasa igenom eylet, men du har ju ett rör och en slang på den där så jag vet inte helt hur man löser det.

Som regel med ryska youtube videos så måste man dricka sig till deras nivå innan man börjar, så allt mellan 50-100cl Russian Standard (st.petersburg) brukar gå bra. Men om man snålar och får i sig bara runt en kvarting så hänger man kvar på Finska, då blir det inte mycket gjort. Finnarna jobbar annorlunda.

Om du gjort det förut så är det ju inga problem, men just det där med negativa luften var en detalj att räkna med om jag inte minns fel. Även om man hade tömt / skruvat ur ventilen så kunde det blir en fin "popp".

EDIT:
Jag använder detta verktyg när jag drar av aircanister:

Biltema avdragare gummirem med handtag

Senast ändrad:

iMats

Aktiv medlem
Denna fråga finns säkert nånstans i tråden men vet inte vad jag ska söka på...

Finns det något smidigt sätt att pilla bort den första packningen man ska ha bort här på bilden, var inte helt smidigt... Jag började med själva packningen, den svarta, och det var nog det moment som dominerade tiden för hela servicen.
IMG_8618-m.jpg

Preacher

Aktiv medlem

Finns det något smidigt sätt att pilla bort den första packningen man ska ha bort här på bilden, var inte helt smidigt... Jag började med själva packningen, den svarta, och det var nog det moment som dominerade tiden för hela servicen.
Visa bilaga 615023

Det enklaste sättet, om du är försiktig, är att använda ett vasst o-ringsverktyg eller tandläkarverktyg som du perforerar plastringen med och lyfter ut den.

Väldigt viktigt att du inte trycker det genom för mycket så det skrapar metallytan.

kebarb

Aktiv medlem

Visa bilaga 615023

Är det möjligt att använda en tandpetare? Som man sticker in i gummit och sedan drar ut o-ringen med?

Alternativt ett plastverktyg med en krok på, som du säkert kan be någon kompis med 3-D printer att printa åt dig? Typ ett som ser ut som o-rings verktyg men inte är i metall.

Ibland kan man få ett litet buntband (spetsen) bakom kanten och bara dra ut det.

//K

Mback72

Aktiv medlem

Jag brukar använda dessa från Biltema. Funkar bra om man är lite försiktig så att man inte repar något.

iMats

Aktiv medlem
Är det möjligt att använda en tandpetare? Som man sticker in i gummit och sedan drar ut o-ringen med?

Alternativt ett plastverktyg med en krok på, som du säkert kan be någon kompis med 3-D printer att printa åt dig? Typ ett som ser ut som o-rings verktyg men inte är i metall.

Ibland kan man få ett litet buntband (spetsen) bakom kanten och bara dra ut det.

//K
Tandpetare är nog för klen. Började med en såndär pinne för grillspett men spetsen blev dålig snabbt. Hittade ett halvspetsigt plastverktyg bland verktygen för mobiler och datorer som fick göra jobbet men även det var lite för trubbigt. Gick inte få tag på bakkanten på packningen riktigt men lyckades till slut demolera packningen så att det fanns en flärp jag kunde greppa med en liten tång.
Jontes tips här ovan ser klockrent ut!

jonte987

Aktiv medlem
Fast själv kör jag med biltemas ovan. Möjligt det finns risk att repa.
Om bike24 står för sin 99% rabatt så blir det ändå en sån de närmsta dagarna.

Sådär. Då har jag genomfört min första dämparservice (lower leg) på framgaffeln (Rockshox Gold 35 RL) och det gick väl ändå helt ok. Svårast var nog att få tillbaka underbenen på gaffeln. Krävdes väldigt massa trixande och dessutom hjälp av sonen som fick stå och hålla mot för att inte mekstället skulle välta. Det såg ju så lätt ut på alla Youtubevideos så jag fattar inte riktigt vad jag gjorde fel (hade bytt foamrings och satt i nya forks seals (från SKF) och dessutom fettat in ordentligt med SRAM butter). Men till slut så gick det. Nån som har tips om hur man gör det här momentet lite lättare?

Sen när jag rengjorde underbenen med en trasa och iso så ploppade det ut en liten spiralring i metall (samma typ som sitter ovanpå forkseal'sen men något mindre diameter). Osäker på exakt var den satt men gissningsvis strax under foamringen. Och bara i det ena benet (tror det var på "compression"-sidan). Har inte sett den här på någon av dom videos jag har sett när man gjort underbensservice på min gaffel. Försökte sätta tillbaka den där jag gissade att den hade suttit men sen blev det lite åverkan på den här när jag försökte sätta tillbaka underbenen (se bild) så då beslutade mig för att chansa och plocka bort den helt. Var det dumt? Har den här lilla spiralringen någon viktig funktion som jag helt missat?
IMG_0920.jpeg

simson

Aktiv medlem
Sådär. Då har jag genomfört min första dämparservice (lower leg) på framgaffeln (Rockshox Gold 35 RL) och det gick väl ändå helt ok. Svårast var nog att få tillbaka underbenen på gaffeln. Krävdes väldigt massa trixande och dessutom hjälp av sonen som fick stå och hålla mot för att inte mekstället skulle välta. Det såg ju så lätt ut på alla Youtubevideos så jag fattar inte riktigt vad jag gjorde fel (hade bytt foamrings och satt i nya forks seals (från SKF) och dessutom fettat in ordentligt med SRAM butter). Men till slut så gick det. Nån som har tips om hur man gör det här momentet lite lättare?

Sen när jag rengjorde underbenen med en trasa och iso så ploppade det ut en liten spiralring i metall (samma typ som sitter ovanpå forkseal'sen men något mindre diameter). Osäker på exakt var den satt men gissningsvis strax under foamringen. Och bara i det ena benet (tror det var på "compression"-sidan). Har inte sett den här på någon av dom videos jag har sett när man gjort underbensservice på min gaffel. Försökte sätta tillbaka den där jag gissade att den hade suttit men sen blev det lite åverkan på den här när jag försökte sätta tillbaka underbenen (se bild) så då beslutade mig för att chansa och plocka bort den helt. Var det dumt? Har den här lilla spiralringen någon viktig funktion som jag helt missat?
Visa bilaga 615059
Den där ska sitta runt skrapringen på utsidan (din har sagt upp sig (är lite krokig ) och kommer inte att göra sitt jobb längre 😕

kebarb

Aktiv medlem
Fjädern hör till skrapringen.
Den finns ibland både på över och undersida.

Om du bläddrar tillbaka i tråden finns det säkert en bild på en gaffel jag hade där denna fjäder låg infrusen i en isklump inne i gaffeln.

Den har som uppgift att hålla ihop läpparna på skrapringen.

Om det går trögt att sätta tillbaka ytterbenen så är något fel.

De skall lätt glida tillbaka över innerbenet.

Jag brukar ibland ta bort den där spiralringen (fjädern) som sitter på utsidan av skrapringen, då går det lättare för mig. Jag trär den över benet och sedan monterar jag tillbaka den efter benet är på plats

. B13CEF1B-C42F-472E-8CA7-33950090D8BC.jpeg

Fjädern hör till skrapringen.
Den finns ibland både på över och undersida.

Om du bläddrar tillbaka i tråden finns det säkert en bild på en gaffel jag hade där denna fjäder låg infrusen i en isklump inne i gaffeln.

Den har som uppgift att hålla ihop läpparna på skrapringen.

Om det går trögt att sätta tillbaka ytterbenen så är något fel.

De skall lätt glida tillbaka över innerbenet.

Jag brukar ibland ta bort den där spiralringen (fjädern) som sitter på utsidan av skrapringen, då går det lättare för mig. Jag trär den över benet och sedan monterar jag tillbaka den efter benet är på plats
Aha. Ja den som ploppade ut (och som jag sen gjorde åverkan på) måste alltså varit den som satt på undersidan av skrapringen. Märkligt att det bara satt en på ena sidan då. Och dom nya skrapringarna jag satte in hade ju även nya spiraler (som satt på ovansidan).

Men spiralerna på ovansidan sitter alltså där dom ska (se bild) så då borde jag vara safe då eller?

IMG_0922.jpeg

Rassemouse

Aktiv medlem
Har fox nån sida motsvarande rockshoxs trailhead? Blir knäpp på att leta runt efter rätt servicekit till olika fox dämpare.
Eller är det någon som har koll på vad för kit som behövs till en fox 32 float performance gaffel och en fox factory float remote dämpare? 2018 år modell på båda.

OskarH

Aktiv medlem
Har fox nån sida motsvarande rockshoxs trailhead? Blir knäpp på att leta runt efter rätt servicekit till olika fox dämpare.
Eller är det någon som har koll på vad för kit som behövs till en fox 32 float performance gaffel och en fox factory float remote dämpare? 2018 år modell på båda.

Knappa in din 4-digit code så får du upp all info för den dämparen/gaffeln. Artikelnummer för servicekit, manualer osv.

sdx

Aktiv medlem
Då är det nog därför det inte funkar 😂😂
Det skrotet sitter i regel som oem =billiga inköp som säljes dyrt och tillverkaren skiter fullständigt i produkten utan det är cykeltillverkarens som får sköta men är det en retail produkt då blir det annat. Då blir det full support på junket.

Leffe

Aktiv medlem

Visa bilaga 615059
Var samma sak för mig igår. Var omöjligt att få på benen. Men så tog jag bort allt från mekstället. Ställde underbenen på en matta och förde in de övre ovanifrån. Gick otroligt mycket lättare.

kebarb

Aktiv medlem
Var samma sak för mig igår. Var omöjligt att få på benen. Men så tog jag bort allt från mekstället. Ställde underbenen på en matta och förde in de övre ovanifrån. Gick otroligt mycket lättare.
Vilken del av momentet är det som är svårt? Är det att få dem in genom skrapringarna? Alltså att man passar på båda benen samtidigt?

Det är där jag brukar lossa på de där fjädrarna som är runda, och dra dem upp över innerbenen.

Då kan det bli lite lättare de första 1cm när man trär på. Det kan vara vikigt att man kommer rakt på också så att man inte drar bort allt fett och bara knuffar det ut ur skrapringen och ned i gaffeln. Har hänt mig flera gånger. Kanske inte hela världen, men det är ju i skrapringen fettet skall ligga efter servicen.

//K

Topp