En fin utläggning hur länge har du filat på den vad tror du en olja är till för att inte smörja!
för det du skriver är bara att vilseleda dom som inte vet eller skall försöka att få ordning på sin fjädring.
Man behöver inte ha någon tjock o dyr olja i sin gaffel som smörjer hur många tror du vänder upp och ner på hojen innan dom skall ut och cykla och hur bra smörjer oljan då ingenting för allt ligger i botten av gafflen.
En vanlig framgaffelolja går lika bra att använda i en stötdämpare då olja ligger under tryck för att inte skumma bara man vet vilken sae klass det är och viskositet och viskositet är inte samma som sae utan smörjförmågan på oljan.
En framgaffel och stötdämpare är fortfarande en hydralik .
Förlåt. Men av någon anledning så bytte ju fox till en annan olja, som är kladdigare. (Bättre vidhäftning) och det är ju en egenskap som är ganska onödig i en Cartridge, eller har jag fel då?
Jag vill minnas att fox rekommenderade float fluid i foam ring före de bytte till guld. Och float fluid är jättekladdig och seg som sockerlag. Den skulle då stanna där uppe i foamring. Vet inte om det var så i servicemanualen eller om folk bara gjorde så, men det var så jag fick lära mig när det begav sig.
Givetvis är det upp till var och en vad man önskar i sin gaffel, och precis som jag skrev har jag använt helt vanlig gaffelolja själv i lowers i många år. Men så byter jag ju olja lite oftare än andra gör. Idag använder jag guld (fox).
Jag har sett säkert tiotalet eller fler cyklar som har sönderkörda innerben, och detta är en direkt konsekvens av oljemängderna i lowers. Så oljan ligger inte bara i botten, den klättrar hela vägen upp till övre bussningen och smörjer där. Jag tror den trycks upp när gaffelbenen går ned. Jag vänder aldrig cyklar själv, men andra kanske gör det. Och när skrapringen börjar bli dålig så pressar gafflarna själva ur sig oljan den övre vägen, så att oljan kan ta sig runt (läs upp) är nog uppenbart.
I en gaffel med öppet oljebad är den inte trycksatt, men i en Cartridge är det kontrollerat tryck, och i en bakdämpre är det övertryck relativt atmosfären.
Spelar ingen roll, men bara för att hålla isär det. Ytterbensolja / lowers har inte samma uppgift som oljan i en Cartridge eller en bakdämpre. Den ena är där uteslutande för att smörja och den andra är där för att dämpa + ge viss smörjning.
Det betyder givetvis inte att man inte kan använda samma olja till bägge, men det är ju uppenbarligen inte så tillverkaren har tänkt.