Frågetråden om dämparservice

Rassemouse

Aktiv medlem
Float NA2 är luftfjädern. FIT4 är dämparenheten.

Dom är sitter i varsitt gaffelben och behöver ett servicekit var.
Dessutom behöver man "shaft clamps", "bullet tool" och en spruta/luftningskit för att göra service på FIT4 enheten.
Jag börjar allt mer ogilla fox känner jag... Varför inte göra ett kit där allt ingår?!

kebarb

Aktiv medlem
Float NA2 är luftfjädern. FIT4 är dämparenheten.

Dom är sitter i varsitt gaffelben och behöver ett servicekit var.
Dessutom behöver man "shaft clamps", "bullet tool" och en spruta/luftningskit för att göra service på FIT4 enheten.
Shaft clamps kan man 3D printa, brukar vara svindyra att köpa.
Om man printar och lägger cykelslang som mellanlägg så får man både bra grepp och bra passform.

Jag kör sånna til shaften på diverse stötdämpare, även till bodyn.

//K

kebarb

Aktiv medlem
Kunde man köpa Fox olja i mindre än enliterburk?
Inte omöjligt om du går på trek store i gbg. (bikeplace?)
Sist jag var där och skulle köpa 1l så var han först på väg att hälla upp åt mig för han trodde jag ville ha en mindre volym, jag fick specificera att jag ville ha hela flaskan. Men jag köper alltid liter eftersom det går åt om man servar flera gafflar pr. år. Jag tror det är vanligt att folk köper mindre mängder.

tror det kostade 270:- för en liter gold.

MagerValp

Aktiv medlem
IMG_7376.jpeg

Har precis pressat ut första kullagret på min Fuel EX och det är helt klart snustorrt där. Ska man inte använda fett när man pressar in nya lager?

kebarb

Aktiv medlem
Vad kostade SKF lagren?

Hade vart kul om någon bikepark använda vanliga eller billiga kina lager på häflten av hojarna, och dyra fina enduroloager på andra hälften. Hojarna går ju väldigt mycket på en sommar. Skulle vara riktigt intressant att se skillnaden.

Jag har ENDURO MAX i några av ramarna, lagertypen med svarta metallen. På andra snikar jag och kör billigaste 10:- lagren från kina och bara proppar de fulla med propelleraxelfett.

Jag har själv aldrig hunnit köra slut på lager som jag själv har bytt under mitt ägande.. Så kör man väldigt lite kanske den snikiga varianten håller en stund också. Mina DH hojar rullar bara några dagar pr.år.

Kina lagren har dock jäkla dåliga toleranser ibland även när de är helt nya.

skjivert

Aktiv medlem
Jag har köpt en cykel utrustad med sid select+ framtill. Efter bara några få timmars åkande upplever jag att den utvecklat det berömda fenomenet bushing play. Kan känna ett rejält glapp när man gungar cykeln fram och tillbaka om man håller på under och överbenet samtidigt. Upplever också att gaffeln låter mer i stök än innan symptomen uppstod.

Skadar man något om man fortsätter köra? Har inte riktigt ork med att vara utan min gaffel just nu. Vad jag förstår måste den skickas till DK om man ska få underbenen byta på garantin.

Också fått tips om att en underbens service kan dölja problemen något då sid ofta ska komma ganska torr i underbenen. Dock har jag inte kunnat hitta en webshop som har rätt olja i lager. Ska vara följande olja.

ROCKSHOX MAXIMA PLUSH DYNAMIC HEAVY

MagerValp

Aktiv medlem
Vad kostade SKF lagren?
Minns faktiskt inte, köpte över disk ute på Ringön när jag var där i ett annat ärende. Betydligt dyrare än om man köper på nätet iaf.
Hade vart kul om någon bikepark använda vanliga eller billiga kina lager på häflten av hojarna, och dyra fina enduroloager på andra hälften. Hojarna går ju väldigt mycket på en sommar. Skulle vara riktigt intressant att se skillnaden.
Hade ju varit kul att se ja.

Övriga lager i mitt länkage kändes hur lena som helst och inget glapp. De här fyra vid dämparinfästningen däremot var alla riktigt rossliga, men så sitter de också mer exponerade. Nog rätt meningslöst att köpa dyra lager till just dem här, skiten letar sig in ändå, bättre att byta oftare.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har köpt en cykel utrustad med sid select+ framtill. Efter bara några få timmars åkande upplever jag att den utvecklat det berömda fenomenet bushing play. Kan känna ett rejält glapp när man gungar cykeln fram och tillbaka om man håller på under och överbenet samtidigt. Upplever också att gaffeln låter mer i stök än innan symptomen uppstod.

Skadar man något om man fortsätter köra? Har inte riktigt ork med att vara utan min gaffel just nu. Vad jag förstår måste den skickas till DK om man ska få underbenen byta på garantin.

Också fått tips om att en underbens service kan dölja problemen något då sid ofta ska komma ganska torr i underbenen. Dock har jag inte kunnat hitta en webshop som har rätt olja i lager. Ska vara följande olja.

En kompetent verkstad kan antagligen justera bussningarnas passform genom att pressa i dem lite djupare.

kebarb

Aktiv medlem
Minns faktiskt inte, köpte över disk ute på Ringön när jag var där i ett annat ärende. Betydligt dyrare än om man köper på nätet iaf.

Hade ju varit kul att se ja.

Övriga lager i mitt länkage kändes hur lena som helst och inget glapp. De här fyra vid dämparinfästningen däremot var alla riktigt rossliga, men så sitter de också mer exponerade. Nog rätt meningslöst att köpa dyra lager till just dem här, skiten letar sig in ändå, bättre att byta oftare.

Har du prövat att fylla dem med fett?
Jag brukar göra det. Men sällan jag kör hojarna så länge att jag tar upp igen och kikar.

Ett tjockt kladdigt fett kanske funkar på ett ställe där det inte skall rotera.

Vet att detta har diskuterats tidigare. Jag brukar göra det för att det känns rätt, inte sagt att det är rätt :)

Ett sådant test kan man lätt göra på höger respektive vänster sida om man vill. Då ser man nästa gång man plockar ned om det gjorde någon skillnad. Förutsatt att man kommer ihåg hur man gjorde då.

Bilagor

• B25EAC2D-3CC8-407D-B103-2D3FCF004C64.jpeg
    B25EAC2D-3CC8-407D-B103-2D3FCF004C64.jpeg
    649.8 KB · Besök: 28

Rattnalle

Aktiv medlem
Hmm får cykla förbi trekstore och fråga om olja och ett utlåtande på glappet.
De fixade mitt glapp vid service utan att det tog nån extra tid. Om nu din gaffel är byggd likadant som en Fox dvs men skadar ju inte att fråga. Lite glapp är dock bättre för prestandan än att det är för tight och man slutar tänka på det efter en stund. Inom rimliga gränser då..

sdx

Aktiv medlem
Menar du att gaffeln är konisk invändigt med smala änden uppåt?
Menar du att gaffeln är konisk invändigt med smala änden uppåt?
Tänker mera på bussningarna som du skrev)bussningarnas passform genom att pressa i dem lite djupare) gafflen är rak invändigt hur skulle den annars kunna använda sin fjädringsväg och i regel så finns det en avfasning i gafflen så bussningarna inte kan åka längre ner i gafflen

Rattnalle

Aktiv medlem
Tänker mera på bussningarna som du skrev)bussningarnas passform genom att pressa i dem lite djupare) gafflen är rak invändigt hur skulle den annars kunna använda sin fjädringsväg och i regel så finns det en avfasning i gafflen så bussningarna inte kan åka längre ner i gafflen
Enligt Trekstore och @Preacher är innerbenen svagt svagt koniska så att man kan justera spelet i bussningarna genom att justera djupet. Det vad iaf svaret jag fick när jag var inne med min som glappade.

sdx

Aktiv medlem
Enligt Trekstore och @Preacher är innerbenen svagt svagt koniska så att man kan justera spelet i bussningarna genom att justera djupet. Det vad iaf svaret jag fick när jag var inne med min som glappade.
då skall det vara slitsade bussningar och slitsen skall vara så pass bred att den kan klämmas ihop
Men i regel så är det bussningen som sitter under p-boxen som skall ta upp glappet och där är det rakt .
Och är det den undre bussningen som går ner lite till i den koniska underbenet så kommer det att bli friktion som heter duga det blir som en strypning när gaffelröret går i genom bussningen då hjälper deras wunder smörja föga.

kebarb

Aktiv medlem

Jag tror också att det är så, inte för att jag har prövat men jag är rimligt säker på att man skulle göra så eftersom man då får justeringsmånen.

Det finns verktyg för att göra bussningarna större invändigt, det tror jag funkar lite annorlunda. Verktygen är svindyra.

Man kan anta att toleranseran är jättesmå mellan för tight och för mycket glapp.
Mycket glapp kan nog ge slitage och göra så att gaffeln drar in skit om tätnigen inte får lira helt som den vill.
För lite glapp gör ju att de rör sig tungt som fy.

Någonstans läste jag att man skall kuna ta ur cartridge och fjärder, och då liksom släppa ned innerbenen så skall de röra sig fritt men inte mer.

Jag har flyttat mängder med gaffelben mellan olika gafflar, innerben, ytterben kronor osv.
Har nog aldrig noterat att det är för tight.
Gafflar som är slitna har jag dock noterat spel i, eller att bussningarna inte är "hala" längre så de är sträva liksom. Skadade.

//K

kebarb

Aktiv medlem
Hej bullen. Jag har ett par frågor om Fox40 gafflar.

Jag har just tagit en nyare modells innerben, luftfjäder och dämpare (den modellen med en liten luftningsknapp på ytterbenen, det är en float).

Och jag har flyttat över detta till ett par äldre lowers, för att AC måttet är olika och jag inte gillade geometriförändringen det gav. Dessutom är det ett retrobygge så jag vill inte att det skall se för nytt ut.

Är det jättedumt att ta en nyare 27.5" Float Fox 40 och sätta på lowers från en 2013/2014?

//K

kebarb

Aktiv medlem
Hej igen Bullen, jag tänkte förlänga livet på en Fox40 Float luftfjäder. Så jag srruvade av topplocket på luftfjädern och slängde ned ett par matskedar av det blå fox-snoret. Är det vettigt eller har jag gjort bort mig nu? Min tanke var att det skall göra samma sak där som det gör i canistern till en luftdämpare.

Fråga 2. Är detta normalt antal volume spacers? Hur jobbar ni med dessa? Jag är relativt lätt och kör inte supersnabbt, droppar aldrig men hoppar ibland.

Första bilden visar luftfjädern där jag tippade ned ett par matskedar fox float fluid.
Andra bilden visar spacers i topplocket.

Mycket tacksam för förslag och kommentarer på detta.

IMG_0262.JPG

IMG_0263.JPG

EDIT: svarar på min egen fråga om volume spacers:
Screen Shot 2023-04-12 at 02.30.54.png

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Hej igen Bullen, jag tänkte förlänga livet på en Fox40 Float luftfjäder. Så jag srruvade av topplocket på luftfjädern och slängde ned ett par matskedar av det blå fox-snoret. Är det vettigt eller har jag gjort bort mig nu? Min tanke var att det skall göra samma sak där som det gör i canistern till en luftdämpare.

Fråga 2. Är detta normalt antal volume spacers? Hur jobbar ni med dessa? Jag är relativt lätt och kör inte supersnabbt, droppar aldrig men hoppar ibland.

Första bilden visar luftfjädern där jag tippade ned ett par matskedar fox float fluid.
Andra bilden visar spacers i topplocket.

Mycket tacksam för förslag och kommentarer på detta.

Visa bilaga 618660

Visa bilaga 618661
Ett par matskedar låter lite mycket och kommer bara rinna ner i negativa kammaren till slut. Egen erfarenhet.. men många andra märken än just Fox har ju tidigare kört med nån droppe eller två olja i luftkammaren så funkar så sett gör det säkert.

Uakeem

Medlem
Beöver byta skrapringar på min fox rhythm 36 och tänkte köpa ett kit liknande detta https://www.tftuned.com/tf-tuned-fork-refresh-kit/p4020 men dom skickar inte vätskor utanför UK. Någon som har koll på var det går att köpa servicekit inklusive oljor alternativt var det går att få tag på mindre förpackningar av Fox 5wt teflon infused? Har för mig jag hittade någon polack på ebay men kan inte hitta tillbaka. (mina google kunskpar sviker mig alltid när de behövs som mest)

kebarb

Aktiv medlem
Ett par matskedar låter lite mycket och kommer bara rinna ner i negativa kammaren till slut. Egen erfarenhet.. men många andra märken än just Fox har ju tidigare kört med nån droppe eller två olja i luftkammaren så funkar så sett gör det säkert.
Ok, gör det någon negativ effekt där nere i negativa kammaren? Kommer jag få mindre volym där nu och då få en gaffel som är mindre sensitiv på småbumps? (detta är den enda float gaffel jag ägt)

Jag vill inte paja något, det var mest för att den skall gå några dagar till i backen innan den rivs ned helt. för service.

//K

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem

Jag har just tagit en nyare modells innerben, luftfjäder och dämpare (den modellen med en liten luftningsknapp på ytterbenen, det är en float).

Och jag har flyttat över detta till ett par äldre lowers, för att AC måttet är olika och jag inte gillade geometriförändringen det gav. Dessutom är det ett retrobygge så jag vill inte att det skall se för nytt ut.

Är det jättedumt att ta en nyare 27.5" Float Fox 40 och sätta på lowers från en 2013/2014?

//K
Ingen aning egentligen men så länge skruvarna passar, det håller tätt, inget oroande glapp eller för tajt, du kan bottna utan missljud och rebound-dämpningen funkar hela vägen till topout så borde det väl vara hyffsat safe. Obs bara svammel, inte nåt riktigt råd.

Velocipeden

Aktiv medlem

//K
Det finns ett/två år som är betydligt kortare lowers tror det är just 2012-2013, det borde kunna ställa till det.
(Som vanligt är det inte personen i filmen som skrivit brevet...)

Rattnalle

Aktiv medlem
Ok, gör det någon negativ effekt där nere i negativa kammaren? Kommer jag få mindre volym där nu och då få en gaffel som är mindre sensitiv på småbumps? (detta är den enda float gaffel jag ägt)

Jag vill inte paja något, det var mest för att den skall gå några dagar till i backen innan den rivs ned helt. för service.

//K
Ja precis. Osäker på hur märkbart det blir men

Daniel Mifsud

Aktiv medlem
I have bought a bike equipped with sid select+ at the front. After just a few hours of riding, I feel that it has developed the famous phenomenon of bushing play. You can feel a lot of play when rocking the bike back and forth if you hold the lower leg and the upper leg at the same time. Also experience that the fork sounds more messed up than before the symptoms occurred.

Does it damage anything if you keep driving? Can't really bear to be without my fork right now. From what I understand, it has to be sent to DK if the lower legs are to be replaced under warranty.

Also received advice that a lower leg service can hide the problems somewhat as side will often come quite dry in the lower legs. However, I have not been able to find a webshop that has the right oil in stock. Should be the following oil.

0-30 is the heavy

skjivert

Aktiv medlem

kebarb

Aktiv medlem
Det finns ett/två år som är betydligt kortare lowers tror det är just 2012-2013, det borde kunna ställa till det.
(Som vanligt är det inte personen i filmen som skrivit brevet...)

När du skriver kortare, vart skall jag mäta då?

Jag ser att den nyare 27,5" gaffeln är längre i AC, men det är ju mycket på grund av dropout inte längden bara på ytterbenen.

Det såg ut som om alla delarna passade fint men det kan ju alltid vara något man inte förstår före det går sönder, och sånt är ju trist :(

Poängen var att få ned framändan på hojen så att det inte ser löjligt ut. ACn på nyare gafflar ser ut att vara ca 2cm längre eller så, plus att jag monterade ett angleset som då höjer 1cm till för att en del av styrlagret ligger utanför ramen. Allt som allt blir det knasigt, för jag vill ha en lägre hoj, inte högre. Försökte då sänka den i kronan istället men det är inte rätt ställe att fixa problemet så jag monterade bara på ett par äldre ytterben...

Om någon har måttet för vart jag skall mäta kollar jag gärna. Jag har verkligen ingen aning vilka exakta årsmodeller det är på mina gafflar, och jag blandar delarna friskt efter färg på ramen och vilken cartridge / fjäder jag vill ha.

//K

Velocipeden

Aktiv medlem
När du skriver kortare, vart skall jag mäta då?

Jag ser att den nyare 27,5" gaffeln är längre i AC, men det är ju mycket på grund av dropout inte längden bara på ytterbenen.

Det såg ut som om alla delarna passade fint men det kan ju alltid vara något man inte förstår före det går sönder, och sånt är ju trist :(

Poängen var att få ned framändan på hojen så att det inte ser löjligt ut. ACn på nyare gafflar ser ut att vara ca 2cm längre eller så, plus att jag monterade ett angleset som då höjer 1cm till för att en del av styrlagret ligger utanför ramen. Allt som allt blir det knasigt, för jag vill ha en lägre hoj, inte högre. Försökte då sänka den i kronan istället men det är inte rätt ställe att fixa problemet så jag monterade bara på ett par äldre ytterben...

Om någon har måttet för vart jag skall mäta kollar jag gärna. Jag har verkligen ingen aning vilka exakta årsmodeller det är på mina gafflar, och jag blandar delarna friskt efter färg på ramen och vilken cartridge / fjäder jag vill ha.

//K
Jag tror det är innerbenen som är olika långa, vid en andra tanke kanske lowers är samma som andra år. Vet inte var det ska mätas och vad som kan gå snett men vet som sagt att det är olika mått.

kebarb

Aktiv medlem
Fattigmans service för den som känner suget.

Jag servade en cartridge idag, äldre fox40 kanske RC2?

Korken på en 1/2 petflaska passar precis ned i hålet efter att man monterat bort kompressionsrattarna (med lite våld) och det blir fin seal.)

Jag borrade/fräste ur korken i mitten med 10mm borr, då går den över uphöjdningen i mitten på topcap, men samtidigt innanför ytterkanten. Eftersom det inte behöver vara tätt på insidan så spelar hålets rundhet ingen roll.

Efter att man tippat ur den gamla oljan smackar man på petflaskan och fyller upp / luftar ur cartridge.
Typ som på videon, men utan hans specielle lavemangspruta.

IMG_0265.JPG
IMG_0266.JPG

kebarb

Aktiv medlem
Jag tror det är innerbenen som är olika långa, vid en andra tanke kanske lowers är samma som andra år. Vet inte var det ska mätas och vad som kan gå snett men vet som sagt att det är olika mått.

Ok, så egentligen så lär det funka med gamla innerben på nyare ytterben men inte tvärtom?

För om man har för korta innerben så kanske kronan slår i ytterbenen vid kompression?

//K

Velocipeden

Aktiv medlem
Ok, så egentligen så lär det funka med gamla innerben på nyare ytterben men inte tvärtom?

För om man har för korta innerben så kanske kronan slår i ytterbenen vid kompression?

//K
En ren gissning är ju att något annat också är ändrat på den årsmodellen, kan vara så.

Skulle säkert kunna hända med fel kombo. Om innerbenen skulle kunna bottna i ytterbenen skulle det nog kännas obekvämt också...

Topp