För den som vill göra en snabb ghetto service på Cartridge i någon gammal Fox 40 gaffel (tror dette funkar på 36 också, osäker på diameter för påfyllningen av ny olja, man kanske få hitta något annat än en PET) så är medicinen här:
(ursprungligt postad här: första posten men då var det inte med hur man kan hänga hojen för att slippa byta olja i lower leg om man inte har den oljetypen tillgänglig eller om man nyligen har bytt olja där, en sak mindre att söla med helt enkelt)
Den som vill gå långa vägen kan göra det här: Fox servicemanual
Bara börja med att hänga upp cykeln så att gaffeln är relativt horisontell. Du behöver inte ta av broms, framhjul, styre eller krona om du gör såhär. Du sparar alltså en del jobb. Kan vara smart att rengöra runt topplock och reboundadjuster innan du börjar jobbet så att du inte drar in skit i gaffeln.
1. Lossa skruvarna på foten av Cartridge och topplocket (15mm-32mm) och knacka ur Cartridge så den släpper. Kan vara lurt att vrida alla reglage till fullt öppen först, men behövs inte. Räkna klicken i sånna fall. Knacka på muttern vid reboundratten genom en hylsa som distans och använd gummihammare, knacka inte på reboundadjustern eller axeln för denna.
2. Lossa sedan innerbenet på kronan och dra ned det genom kronan så att du kan vrida ut innerbenet och senare demontera Cartridge. Innerbenet stannar i ytterbenet, du vrider det bara fritt från kronan så att du kan demontera Cartridge lätt utan att dra den genom kronans gaffelbenshål.
3. Ta av topplocket / reglaget med 6-kantnyckel och 32mm hylsa. Viktigt att du har lossat topplocket innan du lossar på kronan, annars får du inte öppnat 32mm locket. Det sitter hårt och kronan är mothållet.
Ta bort de två kulorna och fjäder som gör klicken i reglaget. Var försiktig så de inte sprätter iväg på golvet.
Lossa c-ringen som håller pluggen för reglagen och dra ut topp pluggen på Cartridge genom att använda skruven till reglagen som handtag. För att få lös C ringen behövs en liten spetsig flat mejsel.
4. Pumpa ur oljan ur Cartridge genom att cirkulera/pumpa på shaften, massera ur oljan från bladder. Använd sedan en gammal 1/2 lit PET flaska med urborrad skruvkork som tratt för att fylla på ny olja. 10wt fox grön. Pumpa ur och kläm ur bubblorna från bladder samt låt den stå tills oljan är klar i tratten. Det finns ALLTID en stor bubbla till där inne om man bara väntar lite och kör några pump till på shaften. Poängen med tratten är att hålla jobbet konstant under ett oljebad för att luft ur oljan. Det skall vara en oljenivå där under arbetet som täcker inloppet till Cartridge.
5. Montera tillbaka omvänt. Du behöver inte fetta om skrapringen eftersom innerbenet inte är demonterat från gaffeln. Ännu ett moment sparat, under förutsättningen att det inte behövs göras.
Man behöver inte byta oljan i lower leg, den ligger fint kvar där inne när hojen hänger med gaffeln horisontellt på stället. Man behöver heller inte montera av gaffeln, eftersom det är lättare att komma åt om man bara lossar på kronan och vrider ut kompressionsbenet.
Ghettoservice på 10-15min. Typ 1 dl olja eller 2. Inga Oringar eller något används/byttes. Funkar säkert en sommar till.
Oljan var grisig, kanske 3år gammal. Anledningen att jag inte bytte lower leg olja denna gång var för att jag gjorde det några dagar innan, men sedan när jag provkörde hojen så var det ett suckande ljud på returen, så jag förstod att det var luft i cartridge också. Efter denna ghettohack så var det fräsch olja i cartridge och flåsljudet var som bortblåst.
Det som hålls i handen med trasan är alltså Cartridge med en hemmagjord tratt.
Se link till
första posten.
Ett oljebyte är inte en service, men många gånger så funkar det fint med några oljebyten mellan varje riktig service för de som inte kör så mycket. Oringar kan hålla tiotals år under bra förutsättningar. Kanske mer?