Frågetråden om dämparservice

kebarb

Aktiv medlem
En ren gissning är ju att något annat också är ändrat på den årsmodellen, kan vara så.

Skulle säkert kunna hända med fel kombo. Om innerbenen skulle kunna bottna i ytterbenen skulle det nog kännas obekvämt också...

Jag roade mig med att plocka ned och sätta ihop inte mindre än 4st Fox40 gafflar nu bara för att se om det var någon skillnad. Det är i huvudsak tre olika generationer det rör sig om men jag är osäker på vilka år de är producerade.

Gissar typ 2009/2010, 2013 och 2017.

Alla innerbenen är lika långa, och om man mäter från innerbentes topp (vid reglaget) ned till den delen som liksom stoppar mot ytterbenet på fjädern så är de ungefär lika långa också. Det var någon mm skillnad på en av dem.

Skrev ned måtten och tappade bort lappen, tänker den kommer fram och uppdaterar då posten.
Detta kan vara matnyttigt om det är någon som skall köpa ett innerben efter en krasch, och då börjar undra vilka modeller som är liknande. Ser ut som 2009-2017 har lik längd.

IMG_0267.JPG IMG_0272.JPG IMG_0270.JPG IMG_0268.JPG IMG_0269.JPG

kebarb

Aktiv medlem
Ett par matskedar låter lite mycket och kommer bara rinna ner i negativa kammaren till slut. Egen erfarenhet.. men många andra märken än just Fox har ju tidigare kört med nån droppe eller två olja i luftkammaren så funkar så sett gör det säkert.

Efter att ha sovit på saken så förstår jag nu precis vad du menar.
På nyare gafflar så finns det en liten öppning mellan negativ och positiv kammare, denna fanns inte på tidigare modeller där man istället använde för exempel en fjäder eller något där den negativa kammaren nu sitter.

Den där lilla öppningen är som regel bara en fräst fasning inne i gaffelbenet, så att när gaffeln är i sitt utsträckta läge så är denna ventil öppen, och jämnar då ut trycket mellan positiv och negativ kammare så att trycket alltid är likt när gaffeln är utsträckt, då behöver man inte justera trycket i negativ kammare. Det justerar sig själv.

Genom denna ventil/gång/frästa spår kommer ju så klart min tillförda blå snor till olja att krypa och blockera den negativa kammaren.

Av den anledningen drar jag slutsatsen att man kanske bara skall använda fett i luftfjädern på nyare gafflar? Är det någon mer som kommer till samma slutsats eller har bättre tänk på den saken här? Jag äger bara en gaffel med denna lösning och är inte väldigt bekant med den.

Kanske jag får vända gaffeln upp/ned och försöka hälla ut den där skiten igen.
(tji fick man för att man inte letar servicemanualer och läser dem noga)

Tacksam för input!

kebarb

Aktiv medlem
Jag börjar allt mer ogilla fox känner jag... Varför inte göra ett kit där allt ingår?!
Jag undrar varför inte alla O-ringar och liknande är beskrivna med sina dimensioner?

Då kunde man ju bara gått till en järnhandel och köpt de O-ringarna man behöver byta. De flesta o-ringarna behöver man kanske aldrig byte under hela den tid man äger gaffeln.

Jag har/haft flera gafflar som är från 2009 och framåt, flera av dessa har aldrig fått alla o-ringarna utbytta. De har endast fått nya skrapringar, foamrings och ny olja. De går fortfarande jättefint och läcker inte.

Nu är detta för DH, och dessa cyklar körs inte alls lika mycket som en XC eller Enduro. Men jag tror att o-ringarna som inte sitter mot delar som rör sig generellt inte slits så mycket. I huvudsak är det då o-ring mot shafts och IFP exempelvis, finns säkert flera andra konstruktioner. Kanske även där o-ringarna blir utsatta för avfettning eller andra kemikalier.

Detta kanske blivit avhandlat förut, men tål att nämnas.

På en bakdämpare så skulle jag vid de flesta oljebyten nöja mig med högst byte av main-shaft-seal.
På en framgaffel nöjer jag mig med byte av skrapringar och foamrings, eventuellt kompressionsbrickan vid muttrarna, men även de (brickorna) går att använda flera gånger och håller fortfarande tätt.

(inte sagt att detta är rätt, de som servar proffsigt byter allt vad jag vet, finns säkert en poäng med det också)

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Yes buddy. Maxima made the older rockshox oil. Now it is branded as their own. Plush dynamic heavy replaces 0w-30 and Plush dynamic light replaces 7w. Cheers 👍

Datablad Plush Dynamic:

Screen Shot 2023-04-14 at 01.24.30.png

Jag tycker viskositeterna i databladet ser jättehöga ut. Men de kanske har ändrat något? Förut har väl rockshox haft tunnare oljor än såhär? Är det olika mätmetoder? Light motsvarar ca 10wt från Motorex.

Det står även att dessa oljor är för ytterbenen/lowers och inte för dämpardelen. (för att återkoppla till tidigare diskussion om gold vs green från FOX)

Listan över oljeviskositeter börjar bli gammal nu, men här kan man jämföra olika märken och välja det som är närmast tillgängligt om man inte hittar samma fabrikat i butiken.

Om man har för exempel en motorex 2.5wt och en 10wt så kan man blanda sig fram till de flesta förekommande oljorna i cykelgafflar. 2liter räcker då ganska långt för många, flera år säkert.

PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Listan över oljeviskositeter börjar bli gammal nu, men här kan man jämföra olika märken och välja det som är närmast tillgängligt om man inte hittar samma fabrikat i butiken.

Om man har för exempel en motorex 2.5wt och en 10wt så kan man blanda sig fram till de flesta förekommande oljorna i cykelgafflar. 2liter räcker då ganska långt för många, flera år säkert.

Visa bilaga 619296

Japp. Kan man bara hitta cSt @ temp värdena för rekommenderade oljan till en dämpare så kan man ju leta hos tillverkaren av en olja man lätt får tag på eller vill använda. De flesta specar cSt-värden nånstans. Sen finns ju listor gjorda av olika som jobbar med motorcykel.

Jag gjorde för några år sen en gratis formulärgrej för att slippa ställa upp beräkningen av mixen. Funkar fortfarande https://form.jotform.com/211844480763055

kebarb

Aktiv medlem
Japp. Kan man bara hitta cSt @ temp värdena för rekommenderade oljan till en dämpare så kan man ju leta hos tillverkaren av en olja man lätt får tag på eller vill använda. De flesta specar cSt-värden nånstans. Sen finns ju listor gjorda av olika som jobbar med motorcykel.

Jag gjorde för några år sen en gratis formulärgrej för att slippa ställa upp beräkningen av mixen. Funkar fortfarande https://form.jotform.com/211844480763055
Fy fan vad stiligt, enkelt som fy men ändå! Jag gjorde det alltid manuellt, tror det är nedskrivet i 888RC tråden som är 15år gammal =))

Får du ändrat koden på sidan så att du kan lägga in bilden på den där cSt listan, eller en liknande?

Hade ju varit fiffigt om man kunde knappa in en cSt och att den hämtar ut för exempel 5-10 oljor som ligger nära.

Störigt att det verkar vara så lokalt vilka oljor man hittar, i Göteborg hittar jag för exempel inget från Motorex längre men i Östersund fanns det hos alla handlare när jag bodde där.

qma

Aktiv medlem
Fy fan vad stiligt, enkelt som fy men ändå! Jag gjorde det alltid manuellt, tror det är nedskrivet i 888RC tråden som är 15år gammal =))

Får du ändrat koden på sidan så att du kan lägga in bilden på den där cSt listan, eller en liknande?

Hade ju varit fiffigt om man kunde knappa in en cSt och att den hämtar ut för exempel 5-10 oljor som ligger nära.

Störigt att det verkar vara så lokalt vilka oljor man hittar, i Göteborg hittar jag för exempel inget från Motorex längre men i Östersund fanns det hos alla handlare när jag bodde där.
Har för mig att man bara fick ändra text och kod/formler där, fil behöver nog hosting. Men det vore grymt smidigt med en tjänst som söker oljor och håller en tabell uppdaterad...

sdx

Aktiv medlem

Cst är endast smörj förmågan på en olja

skjivert

Aktiv medlem
Datablad Plush Dynamic:

Visa bilaga 619414

Jag tycker viskositeterna i databladet ser jättehöga ut. Men de kanske har ändrat något? Förut har väl rockshox haft tunnare oljor än såhär? Är det olika mätmetoder? Light motsvarar ca 10wt från Motorex.

Det står även att dessa oljor är för ytterbenen/lowers och inte för dämpardelen. (för att återkoppla till tidigare diskussion om gold vs green från FOX)

Visa bilaga 619296

Intressant! Där speccar de ju att light motsvararar deras gamla 0w-30. Dock är det ju heavy som inte går att hitta och den är ju tydligen riktigt riktigt tjock enligt databladet :o

qma

Aktiv medlem
Cst är endast smörj förmågan på en olja
Det är uppmätt viskositet vid en viss temperatur bara. För påverkan av egenskaperna i en dämparkrets så är det huvudsaken, ofta tillsammans med VI (viscosity index) som är ungefär till vilken grad viskositet påverkas av temperatur. När man pratar smörjegenskaper på en olja vars huvuduppgift är smörjning så är det mer film strength och load bearing capacity vid olika temperaturer som mäts. Det kan korrelera med viskositet men är inte samma sak.

kebarb

Aktiv medlem
För den som vill göra en snabb ghetto service på Cartridge i någon gammal Fox 40 gaffel (tror dette funkar på 36 också, osäker på diameter för påfyllningen av ny olja, man kanske få hitta något annat än en PET) så är medicinen här:
(ursprungligt postad här: första posten men då var det inte med hur man kan hänga hojen för att slippa byta olja i lower leg om man inte har den oljetypen tillgänglig eller om man nyligen har bytt olja där, en sak mindre att söla med helt enkelt)

Den som vill gå långa vägen kan göra det här: Fox servicemanual

Bara börja med att hänga upp cykeln så att gaffeln är relativt horisontell. Du behöver inte ta av broms, framhjul, styre eller krona om du gör såhär. Du sparar alltså en del jobb. Kan vara smart att rengöra runt topplock och reboundadjuster innan du börjar jobbet så att du inte drar in skit i gaffeln.

1.
Lossa skruvarna på foten av Cartridge och topplocket (15mm-32mm) och knacka ur Cartridge så den släpper. Kan vara lurt att vrida alla reglage till fullt öppen först, men behövs inte. Räkna klicken i sånna fall. Knacka på muttern vid reboundratten genom en hylsa som distans och använd gummihammare, knacka inte på reboundadjustern eller axeln för denna.

2. Lossa sedan innerbenet på kronan och dra ned det genom kronan så att du kan vrida ut innerbenet och senare demontera Cartridge. Innerbenet stannar i ytterbenet, du vrider det bara fritt från kronan så att du kan demontera Cartridge lätt utan att dra den genom kronans gaffelbenshål.

3. Ta av topplocket / reglaget med 6-kantnyckel och 32mm hylsa. Viktigt att du har lossat topplocket innan du lossar på kronan, annars får du inte öppnat 32mm locket. Det sitter hårt och kronan är mothållet.

Ta bort de två kulorna och fjäder som gör klicken i reglaget. Var försiktig så de inte sprätter iväg på golvet.
Lossa c-ringen som håller pluggen för reglagen och dra ut topp pluggen på Cartridge genom att använda skruven till reglagen som handtag. För att få lös C ringen behövs en liten spetsig flat mejsel.

4. Pumpa ur oljan ur Cartridge genom att cirkulera/pumpa på shaften, massera ur oljan från bladder. Använd sedan en gammal 1/2 lit PET flaska med urborrad skruvkork som tratt för att fylla på ny olja. 10wt fox grön. Pumpa ur och kläm ur bubblorna från bladder samt låt den stå tills oljan är klar i tratten. Det finns ALLTID en stor bubbla till där inne om man bara väntar lite och kör några pump till på shaften. Poängen med tratten är att hålla jobbet konstant under ett oljebad för att luft ur oljan. Det skall vara en oljenivå där under arbetet som täcker inloppet till Cartridge.

5. Montera tillbaka omvänt. Du behöver inte fetta om skrapringen eftersom innerbenet inte är demonterat från gaffeln. Ännu ett moment sparat, under förutsättningen att det inte behövs göras.

Man behöver inte byta oljan i lower leg, den ligger fint kvar där inne när hojen hänger med gaffeln horisontellt på stället. Man behöver heller inte montera av gaffeln, eftersom det är lättare att komma åt om man bara lossar på kronan och vrider ut kompressionsbenet.

Ghettoservice på 10-15min. Typ 1 dl olja eller 2. Inga Oringar eller något används/byttes. Funkar säkert en sommar till.

Oljan var grisig, kanske 3år gammal. Anledningen att jag inte bytte lower leg olja denna gång var för att jag gjorde det några dagar innan, men sedan när jag provkörde hojen så var det ett suckande ljud på returen, så jag förstod att det var luft i cartridge också. Efter denna ghettohack så var det fräsch olja i cartridge och flåsljudet var som bortblåst.

Det som hålls i handen med trasan är alltså Cartridge med en hemmagjord tratt.
Se link till första posten.

Ett oljebyte är inte en service, men många gånger så funkar det fint med några oljebyten mellan varje riktig service för de som inte kör så mycket. Oringar kan hålla tiotals år under bra förutsättningar. Kanske mer?

1E3B0A45-5ECA-47A2-8601-58CE91D78EDF.jpeg

Senast ändrad:

skjivert

Aktiv medlem
Kan man sänka en Lyrik ultimate 2021 från 170mm till 120mm?
När jag tittar på trailhead ser det ut som man ska kunna tjoffa i en ny airshaft med följande serienummer.

Blir osäker då det aldrig sålts 120mm lyriks vad jag vet.

00.4020.572.006

kebarb

Aktiv medlem
När jag tittar på trailhead ser det ut som man ska kunna tjoffa i en ny airshaft med följande serienummer.

00.4020.572.006
Har du en bild på din nuvarande airshaft?

Det är nog inte omöjligt att man kan sänka den du har bara med en extra distansring.

Kanske kan 3D printas eller svarvas.

d.e

Aktiv medlem

00.4020.572.006
Säger trailhead det så borde det stämma, googlar man på artikelnumret så stärker det tesen.

MTBemil

Aktiv medlem
har ca 20mm stuck down på min öhlins 36 evo gaffel, vad går det att göra? är det direkt på att serva luftfjädern eller finns det nåt enklare? vart i slaglängden är equalising porten på öhlins?

MTBemil

Aktiv medlem
har ca 20mm stuck down på min öhlins 36 evo gaffel, vad går det att göra? är det direkt på att serva luftfjädern eller finns det nåt enklare? vart i slaglängden är equalising porten på öhlins?
plockade isär skiten och upptäckte att det var på tok för mycket olja i luftkammarna, flera mililiter när det skall vara en halv i vardera. osäker om det läckt in från ytterbenen eller om bara den som servade gaffeln sist klantade sig.
@kebarb s knep med att montera cykeln vertikalt kom iallfall till nytta!

simson

Aktiv medlem

00.4020.572.006
Jag sänkte min till 130, men som nämnts ovan vet jag inte om det finns 120 shafts ..

kebarb

Aktiv medlem
plockade isär skiten och upptäckte att det var på tok för mycket olja i luftkammarna, flera mililiter när det skall vara en halv i vardera. osäker om det läckt in från ytterbenen eller om bara den som servade gaffeln sist klantade sig.
@kebarb s knep med att montera cykeln vertikalt kom iallfall till nytta!
Där svarade du på vad som händer när man häller ned det blå fox snoret i luftkammaren på en gaffel med auto-equalizing på negativa fjädern…
Jag har vänt min gaffel uppochned och låtit den stå så någon vecka. Skall försöka hålla ut den där blå skiten och köra ned fett.

kebarb

Aktiv medlem
Jag har servat ett par RC4 med fox gröna olja. Är det någon som vet om detta är rätt?

Jag ser i denna video på DHX2 float att de kör en annan olja. Vilken är det på DHX2?

kebarb

Aktiv medlem
rc4 skall ha deras röda olja, också 10wt men den gröna skall vara mer lättflytande och mer tänkt som smörjolja till nederbenen vad jag läst.
samma verkar gälla för dhx2.
Guld är väl ytterbensoljan?

Jag tror grön är gamla röda? Snurrar jag till det nu?

I videon ser det ut som 5wt? Det är därför jag undrar.

Tror de har en tredje olja i gafflarna med öppet oljebad. Det var ju snack om detta tidigare i tråden men jag har en otrevlig senil ovana att aldrig komma ihåg saker.

MTBemil

Aktiv medlem

Tror de har en tredje olja i gafflarna med öppet oljebad. Det var ju snack om detta tidigare i tråden men jag har en otrevlig senil ovana att aldrig komma ihåg saker.
hittade det här.

killgissar att dem använde gröna som ytterbensolja innan dem bytte packboxar och började med guld oljan.

edit:
japp

MTBemil

Aktiv medlem

Ah missade att det var x2 float, den ska det vara 5wt olja i.

kebarb

Aktiv medlem
Ah ok.

Så float och vanliga X2 har inte samma olja då?

Trodde jag skulle klara mig på två typer men då hade jag fel :) Hahah

Svarar på min egen fråts här.

Fox 5wt oljan har en cSt runt 15-16.

Den är relativt lik Torco 7, Rockshox 5 och Motorex 2.5.

Vet inte om den där PTFE infusion är så viktig i en bakdämpare. Det får någon som kan bättre svara på.

15.8 cSt @ 40C. But it thickens up worse in the cold than any other fluid I have tested.
At 0C it's about 7x thicker.

Pretty much any other brand of 15 cSt fork oil will do better at ambient and cold temps. I'd suggest Motorex 2.5wt (14.5 cSt @ 40C) which is 30% thinner at 0C.

MTBemil

Aktiv medlem
Svarar på min egen fråts här.

Fox 5wt oljan har en cSt runt 15-16.

Den är relativt lik Torco 7, Rockshox 5 och Motorex 2.5.

Vet inte om den där PTFE infusion är så viktig i en bakdämpare. Det får någon som kan bättre svara på.

15.8 cSt @ 40C. But it thickens up worse in the cold than any other fluid I have tested.
At 0C it's about 7x thicker.

Pretty much any other brand of 15 cSt fork oil will do better at ambient and cold temps. I'd suggest Motorex 2.5wt (14.5 cSt @ 40C) which is 30% thinner at 0C.
Tror ptfe oljan bara är till grip dämparna, den här e till x2 float
Osäker om den har samma problem vid kyla

OskarH

Aktiv medlem
Jag tror inte att man ska hälla Supergliss i en dämpare, den oljan är en industriell smörjolja för glidytor och inte en dämparolja. Supergliss 68K eller 100K är mer en ersättare för Fox Gold 20W. Den funkar enligt uppgift toppen som smörja i underbenen, tänkte själv prova så snart det är dags för en service.

Ska man köra Motorex i dämpare så är det deras Racing Fork Oil man ska ha.

NickPick

Aktiv medlem
Vad är det för mög? Rockshox Judy på en ny spark. Efter 5 rundor sk man väl inte behöva torka olja av ytterbenen!?
Aldrig varit med om läckage men jag har alltid haft mer high end-gafflar… lämnar jag in den på xxl så vet dom troligen inget heller. Köra och avvakta? All den där oljan kom under 30-40 min aktiv körning.

Bilagor

• IMG_0086.jpeg
    IMG_0086.jpeg
    560 KB · Besök: 36

sdx

Aktiv medlem
Jag tror inte att man ska hälla Supergliss i en dämpare, den oljan är en industriell smörjolja för glidytor och inte en dämparolja. Supergliss 68K eller 100K är mer en ersättare för Fox Gold 20W. Den funkar enligt uppgift toppen som smörja i underbenen, tänkte själv prova så snart det är dags för en service.

Man ser bara hur

skjivert

Aktiv medlem
Vad är det för mög? Rockshox Judy på en ny spark. Efter 5 rundor sk man väl inte behöva torka olja av ytterbenen!?
Aldrig varit med om läckage men jag har alltid haft mer high end-gafflar… lämnar jag in den på xxl så vet dom troligen inget heller. Köra och avvakta? All den där oljan kom under 30-40 min aktiv körning.
Om den är ganska ny så är det inget konstigt om den fuktar lite.

sdx

Aktiv medlem

Om man inte kan tänka oå hur man använder glissen så skall man nog inte hålla på medfjädring glissen ör super fle ytterbenen och luftburk.
Man skallkunnahälkaivilken olja som helst bara den håller index förvad tillverkan rekomnderar sen kan man exprimentera med olika oljor tillverare sommåste ha special oljor tyder på ett misslyckande.

Topp