Frågetråden om dämparservice

TobiasLj

Aktiv medlem
Smörjningen av ytterbenen vad annars.
Jag förstår inte varför din ton är så kort och på gränsen till spydig. Jag skall ärligt säga att jag inte har en aning så för mig finns inget "vad annars". Jag har olja i min gaffel och ytterbenen smörjs utmärkt men i ditt inlägg så säger du att nyttjandet av Motorex Gliss under just sommaren skulle lösa ett problem. Det är väl inget generellt problem att smörja ytterbenen under sommaren (eller vintern för den delen)?

Min fråga var helt uppriktig och jag ville lära mig vad den finns för eventuella problem som jag inte vet om.

OskarH

Aktiv medlem
Om man inte kan tänka oå hur man använder glissen så skall man nog inte hålla på medfjädring glissen ör super fle ytterbenen och luftburk.
Man skallkunnahälkaivilken olja som helst bara den håller index förvad tillverkan rekomnderar sen kan man exprimentera med olika oljor tillverare sommåste ha special oljor tyder på ett misslyckande.
Jag vet, men eftersom diskussionen innan handlade om Fox 5w av olika slag så tänkte jag att det var på sin plats med ett förtydligande.

sdx

Aktiv medlem
Jag vet, men eftersom diskussionen innan handlade om Fox 5w av olika slag så tänkte jag att det var på sin plats med ett förtydligande.
Jo men det verkar som om dom som kör på Fox inte ens vet vilken olja dom skall använda står det 5w så skall det gå att hälla vilken 5w olja eller tunnare eller tjockare beroende på vilken karaktär man är ute efter utan att följa tillverkarna slaviskt det.

MTBemil

Aktiv medlem
Jo men det verkar som om dom som kör på Fox inte ens vet vilken olja dom skall använda står det 5w så skall det gå att hälla vilken 5w olja eller tunnare eller tjockare beroende på vilken karaktär man är ute efter utan att följa tillverkarna slaviskt det.
Inte för att 5w betyder speciellt mycket. Och grip dämparna behöver en olja mer bättre lubricitet än vanlig syntetisk dämparolja, därför det rekommenderas att man använder ptfe tillsatt olja.

qma

Aktiv medlem
Det är dock inte så enkelt, t.ex. så påverkas flöde genom portar och nålventiler mer av viskositeten (cSt@temp, inte SAE) än i shimstacks.

sdx

Aktiv medlem
Inte för att 5w betyder speciellt mycket. Och grip dämparna behöver en olja mer bättre lubricitet än vanlig syntetisk dämparolja, därför det rekommenderas att man använder ptfe tillsatt olja.
Bara att man måste använda ptfe i oljan säger sin sak dom har misslyckats att tillverka en gaffel som inte bygger upp friktion och i luftfjädern så är det bara fett men det som är lite roligt är att man skall skaka flaskan innan man häller olja i dämpar enheten för att ptfe lägger sig på botten för tydligen så är plastkulorna tunga hur gör ni med era framgafflar när dom har ståt ett tag .

MTBemil

Aktiv medlem
Bara att man måste använda ptfe i oljan säger sin sak dom har misslyckats att tillverka en gaffel som inte bygger upp friktion och i luftfjädern så är det bara fett men det som är lite roligt är att man skall skaka flaskan innan man häller olja i dämpar enheten för att ptfe lägger sig på botten för tydligen så är plastkulorna tunga hur gör ni med era framgafflar när dom har ståt ett tag .
för att en framgaffel skulle inte skakas under användning

sdx

Aktiv medlem
hydraulikDet är dock inte så enkelt, t.ex. så påverkas flöde genom portar och nålventiler mer av viskositeten (cSt@temp, inte SAE) än i shimstacks.
Varför finns det justeringar på en gaffel det är att minska eller öka flödet enkel hydraulik lära så allt går att beräkna genom en gaffel frekvens. Sen att det finns en massa 5w oljor som har centistrokes som ramlar in på en 10w olja så nog går det att få till det bättre med en annan viscositet men fortfarande en 5w olja.

AndersJB

Aktiv medlem
Angående Motorex Supergliss 68 eller Fox Gold.....
Finns alternativ som är precis lika bra men mer lätta att få tag på,dvs samma typ av olja.
Jag kör med Mobil Vactra 2 och Shell Tonna 68,vanliga gejdoljor,(way lube) till verkstadsmaskiner!
Har just nu Tonna 68 på en 20-litersdunk som jag använder till min svarv och fräs.....OCH gafflarna!
Används på vilken mekanisk verkstad som helst som har maskiner,typ svarv och fräs i sin verksamhet.

Supergliss,Tonna 68,Vactra 2 + andra fabrikat är allihop gejdoljor,avsedda för glidytor i bearbetningsmaskiner.
Dom är vattenresistenta,(emulgerar inte med vatten),förhindrar "stick-slip",dvs dom "klibbar" inte ihop två ytor,dom "hänger kvar" bättre på vertikala ytor och har låga friktionsegenskaper......precis allt som behövs i ytterben/luftkammare i en gaffel!

Har kört både Iso68 och Iso100 viskositet som ytterbensolja,tycker 68 är att föredra då 100 blir för seg vid lägre temp,men 100 funkar fint sommartid.

Så istället för att köpa typ Fox Gold,åk till en mekanisk verkstad i närheten och fråga om ni får köpa/byta mot en kanelkrans någon liter av deras gejdolja Iso68.....precis samma typ av olja som gör jobbet lika bra till en bråkdel av Fox priser!!

kebarb

Aktiv medlem
Angående Motorex Supergliss 68 eller Fox Gold.....
Finns alternativ som är precis lika bra men mer lätta att få tag på,dvs samma typ av olja.
Jag kör med Mobil Vactra 2 och Shell Tonna 68,vanliga gejdoljor,(way lube) till verkstadsmaskiner!
Har just nu Tonna 68 på en 20-litersdunk som jag använder till min svarv och fräs.....OCH gafflarna!
Används på vilken mekanisk verkstad som helst som har maskiner,typ svarv och fräs i sin verksamhet.

Supergliss,Tonna 68,Vactra 2 + andra fabrikat är allihop gejdoljor,avsedda för glidytor i bearbetningsmaskiner.
Dom är vattenresistenta,(emulgerar inte med vatten),förhindrar "stick-slip",dvs dom "klibbar" inte ihop två ytor,dom "hänger kvar" bättre på vertikala ytor och har låga friktionsegenskaper......precis allt som behövs i ytterben/luftkammare i en gaffel!

Har kört både Iso68 och Iso100 viskositet som ytterbensolja,tycker 68 är att föredra då 100 blir för seg vid lägre temp,men 100 funkar fint sommartid.

Så istället för att köpa typ Fox Gold,åk till en mekanisk verkstad i närheten och fråga om ni får köpa/byta mot en kanelkrans någon liter av deras gejdolja Iso68.....precis samma typ av olja som gör jobbet lika bra till en bråkdel av Fox priser!!

Hur fungerar dessa oljor med gummi detaljer?

Sväller de gummi?

Hur länge har du kört med dessa oljor i dina egna gafflar?

Det hade ju varit spännande om det fungerar helt lika.

sdx

Aktiv medlem

Sväller de gummi?

Inget uppsvällt gummi med motorex Supergliss har användt super gliss sen 2015 i gafflarna och stötdämparen utan problem.

AndersJB

Aktiv medlem

Sväller de gummi?

Har använt i drygt 3år,och inga konstigheter alls.
Påverkar inte några tätningar på något sätt.
Supergliss har ju tydligen använts länge bland MTB,och det är ju en gejdolja det med.

Utan att ha bevis för det gissar jag att Fox Gold är en gejdolja det med....tror inte det arbetas fram en "specialolja" för just ytterben till cyklar,utan man använder en olja som uppfyller kraven och fungerar...precis vad en gejdolja är framtagen till fast på andra mekaniska ting! 😊

kebarb

Aktiv medlem
Jag har lärt mig att kolla noga vad man skall använda och varför, och sedan efter detta skrida vidare till införskaffande och service.

Och det där med wt på flaskan är ju meningslöst om man inte köper från samma leverantör som specifikationen i manualen..

Trist om tråden spårar ur till taskiga kommentarer, man är ju här för att man är nyfiken.

kebarb

Aktiv medlem
Har använt i drygt 3år,och inga konstigheter alls.
Påverkar inte några tätningar på något sätt.
Supergliss har ju tydligen använts länge bland MTB,och det är ju en gejdolja det med.

Utan att ha bevis för det gissar jag att Fox Gold är en gejdolja det med....tror inte det arbetas fram en "specialolja" för just ytterben till cyklar,utan man använder en olja som uppfyller kraven och fungerar...precis vad en gejdolja är framtagen till fast på andra mekaniska ting! 😊

Jag tror dig. Jag har upplevt att fox oljorna luktar väldigt annorlunda (kraftigt) från motorex, motul och de andra. Det är säkert mindre viktigt i industriell applikation men en faktor om man pysslar i hemmet eller har hojen inne. Vet inte om någon annan tänkt på det?

Ett tag tänkte jag att fox kanske använde något som inte är helsyntetiskt.

Att de använder industriell olja är inget märkligt alls, varför lägga miljonbelopp på att utveckla och producera något själva när industrin redan gjort detta i många år.

Det där med tillsatser som sväller gummi kanske bara är en grej i motorolja för att täta? Eller en dålig kombo av fel gummi och olja.

Jag har använt större sprutor för att mäta och spruta in olja. Vissa av dessa får väldigt svullna tätningar av oljorna. Köper sprutor hos veterinären.

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Varför finns det justeringar på en gaffel det är att minska eller öka flödet enkel hydraulik lära så allt går att beräkna genom en gaffel frekvens. Sen att det finns en massa 5w oljor som har centistrokes som ramlar in på en 10w olja så nog går det att få till det bättre med en annan viscositet men fortfarande en 5w olja.
Det var det jag menade med inte SAE. Bara oljan som tillverkaren specar gör så att gaffeln går som de testat och tänkt. Vill man ersätta den med annat så bör man gå på cSt@temp och inte SAE eftersom oljor med samma SAE varierar massor i faktisk viskositet. Men vill man labba så är det fritt fram så klart.

poqa

Aktiv medlem
Kraven på olja i en MTB-produkt och en industriell applikation kan nog skilja sig ganska beroende på vilken applikation man jämför med.
Det är väldigt liten mängd olja som ska göra jobbet i en MTB-produkt. Jag tänker att det ofta är betydligt större mängder i de flesta andra sammanhang.

AndersJB

Aktiv medlem
Kraven på olja i en MTB-produkt och en industriell applikation kan nog skilja sig ganska beroende på vilken applikation man jämför med.
Det är väldigt liten mängd olja som ska göra jobbet i en MTB-produkt. Jag tänker att det ofta är betydligt större mängder i de flesta andra sammanhang.
Förvisso är det så,men då t.ex Supergliss,(som är en industriolja) är erkänt bra i fjädringar,är det ingen "risk" att använda den eller liknande oljor.
Och när man tänker på vad t.ex ytterbensoljan har för uppgift,ser man att det inte är något hightech-superjobb den ska göra,då förstår man att en gejdolja uppfyller allt som behövs.

Och är ju väldigt täta bytesintervall på oljan i gaffel och dämparen,beror nog på dom små volymerna,inte på oljans egenskaper...

Men tvivlar man ska man självklart hålla sej till märkesprodukter,inget fel i det.👍

sdx

Aktiv medlem
Det var det jag menade med inte SAE. Bara oljan som tillverkaren specar gör så att gaffeln går som de testat och tänkt. Vill man ersätta den med annat så bör man gå på cSt@temp och inte SAE eftersom oljor med samma SAE varierar massor i faktisk viskositet. Men vill man labba så är det fritt fram så klart.
man kan ta detta som ett typexempel på samma olja men med olika siffror i början.
Maxima Racing Fork Fluid 85/150 5wtFork Oil15.93.50150Petroleum
Maxima Fork Oil 5wtFork Oil15.93.50150Petroleum

hermannjoh

Aktiv medlem
Jag behöver vrida på eyeleten 45 grader så den passar i min ram. Hur löser man det? kan man det?
20230516_222944.jpg

kebarb

Aktiv medlem
Marzocchi Bomber är en Fox VAN fast med Marzocchiklibbor.

Pålitliga och bra bang for the buck, finns delar och bra möjligheter att få den att lira med det mesta.
Ah, ett par sånna fox har man väl liggande i garaget. Haha..

Fick en i veckan som hade helt slutkörd shaft, de hade haft en fjäder som var för mjuk och kort, och sedan spännt upp fjädern med någon cm på preload. Osäker på vad som dödade den men det är den första jag sett som inte haft 9mm guldshaft som varit slaktad så illa.

Kanske en för hög preload och medföljande coil-bind kan böja bakdämpare så att shaften pajar? Jag är osäker.

//K

WFD

Aktiv medlem
Förvisso är det så,men då t.ex Supergliss,(som är en industriolja) är erkänt bra i fjädringar,är det ingen "risk" att använda den eller liknande oljor.
Och när man tänker på vad t.ex ytterbensoljan har för uppgift,ser man att det inte är något hightech-superjobb den ska göra,då förstår man att en gejdolja uppfyller allt som behövs.

Och är ju väldigt täta bytesintervall på oljan i gaffel och dämparen,beror nog på dom små volymerna,inte på oljans egenskaper...

Men tvivlar man ska man självklart hålla sej till märkesprodukter,inget fel i det.👍
Klart intressant info om oljor. Men är 68:an bara för underbensservice eller fungerar den för en helservice också?

AndersJB

Aktiv medlem
Låter bra. Vet ärligt inte hur mycket det skiljer på 5WT, 20WT och 68:an i praktiken. Eller om det skulle kunna påverka serviceintervallet.
Stor skillnad på viskositet på 5w och gejdolja 68.
Och t.ex 68 är endast till "glidytor",absolut inte som olja till t.ex dämpenheten.
Så Iso68-olja är bara ett substitut för där man rekomenderar Fox Gold.

Preacher

Aktiv medlem
Ah, ett par sånna fox har man väl liggande i garaget. Haha..

Fick en i veckan som hade helt slutkörd shaft, de hade haft en fjäder som var för mjuk och kort, och sedan spännt upp fjädern med någon cm på preload. Osäker på vad som dödade den men det är den första jag sett som inte haft 9mm guldshaft som varit slaktad så illa.

Kanske en för hög preload och medföljande coil-bind kan böja bakdämpare så att shaften pajar? Jag är osäker.

//K

Om den smaskat i botten för hårt många gånger (för mjuk fjäder) så kan ju det bidra. Särskilt på vissa ramar som belastar dämparen på ett märkligt vis.

kebarb

Aktiv medlem
Om den smaskat i botten för hårt många gånger (för mjuk fjäder) så kan ju det bidra. Särskilt på vissa ramar som belastar dämparen på ett märkligt vis.
00141C39-32E7-46D9-AC5B-389B4CA9FA29.jpeg

887FE1B9-D8A5-4A13-B657-C9D44AC774B1.jpeg

Härligt aluminiumfärgad och skitig olja. Ett mirakel att det ens var olja kvar där inne.

Dämparen var dragen stenhårt i ramen, plus en 300lbs fjäder som var dragen så många varv i preload att jag inte orkade räkna när jag skruvade av den.

Skadan är relativt högt upp, så jag vet inte helt. Men den har säkert blivit böjd på något sätt när den arbetat.

en ny shaft och bottomcap kostar mer än dämparen är värd så den blev reservdelar.

Senast ändrad:
Topp