Frågetråden om dämparservice

Frippe99

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Rockshox Revelation gaffel från 2021 som är uppgraderad med en Charger 2.1 RCT3 dämpare. Det börjar bli dags för fullservice men jag är lite osäker på vilket servicekit jag ska ha. Enligt SRAM/Rockshox sajt så finns Pike Ultimate både med Charger 2.1 RC2 och RCT3, och i sådana fall är det detta kitet: https://www.bike-components.de/en/R...or-Lyrik-C2-Pike-Select-Ultimate-2020-p71665/

Någon som vet om det om charger 2.1 sealhead är samma mellan RC2 och RCT3?

Tack för hjälp i djungeln, :)

kebarb

Aktiv medlem
4AA8727E-FCCB-427E-850D-79E28B28F5BC.jpeg

Någon som kört nållager till bakdämpare?

Används det?

Vad är fördel / nackdel?

Håller det för DH?

Hej.

Har en Fox FLOAT CTD Evolution (CX96) bakdämpare som jag tänkte serva, då den är orörd sedan 2016. Cykeln har i princip bara sporadiskt använts på asfalt + grusväg för transport av barn, men fuktar lite vid packningen.

Jag kör enduro (på motorcykel) och är inte ovan att serva fjädring själv, samt tänkte serva min Fox själv med vägledning av tutorial på Youtube. Men då det är fullt upp med annat i garaget blev det inte gjort i vinter.

Fox hänvisar till serviceverkstad, men det kanske är praxis för allt?

Kollade pris på firma för "stor-service" för byte av alla packningar. Prisförslag på ~3500 kr + ev slitdelar. Är dessa FOX väldigt speciella som gör dem extra dyra?

kebarb

Aktiv medlem
Hej.

Har en Fox FLOAT CTD Evolution (CX96) bakdämpare som jag tänkte serva, då den är orörd sedan 2016. Cykeln har i princip bara sporadiskt använts på asfalt + grusväg för transport av barn, men fuktar lite vid packningen.

Jag kör enduro (på motorcykel) och är inte ovan att serva fjädring själv, samt tänkte serva min Fox själv med vägledning av tutorial på Youtube. Men då det är fullt upp med annat i garaget blev det inte gjort i vinter.

Kollade pris på firma för "stor-service" för byte av alla packningar. Prisförslag på ~3500 kr + ev slitdelar. Är dessa FOX väldigt speciella som gör dem extra dyra?
Oj, det lät dyrt. Jag vet inte skillnaden på bakdämparna men jag betalade runt 1600:- sist jag servade en float bakdämpare, jag har en äldre modell som ser väldig lik ut som din. Servade 2021/2022 tror jag.

Du kan ju alltid köra en omgång själv först, så länge du inte förstör något. Jag tror du kan behöva något specialverktyg. Kanske nål till pumpen också. FOX har bra tutorials på hemsidan. Ibland kan man 3D printa verktyg om det behövs något alldeles speciellt. Jag har gjort egna soft-jaws för RC4 service.

//K

MTBemil

Aktiv medlem
Hej.

Jo det låter som sagt dyrt, vilken årsmodell är det? Fox har faktiskt rätt utförliga instruktioner för service, även om det kan behövas lite (cykelspecifika) specialverktyg

qma

Aktiv medlem
Hej.

Kanske var priset ökat pga. att den är just orörd sen 2016. Det kan vara ganska geggigt och slitet, kört med smutsig olja, ingen luftburkssmörja, utan trycksatt dämparkrets länge osv. Om jag jobbade med att serva dämpare så skulle jag dubbla priset för dämpare som gått en längre tid utan underhåll...

zw3n

Medlem
Hej!

Någon som hört det här tidigare och kan gissa vad det är och vad jag gör åt det?

Jag har en Rockshox SID som sitter på en cykel från 2018 så antagligen en årsmodel i den häraden. Mitt problem är att jag bara kan nyttja ~40mm av mina 100mm slag, även om jag släpper ut all luft ur luftfjädern. Gaffeln fungerade bra i början på förra passet, vet inte hur det var i slutet men idag var den iaf helkass från start.

kebarb

Aktiv medlem
Hej!

Någon som hört det här tidigare och kan gissa vad det är och vad jag gör åt det?

Jag har en Rockshox SID som sitter på en cykel från 2018 så antagligen en årsmodel i den häraden. Mitt problem är att jag bara kan nyttja ~40mm av mina 100mm slag, även om jag släpper ut all luft ur luftfjädern. Gaffeln fungerade bra i början på förra passet, vet inte hur det var i slutet men idag var den iaf helkass från start.

Är gaffeln helt utsträckt när den är obelastad?

kebarb

Aktiv medlem
Kanske var priset ökat pga. att den är just orörd sen 2016. Det kan vara ganska geggigt och slitet, kört med smutsig olja, ingen luftburkssmörja, utan trycksatt dämparkrets länge osv. Om jag jobbade med att serva dämpare så skulle jag dubbla priset för dämpare som gått en längre tid utan underhåll...

Hehe. du skulle bli illamående om du såg några av mina hojar. De kan ha gått 5+ år utan service, någon över 10år. Så länge de inte går i lera eller misshandlas fysiskt så håller de förvånansvärt länge.

kebarb

Aktiv medlem
Japp, 99mm exponerat underben när den returnerat från kompression. Kan sen dra ut 2 mm till.

Jag hade nog börjat med att ta av topcap på dämparsidan så att dämparcartridgen kan stäcka sig ur benet. Då hade jag eliminerat problemet till fjäder eller dämparenhet. Jag har aldrig jobbat på din typ av gaffel, någon som servar dem ofta kanske vet direkt vad felet är. Jag hade kollat lockout funktionen också om det är en sådan.

zw3n

Medlem
Jag hade nog börjat med att ta av topcap på dämparsidan så att dämparcartridgen kan stäcka sig ur benet. Då hade jag eliminerat problemet till fjäder eller dämparenhet. Jag har aldrig jobbat på din typ av gaffel, någon som servar dem ofta kanske vet direkt vad felet är. Jag hade kollat lockout funktionen också om det är en sådan.
Tog av underbenen och plockade ur dämparen ur innerbenet. Med dämparen i benet går den bara att komprimera en kort bit men väl ute ur benet går det att komprimera den fullt.
Ser ut som att blåsan på Charger-dämparen är svullen även i fullt utdraget läge och när jag monterade tillbaka den gick den emot gängorna på vägen ner i underbenet. Hur kan trycket i blåsan ökat spontant efter flera års användning?
Luftfjädern rör sig som den ska.

kebarb

Aktiv medlem
Oj, det var konstigt. Har oljan läckt över på något vis? Eller skall dämparen vara trycksatt? Jag skruvar inte den där typen. Du får gärna posta bilder.

zw3n

Medlem
Mycket konstigt, kan inte förstå hur det kunnat bli så. Resonerade utifrån servicemanualen att det skulle vara ok att "lufta" dämparen genom att hålla den uppochner, motionera den några gånger, vänta lite och sedan öppna luftningskruven lite försiktigt. Skuven sitter i nederänden på dämparen, därav uppochner.
Det kom ingen luft men det kom ut olja med lite tryck. Eftersom jag öppnade lite försiktigt kunde jag släppa ut en kontrollerad mängd, stänga, återmontera, testa och repetera dessa steg tills jag hade fullt slag. Nu fungerar det igen och jag kan köra Lida Loop imorgon men oljan var lite missfärgad åt det bruna hållet och trycket är nog fortfarande lite över det normala så jag får väl införskaffa en spruta och göra hela serviceproceduren vad det lider.

Glömde tyvärr ta bilder 😞

zw3n

Medlem
Har oljan läckt över på något vis?
Har svårt att se hur det skulle läcka över men det är ändå den ända rimliga förklaringen.
Eller skall dämparen vara trycksatt?
Nej, serviceproceduren avslutas uttryckligen med att låta dämparen återgå till normaltryck:
Fully extend the rebound damper shaft. Push the syringe handle down, then
release the plunger. Allow the bladder to come to a natural resting position
by waiting a few moments until the syringe stops filling.

kebarb

Aktiv medlem
Mycket konstigt, kan inte förstå hur det kunnat bli så. Resonerade utifrån servicemanualen att det skulle vara ok att "lufta" dämparen genom att hålla den uppochner, motionera den några gånger, vänta lite och sedan öppna luftningskruven lite försiktigt. Skuven sitter i nederänden på dämparen, därav uppochner.
Det kom ingen luft men det kom ut olja med lite tryck. Eftersom jag öppnade lite försiktigt kunde jag släppa ut en kontrollerad mängd, stänga, återmontera, testa och repetera dessa steg tills jag hade fullt slag. Nu fungerar det igen och jag kan köra Lida Loop imorgon men oljan var lite missfärgad åt det bruna hållet och trycket är nog fortfarande lite över det normala så jag får väl införskaffa en spruta och göra hela serviceproceduren vad det lider.

Glömde tyvärr ta bilder 😞

Ok, jag får väl tigga åt mig bilder nästa gång då ;)

Det kan vara så att det på något sätt uppstår en pumpfunktion i rörelsen, på grund av luftvandring när det byggs upp en tryckskillnad över en otät packning.. För exempel Manitou Dorade vill jag minnas hade ett sådan problem, där det flyttades luft runt i gaffeln och byggde upp ett tryck. De har löst det med hjälp av TSR = Trailside Relief. (jag tänker mest på att pissa längs stigen när jag hör namnet)

Även fox har en ventil för att lufta ytterbenen på Fox40.

Olja kan fungerar som blockerare för att luften smiter ut igen, men den kanske inte blockerar inkommande luft om det bli undertryck någonstans i cartridge under rörelsen. För exempel runt shaften. Då kan jag gissa att en dämpare kan dra i sig luft vid shaften när pistongen går upp (vid kompression) på grund av undertryck, men övertrycket som finns i dämparen klarar inte att trycka ut luften eftersom det ligger olja i botten på cartrdige och tätar effektivt den otäthet där luften kommer in. Oljan blir då lite som en tryckventil.

Jag bara spekulerar vilt, så det är ingen sanning. Om min teori stämmer så är det tätningen runt shaften, förmodligen i botten på cartridge, som är otät. Och då kanske det även fuktar lite där, men inte nödvändigtvis mycket.

På fox40, som också har en bladder på vissa modeller, så har jag sett att även de kan bli svullna. Har aldrig förstått varför eller hur. De skjuter då ur sig olja när man öppnar dem för att serva. De som gjort så för mig har även haft luft i sig, vilket indikerar läckage någonstans. Men så har de heller inte varit servade på kanske 5-10år och även stått utomhus vintertid osv.

Senast ändrad:

kebarb

Aktiv medlem
Är det någon som vet om FOX har möjlighet att se shimkonfiguration för olika tunes i sin servicemjukvara?

@Preacher

Alltså, om man kan slå på en kod från en dämpare och se hur den är konfigurerad när den blev såld?
Syftet är att beställa / bygga en shimstack som efterliknar den från en annan cykelmodell.

(FOX har en 4-siffrig kod på sina dämpare och gafflar som man kan mata in på deras hemsida och få upp info om just den produkten, mycket praktiskt om man har en dämpare som man inte vet från vilken cykel den kommer.)

fox hemsida, 4-digit decoder

Preacher

Aktiv medlem
Är det någon som vet om FOX har möjlighet att se shimkonfiguration för olika tunes i sin servicemjukvara?

@Preacher

Alltså, om man kan slå på en kod från en dämpare och se hur den är konfigurerad när den blev såld?
Syftet är att beställa / bygga en shimstack som efterliknar den från en annan cykelmodell.

(FOX har en 4-siffrig kod på sina dämpare och gafflar som man kan mata in på deras hemsida och få upp info om just den produkten, mycket praktiskt om man har en dämpare som man inte vet från vilken cykel den kommer.)

fox hemsida, 4-digit decoder

Normalt sett så får du upp bokstavskombinationer för den tune som satt i från start i resultfältet. Sedan får du kika in på specifikationerna för det år/enhet det är, långt ner i listan så finns oftast en bild/förteckning på den tune som motsvarar bokstavskombon.

Exempel på dessa: CF = Compression Firm, RM = Rebound Medium osv.

Topp