Mycket konstigt, kan inte förstå hur det kunnat bli så. Resonerade utifrån servicemanualen att det skulle vara ok att "lufta" dämparen genom att hålla den uppochner, motionera den några gånger, vänta lite och sedan öppna luftningskruven lite försiktigt. Skuven sitter i nederänden på dämparen, därav uppochner.
Det kom ingen luft men det kom ut olja med lite tryck. Eftersom jag öppnade lite försiktigt kunde jag släppa ut en kontrollerad mängd, stänga, återmontera, testa och repetera dessa steg tills jag hade fullt slag. Nu fungerar det igen och jag kan köra Lida Loop imorgon men oljan var lite missfärgad åt det bruna hållet och trycket är nog fortfarande lite över det normala så jag får väl införskaffa en spruta och göra hela serviceproceduren vad det lider.
Glömde tyvärr ta bilder 😞
Ok, jag får väl tigga åt mig bilder nästa gång då ;)
Det kan vara så att det på något sätt uppstår en pumpfunktion i rörelsen, på grund av luftvandring när det byggs upp en tryckskillnad över en otät packning.. För exempel Manitou Dorade vill jag minnas hade ett sådan problem, där det flyttades luft runt i gaffeln och byggde upp ett tryck. De har löst det med hjälp av TSR = Trailside Relief. (jag tänker mest på att pissa längs stigen när jag hör namnet)
Även fox har en ventil för att lufta ytterbenen på Fox40.
Olja kan fungerar som blockerare för att luften smiter ut igen, men den kanske inte blockerar inkommande luft om det bli undertryck någonstans i cartridge under rörelsen. För exempel runt shaften. Då kan jag gissa att en dämpare kan dra i sig luft vid shaften när pistongen går upp (vid kompression) på grund av undertryck, men övertrycket som finns i dämparen klarar inte att trycka ut luften eftersom det ligger olja i botten på cartrdige och tätar effektivt den otäthet där luften kommer in. Oljan blir då lite som en tryckventil.
Jag bara spekulerar vilt, så det är ingen sanning. Om min teori stämmer så är det tätningen runt shaften, förmodligen i botten på cartridge, som är otät. Och då kanske det även fuktar lite där, men inte nödvändigtvis mycket.
During high-demand riding, the lubrication can create vapor, which increases the pressure of your fork and results in a firmer feel. Using our TSR technology, this kit allows you to relieve that pressure to reduce resistance and improve the stroke of the fork. (TSR is push button on Dorado Pro.)...
hayesbicycle.com
På fox40, som också har en bladder på vissa modeller, så har jag sett att även de kan bli svullna. Har aldrig förstått varför eller hur. De skjuter då ur sig olja när man öppnar dem för att serva. De som gjort så för mig har även haft luft i sig, vilket indikerar läckage någonstans. Men så har de heller inte varit servade på kanske 5-10år och även stått utomhus vintertid osv.