Frågetråden om dämparservice

Gurra

Ny medlem
De där crushwasherserna alltså.
Jag har aldrig bytt dem fast jag har nya.
Är poängen att de ska täta så inte oljan rinner ur?

mikipedia_

Aktiv medlem
Gurra sa:
Njae, det är en koniskpassning som ska täta shaften mot botten på innerbenen. Washersen är nog lite extra säkerhet så man inte drar för hårt.

Gurra

Ny medlem
mikipedia_ sa:
Gurra sa:
Njae, det är en koniskpassning som ska täta shaften mot botten på innerbenen. Washersen är nog lite extra säkerhet så man inte drar för hårt.
Ok.
Numera äger jag en momentnyckel så jag får se när jag bestämmer mig för att byta crushwashers. :)

mikipedia_

Aktiv medlem
Fredde78 sa:
Går det att få ihop en ytterbensservice på en foxgaffel utan deras specialdriver för drygt 300kr?
Vad är det för foxgaffel och vad är det för verktyg du menar?

Normalt sett behöver du bara passande nyckel/hylsa för skruvarna i botten av gaffeln 1gummi/studsfriklubba att slå isär koniska passningen med och rengöringsgrejer (kemikalier, tryckluft, trasor) ny olja och gaffelfett.

mikipedia_

Aktiv medlem
Fredde78 sa:
C-dale sa:
Om packboxarna inte läcker är det ju onödigt att byta dem.
Ok, jag trodde man behövde plocka bort dom för servicen.
Får undersöka saken närmare verkar det som.
Nä det är bara att dra isär gaffeln när du lossat på skruvarna under och knackat isär med klobban. Sen när du ska ihop så får man lirka lite försiktigt så innerbenen kommer i tätningarna igen.

qma

Aktiv medlem
Lite mer om gaffelfett.
RockShox manualer påbudar Buzzys Slick Honey.
"SRAM Butter" är också slick honey.
Fox gaffelfett lär vara samma sak.

Inte enligt senaste utbildningen. Fox gafflar vill inte blanda olja och fett. Orda grant från utbildaren "så gör vi inte på 2017 gafflar" just saying man gör som man vill sen ;)

Fredde78

Medlem
liveforthis sa:
Inte enligt senaste utbildningen. Fox gafflar vill inte blanda olja och fett. Orda grant från utbildaren "så gör vi inte på 2017 gafflar" just saying man gör som man vill sen ;)
Är det på nya gafflar eller det nya sättet?
Min gaffel är från 2015

mikipedia_

Aktiv medlem
liveforthis sa:
Oki då har man lärt sig nå nytt igen?
Tur att jag inte har en 2017 utan en 2011?

TK

Ny medlem
Molykote 55 är ett riktigt bra fett för ändamålet och det går att blanda med oljan utan att det bildar klumpar. Siliconbaserat och käkar garanterat inte upp några mjukdelar i en gaffel.

NickPick

Aktiv medlem
Hej! Jag har ett delikat problem:
Köpte en ny cykel med fox 32 performance någonting. Den hade remote som där inte vajern var ikopplad... När jag läste hur läget på själva blåa knoppen ska vara vid montering av vajern så råkade jag gänga åt fel håll (motsols, instruktionerna sa medsols...). Resultatet var att själva "pinnen" kom upp en bit ur dämparen då den blev urgängad. Några droppar olja kom det också. Bör jag vara orolig?

lundan

Ny medlem
Behöver dämparen på en fox fit4 float performance 32 från 2016 luftas/byggas om ifall man skruvar ur reboundnålen som beskrivs i steg 25-29 och 32 i fox servicemanual (https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=625)? Jag överväger att försöka smörja upp reboundnålen då den fastnat totalt, men betyder det att jag måste bygga om rubbet får det nog vara.

pme

Aktiv medlem
lundan sa:
Behöver dämparen på en fox fit4 float performance 32 från 2016 luftas/byggas om ifall man skruvar ur reboundnålen som beskrivs i steg 25-29 och 32 i fox servicemanual (https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=625)? Jag överväger att försöka smörja upp reboundnålen då den fastnat totalt, men betyder det att jag måste bygga om rubbet får det nog vara.
Jag behövde inte det när jag bytte min (efter en smärre mektabbe) på en FIT 2014. Övertrycket i bälgen tog snällt hand om att fylla utrymmet där nålen suttit. De 2-5 ml som rann ut har jag klarat mig utan.

Sunny

Medlem
Efter renovering av min fox 32 F100 RL så är den väldigt mjuk i öppet läge trots max-tryck. Någon gissning vad som kan vara orsaken?
Ett annat problem som ev påverkar är att när jag skulle dra den nedre muttern på "luft-kolven", se bild, så gick den inte att dra muttern till rätt moment utan att kolven började snurra i ytterbenet.
fox.png

Foxis

Ny medlem
Måste lyfta frågan igen:
Var köpa foam rings i bulk till Fox-gafflar (32mm)? Någon som hittat dylika nånstans?

ejma

Medlem
Jag skall försöka mig på en dämparservice på min FS med RS och det blir många olika oljor att inhandla. Den som svider mest är 15W-50 http://www.cykelkraft.se/rock-shox-rear-shock-air-can-lubricant-maxima-15w-50-1-liter-bottle där enbart 0,3 ml behövs per servicetillfälle. Även om det går att hitta oljan billigare hos tex http://www.evaldsmtb.se/motor/olja/maxima-4t-maxum-4-extra-15w-50 känns det underligt att RS inte har paketerat den i en mindre förpackning som de gjort med 3wt, 5wt och 15wt. Jag kan ge min dämpare service >3000 gånger med en flaska.
Någon som har testat en annan syntetisk 15w-50 olja i dämparen? Resultat?

edvin_m

Medlem
ejma sa:
Jag skall försöka mig på en dämparservice på min FS med RS och det blir många olika oljor att inhandla. Den som svider mest är 15W-50 http://www.cykelkraft.se/rock-shox-rear-shock-air-can-lubricant-maxima-15w-50-1-liter-bottle där enbart 0,3 ml behövs per servicetillfälle. Även om det går att hitta oljan billigare hos tex http://www.evaldsmtb.se/motor/olja/maxima-4t-maxum-4-extra-15w-50 känns det underligt att RS inte har paketerat den i en mindre förpackning som de gjort med 3wt, 5wt och 15wt. Jag kan ge min dämpare service >3000 gånger med en flaska.
Någon som har testat en annan syntetisk 15w-50 olja i dämparen? Resultat?
Är det den du ska spruta in i luftburken? Jag har skitit i den sista gångerna jag servat (efter att jag tappat bort flaskan vid flytt) och kletat på en massa dämparfett överallt där det sitter tätningar istället.

Foxis

Ny medlem
ejma sa:
Ja, oljan skall in i luftburken på en RS Monarch.
Köpte syntetisk 15w50 på Mekonomen. Dämparen har inte imploderat ännu.
Dock gnällde jag precis som du för ett år sedan över special-oljor som behövs i små kvantiteter men bara finns att köpa i literförpackningar...

Foxis

Ny medlem
Att det ska vara just 15w50 förklarades med att den behöver klara högre temperatur då det är i dämpare och liten kvantitet olja. Sedan hur viktigt det är i verkligheten kan ju diskuteras...

Foxis

Ny medlem
happymtb.fr sa:
Du kan använda fox float fluid istället för rs 15w50
Och det säger Happy nu!? :)
Källa på det? ;)

Seriöst dock, är det likvärdigt? Har alltid funderat på vad exakt fox float fluid är men aldrig orkat kolla upp det. Fördel med Fox fluid är att det är lätt att få tag på i litegrann för billig peng.

NickPick

Aktiv medlem
Foxis sa:
happymtb.fr sa:
Du kan använda fox float fluid istället för rs 15w50
Och det säger Happy nu!? :)
Källa på det? ;)

Seriöst dock, är det likvärdigt? Har alltid funderat på vad exakt fox float fluid är men aldrig orkat kolla upp det. Fördel med Fox fluid är att det är lätt att få tag på i litegrann för billig peng.
Frågan är vad man använder sig av istället...

happymtb.fr

Aktiv medlem
FFF är ett trögt flytande smörjningsmedel för bakdämpare som är förmodligen en växellådaolja som rs 15w50 är.

Det blev FFF i en kompis monarch för inte så länge sen och den har inte exploderat

än... ?

Rattnalle

Aktiv medlem
Ja float fluid är även enligt vad jag lyckats läsa mig till en växellådsolja av något slag. Jag har haft sådan I två Monarcher utan att de dött.

pme

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Ja float fluid är även enligt vad jag lyckats läsa mig till en växellådsolja av något slag. Jag har haft sådan I två Monarcher utan att de dött.
Jag skulle inte lita på att växellådsolja är fri från tillsatser som är skadliga för plast- och gummidelarna i en dämpare.

Rattnalle

Aktiv medlem
pme sa:
Rattnalle sa:
Jag skulle inte lita på att växellådsolja är fri från tillsatser som är skadliga för plast- och gummidelarna i en dämpare.
Så kan det säkert vara. Men jag skulle tro att Fox och RS har ungefär samma krav på oljan i luftburken. Det är väl ingen jättestor skillnad mellan gummit i tätningarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer