Frågor ang Fox dämpare.

Rsdea

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Det är så att jag har dessa fox dämpare på min cykel. Skulle vilja veta vart i deras utbud dom ligger från skala skit till bäst ? Har googlat dom men hittar inte så mycket. Skulle va kul att veta om man vill uppgradera någon gång så man vet att man skaffar bättre ? Någon som vet nåt om dessa ?

Bilagor

Niklassonen93

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Skulle nog säga att det ligger mitt emellan skit och bäst. Performance ligger mellan evolution och factory, där factory är bäst. I grova drag ligger det till så.
(sen spelar det ju in vilken årsmodell det är på dämparen också. Performance för några år sedan är kanske inte jämförbart med performance idag)

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Tycker mig se en snutt av etiketten på gaffeln som säger FIT4. I så fall är det samma dämparenhet som i de apdyra 36-gafflarna, samt 34 Factory. Skillnaden är lite enklare ytbehandling av innerbenen och kanske lite högre vikt. En hyfsat fräsig gaffel i ungefär samma klass som Pike. Om man sen gillar den eller inte är en smaksak (jag föredrar Pike (har båda)).

Rsdea

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Niklassonen93 sa:
Skulle nog säga att det ligger mitt emellan skit och bäst. Performance ligger mellan evolution och factory, där factory är bäst. I grova drag ligger det till så.
(sen spelar det ju in vilken årsmodell det är på dämparen också. Performance för några år sedan är kanske inte jämförbart med performance idag)
Sitter på en Scott Genius 720 plus 2016. Så det är mellan segmentet då ? Finns det bara factory över eller är det fler imellen ?

Niklassonen93

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Rsdea sa:
Niklassonen93 sa:
Sitter på en Scott Genius 720 plus 2016. Så det är mellan segmentet då ? Finns det bara factory över eller är det fler imellen ?
Jag vet faktiskt inte. Det skulle väl vara om det finns bättre i performance serien med vissa skillnader. Men om det är en cykel från 2016 så är nog performance toppenbra :) En bra kompromiss med vikt och styvhet osv :)

konscious

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Tycker FOX är dåliga på att definiera skillnader. Men kashima coating (guld) på innerbenen ska väl ge mindre friktion i Factoryserien.
Vikten skiljer förstås och justeringen av kompressionsdämpningen är 3 lägen på factoryseriens gaffel och steglös i std performance serien.
Men finns en performance elite som även har factory funktion " hög och låg kompressionsdämpning " och 3 lägen hård medel och mjuk (FIT4). Denna kan kombineras med remote som är klockren

Äldre performancegafflarna saknade denna funktion.

http://www.bikerumor.com/2016/04/12/2017-fox-racing-shox-overview-boost-options/

Senast ändrad:

Rsdea

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
konscious sa:
Tycker FOX är dåliga på att definiera skillnader. Men kashima coating (guld) på innerbenen ska väl ge mindre friktion i Factoryserien.
Vikten skiljer förstås och justeringen av kompressionsdämpningen är 3 lägen på factoryseriens gaffel och steglös i std performance serien.
Men finns en performance elite som även har factory funktion " hög och låg kompressionsdämpning " och 3 lägen hård medel och mjuk (FIT4). Denna kan kombineras med remote som är klockren

Äldre performancegafflarna saknade denna funktion.

http://www.bikerumor.com/2016/04/12/2017-fox-racing-shox-overview-boost-options/
Det sitter remote på min med hård medel och mjuk som man sköter från styret. Sköter även bakre dämparen med samma.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Det låter som att du är ganska ny inom sporten, eller?
Om det är så, vad är i så fall syftet med att skaffa bättre prylar? för att det finns? För att man kan? För att imponera kompisarna?
Eller helt enkelt för att bli en bättre cyklist? Om det är så kan jag berätta att duktiga cyklister blir snabbare av bättre komponenter medan medelduktiga och nybörjare får bara en lyckorus av det... tyvärr!

Vill du bli en bättre cyklist så är det bättre att träna på teknik äntligen själv med video på internet eller böcker (bl.a. mastering mountain bike skills) eller gå på kurser eller klinik som anordnas runt i landet.

Dom prylar du har på din cykel är inte dåliga. Om du vill köpa nåt så skaffa en dropperpost om det inte redan finns. Den prylen gör skillnad !

Rsdea

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
happymtb.fr sa:
Om det är så, vad är i så fall syftet med att skaffa bättre prylar? för att det finns? För att man kan? För att imponera kompisarna?
Eller helt enkelt för att bli en bättre cyklist? Om det är så kan jag berätta att duktiga cyklister blir snabbare av bättre komponenter medan medelduktiga och nybörjare får bara en lyckorus av det... tyvärr!

Vill du bli en bättre cyklist så är det bättre att träna på teknik äntligen själv med video på internet eller böcker (bl.a. mastering mountain bike skills) eller gå på kurser eller klinik som anordnas runt i landet.

Dom prylar du har på din cykel är inte dåliga. Om du vill köpa nåt så skaffa en dropperpost om det inte redan finns. Den prylen gör skillnad !
Dropperpost har jag ? Ja jag är ny med MTB. Visst jag har alltid haft mtb men nu har jag börjat gått in seriös för det. Skaffade mig bättre cykel nyligen ca 2 mån sedan. Blev en Scott Genius 720 plus. Byta till bättre prylar gör jag för jag tycker det är kul att göra den mer personlig och bra grejer är alltid kul ! Visst vill jag bli en bättre cyklist så jag har cyklat så mycket jag haft tid med sen jag skaffa den. Har hunnit med lite över 100mil och dom förbättringar jag gjort tycker jag gjort stor skillnad.

s

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
happymtb.fr sa:

Du har givetvis rätt i princip. Men om blingigare prylar gör det roligare att cykla så gör man det oftare och blir därför snabbare.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
s sa:
happymtb.fr sa:

Du har givetvis rätt i princip. Men om blingigare prylar gör det roligare att cykla så gör man det oftare och blir därför snabbare.
Haha, helt rätt! ;-)

StoraBerg

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Nääääääääääääääää inte alls. Det är töntigt att jmf bling med skills. Går inte på samma dag. Man blir inte signifikant bättre för att man köper en dyrare gaffel. Man kanske cyklar mer - men det är inom samma "ram" (ha ha) som man hade före uppgraderingen.

Hade glädjen att följa träningarna inför brittiska mästerskapen i DH för nått år sedan. Folk som körde satan på Kona`s billigaste DH hoj med Boxxer RC up front. Själv är jag halvkräsen: Pike RC duger men gillar inte Yari....även om ovan nämnda åkare skulle klå mig vilken dag som helst på en oservad Yari.

Nu frågar ju inte TS om hur han ska bli bättre....bara om hans grejor kan bli det. Själv är jag inte någon fan av fox så jag kan inte säga om ovanstående är bra eller dåligt. Men jag måste medge att Kashima är snyggt och det är ju en faktor om något vid uppgraderingar.....

Säger SB - som själv funderar på karbonhjul =)

Makten

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Jag är också halvkräsen trots att jag inte är nån särskild fena på att cykla. Men att uppgradera utan att veta varför är ju bara dumt. Har man koll på vilka egenskaper hos de befintliga prylarna det är som man inte gillar, så är det såklart bara plånbokens storlek som avgör huruvida det är försvarbart däremot.

Bakdämparen kanske kan vara värt att uppgradera, men istället för att byta gaffel skulle jag om något föreslå ett par kartong-hjul. Typ dessa: http://www.light-bicycle.com/Hand-b...s-50mm-wide-beadless-tubeless-compatible.html

Rsdea

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Makten sa:
Jag är också halvkräsen trots att jag inte är nån särskild fena på att cykla. Men att uppgradera utan att veta varför är ju bara dumt. Har man koll på vilka egenskaper hos de befintliga prylarna det är som man inte gillar, så är det såklart bara plånbokens storlek som avgör huruvida det är försvarbart däremot.

Bakdämparen kanske kan vara värt att uppgradera, men istället för att byta gaffel skulle jag om något föreslå ett par kartong-hjul. Typ dessa: http://www.light-bicycle.com/Hand-b...s-50mm-wide-beadless-tubeless-compatible.html
Gaffeln hade jag ej tänkt byta ? Men bakdämparen har jag haft fundering på. Tycker inte den klarar det värsta stöket ibland. Det som står högst på önskelistan är öhlins men fen får duga över vintern. Kolfiberfälgar har jag också kikat på. Mest för det är så sjukt snyggt ?

konscious

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Fjädringskomponenterna du har är bra och det viktigaste är att lär dig att justera och känna skillnaderna. I takt med att du ökar farten över hindren beter sig fjädringen annorlunda.
Sannolikt bortkastade pengar om du inte vet exakt vad du är ute efter.
Tyvärr eller vad man nu ska säga ser man en del som köper Heldämpat som varken vet hur man ställer in eller servar dom och äger inte ens en fjädring pump för att ställa in det basala.

StoraBerg

Ny medlem
Frågor ang Fox dämpare.
konscious sa:
Fjädringskomponenterna du har är bra och det viktigaste är att lär dig att justera och känna skillnaderna. I takt med att du ökar farten över hindren beter sig fjädringen annorlunda.
Sannolikt bortkastade pengar om du inte vet exakt vad du är ute efter.
Tyvärr eller vad man nu ska säga ser man en del som köper Heldämpat som varken vet hur man ställer in eller servar dom och äger inte ens en fjädring pump för att ställa in det basala.

Lät spännande: har du koll på hävarmskurvor, shims och sånt? Själv kör jag mest på känn. Men kan konstatera att CC Coilen på min DH blev bättre än jag kunnat föreställa mig när jag lät TF tunes serva och tuna efter mina önskemål. Tror kanske jag kunnat få den lite mer som jag velat men det som jag fick av riktiga proffs ligger några ligor över mitt eget rattande på spakarna.

Dannyyr

Medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Har en fråga till er kunnigs.. jag köpte en NY hoj i kartong för knappt en månad sedan. Och de sitter Fox rhytm 34 gipfit 3pos.. men när jag fick hem hojen så tyckte jag att de va något som inte stämde.. (fick bara den känslan) och den känslan va rätt, för där Remoten sitter på höger ben. Den smala långa ”pinnen” va av på mitten! Jag fick med den upp när jag skulle ta bort lockout:en. Och så ska de definitivt inte vara kände jag direkt. Så jag misstänker att jag fått en hoj som nån köpt. Dragit sönder ”pinnen” och gjort retur på hojen som dom senare ger mig! För den är ju i solid alu/stål. ”Pinnen” är hela dämparn paj nu? Eller gå de köpa ny sån och be en verkstad sätta ihop de igen? Nån som upplevt något liknande? Tacksam för alla svar!

sdx

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Har en fråga till er kunnigs.. jag köpte en NY hoj i kartong för knappt en månad sedan. Och de sitter Fox rhytm 34 gipfit 3pos.. men när jag fick hem hojen så tyckte jag att de va något som inte stämde.. (fick bara den känslan) och den känslan va rätt, för där Remoten sitter på höger ben. Den smala långa ”pinnen” va av på mitten! Jag fick med den upp när jag skulle ta bort lockout:en. Och så ska de definitivt inte vara kände jag direkt. Så jag misstänker att jag fått en hoj som nån köpt. Dragit sönder ”pinnen” och gjort retur på hojen som dom senare ger mig! För den är ju i solid alu/stål. ”Pinnen” är hela dämparn paj nu? Eller gå de köpa ny sån och be en verkstad sätta ihop de igen? Nån som upplevt något liknande? Tacksam för alla svar!
Då tar du kontakt med säljaren och hävdar garanti, rythmen är en oem gaffel .

glitch

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Ja jag har lämnat in den! Men han sa mer eller mindre att de är jag som gjort de!! oem gaffel? (Kan ingenting ang dämpare)
OEM = komponenter som endast säljs till tillverkare, som inte konsumtent kan köpa löst i handeln. Oftast görs mindre ändringar mot vanlig konsumentspec för att pressa priset och sälja i stor volym.

glitch

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Till TS, du har jätte fina dämpare.
Bak har du Performance Elite som är snäppet under Factory och den enda skillnaden är i regel guldiga anodiseringen som du inte märker av i regel som vanlig dödlig i synnerhet inte när allt använts några timmar.
Gaffeln verkar vara en Performance Elite också med Fit4 dämpare som är deras toppdämpare tillsammans med Grip2.

Lär dig ställa in grejerna rätt, cykla lite och skaffa dig en känsla för vad som inte är så bra. Dämpare behöver passa ens egna förutsättningar, åkstil, önskemål och ramdesignen.
Bara för att det står Öhlins på behöver det inte bli bättre utan kan tvärtom bli sämre. Fler inställningsmöjligheter ger fler felkällor.

Dannyyr

Medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Hur kan du vara säker på att det inte är du som tagit sönder den?
För jag som sagt skulle kapa vajern som satt i topplocken och det är en typ 2mm nyckel. Och då hade jag inte ens cyklat på den än! Och fick med mig IFP:n upp eller halva iaf... så läs noga och tänk lite va som är troligast scenariot..

jonte987

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Min erfarenehet att det är bäst att inte framföra egna vilda teorier och framför allt inte erkänna att man micklat med grejorna. "Den var kass när jag öppnade lådan. (punkt)" bättre än "Kanske har nån annan haft den, stoppat tillbaka den och sen skickar ni skiten till mig som bara skruvar lite med den"

Dannyyr

Medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Min erfarenehet att det är bäst att inte framföra egna vilda teorier och framför allt inte erkänna att man micklat med grejorna. "Den var kass när jag öppnade lådan. (punkt)" bättre än "Kanske har nån annan haft den, stoppat tillbaka den och sen skickar ni skiten till mig som bara skruvar lite med den"
Vad spelar de för roll menar du?? Jag har 1års försäkring hos Fox och sen har jag försäkring där jag köpte den. Sen har jag drulle hemförsäkring..
efter som jag fick cykeln HELT monterad. De va bara att sätta på framdäcket och vrida styret. Så ja. Jag tror fortfarande att det är en ”retur hoj”!

jonte987

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Vad spelar de för roll menar du?? Jag har 1års försäkring hos Fox och sen har jag försäkring där jag köpte den. Sen har jag drulle hemförsäkring..
efter som jag fick cykeln HELT monterad. De va bara att sätta på framdäcket och vrida styret. Så ja. Jag tror fortfarande att det är en ”retur hoj”!
Det spelar ingen roll. Bara en observation jag gjort genom livet.

sdx

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Efter som du har köpt e hoj färdig då är det tillverkaren som köpt sakerna dom sätter på hojen i bulk och då är det. Den som har producerat hojen som har ansvaret för garanti och reklamationer.
jag har själv haft i väg en gaffel till Tyskland på ett garanti ärende och den skickade jag till producenten av cyklen och inte till fox.

Dannyyr

Medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Självklart är de dom jag köpt den av som får skicka eller ge mig en ny! Jag nämnde bara dom olika garantierna för att det verkade som att bara för att jag hade sagt va jag trodde så skulle dom typ inte godkänna eller nått

Dannyyr

Medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Va hos dom nu innan jag började jobbet. Och frågade dom om dom blivit något klokare ang den 10cm:s pinnen som man får med upp. Och dom sa att dom pratat med fox och den ska vara så!? Jag sa att om den nu ska vara så , då lär ju snittet i den vara helt rakt. Inte så de ser ut som någon vridigt av den. Och de höll dom med om.. så ringt racing shock i Växjö. För han kan Fox dämpare. Men han har sjukt mkt att göra så får inget svar. Nån som vet nån annan man kan ringa och dubbel kolla med . För jag litar inte på dom här nötterna..

sdx

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Va hos dom nu innan jag började jobbet. Och frågade dom om dom blivit något klokare ang den 10cm:s pinnen som man får med upp. Och dom sa att dom pratat med fox och den ska vara så!? Jag sa att om den nu ska vara så , då lär ju snittet i den vara helt rakt. Inte så de ser ut som någon vridigt av den. Och de höll dom med om.. så ringt racing shock i Växjö. För han kan Fox dämpare. Men han har sjukt mkt att göra så får inget svar. Nån som vet nån annan man kan ringa och dubbel kolla med . För jag litar inte på dom här nötterna..
Det finns ritningar på 🦊 hemsida .Där kan du se hur axlen ser ut

Naveus

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
Har du tagit bild på delen och snittet så kan du väl posta det med, finns ju en del människor som sitter inne med lite kunskap här :)

Preacher

Aktiv medlem
Frågor ang Fox dämpare.
@Dannyyr
Hej,

Jag antar att du har en GRIP-dämpare i din gaffel?

Då kan man mycket riktigt ta ur stiftet ovanifrån, men det krävs att man gängar ur det rätt många varv (moturs) innan det hoppar ut.
Kan du posta bilder på gängan och änden på stiftet?

Ange gärna vilken årsmodell och kod det är på gaffeln, så får du bättre hjälp.
Det kan hända att du skruvat ut stiftet själv, eller så är det något knas.

Om det bara att utskruvat är det ingen ko på isen, bara att gänga in det igen och återmontera remoteinterfacet, om inte fjädern i det blivit skadad i allt detta.

Dannyyr

Medlem
Frågor ang Fox dämpare.
@Dannyyr
Hej,

Jag antar att du har en GRIP-dämpare i din gaffel?

Då kan man mycket riktigt ta ur stiftet ovanifrån, men det krävs att man gängar ur det rätt många varv (moturs) innan det hoppar ut.
Kan du posta bilder på gängan och änden på stiftet?

Ange gärna vilken årsmodell och kod det är på gaffeln, så får du bättre hjälp.
Det kan hända att du skruvat ut stiftet själv, eller så är det något knas.

Om det bara att utskruvat är det ingen ko på isen, bara att gänga in det igen och återmontera remoteinterfacet, om inte fjädern i det blivit skadad i allt detta.
Tyvärr så har jag inte tagit bild . Efter som jag bara skruvade upp den och visade dom. Och när jag gjorde de så höll dom med om att det ser ut som nån dragit av den. För det är inget rakt och fint snitt /kap som är där iaf. Kollade även Fox sprängskiss och hittade en som man kunde göra så på. Så de måste vara rätt. Dock så hade dom slarvat bort skruven jag gav dom igår till fitgrip:en , så fick åka in och lämna en ny. Och detta va vid 1300. Dom stänger 20.00. Och jag sa till han när han sa att ”det ska vara så .och det ska bara vara att skruva fast fitgrip ”bulten” sen skulle de va klart. Så jag sa till han att jag slutar 1930-2000 så om de nu bara är de så kan jag ta den hem efter jobbet. Men ingen ringde tillbaka. Så de va nog inte så ”bara”...

P.S en FOX 34 Float Rhythm, 140 mm är de en 2019.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer