Frågor gällande första Racer / Köpråd

VincHeee

Medlem
Hej!

Är relativt ny till cykling och har egentligen fått upp ögonen rejält denna vinter(?)/vår.
Började med att jag köpte min brors gamla MTB då jag inte hade en cykel men blev enbart att jag gav mig ut på landvägen och trampande ändå istället för skogen.
Därför går jag i funderingarna för att köpa en racer.

Har några frågor gällande dagens setup och hur stor uppgradering en ny racer skulle vara/vilka förbättringar i tid osv.
Samt förslag/kritik på dagens tankar för köp.

Kör idag en Scott Scale 770. (2014)
Satt på 32mm (Continental Contact Speed Tyre Double Safety) & SBD-SL pedaler.
Annars är allt som den kom från fabriken. (slitdelar givetvis bytt)

Snittar 25-26 Km/h, cirka 200-300m höjdökning på rundorna.
Vad kan jag förvänta mig i hastighetsskillnad på en racer gent emot denna setup som jag har nu? (om jag trycker ut samma effekt i benen dvs)

Det jag som jag kollat på är 2st olika aero cyklar då jag aldrig cyklar med andra samt har en del problem med vind (bor vid kusten).
Giant Propel Advanced 2 & Giant Propel Advanced 2 Disc.
Anledning att jag kollat på dessa är Aeroram, kolfiber & 105 växelsystem.

Är dessa bra kandidater som instegshoj men ändå med bra egenskaper eller har ni bättre förslag för mitt ändamål?
Stort tack på förhand! :cool:

Murdock

Aktiv medlem
Det märks att vi har olika syn på vad en instegshoj kostar. Om du har djupa fickor, visst - fina cyklar. Men du kan få finfina aluramar med 105-serien på för strax över 10 000.

Murdock

Aktiv medlem
...här kommer ett exempel:

VincHeee

Medlem
...här kommer ett exempel:

Hmm såg ut att vara mycket för pengarna! Tack!
Har bara två frågor. 🙂
  • Skillnad kolfiber/aluminium förutom vikt/styvhet/vibrationsdämpning?
  • Aero ram VS liknande denna, vad jag har förstått sparar du ändå en del när du cyklar själv? (ej klunga)

moros

Aktiv medlem
Kolla på Endurance CF, men då är du nästan ikapp Giant i pris om du skall ha disc, 7.0 fälgbroms är ju 7000 billigare

Vill man komma lite billigare undan med CF och 105 Disc så kör XXL kampanj på denna just nu. Rätt mycket för pengarna https://www.xxl.se/scott-addict-25-19-landsvagscykel-unisex-vit/p/1159503_1_style

Jag kan inte supermycket om LVG även om jag cyklar det till viss del. Men jag ifrågasätter ju att hoppa från en Scale direkt på en Aero-hoj. En vanlig race eller endurance känns ju fullt tillräckligt. Tänk på att sittställning är mer aggressiv än på en race eller endurance ram, inte bara ramens utseende som skiljer. Vill du ha lite komfort eller skall du jaga sekunder?

Vill du att samma effekt skall ta dig snabbare framåt, ja då är väl aero bra. Men har det någon betydelse om det går i 30 eller 32 kmh eller vill du bara cykla och träna?

Senast ändrad:

Murdock

Aktiv medlem
Materialvalen är inte lika viktiga som ramens konstruktion. I de lägre prisklasserna härskar aluminium, det finns nog inga kolfiberramar som är lika bra som en CAAD12 om man går på fullpris i CAAD12ans prisklass.

Aerocykel som solo motionär? Du får mycket lägre luftmotstånd med välsittande, tighta kläder och ett bar tempopinnar liknande dessa:

Jag råder dig till att börja så. Om du fastnar för att swisha fram ensam på välasfalterade vägar kan du senare titta på cyklar som denna, men en varning - det är inte så bekvämt om du vill cykla långt:

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Scotten som tipsades om ovan är en kalascykel till ett riktigt bra pris. Ingen aerohoj, men bekväm och med en bra ram.

moros

Aktiv medlem
Scotten är en kvinno specifik eller missar jag något?
Man vet inte alltid vad XXL säljer :) Scotts damcyklar, landsväg som MTB heter alltid "contessa" i namnet.

Intressanta här är att Addict inte verkar finnas som modell 25 i herr utan endast som 20 eller 30, samt som Contessa 25. Ingenstans nämner XXL "contessa" och avsaknaden av xs men förekomsten av xl tyder på att det inte är en damspecifik modell, de kallar också den unisex.

Bildgooglar man addict 2019 hittar jag vid snabb anblick i alla fall ingen modell med den färgkombon, dam eller herr. Kan vara så att de fått en egen specialmodell. De kallar den unisex så en longshot är att detta är en addict 20, men de kallar den 25 för att inte förväxla den med ordinarie modeller.

Någon med mer kunskap om Scotts modeller har säkert annan info.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Det är en XXL-specifik modell, troligtvis för att XXL inte ska behöva stå för någon prisgaranti.

VincHeee

Medlem
Även om det skulle vara en Consetta och XXL bara har "missat" att skriva ut det så kollade jag skillnaderna på ramen. consetta vs addict och den ena skillnaden är "chainstay" 415mm vs 410m (räknat på 56/L).

Spelar det då någon som helst skillnad för min del som man?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Klart du ska ha aero-hoj, kör du riktigt långt är komfortracer skönt men annars aero imho. Börjar inte Propel bli lite till åren?
Det är inte fel att köpa begagnat innan man vet exakt vad man vill ha redan från början, kostar mindre att lära sig efterhand.

Lejon

Aktiv medlem
Som nybörjare ute efter ny landsvägscykel tycker jag man kan tänka på två sätt:
Antingen köpa ny cykel mha en bra handlare i hyfsad närhet eller mha en kunnig vän. Då får man nytt och fräscht och kan köpa ”modernt” (aero, skivbroms etc). En bra handlare eller vän ser till att du inte blir lurad.
Eller så är man ”klok” och köper en begagnad cykel - också gärna mha en kunnig cyklande vän - och får då en bättre cykel för samma pengar men den är beggad och kanske inte lika ”modern”.

Drosa

Aktiv medlem
Jodå, skivor är visst snabbare! Vid 50 km/h i snitt då sparar du mellan 26-28 sekunder på en sträcka av 10 mil!

VincHeee

Medlem
För att ge ett avslut på historien!

Blev att jag åkte och provcyklade Scott Addict 25 från XXL och tycket jag kändes konstigt (aldrig cyklat racer) men ändå bekvämt. Blev ett köp och en 8mil tur när jag kom hem.
Skillnader jag märkte direkt var att man satt mycket mer framåtlutat på cykeln (tack ni som sa köp inte en aero som första!) samt hur mycket smalare styre det var. Hålla en högre hastighet samt klättring var mycket enklare gent emot MTB:n.

Tack för tipset på denna cykel forumet! allt gott hittills! 😁

-MH-

Medlem
Är en sådan mycket bättre än en begagnad Bianchi Impulso för halva priset? Lockas av att köpa nytt, men man skall ju ha til pedaler också. Och skor...

Peth

Aktiv medlem

Blev att jag åkte och provcyklade Scott Addict 25 från XXL och tycket jag kändes konstigt (aldrig cyklat racer) men ändå bekvämt. Blev ett köp och en 8mil tur när jag kom hem.
Skillnader jag märkte direkt var att man satt mycket mer framåtlutat på cykeln (tack ni som sa köp inte en aero som första!) samt hur mycket smalare styre det var. Hålla en högre hastighet samt klättring var mycket enklare gent emot MTB:n.

Och nu kostar cykel 15190kr. Passa på att utnyttja prisgarantin.

BJS

Aktiv medlem

Hur känns den nu efter två sessonger?

BJS

Aktiv medlem
Har avverkar gissningsvis 500-600mil och den fungerar fortfarande helt felfritt.

Vant mig helt att cykla racer nu, till den grad att MTB känns udda hehe.

Något specefikt du funderade på?
Nej, bara kul att höra hela historien! Om cykeln fortsatte att leverera efter första glädjen!

Topp