Frågor/hjälp med groupset till mtb (hjälp mig fixa trashad mtb)

McDerpFace

Ny medlem
Hej, jag har en gamma radon ZR Team 5.0 modell 2011 som jag bestämt mig för att fixa själv som nybörjare. Allt på cykeln är totalt söndermisshandlat, inkl. broms och hub.

Jag har smart nog redan köpt ett "gruppset" till cykeln innan jag klurat ut exakt vilka verktyg jag behöver eller om allt passar. Jag har det hemma nu. Detta är vad jag köpt:

https://www.aliexpress.com/item/4000928668270.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.17d452219lwt7h

och här är en länk till komponenterna på cykeln nu:
https://web.archive.org/web/2012031...iscount.de/shop/k1830/a58183/zr-team-5-0.html

Sorry om jag "outsourcar min hjärna" nu, men hur monterar jag den nya kassetten, och vilka verktyg behöver jag? Har ni ngn bra video / tips på alla verktyg jag behöver? Jag inser att jag kommer behöva en ny "hubb" också, har ni tips på någon som passar?

Vevlager kommer jag också behöva, har för mig att cykelreparatören sa att den var paj den också.

Som jag förstår det så är min cykel en 10speed, precis som de tidigare komponenterna, så det borde passa. Broms kommer jag behöva köpa till sen också...

/Happy go lucky nybörjaren...

McDerpFace

Ny medlem
Wow, crap. Det hade jag missat helt. Är de komponenterna helt värdelösa för mig då, för att det är till "folding bikes"? Visste inte ens att den kategorin fanns i komponentdjungeln...

jonte987

Aktiv medlem
jag vet inte men om tillverkaren säger att det är till folding bikes 16/20 inch så får man väl lita på det

Guaruska

Aktiv medlem
Installera o prova. Enda som birde skilja e att vevparti kan va lite kort, likaså kedjan om den ingick

McDerpFace

Ny medlem
Ja, när jag googlar komponenterna så verkar de inte vara folding bike specifika, så jag får testa.

Det finns en del youtube videos på "A7 LTWOO" som gruppsettet verkar heta, så får kolla på dom.

Det följer med ett "ZRACE BB30-BSA Bottom bracket", är det vevlagret på svenska? Då fattas bara en hub och broms gissar jag.

Topp