Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bromic

Medlem
Om man har en cykeldator, likt ex. en Garmin Edge 130, behövs några senorer vid hjulet för att mäta hastighet, eller räcker GPS-data för att visa tillförlitlig hastighet?

Raggamuffin

Aktiv medlem
NickPick sa:
Trodde dom skulle vara 19, vilket hade varit perfekt!
PS, detta är vad som satt i... Vanliga fälgband eller håller dom för gucka?

Hjulen är tubeless ready, men dom ser... Tunga ut ?
Ser ut som vanligt band imho.

Bromic sa:
Om man har en cykeldator, likt ex. en Garmin Edge 130, behövs några senorer vid hjulet för att mäta hastighet, eller räcker GPS-data för att visa tillförlitlig hastighet?
För landsväg tycker jag det duger, vill man ha noggrannhet i skogen tycker jag man behöver sensorer annars blir det oftast inte så exakt.

Vernersson

Aktiv medlem
marr sa:
NickPick sa:
Bromic sa:
GPS räcker bra. Den r sensorn behöver du inte använda om du inte cyklar i tunnlar.
Håller inte med, i skogen är sensorn bra.
+1.... Fast jag tycker sensorn är bra överallt, speciellt eftersom jag har en Edge 800 som bara har GPS (alltså inte ett sekundärt system (GLONASS el. Galileo))

=)

nikkob

Ny medlem
En ny Propain direkt ur paketet... Hade hoppats lev skulle placera dämparen lämpligt. Ska se vad lev svarar och försöka hitta en 90 graders adapter. Annars får jag väl kolla på att vrida dämparen.

MrSvahn

Medlem
Måste man byta till kortare kedja vid 2x9 till 1x9 konvertering?

Sitter 36t som stor klinga original. Har inga problem att köra med bara den nu så med Narrow wide 36t klinga kanske standardkedjan funkar?

nikkob

Ny medlem
Har nu fått tag i en ventil enligt ovan från min lbs. Frågan är nu om jag är dum i huvudet eller har jag fått ett måndagsexemplar, den är ju inte tät i den ledade vinkeln!!

Hans M

Ny medlem
1. Kan ett veparti vara småskevt? Jag har Shimano 5800 och det har skavt mot framväxeln en gång per ”trampvarv” sen cykeln var ny.

2. Om jag ändå ska byta kassett strax, borde jag då köpa nya ringar fram också (för att ev. bli av med skevandet), eller ska jag köpa nytt vevparti? Med Shimano 105 handlar det om typ 600 i prisskillnad, så lite skit samma.

emmer

Ny medlem
Hans M sa:
1. Kan ett veparti vara småskevt? Jag har Shimano 5800 och det har skavt mot framväxeln en gång per ”trampvarv” sen cykeln var ny.
Jo, storklingan kan ju vara vind.
Veva sakta och kolla var på varvet kedjan drar i växelföraren. Märk på klingan och veven. Släpp klingbultarna och flytta klingan 2/5 -varv och kolla om det är samma stället på klingen eller på veven. Går ju inte på 5800 nä... Då får du chansa och oddsen är att klingan är vind.

SGS

Medlem
Hans M sa:

2. Om jag ändå ska byta kassett strax, borde jag då köpa nya ringar fram också (för att ev. bli av med skevandet), eller ska jag köpa nytt vevparti? Med Shimano 105 handlar det om typ 600 i prisskillnad, så lite skit samma.
1.
Kan du utveckla? Så länge inte själva vevarna fått sig en smäll bör det inte vara fel på just dem. Vad är det för vevlager? Hollowtech II gissar jag. Borde vara mer eller mindre omöjligt att montera ett sådant snett, men med lite (mycket) vilja så...

Gissar helt enkelt på att en eller flera distansbrickor hamnat fel eller saknas vid vevlagret. Universallösningen bör vara att montera isär, inspektera, montera ihop rätt. (YouTube).

2.
Antar du syftar på klingorna (dreven fram). Generellt sett behövs det inte då en kasett (dreven bak) slits snabbare. Däremot bör du alltid byta kedjan samtidigt som du byter kasett.

EDIT: emmer hann före... problemet är m.a.o snart löst :)

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
emmer sa:
Hans M sa:
Jo, storklingan kan ju vara vind.
Veva sakta och kolla var på varvet kedjan drar i växelföraren. Märk på klingan och veven. Släpp klingbultarna och flytta klingan 2/5 -varv och kolla om det är samma stället på klingen eller på veven. Går ju inte på 5800 nä... Då får du chansa och oddsen är att klingan är vind.
Men kanske ett halvt??

Allroad

Medlem
Upplever att handtaget på bakbromsen går lite väl långt in innan bromsen tar, hur får man den att nypa tidigare?

Shimano hydrauliska skivbromsar.

Samt när vet man att beläggen/skivan bör bytas? hur tusan byter man det?

Tack på förhand!

Allroad

Medlem
Fortsätter med en till fråga, är det normalt att man har som ett glapp i styret, bromsar man och juckar cykeln fram och tillbaka så verkar det glappa lite. Upplevt det på en annan hoj tidigare och nu min egna.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Allroad sa:
Vilka verktyg anser ni är ett måste att ha när man meckar cykel?
Insexsats, Torxsats, kedjebrytare, fast 15-blocknyckel till pedaler, ekernyckel, och Mora-kniv ? är en bra början.

Sen gärna kedjepiska/kassetthållare, kassett-hylsverktyg, vevlagerverktyg, gummiklubba och skjutmått... (för att nörd-mäta däcken) ?

Rattnalle

Aktiv medlem
Allroad sa:
Upplever att handtaget på bakbromsen går lite väl långt in innan bromsen tar, hur får man den att nypa tidigare?

Shimano hydrauliska skivbromsar.

Samt när vet man att beläggen/skivan bör bytas? hur tusan byter man det?

Tack på förhand!
Låter som om de behöver luftas.

Beläggen är slut när det är slut på material, det hörs rätt tydligt om inte annat.. skivan har en minsta tjocklek tryckt på sig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer